Pagina 4 van 9
Geplaatst: 31.03.2013 - 21:22
door 4wielen
En daar gaan we weer. Ik druip totaal niet af, ik zit nog steeds te wachten op de eerste die kan aantonen dat het verwijderen van de EGR positieve effecten voor het milieu heeft. Dus kom maar op!
@ t5power: inderdaad. En waarom is dat relevant?
Geplaatst: 31.03.2013 - 21:41
door Oceanracer
Ik zou het liever omdraaien, aangezien jij zelf hier de discussie begonnen bent: kun jij aantonen dat een EGR een heel autoleven lang zo'n positieve bijdrage aan het milieu geeft als jij hier doet voorkomen?
En het "waarom" van twee auto's is inderdaad een weinig relevant, meer het feit "ván" die twee auto's, vooral bij iemand die zegt zo begaan te zijn met het milieu. Een D2 (bijvoorkeur dan ook maar eentje) was trouwens ook logischer geweest.
Geplaatst: 31.03.2013 - 21:49
door mad
4wielen schreef:En daar gaan we weer. Ik druip totaal niet af, ik zit nog steeds te wachten op de eerste die kan aantonen dat het verwijderen van de EGR positieve effecten voor het milieu heeft. Dus kom maar op!
@ t5power: inderdaad. En waarom is dat relevant?
Maak je niet zo druk man, natuurlijk is het een principekwestie, en ik vind best dat je -in principe- gelijk hebt, maar dit soort discussies zijn zó zinloos... echter, als je je kwaad wilt (laten) maken, ga door..... hoe meer auto's, hoe meer vreugd nietwaar? Beetje genieten van het leven (autorijden al of niet met EGR, tja, een druppel op een gloeiende plaat)... beter één EGR in de hand dan twee in de auto..

en je hebt vuile handen... gaat zo de gootsteen weer in.. desnoods op het afdruiprek.
Geplaatst: 31.03.2013 - 21:54
door Obbetuning
Ok
Volgende: als de egr helemaal dicht gekoekt zit maw je hebt een gaatje van de dikte van je duim over en je weet het niet dus rijdt gewoon verder, goed of slecht.... (milieu dan wel portemonee)
Geplaatst: 31.03.2013 - 21:59
door Silver_R
4wielen schreef:En verder ga ik niet meer reageren.
:?
Geplaatst: 31.03.2013 - 22:01
door 4wielen
Oceanracer schreef:Ik zou het liever omdraaien, aangezien jij zelf hier de discussie begonnen bent: kun jij aantonen dat een EGR een heel autoleven lang zo'n positieve bijdrage aan het milieu geeft als jij hier doet voorkomen?
En het "waarom" van twee auto's is inderdaad een weinig relevant, meer het feit "ván" die twee auto's, vooral bij iemand die zegt zo begaan te zijn met het milieu. Een D2 (bijvoorkeur dan ook maar eentje) was trouwens ook logischer geweest.
Nu ga je Volvo zelf in twijfel trekken?! Beetje vreemd. Lijkt me dat ze die EGR er niet voor de lol op zetten.
En voor de laatste keer: ik ben helemaal niet zooooo begaan met het milieu. Lees nou eens goed man.
@ mad: je hebt natuurlijk gelijk. Maar niets zeggen is zo makkelijk. Ik zie het onderwerp 'ik wil mijn EGR dichtzetten' steeds vaker langskomen en vond daarom dat ik er iets van moest zeggen. Dan kan ik dat in ieder topic doen, of algemeen zonder personen direct te verwijzen. Dat laatste leek me aardiger
@ Volvotune: je kunt wel vragen stellen, maar volgens mij heb jij juist antwoorden. Kun jij er niet iets over kwijt?
Geplaatst: 31.03.2013 - 22:35
door t5power
4wielen schreef:@ t5power: inderdaad. En waarom is dat relevant?
Nou ja, lijkt me redelijk relevant in deze kwestie. Persoonlijk heb ik er niks op tegen maar als je echt zo begaan bent met het milieu, neem je 1 auto (de lease auto) en neem je de bijtelling op de koop toe.
Kan me niet voorstellen dat een prive auto erbij beter voor het milieu is dan alleen een lease + bijtelling.
Nogmaals, mij maakt het geen biet uit, just saying.
