Pagina 4 van 7

Geplaatst: 12.06.2013 - 21:20
door vincent65
Nou ja zeg, je mag toch zeker je mening geven.
En tussen duur en iemand "uitzuigen" zit een heel verschil.
Btw ik vind Lada's lelijk dus als het van jou mag blijf ik lekker in mijn V70 rijden.

Geplaatst: 12.06.2013 - 23:34
door wim de jong
Je zou je alleen moeten afvragen waarom je voor een simpele oplossing een complex proces optuigt.
Tsja, zo is de moderne maatschappij tegenwoordig nu eenmaal geworden met allerlei regeltjes en procedures.
Vroeger (ja, vroeguh) werkte ik in loondienst, internationale service, en hield me vrij veel bezig met het zo economisch en herkenbaar opzetten van een service organisatie. Tevens wilde de manager een ISO9000 certificatie. VRESELIJK. Elke call, service, reparatie, telefoontje, werkelijk alles is tot in de puntjes beschreven hoe het moet lopen, welke papieren winkel moet worden opgestart, etc. Dit kost werkelijk de hoofdprijs. Voor alles moet er een schriftelijke procedure worden gemaakt. Opdat alle procedures herkenbaar moet zijn, en je niets mag vergeten. Alles is beschreven.

Tegenwoordig zijn ook dealers, garages etc ISO gecertificeerd, en is eea gewoon beschreven, vandaar die aparte procedures, bonnenboekjes, werkplaatsorders, controle magazijnslips, extra papieren bonnetjes erbij met paraafjes van een of andere manager.
Helaas kost dit geld, maar de achterliggende gedachte is dat om tot een resultaat te komen er niets vergeten wordt.

En overhead zit in elk commercieel bedrijf, helaas. Als de boekhouder zijn werk goed doet, wordt het uurtarief van de monteur(s) als volgt bepaalt:

De maandelijkse kosten van:
- garage, pand, parkeerplaats, vaste kosten
- energie, water, telefoon en afvalheffing.
- gemeentelijke belastingen, incl vergunningen.
- alle salariskosten van het personeel, incl monteurs, managers, receptionisten, verkopers, schoonmakers, glazenwassers, etc.
- de auto's van de managers, directeur etc, incl brandstof. (ook de takelwagen)

Dit totale bedrag delen door het aantal werkbare uren van de monteur(s)

Met deze berekening speel je quit, en maak je nog geen winst.
Een beetje boekhouder wil het onderdelen magazijn "zelfsupporting" houden, dus er is een verschil tussen in- en verkoopprijs van de onderdelen om het transport, renteverlies en opslagkosten te kunnen dekken.

dit geldt voor zo'n beetje elk bedrijf, dat ook zelf service verleent.

Geplaatst: 13.06.2013 - 08:27
door diesel01
JosW schreef:
Msuidgeest schreef:Niet zonde. Zulke topics mogen van mij verdwijnen. Iedere keer die zelfde opmerkingen over duur, niet-servicegericht, "mij zien ze daar niet meer" en meer van dat soort gel*l.

Kappen met die zooi of anders ga je maar Lada rijden als je een Volvo duur vindt.
Dat "Zonde" was cynisch bedoeld.
Aah op die manier, jij loopt wel vaker tegen "dingentjes" aan in het leven succes ermee.

Geplaatst: 13.06.2013 - 08:41
door mjeuring
Msuidgeest schreef:Niet zonde. Zulke topics mogen van mij verdwijnen. Iedere keer die zelfde opmerkingen over duur, niet-servicegericht, "mij zien ze daar niet meer" en meer van dat soort gel*l.

Kappen met die zooi of anders ga je maar Lada rijden als je een Volvo duur vindt.
Niemand heeft je een mes op de keel gezet om dit onderwerp te lezen.

Als je je er aan ergert, dan ga je de Donald Duck toch lekker lezen :D

Geplaatst: 13.06.2013 - 09:32
door jan weemering
We hebben het over een uurtaarief van 80 euro ex btw, of zelfs 90 euro ex btw wat ik betaal bij de dealer.
toch vreemd dat ik in Italie genoodzaakt bij de volvo dealer terecht kwam en het uurtarief daar slechts 48 euro is ex btw.
een heel brood kost daar ook 2 euro en een liter benzine ook 1,85 euro.
en een koophuis zit op op 2,5 ton, hoe kan het dan dat een uur tarief hier bijna het dubbele is.

