pcies Ben.......
En die werken in hetzelfde pand als Gery Slot, dus daar wordt alleen maar geflushed....
ATF olie wissel automaatbak Varioclean
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
- dennis850estate
- Forumsponsor
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
- Locatie: gelderland
- Contacteer:
Ja dat komt heel soms voor, maar heeft dan een mechanisch defect als oorzaak dat al aanwezig was voor de flush. Door de reiniging van de bak wordt al het vuil verwijderd en kan een versleten onderdeel speling krijgen en slechter schakelgedrag veroorzaken. Vroeg of laat zou dit ook zonder flush voor ellende gaan zorgen want stuk is stuk. Wat we dan kunnen doen is een deelreparatie aan die bak uitvoeren zodat hij weer acceptabel schakelt. Een heel erg klein percentage bakken is niet te redden met flush of deelreparatie en zal vervangen moeten worden. Een klant zal nooit zomaar naar huis gestuurd worden zonder fatsoenlijke oplossingEagletje schreef:Mmmm..toch ook maar eens een afspraak maken net meneer Gery. Mooi dat je auto weer als nieuw schakelt. Volgens mij louter positieve reacties hier over GS. Is er überhaupt wel eens een keer auto minder gaan schakelen na een flush van GS?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40
Dat is inderdaad raadselachtig, het versterkt mijn vertrouwen in de powerflush-branche niet in ieder geval. Als ik de bak laat flushen, dan iig door een dealer. (is er een dealer in het Noorden die over zo'n machine beschikt ?)Marc Apeldoorn schreef:@prwi, dan kun je wellicht ook uitleggen waarom varioclean dan veranderd is van opvatting; tot voor kort vond men (zie aantal postings op dit forum)dat alleen minerale
olie goed zou zijn voor de Volvobak, nu gebruikt men Kroon 2062?
- evert65
- 6th Gear member
- Berichten: 2825
- Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
- Locatie: Gelderse Vallei
Visser en Visser in Leusdenprwi schreef:Dat is inderdaad raadselachtig, het versterkt mijn vertrouwen in de powerflush-branche niet in ieder geval. Als ik de bak laat flushen, dan iig door een dealer. (is er een dealer in het Noorden die over zo'n machine beschikt ?)Marc Apeldoorn schreef:@prwi, dan kun je wellicht ook uitleggen waarom varioclean dan veranderd is van opvatting; tot voor kort vond men (zie aantal postings op dit forum)dat alleen minerale
olie goed zou zijn voor de Volvobak, nu gebruikt men Kroon 2062?
oog ten noorden van de Rijn

keep calm!, your randomizer is running
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40891
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Gery heeft het powerflushen in NL geïntroduceerd.
Hij doet dat zelf in Uden en heeft machines verkocht bij allerlei garagebedrijven waaronder Volvodealers.
Hij doet dat zelf in Uden en heeft machines verkocht bij allerlei garagebedrijven waaronder Volvodealers.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21166
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Broekhuis Groningen!prwi schreef:Dat is inderdaad raadselachtig, het versterkt mijn vertrouwen in de powerflush-branche niet in ieder geval. Als ik de bak laat flushen, dan iig door een dealer. (is er een dealer in het Noorden die over zo'n machine beschikt ?)Marc Apeldoorn schreef:@prwi, dan kun je wellicht ook uitleggen waarom varioclean dan veranderd is van opvatting; tot voor kort vond men (zie aantal postings op dit forum)dat alleen minerale
olie goed zou zijn voor de Volvobak, nu gebruikt men Kroon 2062?
Hebben mijn vorige V70 en huidige XC60 geflusht met de door Volvo voorgeschreven olie.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
ergo, alle flushmachines in NL zijn geleverd door Gery volgens mij............
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21166
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Nope.Marc Apeldoorn schreef:ergo, alle flushmachines in NL zijn geleverd door Gery volgens mij............
Bij Broekhuis hebben ze een machine gekocht van BG.
Men heeft beide machine's bekeken en gekozen voor BG, de beweegredenen ken ik niet.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
vast de prijs.....
Ik ben alleen nog maar GS machines tegengekomen ..
Ik ben alleen nog maar GS machines tegengekomen ..
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21166
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik kan mij ook garantie's en aftersales voorstellen.Marc Apeldoorn schreef:vast de prijs.....
Ik ben alleen nog maar GS machines tegengekomen ..
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
Ik niet......................................
GS werkt samen met Kroon, dus garantie en aftersales komt vast wel van Kroon indien nodig (samen met Gery)..
GS werkt samen met Kroon, dus garantie en aftersales komt vast wel van Kroon indien nodig (samen met Gery)..
