Dit lijkt mij een bijzonder duur gevolg van een "besparing" op het kostenplaatje "banden".
Zomerbanden combineren met winterbanden is heel de afstelling van het chassis/auto om zeep helpen qua ingebouwd gripvermogen/balans.
Je draagt toch ook geen sandalen om je rechtervoet en dikke laarzen aan je linkervoet tegelijkertijd, of het nu winter of zomer is?
Voor de kostprijs waar je nu tegenaan kijkt , kon je zowel diverse sets winterbanden als zomerbanden aanschaffen....
Als je omrekent wat de kostprijs is van een bandenset per kilometer ten opzichte van wat je er per km doorjaagt aan brandstof...
Een "ezel" stoot zich....
PS : wil niet de moraalridder uithangen of met een kijvend vingertje de les spellen, vooraleer negatieve commentaren te moeten ontvangen.
En toen stond er een lantaarnpaal...
- Thijs
- 7th Gear member
isomo, Wil absoluut niet zeggen dat dit niet gebeurd was met 4 identieke banden hoor!!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 2nd Gear member
Heb de wijsheid ook niet in pacht uiteraard!
Maar geef toe : combi zomer en winterbanden, lijkt mij niet de aangewezen set-up om mee rond te rijden, noch zomer, noch winter.
Van mij mag iedereen wel eens een foutje maken, maar leer er uit, en probeer het in de toekomst te voorkomen.
Maar geef toe : combi zomer en winterbanden, lijkt mij niet de aangewezen set-up om mee rond te rijden, noch zomer, noch winter.
Van mij mag iedereen wel eens een foutje maken, maar leer er uit, en probeer het in de toekomst te voorkomen.
Volvo S60 D3 GT, MY 2011
- Marcel_VW
- 2nd Gear member
winterbanden met warme temperaturen is sowieso een no-go qua veiligheid.isomo schreef:Heb de wijsheid ook niet in pacht uiteraard!
- Johan s60
- 6th Gear member
In de zomer op winterbanden is echt levensgevaarlijk, als je een noodstop moet maken kom je er pas achter.Musicus schreef:Ik rijd nu ook op mijn winterbanden. Ze zijn niet meer geschikt voor winterse omstandigheden dus ik heb besloten om ze niet te wisselen in het voorjaar maar om door te rijden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet heel veel merk. Misschien ligt dat ook aan mijn rijstijl? Veel snelweg en lange afstanden op de cruise-control.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Fredhead
- Geartronic member
Rekening houden met de middelen die je hebt.
Liever op goede winterbanden in de zomer dan op slechte zomerbanden
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
-
- Starter
Je hebt geen tijd om er rekening mee te houden, dat blijkt wel uit de OP. Maar ja, net zoals er meer dan voldoende mensen roepen dat ze in de winter prima op zomerbandjes uit de voeten kunnen en die paar keer zich dan wel even extra aanpassen, zal dat omgekeerd ook wel gelden...fredhead schreef:Rekening houden met de middelen die je hebt.
- Fredhead
- Geartronic member
Wellicht dat Jeroen gewoon de pech heeft gehad van een aantal factoren die samen opgeteld deze glijpartij tot gevolg hadden.
Hoe heeft hij bijvoorbeeld gereageerd? Uitbrekende achterkant en dan het gaspedaal loslaten en bijvoorbeeld gaan remmen en ook op zomerbanden heb je niets te vertellen...
Zijn heel wat mensen die het hele jaar door op winterbanden rijden, of ze gewoon net als sommigen die hier gereageerd hebben oprijden omdat ze niet meer geschikt zijn als winterband.
En dat gaat toch wel heel erg vaak goed, veel vaker dan dat het fout gaat.
Omgekeerd kan je je ook aanpassen vind ik, mijn ouders hebben bijvoorbeeld nog nooit winterbanden gehad in de winter en ook nog nooit gemist.
Zij rijden niet veel kilometers op jaarbasis en als ze al eens een keer met slecht weer weg moeten (iets dat ze liever niet doen) kunnen ze mijn auto pakken.
Die staat wel op winterbanden, rijd zelf voor mijn werk vaak voor de strooidiensten uit en dan zijn ze wel nodig vind ik.
Hoe heeft hij bijvoorbeeld gereageerd? Uitbrekende achterkant en dan het gaspedaal loslaten en bijvoorbeeld gaan remmen en ook op zomerbanden heb je niets te vertellen...
Zijn heel wat mensen die het hele jaar door op winterbanden rijden, of ze gewoon net als sommigen die hier gereageerd hebben oprijden omdat ze niet meer geschikt zijn als winterband.
En dat gaat toch wel heel erg vaak goed, veel vaker dan dat het fout gaat.
Omgekeerd kan je je ook aanpassen vind ik, mijn ouders hebben bijvoorbeeld nog nooit winterbanden gehad in de winter en ook nog nooit gemist.