Geplaatst: 31.03.2013 - 22:36
door Obbetuning
@ 4wielen
Ik weet ook niet alles hoor, maar zuiniger wordt je auto niet met een dichtgekoekte egr..
De auto kan nl niet meer ademen, lucht en brandstof samen doet "boem".
Natuurlijk met de door de ecu berekende waarden.
Als je de lucht weghaalt, lees gaatje van egr wordt steeds kleiner, krijgt ie dan uiteindelijk niet teveel brandstof ?.
Alleen egr (euro3) of de egr en dpf ( euro4) weghalen, dat scheelt gewoon in verbruik, maar wat kost het om 1L diesel te produceren?
Of je doet niets en laat die extra liters diesel door de motor verbranden zonder dat je er nm of pk's voor terug krijgt..
mvgr Obbe
ps leuke discussie voor deze koude paasdagen

Geplaatst: 31.03.2013 - 22:59
door 4wielen
Silver_R schreef:4wielen schreef:En verder ga ik niet meer reageren.
:?
Ik dacht dat ik dat geschreven had, maar las het zo snel niet meer terug. En toen liet ik me toch weer verleiden... :oops:
@ t5power: IK BEN NIET ZOOOOOOO BEGAAN MET HET MILIEU!!!!!!! En ik zou graag de bijtelling op de koop toenemen en maar 1 auto rijden, zou ons een hoop geld schelen. Helaas hebben wij wegen onze privesituatie totnogtoe twee auto's nodig gehad. Overigens maken ze samen minder kilometers dan de gemiddelde lease-auto. Als je je privekilometers zelf betaalt, ben je je een stuk bewuster van het gebruik kan ik je vertellen.
@ Obbe: dus je denkt dat het dichtzetten van de EGR niet eens leidt tot minder verbruik? Waarom zetten mensen dat ding dicht dan, alleen omdat ze bang zijn voor eventuele schade? Jeetje...
Geplaatst: 31.03.2013 - 23:02
door Oceanracer
4wielen schreef:Nu ga je Volvo zelf in twijfel trekken?! Beetje vreemd. Lijkt me dat ze die EGR er niet voor de lol op zetten.
Verdiep je de volgende keer eerst eens in de materie alvorens zomaar een discussie te starten....
Als je daadwerkelijk zo weinig rijdt, is de keuze voor twee diesels natuurlijk opmerkelijk te noemen, maar daar ging de discussie niet over. Heb je er trouwens wel al bij stilgestaan dat jouw EGR inmiddels zo ver dichtgeslibd kan zitten, dat hij net zo weinig doorlaat als een dichtgezette EGR?
Edit: typefouten verwijderd
Geplaatst: 31.03.2013 - 23:12
door 4wielen
@ Oceanracer: ik volg deze topics al langer dan een jaar. Heb je de opmerking van Jers3n gelezen:
Jers3n schreef:Er moet m.i. met betrekking tot de uitstoot van diesels, onderscheid gemaakt worden tussen het gezondheidsaspect (fijnstoffelijk/roetdeeltjes) en broeikasgassen-aspect (o.a. CO2 & NOx, waarvan een deel N2O, een 296 keer sterker broeikasgas dan CO2).
De EGR zorgt voor een lagere verbrandingstemperatuur en daardoor voor reductie van de NOx (tot 30%), en zit er natuurlijk niet voor niks op. Er kleven ontegenzegelijk nadelen aan, zoals meer roet en inlaat vervuiling, maar als hij er, ivm. uitstooteisen, niet op zou hoeven zitten en de verbruikswinst dan voldoende uistootcompensatie zou zijn, dan zou de EGR echt wel achterwegen gelaten worden. Alhoewel het dan wel langer zou duren voordat de diesel warm is....
En kom nou zelf eens met een inhoudelijk antwoord...
(Sorry voor het gehakketak Ben :roll: )
Geplaatst: 31.03.2013 - 23:16
door Oceanracer
Ik wacht nog altijd op jóuw antwoord....
Geplaatst: 31.03.2013 - 23:37
door 4wielen
Oceanracer schreef:Ik wacht nog altijd op jóuw antwoord....