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
- Varioclean
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
- Locatie: Varsseveld
- Contacteer:
@Marc Apeldoorn,Diesel01,Bover,evert65,dennis850,prwi,Ben,
Feit 1 :in Ierland zijn veel ooievaars
Feit 2 :in Ierland worden veel kinderen geboren
Voorbarige conclusie :ooievaars brengen kinderen
Feit 3 :in Ierland zijn weinig ooievaars in de winter
Feit 4 :in Ierland worden ook veel kinderen geboren in de winter
Eindconclusie : kinderen worden niet gebracht door ooievaars
We zitten met zijn allen op dit forum omdat bv
1.we informatie willen krijgen, geven of willen delen
2.het leuk vinden om gelijk te krijgen of anderen gelijk te geven
3.het leuk vinden om anderen uit te dagen tot discussie
4.of het gewoon leuk vinden om te lezen en schrijven over Volvo’s
soms gaan we allemaal wat kort door de bocht en dat scheelt wel tijd, maar dat gaat soms ten koste van de kwaliteit van de info,
conclusies worden te snel getrokken, en er wordt onbedoeld disinfo ipv info geproduceerd,
de meeste lezers willen graag veel feiten en kunnen zelf ook wel conclusies trekken, terwijl er op dit moment veel conclusies worden aangeboden en weinig feiten op het draadje,
daarom een paar extra feiten van onze kant waarmee wij dit draadje over spoelen en varioclean weer op de rails te krijgen, maar ook wij hebben de waarheid niet in pacht,
maar sinds 2010, toen we bij Volvo in Zweden op het techische centrum een gesprek hadden met de aftersales directie over de bakproblemen bij met name de gebruikte V70 classics en XC70s, en daarna begonnen om zoveel mogelijk in kaart te brengen over de Volvo automaten,
hebben we wel een en ander over dit onderwerp opgestoken,
de Zweden zelf zagen chiptuning als grootste vijand van de levensduur van de bakken, terwijl monteurs bv de bepekte koelcapacitiet als oorzaak noemden, revisie bijdrijven legden de zere plek ook op de kwaliteit van de kleppenhuizen, terwijl het ontbreken van atf wissel voorschriften natuurlijk ook een hele belangrijke faktor is,
Volvo specialisten vervingen de atf 5 jaar terug al vaker dan de Volvo dealers zelf, terwijl de dealers het nu ook beginnen op te pikken, de komst van verschillende types spoelmachines naar NL maakt het verversen nu makkelijker,
en de discussie over hoe en waarmee te verversen is nu in volle gang, en daar leveren wij graag onze bijdrage aan als bedrijf dat gespecialiseerd is in bakdiagnose, oude atf evacueren en reparatie,
en we willen wel hier nog wat feiten en ervaringen kwijt naar aanleiding van de postings op dit draadje om de lezer te helpen wat orde in de chaos van het bakspoelen te geven,
vooral met betrekking tot de gesloten automaatbakken van de 5 cilinder Volvos waar je niet domweg alle atf eruit kan laten lopen en daarna weer alle nieuwe atf erin, in kleppenhuis en koppelomvormer blijft dan altijd oude atf over, en die kan alleen maar worden weggedrukt dmv het inpompen van nieuwe atf met bv een spoelmachine,
1.Varioclean doet niet aan drain en fill, het is nodeloos arbeidsintensief
en kost te veel atf om het gewenste resultaat van totale verversing te realiseren dmv steeds verder verdunnen van de oude atf,
waarbij de oude atf de nieuwe atf ook meteen weer besmet met zijn zure werking
2.Varioclean ziet bakspoelen als preventief onderhoud omdat atf net als olie zijn smeereigenschappen verliest en ook te dun wordt na verloop van tijd om goed druk op te bouwen
3.Dit laatste kan er voor zorgen dat een bak na verversing zelfs weer beter gaat schakelen maar de belofte kan niet gedaan worden
4.Mechanische slijtage van een bak of kleppenhuis wordt nooit geelimineerd door spoelen met nieuwe atf dus veel problemen blijven
5.Oude automaten met oude atf kunnen van slag raken door de atf veversing zodat de adaptie die de computer van de bak kan doen langere tijd nodig heeft om het schakelen weer op nivo van voor de spoeling te brengen,
ook kan soms een extra spoeling nodig zijn om alle oude atf weg te krijgen want als de oude atf heel erg dun geworden, is hij lichter, en verschilt dan zoveel van de nieuwe atf dat hij zich niet makkelijk laat wegdrukken door de in te pompen nieuwe atf omdat hij zich als het ware op de hogere plekken van de bak deels verstopt houdt en niet helemaal wordt afgetapt, tijdens het doorpompen van de bak met atf stroomt er dan nieuwe atf de bak in maar komt er ook weer nieuwe atf de bak uit,
6.Hoe meer problemen de bak heeft om na het spoelen weer even goed of nog beter te gaan schakelen, hoe meer slijtage er op het kleppenhuis van de bak, en in de bak zelf zit,
7.Vervuiling in de bak bestaat uit metaaldeeltjes van losgekomen metaal en uit vuil, bestaande uit metaaldeeltjes gereageerd met atf restanten en verbrandde atf en gereageerd vocht,
de metaaldeeltjes zorgen voor extra slijtage van het kleppenhuis waardoor de schakeldrukken niet meer kunnen worden gehaald, de sludge kan de doorstroming van de atf door de bak frustreren maar kan ook worden weggespoeld door flushen of gewoon doorrijden en is een oplosbaar probleem,
8.Gewoon doorrijden met veel sludge zorgt wel ondertussen voor extra slijtage,
9.Niet alle atf bezit rode kleurstof, en de kleurstof heeft geen vaste verdwijn karakteristiek, dus de kleur van de atf die wordt verwijderd is geen goede maatstaf voor de staat van de atf of de bak zelf
10.Zo gebruikt varioclean meestal bruine atf, die geen (ongezonde) rode kleurstof bevat, en wordt de staat van de atf vooral dmv reuk ingeschat en dmv viscositeitstest, risico op koelwatervervuiling in de atf wordt gemeten met een centrifugaaltester, en ook niet visueel.