Geplaatst: 13.06.2013 - 10:41
door Richo
Nee, er staat nergens dat 30min. klussen voor niets gedaan moeten worden, maar een 1:30 min/sec. klus zou je(als bedrijf) als service kunnen beschouwen in de hoop dat de klant dan juist bij jou, als service verlenende dealer, zijn auto jouw gunt voor onderhoud.
PS die € 80,- is natuurlijk opgebouwd uit kosten, de monteur is waarschijnlijk de laagste kostenpost.
Laat die beste (leerling) monteur(dan wel met 20 jaar ervaring) nu eens €1800- netto p/m verdienen.
Da's dan €10,- (ja, tien) per uur. Dan kost hij/zij zijn werkgever rond de €20,- p/uur...de rest is overhead en een stukje winst als het goed is.
10 x 40 = 400 * 4 = € 1600,- ervan uitgaande dat de monteur 40 uur per week werkt. die 1800,- verdiende ik net met 5 ploegen dienst met een MTS opleiding. Lijkt me sterk dat een monteur (ongeacht zijn opleiding) €1800,- netto mee naar huist neemt (die 1600,- zullen er ook maar weinig halen).
jan weemering schreef:We hebben het over een uurtaarief van 80 euro ex btw, of zelfs 90 euro ex btw wat ik betaal bij de dealer.
toch vreemd dat ik in Italie genoodzaakt bij de volvo dealer terecht kwam en het uurtarief daar slechts 48 euro is ex btw.
een heel brood kost daar ook 2 euro en een liter benzine ook 1,85 euro.
en een koophuis zit op op 2,5 ton, hoe kan het dan dat een uur tarief hier bijna het dubbele is.
Belasting systeem zit hier anders in mekaar, de nederlanders betalen VEEL belasting in vergelijking met andere landen in europa.
Niemand heeft je een mes op de keel gezet om dit onderwerp te lezen.

Als je je er aan ergert, dan ga je de Donald Duck toch lekker lezen
gaat zich om het principe, als de garage waar je langs gaat voor kleinigheidje niet je garage is waar je de auto laat onderhouden ben maar bereid om te betalen, wil je dit niet doe je het of zelf of ga je naar je eigen garagen. Verwacht niet dat zij dat even gratis voor doen en je mag blij zijn dat ze geen uur geteld hebben.

Mijn vader is ondernemer (fietsenmaker) en hij krijgt vaak mensen over de vloer die iets kleins gemaakt moeten hebben of inelkaar gezet moeten hebben. Deze mensen kopen de onderdelen vaak op internet of hebben de fiets bij een andere fietsenmaker gekocht (omdat zij goedkoper zijn) en verwachten dan van mijn vader service voor een product dat hij niet orgineel geleverd heeft, want mijn vader weet ook dat die persoon de volgende keer weer langs komt met een kleinigheidje waarvan hij diezelfde service als de vorige keer verwacht (en dit vaak zelfst eist). Je bent als ondernemer dan een dief van eigen beurs en ben het volledig met de dealer eens dat hij geteld heeft, als de klant dan ontevreden is omdat het geen service is en misschien zelfs boos wordt zou ik hem niet eens als klant willen.
Nu stel ik dezelfde vraag aan TS: zou jij iets extra's doen op je werk waar je niet extra voor beloont wordt (even uurtje langer blijven om klusje voor wild vreemde doen, terwijl je eigenlijk graag naar huis zou willen)?

Geplaatst: 13.06.2013 - 10:52
door diesel01
jan weemering schreef:We hebben het over een uurtaarief van 80 euro ex btw, of zelfs 90 euro ex btw wat ik betaal bij de dealer.
toch vreemd dat ik in Italie genoodzaakt bij de volvo dealer terecht kwam en het uurtarief daar slechts 48 euro is ex btw.
een heel brood kost daar ook 2 euro en een liter benzine ook 1,85 euro.
en een koophuis zit op op 2,5 ton, hoe kan het dan dat een uur tarief hier bijna het dubbele is.
Hoe komt het dat Noord Europa Zuid Europa overeind moet houden met miljarden steun?

Geplaatst: 13.06.2013 - 11:53
door 4wielen
Richo schreef: Nu stel ik dezelfde vraag aan TS: zou jij iets extra's doen op je werk waar je niet extra voor beloont wordt (even uurtje langer blijven om klusje voor wild vreemde doen, terwijl je eigenlijk graag naar huis zou willen)?
Ik doe niet anders. Ik ben er heilig van overtuigd dat je terugkrijgt wat je geeft. En het geeft me ook gewoon een goed gevoel als ik anderen kan helpen.

