Pagina 4 van 4
Geplaatst: 02.04.2013 - 23:14
door wim de jong
Vanavond weer tijd gemaakt om verder te gaan werken aan de airco.
Aan de machine gehangen in Dronten.......het bleek dat er niet zo veel koudemiddel meer in zat. Aangezien hij 2 jaar geleden gevuld was met een bepaald middel dat zechtbaar is met een bril met UV licht, eens alles uitvoerig bekeken. Niets te zien....
Uiteindelijk de machine er maar op aan gesloten, en gaan vacumeren. Na een minuut of 10 kwam ook de machine erachter dat er geen lek is, en er stond op het schermpje: vacuum: pass.
Toen normaal gevuld ( 750 gram koudemiddel, 20 ml olie en 10 mg lekvloeistof) Ook dat ging goed. Toen de ulti test: motor aan, en airco vol open .....de omgevings temperatuur in de garage was 17 graden, en na 1 minuut gaf de temperatuur meter met de voeler in de uitblaasmond tussen de 5Cen 6C.
Met airco uit, staat ook de pomp weer netjes stil.
Uiteindelijk bleek dus gewoon dat het koudemiddel ruim onder het vereiste niveau lag.
m i lijkt alles gelukkig weer goed te werken.......Gelukkig geen nieuwe aircopomp nodig!
Geplaatst: 03.04.2013 - 00:01
door arjan_de_jong
Scheelt een hoop werk en geld dit. Kan de zomer beginnen met een goede airco! Wel zo lekker
Geplaatst: 03.04.2013 - 08:16
door tip
Heeft de airco dan in 2 jaar tijd zoveel vloeistof verloren?
Geplaatst: 03.04.2013 - 09:08
door edraket
Als je airco in 2 jaar tijd al zijn koelmiddel is verloren is hij echt wel lek. Denk dat het airco bedrijf iets beter had moeten zoeken naar een lek.
Als een airco goed is verlies je niet zoveel hoor. Er wordt vaak over 15% per jaar gesproken, maar dat is al erg veel. Je moet hem wel eens per wek minimaal gebruiken. De olie in het systeem zorgt namelijk voor de afdichting.
Geplaatst: 03.04.2013 - 10:31
door arjan_de_jong
Hij heeft climat dus die staat altijd aan.
Enkel als het buiten erg koud is zal hij nooit aan gaan.
Waarschijnlijk is er wel ergens een lek maar er is echt niks te zien. Ik heb overal waar ik bij kan goed gekeken met de uv lamp. Er is kans dat hij lek is tussen aan de achterkant van de condensor maar dat kan je dus niet zien zonder de rediator aan de kant te halen. Of achter het dash is ook nog mogelijk.
Hij bleef iig goed op druk en we hebben er nu iets meer lek vloeistof in gedaan dus we houden het in de gaten.
Geplaatst: 03.04.2013 - 12:02
door edraket
Als hij achter de dash lekt komt de uv vloeistof altijd mee met het condens water en zie je sporen bij de afwatering (even tunnelpaneel weghalen). Is wel een van de eerste plekken om te kijken. Meestal is overigens de condensor lek bij de V70N.
Ik heb ook klimaat controle, maar zet die toch echt heel regelmatig uit hoor!
Geplaatst: 03.04.2013 - 12:59
door arjan_de_jong
Er was geen spoor gevonden. Wie weet is er bij de vorige airco boer toch geen lek detectie in gekomen wie weet.
Mijn vader heeft wel gaas achter de bumper zitten dus hij goed beschermd maar natuurlijk alsnog niet uitgesloten.
Hij gaat het even aankijken. Zodra hij de volgende keer in dronten is voor de zomerbanden gewoon nog eens goed kijken met uv lamp.
Geplaatst: 03.04.2013 - 16:39
door wim de jong
Och, misschien zijn ook wat leidingen een beetje poreus, wie weet. Maar dat is dan zo weinig dat iig de machine het prima vindt. Na vacumeren gaf hij aan: vacuum test: pass.
Wat kun je er verder mee doen, dan? Waarschijnlijk zo'n klein lekje dat het niet erg is. En ik was eens deelnemer bij de eerste noordelijke gaasplaatsdag, dus de condensor is nu redelijk beschermd.
Voorlopig werkt eea prima, en daar gaat het bij mij om. Als hij het weer 2 jaar uithoud, vind ik het prima, ga ik echt niets vervangen, en zeker niet preventief.
Gelukkig kwam ik weer met de schrik vrij, alleen de meeneemschijf eraf gelopen, en gelukkig zonder verdere schade.