11.Volvo schrijft de jws3309 specificatie voor de autos voor met de 5 en 6 bak automaten
12.Aisin (fabrikant van de bak) schrijft natuurlijk ook jws3309 specificatie voor de atf voor,
13.De jws3309 spec bevat zoveel additieven voor houdbaarheid en reinigende werking dat er sowieso geen sprake is van een volsynthetische atf,
14. wij gebruiken geen extra reiniger bij het spoelen omdat atf zelf al voor een aanzienlijk gedeelte uit reiniger bestaat, en extra reinigers geen jws3309 specificatie hebben waardoor risicos voor de materialen in de bak ontstaan zoals afdichtingen en frictiemateriaal,
ook worden door de extra sterke reinigers nodeloos in dode hoeken metaaldeeltjes losgeweekt die met de standaard atf reinigende werking met rustgelaten zouden worden
(wil niet zeggen dat het geen goed idee is om met nonjws3309 een bak te redden die toch al slecht is en nog even een jaartje door moet)
15. er wordt door een van onze leveranciers wel aan een extra reiniger gewerkt die geheel binnen de jws3309 bestanddelen valt, die zullen wij in de toekomst wel gaan inzetten waarschijnlijk, maar zolang dit nog niet het geval is blijven wij onze standaard atf gebruiken als spoelmiddel,
en geven wij er de voorkeur aan om voor die enkele keer dat dat nodig is nog een keer extra met gewone atf te spoelen zonder extra tijd in rekening te brengen als de automaatbak te sterk vervuild blijkt
16.Volvo bezitters die de tijd hebben raden wij aan om het spoelen niet met stilstaande auto te doen, maar met de eerste vulling met nieuwe atf een half uur tot een uur rond te rijden omdat de stroming door de automaatbak tijdens rondrijden veel krachtiger en completer is dan tijdens het spoelen aan de spoelmachine in de werkplaats,
de laminaire, rustige, stroming bij 80 graden en 2000 toeren per minuut wordt veel turbulenter bij 100 graden en wisselende belasting met toerentallen tot 4000, zo aait de reiniger niet meer langs het vuil, maar werveld het meer op het vuil en is er veel meer contact tussen de reinigende deeltjes en het vuil, een wasmachine draait ook rond en dan ook met liefst hogere temperatuur,
17.de Volvos moeten voorzien zijn indien van de laatste software update op de bakccomputer zodat het versneld inleren na de spoeling ideaal verloopt,
18. buitentemperatuur heeft invloed op het gedrag van de automaat, bij een transmissie met een gesleten kleppenhuis kan zomers de atf te dun worden om nog voldoende druk te leveren, de auto schakelt dan in de winter nog goed, en stijgen de temperaturen dan of gaat men naar het zonnige zuiden, dan komen de schakelproblemen zoals het klappen van 2 naar 3 als de auto opgewarmt is,
Bij een proefritje met een nieuw aanteschaffen automaat van een paar jaar oud is het dan ook verstandig een lange stadsrit te maken waarbij de motor en atf goed op temperatuur komen, om te kijken of de Volvo dan nog schokvrij schakelt.
