Pagina 4 van 8
Geplaatst: 01.05.2013 - 19:14
door OGA244
Hoe kan die belasting dan geen invloed hebben op de aankoopprijs?
(ik durf het haast niet te vragen, maar.... bent u daarom in Vlaanderen gaan wonen?)
Geplaatst: 01.05.2013 - 19:16
door Koidream
OGA244 schreef:Ik geloof u, maar waar staat in die tabellen een relatie tot CO2 uitstoot? ik zie wel vermogen en inhoud...
Wallonië houdt zich vast aan de tabellen van vroeger (zoals het in heel België was tot 2012). En daar wordt geen rekening gehouden met CO2, dit is enkel voorbehouden voor Vlaanderen. Wat er op neerkomt dat grotere wagens ineens een pak minder betalen dan vroeger en kleinere wagens meer dan vroeger.
Hier de tabellen voor Wallonië.
Geplaatst: 01.05.2013 - 19:32
door OGA244
diezelfde Dacia maar nu in NL, een 4x4 Laureate van € 23.990,-- in de btw en de bpm
Neem de CO2-uitstoot van de auto in gram per kilometer. In dit voorbeeld 185 gram per kilometer.
In de tabel valt deze waarde tussen de 140 en de 208 gram per kilometer.
Trek van de uitstoot van uw auto 140 gram per kilometer af. In dit voorbeeld: 185 - 140 = 45
Vermenigvuldig de uitkomst met het bedrag dat in kolom IV staat van dezelfde rij In dit voorbeeld: 45 x € 148 = € 6.660. Tel bij de uitkomst het bedrag dat in kolom III staat van dezelfde rij. In dit voorbeeld: € 6.660 + € 5.625 = € 12.285 aan BPM
dus:
€ 23.990,--
€ 12.285,-- -/- aan BPM
-------------
€ 11.705,-- dat zou hij zonder BIV maar incl. 21% btw dan ook kosten voor een Belg.
Volgens de prijslijst van Dacia.be betaal je in België voor een 4x2 Laureate € 14.300,--in de btw.
Koidream schreef:Je zal je maar een DACIA kunnen veroorloven...
gewoon in NL gaan kopen

Geplaatst: 01.05.2013 - 20:04
door RichieB
Geplaatst: 01.05.2013 - 22:05
door bart simpson
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
een Belg heeft dus std helemaal geen Navi/Multimedia/BT?
dan kost een vergelijkbare dus ook geen € 59.995,--
Geplaatst: 02.05.2013 - 06:58
door ZX10r
Spuit 11 komt ook nog ff langs, men heeft het over gelijke configs.
Geplaatst: 02.05.2013 - 09:15
door Superfunky
Superfunky schreef:sandershortie schreef:Superfunky,
Auto is met sportstoelen, Hybrid TEchnoligy, glegaad glas, genint glas, premium audio, connected touch en Rebel blue... Heb 4000 korting van de dealer gekregen en dat alles maakt dat ik 10.000 goedkoper uit ben ook omdat ze in Belgie geen 950 afleverkosten reken... Zonder korting zou het inderdaad 6000 zijn..
Jij in Nl gekocht?? Al met al gaat het vooral om de fijne wagen natuurlijk!!
Ok, nou, nog een keertje geconfigureerd volgens EXACT gelijke opties hetgeen zo ongeveer full-opitons is (excl. accessoires en kosten rijklaar maken):
BE = € 70.940
NL = € 74.929
BTW is gelijk, dus het prijsverschil is € 3.989 excl. korting. Configurator is onder voorbehoud zie ik en dat lijkt me logisch, want in BE krijg je bijvoorbeeld de zwarte hemel gratis en dat lijkt me niet.
Ik heb ze niet helemaal vergeleken, maar ik geloof dat de BE MY14 auto een paar opties mist, maar dat kan ik mis hebben.
Hoe zit dat met die korting, heb jij toevallig mazzel en heeft een onwetende dealer per ongeluk korting gegeven, of krijgen kopers in België nog steeds korting?
Ok, heb de specs afgedrukt en vergeleken. De BE configurator is tamelijk incompleet. Kleinigheden ontbreken in de specificaties. Lijken eerder slordigheden dan niet aanwezige functionaliteit.
Conclusie blijft dus dezelfde: prijsverschil is zo'n €4.000.
Ben ik nou de enige die vindt dat Volvo de NL kopers (die toch echt maken dat Volvo wereldwijd mag roepen dat de auto niet aan te slepen is) behoorlijk karig bediend voor die extra €2.500 (D) - €4.000 (BE)?
Mijn mening is dat marktwerking prima is, maar Volvo zou er m.i. goed aan doen haar klanten daar dan ook iets extra's voor te bieden i.p.v. alleen te kijken naar de maximale marge. Maar dat zal wel aan mij liggen!
Geplaatst: 02.05.2013 - 09:27
door ferretje
Volgens de moderatoren ligt dat aan jou...
Ik heb al eerder gezegd.... Volvo Nederland haalt een deel van het fiscale voordeel naar zich toe door de prijs zo ver mogelijk op te rekken, naar boven.
De dealers doen dat ook door slecht of in sommige gevallen helemaal niet te willen inruilen.
Ook dat is marktwerking, hoor ik ze dan zeggen.....
Geknipt door de importeur en geschoren door de dealers dus....
Maar dat mag je hier niet zeggen.
Enneh, Walter, ik hoef geen aai over mijn bol of kusje op mijn neus......
Geplaatst: 02.05.2013 - 09:31
door Jolly Breeze Racing
Superfunky schreef:
Ben ik nou de enige die vindt dat Volvo de NL kopers (die toch echt maken dat Volvo wereldwijd mag roepen dat de auto niet aan te slepen is) behoorlijk karig bediend voor die extra €2.500 (D) - €4.000 (BE)?