Mooi trouwens dat je de fietsenmaker erbij haalt. Een aantal jaar geleden had ik een lekke band met mijn fiets, zo'n 7 kilometer van mijn huis. Ik ging naar de dichtstbijzijnde fietsenmaker aldaar met de vraag of hij kon helpen. Nee, hij had geen tijd. Of ik dan zijn pomp even mocht gebruiken, zodat ik mijn band kon oppompen en naar een andere fietsenmaker te gaan. Nee, hij was geen liefdadigheidsinstelling... Half jaar later kocht ik voor mijn vrouw een fiets. Zij wilde een bepaald merk dat alleen die fietsenmaker had. Wat denk je, ben ik naar die l#l gegaan om een fiets te kopen? Domkop...

Geplaatst: 13.06.2013 - 12:41
door mjeuring
Richo schreef:
Niemand heeft je een mes op de keel gezet om dit onderwerp te lezen.

Als je je er aan ergert, dan ga je de Donald Duck toch lekker lezen
gaat zich om het principe,
Nee, gaat er om dat dit topic Msuidgeest niet aanstaat, terwijl niemand hem verplicht het te lezen.
Al die PIH topics staan mij ook niet aan, maar dat ga ik toch niet in elke topic zetten?

Geplaatst: 13.06.2013 - 12:54
door Richo
mjeuring schreef:
Richo schreef:
Niemand heeft je een mes op de keel gezet om dit onderwerp te lezen.

Als je je er aan ergert, dan ga je de Donald Duck toch lekker lezen
gaat zich om het principe,
Nee, gaat er om dat dit topic Msuidgeest niet aanstaat, terwijl niemand hem verplicht het te lezen.
Al die PIH topics staan mij ook niet aan, maar dat ga ik toch niet in elke topic zetten?
ik vermoed dat msuidgeest zich ergert aan de klaagmentaliteit van mensen over iets wat in mijn mening normaal is, je betaald voor een service hoeft dit niet is dit leuk meegenomen. Je kan nou eenmaal niet altijd van een bedrijf/ondernemer verwachten dat hij iets klein voor iemand even tussendoor voor niks doet, daar hebben de meeste bedrijven gewoon geen tijd voor (doen ze dit wel is leuk meegenomen).

Zoals ik al eerder zei is mijn vader ondernemer en zie ik dit soort dingen regelmatig en de brutatiliteit van veel mensen is gewoon schandalig, doch vinden zij dit heel normaal. Het is gewoon jammer dat de veel mensen dit de normaalste zaak van de wereld vinden en dit was vroeger veel minder en hij is hier heel makkelijk in en verwijst de mensen dan door naar een andere zaak, want hij heeft het druk zat met zijn eigen klanten.

Geplaatst: 13.06.2013 - 13:08
door Andrew82
Ik vind dit wel een interessant topic, leuk dat verschillende mensen dit punt uit verschillende oogpunten bevliegen. Ik ben zelf meer van de helicopterview, een beroepsdeformatie wellicht. :popcorn:

Een forum is toch juist bedoeld om je mening over allerhande zaken te geven.
Een mening is, wat mij betreft, nooit "goed" of "fout".

forum;
Oud Grieks woord voor een publieke plek, waar iedereen met elkaar van gedachten kan wisselen. Elektronische discussiegroep waar mensen met een gemeenschappelijke interesse informatie, meningen en standpunten kunnen uitwisselen.

Geplaatst: 13.06.2013 - 18:45
door vincent65
4wielen schreef:
Richo schreef: Nu stel ik dezelfde vraag aan TS: zou jij iets extra's doen op je werk waar je niet extra voor beloont wordt (even uurtje langer blijven om klusje voor wild vreemde doen, terwijl je eigenlijk graag naar huis zou willen)?
Ik doe niet anders. Ik ben er heilig van overtuigd dat je terugkrijgt wat je geeft. En het geeft me ook gewoon een goed gevoel als ik anderen kan helpen.

Mooi trouwens dat je de fietsenmaker erbij haalt. Een aantal jaar geleden had ik een lekke band met mijn fiets, zo'n 7 kilometer van mijn huis. Ik ging naar de dichtstbijzijnde fietsenmaker aldaar met de vraag of hij kon helpen. Nee, hij had geen tijd. Of ik dan zijn pomp even mocht gebruiken, zodat ik mijn band kon oppompen en naar een andere fietsenmaker te gaan. Nee, hij was geen liefdadigheidsinstelling... Half jaar later kocht ik voor mijn vrouw een fiets. Zij wilde een bepaald merk dat alleen die fietsenmaker had. Wat denk je, ben ik naar die l#l gegaan om een fiets te kopen? Domkop...
En dat bedoel ik nou gewoon.
Bij ons zat een fietsenmaker daar mocht ik wel zijn pomp gebruiken, moest alleen wel een dubbeltje betalen voor de lucht!!
Geen geintje, denk je dat ik daar ooit nog een stap binnen heb gezet?
Maarja ieder moet lekker zijn bedrijf leiden/voeren zoals hij dat wilt, maar bedenk wel dat klantvriendelijkheid zich uiteindelijk dubbel en dwars terugbetaald.