19.dan is er nog de beroemde b4 servoklep,op de 5 traps automaten, tussen 1999 en 2003 zijn deze vaak slecht, en dienen preventief vervangen te worden,
staat ook in Volvo service bulletin, zelfs al zijn ze dus niet stuk, de b4 servokleppen houden de schakeling van en naar de derde versnelling onder controle,
het zijn deksels aan de buitenkant van de bak met een veer die naar binnen toe zorgt voor de verankering van de remband van de derde versnelling, deze veer uit zijn positie raakt werkt de verankering niet meer goed en gaat de remband van de drie zichzelf opslijten tegen de cilinder die hij wel of niet moet vasthouden als de drie wel of niet wordt geactiveerd.
20. de materie van het spoelen en wel of niet het kleppenhuis van de automaat vervangen is dermate taai dat het goed is om als bestuurder zelf mee te komen bij de diagnose en het bakspoelen zodat er geen situaties ontstaan zoals bij de eerste posting op dit draadje het geval was.
21, als na goed spoelen inleren 2 weken en 1000km rondrijden er nog schakelproblemen zijn, kan dit ook met de loop van de motor of een sensor defect of een computerprobleem te maken hebben, maar meestal is bij oudere Volvos het keppenhuis dan uitgesleten op een of meerder gangen agv van de metaaldeeltjes die er in de vuile atf bevinden en als gevolg van de tienduizenden op en neer bewegingen van de kleppen in het labyrinth van gangen in het kleppenhuis, schakelklapjes van 2 naar 3 of niet meer of te laat in de lock-up komen zijn meestal de klachten bij de 5 bakken, en de zesbakken beginnen vaak ook van 3 naar 2 of 3 naar 4 te kalppen,
vaak voelt de automaat dan ook veel sponziger aan, alsof de koppelomvormer heel veel werrk doet en er veel slip tussen motor en wielen is qua toerental in elke versnelling, het schakelen gaat ook later
en de kleine duwtjes die je bij het schakelen bij een frisse bak voelt zijn dan helemaal weg, als men de bak helemaal niet meer voelt schakelen is dat helemaal geen plus, de slip tussen de koppelingen is dan te veel geworden, het voelt heel comfortabel maar is niet goed.
22.De meeste Volvo houden het wel een paar ton vol met een kleppenhuis, of hebben helemaal nooit een nieuw kleppenhuis nodig, maar enkele tientallen procenten van de autos wel. De bakken zelf zijn erg goed en als men het niet te bont maakt met nooit verversen of met een defekt kleppenhuis niet vervangen, gaan ze meestal een heel Volvo leven mee.
23.Wij zeggen niet dat met synthetische atffen veel Volvo automaten in de problemen komen maar adviseren zelf de voorgeschreven jws3309 spec die door Volvo zelf wordt geleverd in 4l vaten en die wij van Kroon Oil en Mobil leveren,
Kroon Oil heeft een nieuwe formule met de originele jws3309 spec, we hebben eerst 20.000km met een V70 en een S60 5traps gemeten en rondgereden met dit spul, het is een wat dikkere atf dan de Mobil, en daardoor geschikter voor de ouder automaten omdat het drukverlies tegengaat, de Mobil is dunner en waarschijnlijk wat zuiniger vanwege de lagere viscositeit, de Volvo
Dealer atf is ook aan de dikke kant maar kost wat meer. In het instructieboekje staat jws3309 tm 2010 modellen, en daarna AW1 voor notabene dezelfde bakken (wellicht dunnere atf om de nieuwe CO2 eisen te halen ) en aan de jws3309 voldoen deze 3 laatstgenoemde atffen in elk geval,
niet jws3309 gespecificeerde atffen zoals bv Mobil1 ipv Mobil3309, of BG,
zou agv andere wrijvingscoefficinetn in samenspel met de koppelingsplaten van met name de lockup kunnen leiden tot extra slip en slijtage omdat de software van het regelsysteem van de automaat een intern model van de werking bezit voor het aansturen van de koppelingen en met andere soorten atf zijn de regelparameters dan niet meer optimaal,
dat wil dus niet zeggen dat de bak meteen slechter gaat schakelen ,maar wel dat onder hoge belastingen zoals met bv caravans in de zomer de berg op op de autobaan, de regeling van de lockup wel in de problemen kan komen en de frictieplaten van de koppelomvormer extra kunnen slijten, dit zijn nog geen duidelijke feiten, maar wel potentiele risicos,
omdat er wel gevallen na spoeling met syntheet zijn, die die kant op zouden kunnen wijzen,
sommige Volvo dealers gebruiken gek genoeg synthetische atf en we zijn benieuwd naar hun uitleg daarvan.
