Je zou je alleen moeten afvragen waarom je voor een simpele oplossing een complex proces optuigt.
Tsja, zo is de moderne maatschappij tegenwoordig nu eenmaal geworden met allerlei regeltjes en procedures.
Vroeger (ja, vroeguh) werkte ik in loondienst, internationale service, en hield me vrij veel bezig met het zo economisch en herkenbaar opzetten van een service organisatie. Tevens wilde de manager een ISO9000 certificatie. VRESELIJK. Elke call, service, reparatie, telefoontje, werkelijk alles is tot in de puntjes beschreven hoe het moet lopen, welke papieren winkel moet worden opgestart, etc. Dit kost werkelijk de hoofdprijs. Voor alles moet er een schriftelijke procedure worden gemaakt. Opdat alle procedures herkenbaar moet zijn, en je niets mag vergeten. Alles is beschreven.
Tegenwoordig zijn ook dealers, garages etc ISO gecertificeerd, en is eea gewoon beschreven, vandaar die aparte procedures, bonnenboekjes, werkplaatsorders, controle magazijnslips, extra papieren bonnetjes erbij met paraafjes van een of andere manager.
Helaas kost dit geld, maar de achterliggende gedachte is dat om tot een resultaat te komen er niets vergeten wordt.
En overhead zit in elk commercieel bedrijf, helaas. Als de boekhouder zijn werk goed doet, wordt het uurtarief van de monteur(s) als volgt bepaalt:
De maandelijkse kosten van:
- garage, pand, parkeerplaats, vaste kosten
- energie, water, telefoon en afvalheffing.
- gemeentelijke belastingen, incl vergunningen.
- alle salariskosten van het personeel, incl monteurs, managers, receptionisten, verkopers, schoonmakers, glazenwassers, etc.
- de auto's van de managers, directeur etc, incl brandstof. (ook de takelwagen)
Dit totale bedrag delen door het aantal werkbare uren van de monteur(s)
Met deze berekening speel je quit, en maak je nog geen winst.
Een beetje boekhouder wil het onderdelen magazijn "zelfsupporting" houden, dus er is een verschil tussen in- en verkoopprijs van de onderdelen om het transport, renteverlies en opslagkosten te kunnen dekken.
dit geldt voor zo'n beetje elk bedrijf, dat ook zelf service verleent.