Mijn mening is dat marktwerking prima is, maar Volvo zou er m.i. goed aan doen haar klanten daar dan ook iets extra's voor te bieden i.p.v. alleen te kijken naar de maximale marge. Maar dat zal wel aan mij liggen!
Nee, ik denk er ook zo over, maar wat doe je eraan?
- auto uit protest niet te bestellen?
- auto bestellen en met winst doorverkopen?
Dit gebeurd inmiddels ook al, dan handel je op dezelfde manier als Volvo => vraag en aanbod.
Mijn besparingen zijn zo groot dat ik niet om € 4000,- ga klagen.
Geplaatst: 02.05.2013 - 09:37
door Superfunky
ferretje schreef:Geknipt door de importeur en geschoren door de dealers dus....
Gelukkig, was al bang dat ik de enige was.
Dus het principe is:
- Je laat je klant een contract tekenen waarin je hem verplicht tot afname.
- Daarna kom je met het definitieve product dat je alleen aan de klanten die je deze verplichting hebt opgelegd met een surplus op de prijs aanbiedt.
- En daar stel je vervolgens geent egenprestatie tegenover.
Ik geloof toch dat ik dit eens met een bevriende specialist Europees ondernemingsrecht ga bespreken tijdens de borrel vrijdag.
Geplaatst: 02.05.2013 - 09:44
door ZX10r
Anderzijds als we hier wat melden over over de voutjes in de configurator, dan wordt dat vrij snel opgepakt door de meelezers, maar over dit issue hoor je ze niet.
Geplaatst: 02.05.2013 - 09:45
door sandershortie
Ben het met Ben eens, dan bestel je de auto toch ook gewoon in het buitenland, er is vrij handelsverkeer. En de auto met winst verkopen lijkt me bijna niet mogelijk , of de koper moet wel erg genakzuchtg zijn want die kan hem toch ook zelf in het buitenland halen?
Geplaatst: 02.05.2013 - 09:49
door Superfunky
sandershortie schreef:Ben het met Ben eens, dan bestel je de auto toch ook gewoon in het buitenland, er is vrij handelsverkeer. En de auto met winst verkopen lijkt me bijna niet mogelijk , of de koper moet wel erg genakzuchtg zijn want die kan hem toch ook zelf in het buitenland halen?
Tja, goed plan. Dan heb ik er zometeen 2 want Volvo NL heeft me een certificaat laten tekenen waarin ze mij in juli gaan melden of ze voor 1/1/14 gaan leveren. Op dat moment mag ik van de aankoopverplichting afzien, echter zover gaat het nooit komen want de mijne staat al klaar voor levering laatste week juni!
Dus......, niks bestellen in het buitenland, gewoon verplicht tot afname tegen een gedifferencieerde prijs. Benieuwd wat de NMA hiervan vindt.
Geplaatst: 02.05.2013 - 09:51
door Ben
Ik had m'n bericht waarin ik dat zei al weer weggehaald.
ZX10r schreef:Anderzijds als we hier wat melden over over de voutjes in de configurator, dan wordt dat vrij snel opgepakt door de meelezers, maar over dit issue hoor je ze niet.
Waarschijnlijk is het voor de meesten helemaal geen issue.
Geplaatst: 02.05.2013 - 09:54
door kissyfur
Superfunky schreef:
Dus......, niks bestellen in het buitenland, gewoon verplicht tot afname tegen een gedifferencieerde prijs. Benieuwd wat de NMA hiervan vindt.
waarschijnlijk niks. Volgens mij zijn dit geen prijsafspraken tussen concurrenten en is het ook niet zo dat je bijna niet anders kan dan een volvo kopen en dus wel verplicht wordt een v60 voor het absurd hoge bedrag aan te schaffen.
Geplaatst: 02.05.2013 - 09:54
door Walter
ferretje schreef:Enneh, Walter, ik hoef geen aai over mijn bol of kusje op mijn neus......
Gelukkig, heb me vanmorgen niet geschoren en wil je niet prikken
Geplaatst: 02.05.2013 - 10:45
door TMacD
vindt het een moeilijke discussie,.
denk dat het een afstudeer project waardig onderwerp is.
europese marktwerking op zijn best, als de vraag hier het hoogst is en leverings capaciteit 'beperkt' drijft dat automatisch de prijs omhoog, hierdoor is het hele voorinschrijvings traject met name interesant omdat het het slechts een eenzijdige verplichting is geweest voordat prijzen / levertijd bevestigd waren, hierdoor hebben WIJ VCNL de kans gegeven ons in de kaart te laten kijken....kwestie van wie zijn billen brandt....
Walter, wat is nu het NL aandeel in de totale 6,000 stuks die gepland staan...
...hoe meer mensen nu afbestellen hoe eerder ik de mijn heb...

Geplaatst: 02.05.2013 - 10:49
door Superfunky
TMacD schreef:hierdoor is het hele voorinschrijvings traject met name interesant omdat het het slechts een eenzijdige verplichting is geweest voordat prijzen / levertijd bevestigd waren
Precies, en dit is waar de schoen wringt. De verplichting is prima, maar die vervolgens uitbuiten door een hogere prijs dan elders te vragen is m.i. niet veel anders dan misbruik.
Geplaatst: 02.05.2013 - 10:53
door Walter
TMacD schreef:Walter, wat is nu het NL aandeel in de totale 6,000 stuks die gepland staan...
Volgens mij rond de 3300 stuks
Geplaatst: 02.05.2013 - 10:56
door TMacD
Walter schreef:
Volgens mij rond de 3300 stuks
zijn dat de totale leveringen of inclusief alles wat niet voor 31/12/13 geleverd kan worden.....?