24.een gespoelde of gerepareerde automaat schakelt (helaas) pas goed als hij 3 maanden lang achterelkaar goed schakelt,
(en dat is een ervaringsfeit)
met vriendelijke groet,
VarioClean
Feit 1 :in Ierland zijn veel ooievaars
Feit 2 :in Ierland worden veel kinderen geboren
Voorbarige conclusie :ooievaars brengen kinderen
Feit 3 :in Ierland zijn weinig ooievaars in de winter
Feit 4 :in Ierland worden ook veel kinderen geboren in de winter
Eindconclusie : kinderen worden niet gebracht door ooievaars
We zitten met zijn allen op dit forum omdat bv
1.we informatie willen krijgen, geven of willen delen
2.het leuk vinden om gelijk te krijgen of anderen gelijk te geven
3.het leuk vinden om anderen uit te dagen tot discussie
4.of het gewoon leuk vinden om te lezen en schrijven over Volvo’s
soms gaan we allemaal wat kort door de bocht en dat scheelt wel tijd, maar dat gaat soms ten koste van de kwaliteit van de info,
conclusies worden te snel getrokken, en er wordt onbedoeld disinfo ipv info geproduceerd,
de meeste lezers willen graag veel feiten en kunnen zelf ook wel conclusies trekken, terwijl er op dit moment veel conclusies worden aangeboden en weinig feiten op het draadje,
daarom een paar extra feiten van onze kant waarmee wij dit draadje over spoelen en varioclean weer op de rails te krijgen, maar ook wij hebben de waarheid niet in pacht,
maar sinds 2010, toen we bij Volvo in Zweden op het techische centrum een gesprek hadden met de aftersales directie over de bakproblemen bij met name de gebruikte V70 classics en XC70s, en daarna begonnen om zoveel mogelijk in kaart te brengen over de Volvo automaten,
hebben we wel een en ander over dit onderwerp opgestoken,
de Zweden zelf zagen chiptuning als grootste vijand van de levensduur van de bakken, terwijl monteurs bv de bepekte koelcapacitiet als oorzaak noemden, revisie bijdrijven legden de zere plek ook op de kwaliteit van de kleppenhuizen, terwijl het ontbreken van atf wissel voorschriften natuurlijk ook een hele belangrijke faktor is,
Volvo specialisten vervingen de atf 5 jaar terug al vaker dan de Volvo dealers zelf, terwijl de dealers het nu ook beginnen op te pikken, de komst van verschillende types spoelmachines naar NL maakt het verversen nu makkelijker,
en de discussie over hoe en waarmee te verversen is nu in volle gang, en daar leveren wij graag onze bijdrage aan als bedrijf dat gespecialiseerd is in bakdiagnose, oude atf evacueren en reparatie,
en we willen wel hier nog wat feiten en ervaringen kwijt naar aanleiding van de postings op dit draadje om de lezer te helpen wat orde in de chaos van het bakspoelen te geven,
vooral met betrekking tot de gesloten automaatbakken van de 5 cilinder Volvos waar je niet domweg alle atf eruit kan laten lopen en daarna weer alle nieuwe atf erin, in kleppenhuis en koppelomvormer blijft dan altijd oude atf over, en die kan alleen maar worden weggedrukt dmv het inpompen van nieuwe atf met bv een spoelmachine,
1.Varioclean doet niet aan drain en fill, het is nodeloos arbeidsintensief
en kost te veel atf om het gewenste resultaat van totale verversing te realiseren dmv steeds verder verdunnen van de oude atf,
waarbij de oude atf de nieuwe atf ook meteen weer besmet met zijn zure werking
2.Varioclean ziet bakspoelen als preventief onderhoud omdat atf net als olie zijn smeereigenschappen verliest en ook te dun wordt na verloop van tijd om goed druk op te bouwen
3.Dit laatste kan er voor zorgen dat een bak na verversing zelfs weer beter gaat schakelen maar de belofte kan niet gedaan worden
4.Mechanische slijtage van een bak of kleppenhuis wordt nooit geelimineerd door spoelen met nieuwe atf dus veel problemen blijven
5.Oude automaten met oude atf kunnen van slag raken door de atf veversing zodat de adaptie die de computer van de bak kan doen langere tijd nodig heeft om het schakelen weer op nivo van voor de spoeling te brengen,
ook kan soms een extra spoeling nodig zijn om alle oude atf weg te krijgen want als de oude atf heel erg dun geworden, is hij lichter, en verschilt dan zoveel van de nieuwe atf dat hij zich niet makkelijk laat wegdrukken door de in te pompen nieuwe atf omdat hij zich als het ware op de hogere plekken van de bak deels verstopt houdt en niet helemaal wordt afgetapt, tijdens het doorpompen van de bak met atf stroomt er dan nieuwe atf de bak in maar komt er ook weer nieuwe atf de bak uit,
6.Hoe meer problemen de bak heeft om na het spoelen weer even goed of nog beter te gaan schakelen, hoe meer slijtage er op het kleppenhuis van de bak, en in de bak zelf zit,
7.Vervuiling in de bak bestaat uit metaaldeeltjes van losgekomen metaal en uit vuil, bestaande uit metaaldeeltjes gereageerd met atf restanten en verbrandde atf en gereageerd vocht,
de metaaldeeltjes zorgen voor extra slijtage van het kleppenhuis waardoor de schakeldrukken niet meer kunnen worden gehaald, de sludge kan de doorstroming van de atf door de bak frustreren maar kan ook worden weggespoeld door flushen of gewoon doorrijden en is een oplosbaar probleem,
8.Gewoon doorrijden met veel sludge zorgt wel ondertussen voor extra slijtage,
9.Niet alle atf bezit rode kleurstof, en de kleurstof heeft geen vaste verdwijn karakteristiek, dus de kleur van de atf die wordt verwijderd is geen goede maatstaf voor de staat van de atf of de bak zelf
10.Zo gebruikt varioclean meestal bruine atf, die geen (ongezonde) rode kleurstof bevat, en wordt de staat van de atf vooral dmv reuk ingeschat en dmv viscositeitstest, risico op koelwatervervuiling in de atf wordt gemeten met een centrifugaaltester, en ook niet visueel.