Geplaatst: 13.06.2013 - 21:18
door diesel01
vincent65 schreef:
4wielen schreef:
Richo schreef: Nu stel ik dezelfde vraag aan TS: zou jij iets extra's doen op je werk waar je niet extra voor beloont wordt (even uurtje langer blijven om klusje voor wild vreemde doen, terwijl je eigenlijk graag naar huis zou willen)?
Ik doe niet anders. Ik ben er heilig van overtuigd dat je terugkrijgt wat je geeft. En het geeft me ook gewoon een goed gevoel als ik anderen kan helpen.

Mooi trouwens dat je de fietsenmaker erbij haalt. Een aantal jaar geleden had ik een lekke band met mijn fiets, zo'n 7 kilometer van mijn huis. Ik ging naar de dichtstbijzijnde fietsenmaker aldaar met de vraag of hij kon helpen. Nee, hij had geen tijd. Of ik dan zijn pomp even mocht gebruiken, zodat ik mijn band kon oppompen en naar een andere fietsenmaker te gaan. Nee, hij was geen liefdadigheidsinstelling... Half jaar later kocht ik voor mijn vrouw een fiets. Zij wilde een bepaald merk dat alleen die fietsenmaker had. Wat denk je, ben ik naar die l#l gegaan om een fiets te kopen? Domkop...
En dat bedoel ik nou gewoon.
Bij ons zat een fietsenmaker daar mocht ik wel zijn pomp gebruiken, moest alleen wel een dubbeltje betalen voor de lucht!!
Geen geintje, denk je dat ik daar ooit nog een stap binnen heb gezet?
Maarja ieder moet lekker zijn bedrijf leiden/voeren zoals hij dat wilt, maar bedenk wel dat klantvriendelijkheid zich uiteindelijk dubbel en dwars terugbetaald.
Je haalt 2 dingen door elkaar namelijk service en klantvriendelijkheid/tevredenheid.
Ik ben altijd vriendelijk maar dat is iets anders dan service verlenen op producten die ik niet heb geleverd.
Als ik als service iets opstuur naar een fabrikant kost mij dat tijd en portokosten mag ik dat dan doorberekenen?
En als de fabrikant mij een factuur stuurt mag ik dat dan ook doorberekenen of is dat service?

Geplaatst: 13.06.2013 - 21:25
door vincent65
Leg uit, voor mij zijn die dingen namelijk gelijk.
Klantvriendelijk zijn heeft volgens mij alles met service te maken.

Geplaatst: 13.06.2013 - 21:33
door diesel01
Ehhmm nee ik houd er over op als het bovenstaande voorbeeld niet doorkomt heeft dat niets met mijn visie van service te maken.

Geplaatst: 13.06.2013 - 21:36
door vincent65
Oké dan doe ik mijn werk al 15 jaar verkeerd. :)
De discussie gaat over kleine dingetjes en jij hebt het over dingen bestellen en die dan doorberekenen.
Dat doen wij ook en elk bedrijf neem ik aan.

Geplaatst: 13.06.2013 - 21:36
door Ben
Zal ik een poging wagen?
Je kunt klantvriendelijk zijn zonder dat je voor Sinterklaas speelt.

Geplaatst: 13.06.2013 - 21:41
door diesel01
Hoe kan het toch dat iets ingewikkeld zoo simpel is uit te leggen.
+100 :hello1:

Geplaatst: 13.06.2013 - 21:45
door vincent65
Misschien omdat mijn verstand beperkt is....
En heeeeel misschien omdat meningen daarover kunnen verschillen.
Maar ik begin nu een beetje te begrijpen hoe de autowereld werkt.
In ieder geval bedankt voor de verhelderende uitleg en voorbeelden.

Geplaatst: 13.06.2013 - 22:01
door 4wielen
Ik sta volledig aan jouw kant Vincent65, begrijp geen sikkepit van de vergelijking van Diesel01. Waar komt dat bestellen en doorberekenen in 's hemelsnaam vandaan? Maar ja, hij heeft wel de grootste Volvo, dus klaarblijkelijk zien wij het verkeerd... ::D