Dat krijg je als je je bericht edit he; er stond eerst helemaal geen vraag. Maar als de vraag is "
Heb je er trouwens wel al bij stilgestaan dat jouw EGR inmiddels zo ver dichtgeslibd kan zitten, dat hij net zo weinig doorlaat als een dichtgezette EGR?" dan is het antwoord 'ja'. Sterker nog, ik heb een nieuwe EGR-klep omdat deze dichtzat. En ook al vraag je er niet naar, ik wil je ook nog wel even aangeven (nogmaals) dat ik dit jaar bij Volvotune de hele boel laat schoonmaken. Zo kan het ook.
Nu jij graag!
Geplaatst: 01.04.2013 - 09:09
door Oceanracer
Nee, het ging om deze vraag:
Oceanracer schreef:Ik zou het liever omdraaien, aangezien jij zelf hier de discussie begonnen bent: kun jij aantonen dat een EGR een heel autoleven lang zo'n positieve bijdrage aan het milieu geeft als jij hier doet voorkomen?
Maar aangezien je nu zelf al aangeeft dat hem hebt laten vervangen én de boel hebt laten reinigen, begrijp je kennelijk heel goed het probleem van de EGR. Het idee van die EGR is helemaal zo gek nog niet, maar door de interne vervuiling is het leuke er al snel vanaf en natuurlijk niet alleen bij Volvo.
Dichtzitten is dus eigenlijk het zelfde als dicht laten slibben. Het eerst voorkomt gezanik, het laatste veroorzaakt juist gezeur. Het is maar net wat je liever doet/hebt.
Geplaatst: 01.04.2013 - 09:27
door Obbetuning
4wielen schreef: Maar als de vraag is "Heb je er trouwens wel al bij stilgestaan dat jouw EGR inmiddels zo ver dichtgeslibd kan zitten, dat hij net zo weinig doorlaat als een dichtgezette EGR?"
Het inlaat-spruitstuk wordt voorzien van lucht dat samen met de brandstof (geinjecteerd) tot ontbranding komt.
Op het traject van de schone lucht komt bij de auto"s met egr een 2e kanaal met de warme uitlaad gassen, deze wordt bedient door een klep (de egr klep).
De vervuiling in het inlaat traject vind dus pas plaats nadat het 2e kanaal op het inlaat traject zit, inlaat slang, inlaat buis, inlaat-spruitstuk etc.
Hoe gek het mischien ook klinkt, pas als als de frisse lucht zich mengt met de lucht die door de egr klep komt koekt de rommel pas echt vast (zie foto's) en wordt de opening waardoor de lucht kan steeds kleiner.
mvgr Obbe
Geplaatst: 01.04.2013 - 10:05
door 4wielen
Oceanracer schreef:Dichtzitten is dus eigenlijk het zelfde als dicht laten slibben. Het eerst voorkomt gezanik, het laatste veroorzaakt juist gezeur. Het is maar net wat je liever doet/hebt.
Dat is wel erg zwartwit: dichtslibben kun je ook voorkomen! Dichtzetten is het zelf bewust ervoor kiezen smerige stoffen de lucht in te blazen. Lekker makkelijk, je hebt er geen omkijken meer naar. En het spaart je natuurlijk de kosten van een schoonmaakbeurt uit. Tja...
Geplaatst: 01.04.2013 - 10:08
door Oceanracer
Whahaha, smerige stoffen? Denk je dat het soms gezond is om aan jouw uitlaat te lurken? Kom op zeg....
Geplaatst: 01.04.2013 - 10:22
door mad
Het is dus lood om oud ijzer... óf je maakt je EGR schoon (zie foto's) en de prut komt in het milieu; of je rijdt je EGR regelmatig schoon en de prut komt in het mileu....
Geplaatst: 01.04.2013 - 10:30
door Oceanracer
Een auto vervuilt nou eenmaal, en zeker een diesel. En een nieuwe EGR vermindert die vervuiling onder bepaalde omstandigheden enigszins, maar is zeker niet zaligmakend. Sterker nog, door op de snelweg 110 km/u te rijden ipv 120 km/u te rijden, bespaar je meer dan met een nieuwe EGR.
Geplaatst: 01.04.2013 - 10:48
door piotrV70
Even weer on-topic: kan ik bij onze C30 1.6D de EGR afdoppen of krijg ik dan een storingsmelding ?