11.Volvo schrijft de jws3309 specificatie voor de autos voor met de 5 en 6 bak automaten
12.Aisin (fabrikant van de bak) schrijft natuurlijk ook jws3309 specificatie voor de atf voor,
13.De jws3309 spec bevat zoveel additieven voor houdbaarheid en reinigende werking dat er sowieso geen sprake is van een volsynthetische atf,
14. wij gebruiken geen extra reiniger bij het spoelen omdat atf zelf al voor een aanzienlijk gedeelte uit reiniger bestaat, en extra reinigers geen jws3309 specificatie hebben waardoor risicos voor de materialen in de bak ontstaan zoals afdichtingen en frictiemateriaal,
ook worden door de extra sterke reinigers nodeloos in dode hoeken metaaldeeltjes losgeweekt die met de standaard atf reinigende werking met rustgelaten zouden worden
(wil niet zeggen dat het geen goed idee is om met nonjws3309 een bak te redden die toch al slecht is en nog even een jaartje door moet)
15. er wordt door een van onze leveranciers wel aan een extra reiniger gewerkt die geheel binnen de jws3309 bestanddelen valt, die zullen wij in de toekomst wel gaan inzetten waarschijnlijk, maar zolang dit nog niet het geval is blijven wij onze standaard atf gebruiken als spoelmiddel,
en geven wij er de voorkeur aan om voor die enkele keer dat dat nodig is nog een keer extra met gewone atf te spoelen zonder extra tijd in rekening te brengen als de automaatbak te sterk vervuild blijkt
16.Volvo bezitters die de tijd hebben raden wij aan om het spoelen niet met stilstaande auto te doen, maar met de eerste vulling met nieuwe atf een half uur tot een uur rond te rijden omdat de stroming door de automaatbak tijdens rondrijden veel krachtiger en completer is dan tijdens het spoelen aan de spoelmachine in de werkplaats,
de laminaire, rustige, stroming bij 80 graden en 2000 toeren per minuut wordt veel turbulenter bij 100 graden en wisselende belasting met toerentallen tot 4000, zo aait de reiniger niet meer langs het vuil, maar werveld het meer op het vuil en is er veel meer contact tussen de reinigende deeltjes en het vuil, een wasmachine draait ook rond en dan ook met liefst hogere temperatuur,
17.de Volvos moeten voorzien zijn indien van de laatste software update op de bakccomputer zodat het versneld inleren na de spoeling ideaal verloopt,
18. buitentemperatuur heeft invloed op het gedrag van de automaat, bij een transmissie met een gesleten kleppenhuis kan zomers de atf te dun worden om nog voldoende druk te leveren, de auto schakelt dan in de winter nog goed, en stijgen de temperaturen dan of gaat men naar het zonnige zuiden, dan komen de schakelproblemen zoals het klappen van 2 naar 3 als de auto opgewarmt is,
Bij een proefritje met een nieuw aanteschaffen automaat van een paar jaar oud is het dan ook verstandig een lange stadsrit te maken waarbij de motor en atf goed op temperatuur komen, om te kijken of de Volvo dan nog schokvrij schakelt.
19.dan is er nog de beroemde b4 servoklep,op de 5 traps automaten, tussen 1999 en 2003 zijn deze vaak slecht, en dienen preventief vervangen te worden,
staat ook in Volvo service bulletin, zelfs al zijn ze dus niet stuk, de b4 servokleppen houden de schakeling van en naar de derde versnelling onder controle,
het zijn deksels aan de buitenkant van de bak met een veer die naar binnen toe zorgt voor de verankering van de remband van de derde versnelling, deze veer uit zijn positie raakt werkt de verankering niet meer goed en gaat de remband van de drie zichzelf opslijten tegen de cilinder die hij wel of niet moet vasthouden als de drie wel of niet wordt geactiveerd.