Zij rijden niet veel kilometers op jaarbasis en als ze al eens een keer met slecht weer weg moeten (iets dat ze liever niet doen) kunnen ze mijn auto pakken.
Die staat wel op winterbanden, rijd zelf voor mijn werk vaak voor de strooidiensten uit en dan zijn ze wel nodig vind ik.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
-
- Starter
Er zal ongetwijfeld een samenloop van omstandigheden geweest zijn en ja, het gaat inderdaad vaker goed dan fout, dat lijkt me logisch maar de kans dat het fout gaat op kritieke momenten is groter. Zelfde geldt voor budgetbanden, gaat ook meestal goed, tot dat het fout gaat. 
En dan nog, als je kiest voor dergelijke setup, gooi dan iig de beste banden op de achteras.

En dan nog, als je kiest voor dergelijke setup, gooi dan iig de beste banden op de achteras.
- Laguna-S60
- 7th Gear member
- Contacteer:
andersom schijnt ook zo te zijn.. die discussie is al vaak gevoerd en je blijft altijd voor en tegenstanders van winterbanden houden..Johan s60 schreef:In de zomer op winterbanden is echt levensgevaarlijk, als je een noodstop moet maken kom je er pas achter.Musicus schreef:Ik rijd nu ook op mijn winterbanden. Ze zijn niet meer geschikt voor winterse omstandigheden dus ik heb besloten om ze niet te wisselen in het voorjaar maar om door te rijden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet heel veel merk. Misschien ligt dat ook aan mijn rijstijl? Veel snelweg en lange afstanden op de cruise-control.
En ik blijf tegen..
Meest complete Volvo V40 D2 Rebel Blue
-
- 5th Gear member
Ik zet in op aquaplaning aan de achteras. In zo'n bocht op de snelweg ligt ook wel eens wat olie welke uit een ander voertuig is gelekt. M+S banden zijn ongeschikt om met hoge snelheden op een nat wegdek te rijden.JeroenSpock schreef:
Koen, voor de Michelin zomerbanden, 6mm. Achter Michelin winterbanden, 4 mm.
Ik hoop dat er verder geen schade onder het rechter voorscherm vandaan komt, helaas bestaat die kans wel.
Sterkte met alles!
- Oceanracer
- Geartronic member
Philips H7 Premium 30% (als je ze nog kunt vinden) zijn erg goed.JeroenSpock schreef:Ik bestel gewoon een nieuwe zomerband, en zet die in ieder geval op de achter as
Weet iemand het verschil tussen de Primacy HP en Primacy 3? Oud en nieuw model of zo?
Anders bestel ik gewoon zo'n Primacy 3, oh en twee nieuwe dimlichten want er was één stuk gegaan vorige week en na de klap was ook nummer 2 weg.
En de Dunlop SP Sport BluResponse is wellicht een voordelig alternatief. Ook nog stiller en zuiniger dan de Michelin. Of een Pirelli P1, al is die minder zuinig (B ipv A) en minder stil (70 ipv 68 ). Beiden rond de € 70,00 p.st.
En de Primacy 3 is inderdaad de vervanger voor de Primacy HP.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 5th Gear member
Michelin Primacy HP bestaat nog steeds, HP staat voor High Preformance.
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik zeg toch ook niet dat hij niet meer bestaat?
@jeroen, heb je het spatbord er al af gehaald? Ik ben namelijk nieuwsgierig of de schade beperkt is tot het spatbord.
- diesel01
- Geartronic member
Begrijp ik het goed dat Jeroen hulp krijgt van deskundigen op het forum om voor weinig weer te kunnen rijden?
Toppie.
Toppie.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 5th Gear member
Je schreefOceanracer schreef:Ik zeg toch ook niet dat hij niet meer bestaat?
Primacy 3 is echter een andere productlijn dan Primacy HP.Oceanracer schreef:En de Primacy 3 is inderdaad de vervanger voor de Primacy HP.
http://www.michelin.de/autoreifen/pkw-r ... ype=type_1
- Oceanracer
- Geartronic member
En wat ik schreef is dan ook correct en heel iets anders dan wat jij beweert wat ik zóu hebben geschreven...
En als je toch graag linkt, doe het dan zo: http://www.michelin.nl/banden/michelin-primacy-3
En als je toch graag linkt, doe het dan zo: http://www.michelin.nl/banden/michelin-primacy-3
-
- 5th Gear member
Aan de borrel?
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik vind dat jij nogal hoog van te toren blaast! Om te beginnen insenueer jij dat Jeroen het ongeval aan zichzelf te danken heeft, door met hoge snelheid over een nat wegdek te rijden met volgens jou ongeschikte banden. Daarna leg je mij woorden in de mond die ik niet heb gebruikt en wordt mij even met dikke letters uitgelegd van wat HP betekent. En vervolgens wil je je gelijk aantonen met een Duitse website. En dan zou ik aan de drank zijn? Grow up!