Het was ff klöten om deze er weer op te krijgen met de goede luchtspleet, maar nu draait het prima. voorlopig tenminste.
Geplaatst: 03.04.2013 - 19:26
door Msuidgeest
hmmm. Ik proef enige twijfel over dat voorlopige functioneren.
Geplaatst: 03.04.2013 - 22:47
door edraket
Een airco die bijna leeg geeft wel een zeer grote belasting op de compressor. Niet zelden loopt de pomp daarvan stuk. En jij weet nu echt niet wanneer het systeem bijna leeg is. Zou mijn keuze niet zijn om hiermee door te blijven rijden. Heb je het systeem niet met fluor laten vullen? Dan kan je hem de volgende keer (na een maand ofzo) makkelijker laten controleren.
Geplaatst: 03.04.2013 - 22:56
door wim de jong
Zou mijn keuze niet zijn om hiermee door te blijven rijden.
Maar wat kan je dan? De pomp van de airco machine krijgt hem met gemak binnen 10 minuten ruim op vacuum, het systeem geeft: vacuum check pass. Een paar jaar geleden is hij ook gevuld met fluor, en is nu niets te zien. Je gaat toch niet preventief dure onderdelen wisselen, alleen voor de lol? Er loopt daar een officiele STEK monteur rond, en die weet echt wel waarover hij praat!
Eerlijk gezegd zal mij het aan mijn achterste roesten als hij het over een jaar of 1,5 weer niet doet.....gewoon weer vullen als het gaat. Is nog goedkoper dan een nieuwe pomp, condensor en/of verdamper, buiten het hoeveelheid werk dat het geeft.
3 keer vullen is goedkoper, en dan zijn we 5-6 jaar verder.....dan heb ik hem al ingeruild, denk ik.
Volgens mij als de airco bijna leeg is, zorgt juist een druksensor ervoor dat de pomp nooit kan draaien. Daar liepen we een week of 2 geleden al tegenaan.
Maar ik kom geregeld in Dronten, ( over een week of 2-3 ivm wisseling winter/zomer banden) het systeem is nu gevuld en airco werkt prima. Zoals je boven al kan lezen, zit er ook een hoeveelheid fluor in, dus kunnen we makkelijk kijken dan.
Geplaatst: 03.04.2013 - 23:21
door arjan_de_jong
Idd Waarom vervangen. Hij is nu nog niet stuk. Ja hij is misschien iets lek maar tot nu toe nog geen lek kunnen vinden.
Hij werkt nu weer goed maar voor hoe lang is niet bekend. Misschien valt het tegen en is hij toch sneller weer leeg dan verwacht. Dan kunnen we alsnog over gaan tot vervangen toch? Maar al zouden we elk jaar het systeem op nieuw moeten vullen. Nog steeds goedkoper dan een nieuwe pomp/condensor of wat dan ook... En men vader kan het mooi combineren met de banden wissel omdat hij dan toch al hier is.
Geplaatst: 04.04.2013 - 14:39
door edraket
Een vaccuum test zegt niet zoveel, tenzij er een flink gat in het systeem zit. Als het vaccuum voor 10 minuten blijft staan wil dat zeker niet zeggen dat er geen lek is. Als het systeem helemaal leeg is binnen 1,5 jaar zit er simpelweg een lek.
Nogmaals, als jouw compressor stuk loopt heb je een heel grote kostenpost. Het gruis van de compressor zit overal, dus het gehele systeem moet gereinigd worden. Ik zou dat risico niet willen lopen.
Geplaatst: 04.04.2013 - 15:17
door arjan_de_jong
Airco pomp stopt er vanzelf mee als het systeem te leeg is. En voordat de airco pomp helamaal droog staat moet er wel een flinke lek in zitten en dat is dus niet het geval.
Geplaatst: 05.04.2013 - 13:51
door Blade
Systeem leeghalen en afpersen met stikstof (10bar). Hoor je vanzelf waar de lek zit. Evt met plantenspuitje met sop (dref) aan de gang. Krijg je mooie bellen van als je het op de lekkage plek spuit.
Geplaatst: 05.04.2013 - 14:57
door edraket
arjan_de_jong schreef:Airco pomp stopt er vanzelf mee als het systeem te leeg is. En voordat de airco pomp helamaal droog staat moet er wel een flinke lek in zitten en dat is dus niet het geval.
Niet zeuren straks als de pomp stuk is hè

Geplaatst: 05.04.2013 - 15:05
door MarioC70
Verdamper lekkage zie je vaak niet met een stikstoftest,die zal wel lek zijn vrees ik,maar hij is zo handig,die kan hij zelf wel vervangen..