20. de materie van het spoelen en wel of niet het kleppenhuis van de automaat vervangen is dermate taai dat het goed is om als bestuurder zelf mee te komen bij de diagnose en het bakspoelen zodat er geen situaties ontstaan zoals bij de eerste posting op dit draadje het geval was.
21, als na goed spoelen inleren 2 weken en 1000km rondrijden er nog schakelproblemen zijn, kan dit ook met de loop van de motor of een sensor defect of een computerprobleem te maken hebben, maar meestal is bij oudere Volvos het keppenhuis dan uitgesleten op een of meerder gangen agv van de metaaldeeltjes die er in de vuile atf bevinden en als gevolg van de tienduizenden op en neer bewegingen van de kleppen in het labyrinth van gangen in het kleppenhuis, schakelklapjes van 2 naar 3 of niet meer of te laat in de lock-up komen zijn meestal de klachten bij de 5 bakken, en de zesbakken beginnen vaak ook van 3 naar 2 of 3 naar 4 te kalppen,
vaak voelt de automaat dan ook veel sponziger aan, alsof de koppelomvormer heel veel werrk doet en er veel slip tussen motor en wielen is qua toerental in elke versnelling, het schakelen gaat ook later
en de kleine duwtjes die je bij het schakelen bij een frisse bak voelt zijn dan helemaal weg, als men de bak helemaal niet meer voelt schakelen is dat helemaal geen plus, de slip tussen de koppelingen is dan te veel geworden, het voelt heel comfortabel maar is niet goed.
22.De meeste Volvo houden het wel een paar ton vol met een kleppenhuis, of hebben helemaal nooit een nieuw kleppenhuis nodig, maar enkele tientallen procenten van de autos wel. De bakken zelf zijn erg goed en als men het niet te bont maakt met nooit verversen of met een defekt kleppenhuis niet vervangen, gaan ze meestal een heel Volvo leven mee.
23.Wij zeggen niet dat met synthetische atffen veel Volvo automaten in de problemen komen maar adviseren zelf de voorgeschreven jws3309 spec die door Volvo zelf wordt geleverd in 4l vaten en die wij van Kroon Oil en Mobil leveren,
Kroon Oil heeft een nieuwe formule met de originele jws3309 spec, we hebben eerst 20.000km met een V70 en een S60 5traps gemeten en rondgereden met dit spul, het is een wat dikkere atf dan de Mobil, en daardoor geschikter voor de ouder automaten omdat het drukverlies tegengaat, de Mobil is dunner en waarschijnlijk wat zuiniger vanwege de lagere viscositeit, de Volvo
Dealer atf is ook aan de dikke kant maar kost wat meer. In het instructieboekje staat jws3309 tm 2010 modellen, en daarna AW1 voor notabene dezelfde bakken (wellicht dunnere atf om de nieuwe CO2 eisen te halen ) en aan de jws3309 voldoen deze 3 laatstgenoemde atffen in elk geval,
niet jws3309 gespecificeerde atffen zoals bv Mobil1 ipv Mobil3309, of BG,
zou agv andere wrijvingscoefficinetn in samenspel met de koppelingsplaten van met name de lockup kunnen leiden tot extra slip en slijtage omdat de software van het regelsysteem van de automaat een intern model van de werking bezit voor het aansturen van de koppelingen en met andere soorten atf zijn de regelparameters dan niet meer optimaal,
dat wil dus niet zeggen dat de bak meteen slechter gaat schakelen ,maar wel dat onder hoge belastingen zoals met bv caravans in de zomer de berg op op de autobaan, de regeling van de lockup wel in de problemen kan komen en de frictieplaten van de koppelomvormer extra kunnen slijten, dit zijn nog geen duidelijke feiten, maar wel potentiele risicos,
omdat er wel gevallen na spoeling met syntheet zijn, die die kant op zouden kunnen wijzen,
sommige Volvo dealers gebruiken gek genoeg synthetische atf en we zijn benieuwd naar hun uitleg daarvan.
24.een gespoelde of gerepareerde automaat schakelt (helaas) pas goed als hij 3 maanden lang achterelkaar goed schakelt,
(en dat is een ervaringsfeit)
met vriendelijke groet,
VarioClean
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21299
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
In ieder geval complimenten voor deze uiteenzetting.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Haha, voor 75 euro een gereviseerde bak. Hoe geloofwaardig ben je dan nog. Ongelooflijk.
Het trieste alleen is dat er ook nog mensen zijn die er een bak vandaan halen, deze laten monteren en daar nog eens 500-700 euro voor aftikken en dan tot de conclusie komen dat de bak alsnog niet goed is. Ja hoor meneertje, u heeft garantie, dus hier heeft u een andere.
Het trieste alleen is dat er ook nog mensen zijn die er een bak vandaan halen, deze laten monteren en daar nog eens 500-700 euro voor aftikken en dan tot de conclusie komen dat de bak alsnog niet goed is. Ja hoor meneertje, u heeft garantie, dus hier heeft u een andere.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Ik zal je vertellen dat ik mensen ken die bij dit bedrijf automaat bakken gekocht hebben,zelfs een dealer en zonder problemen.
Het is ook moeilijk voor te stellen,maar alles kan natuurlijk.
Het is ook moeilijk voor te stellen,maar alles kan natuurlijk.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29289
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Klinkt toch te mooi om waar te zijn, € 175 voor een gereviseerde automaat!
Je kunt het risico nemen en hopen dat je geluk hebt.
Je kunt het risico nemen en hopen dat je geluk hebt.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Ik zelf keek er ook wantrouwend tegen aan,maar heb mensen gesproken die regelmatig zaken doen met dat bedrijf.
Voor 500 incl verzend kosten voor een S80 van 2000 een automaatbak,met half jaar garantie,dus ja,het is het nemen van de gok misschien wel waard.
Voor 500 incl verzend kosten voor een S80 van 2000 een automaatbak,met half jaar garantie,dus ja,het is het nemen van de gok misschien wel waard.
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Varioclean
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
- Locatie: Varsseveld
- Contacteer:
500euro is zeker een redelijke prijs voor een goede gebruikte bak,
zorg wel altijd dat het bouwjaar overeenkomt met de oude bak,
er zijn per jaar meestal verschillen in de bak en kleppenhuizen,
terwijl een bepaald type kleppenhuis bij een bepaald jaar auto en bakcomputer hoort,
de vijfbakken aw55/50 en aw55/51 zijn dus niet allemaal precies gelijk,
kleppenhuizen zijn min of meer slijtage onderdelen die als er schakelproblemen zijn meestal de oorzaak zijn,
wie kiest voor een gebruikte bak ipv nieuw kleppenhuis moet dus wel zeker van zijn zaak zijn,
bij de GM 4 bakken van de t6 worden de bakken slecht door problemen met de luchtmassameter en als dit soort dieper liggende oorzaken niet worden opgelost dan kan bv een tweede bak ook weer na 20.000km in de problemen komen, als de luchtmassameter defect is en te weinig lucht meet, denk de computer dat het geleverde vermogen lager is dan werkelijk, en levert de bak minder druk dan benodigd en slijt hij sneller uit,
lagere bakdruk wordt bij lage belasting door de fabrikanten ingeprogrammeerd omdat dat arbeid scheelt voor de atf pomp, en de auto dan iets zuiniger loopt, bij lage belasting waarbij minder druk nodig is,
als de problemen daadwerkelijk in de bak zitten is bij een oudere Volvo een gebruikte bak voor eenzesde van de prijs van nieuw inderdaad een verstandige gok, als precies de juiste automaat gebruikt te vinden is,
groet
varioclean
zorg wel altijd dat het bouwjaar overeenkomt met de oude bak,
er zijn per jaar meestal verschillen in de bak en kleppenhuizen,
terwijl een bepaald type kleppenhuis bij een bepaald jaar auto en bakcomputer hoort,
de vijfbakken aw55/50 en aw55/51 zijn dus niet allemaal precies gelijk,
kleppenhuizen zijn min of meer slijtage onderdelen die als er schakelproblemen zijn meestal de oorzaak zijn,
wie kiest voor een gebruikte bak ipv nieuw kleppenhuis moet dus wel zeker van zijn zaak zijn,
bij de GM 4 bakken van de t6 worden de bakken slecht door problemen met de luchtmassameter en als dit soort dieper liggende oorzaken niet worden opgelost dan kan bv een tweede bak ook weer na 20.000km in de problemen komen, als de luchtmassameter defect is en te weinig lucht meet, denk de computer dat het geleverde vermogen lager is dan werkelijk, en levert de bak minder druk dan benodigd en slijt hij sneller uit,
lagere bakdruk wordt bij lage belasting door de fabrikanten ingeprogrammeerd omdat dat arbeid scheelt voor de atf pomp, en de auto dan iets zuiniger loopt, bij lage belasting waarbij minder druk nodig is,
als de problemen daadwerkelijk in de bak zitten is bij een oudere Volvo een gebruikte bak voor eenzesde van de prijs van nieuw inderdaad een verstandige gok, als precies de juiste automaat gebruikt te vinden is,
groet
varioclean