Gelukkig kun je nog enigzins relativeren... Ik geef je echter wel gelijk mbt oliepeil controleren. Zolang de garage niet aangeeft dat ie toch wel flink olie verbruikt, is er niet direct een aanleiding om dat oliepeil iedere week/maand te controleren. Zelfs ik doe dat met een technische achtergrond niet eens...Jacolien schreef:Of ik had gewoon pech. Dat kan ook.
V50 motor over zijn toeren, kosten 8100-9600 zonder foutmeld
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 18.07.2009 - 08:22
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 27.02.2008 - 20:21
- Locatie: Zwolle
De renault die ik had, gaf zelfs een waarschuwingen op sensoren waar niets mis mee was. Maar dat was dan ook wel een hele luxe 
Maareh, er staat gewoon in de handleiding van de auto dat je oa. het oliepeil regelmatig moet controleren. Dat is me ook tijdens rijles aangeleerd, niet alleen wat de peilstok is, maar ook hoe je peilt en dat je het regelmatig moet doen.
In het boekje staat ook iets over het regenereren, als dat proces te vaak niet afgemaakt kan worden krijg je een melding in het dashboard dat het roetfilter vol is. Ik ben het met Jacolien eens dat je daar als consument op moet kunnen vertrouwen, het is niet iets waarvan je de werking zelf heel makkelijk kunt merken of controleren.

Maareh, er staat gewoon in de handleiding van de auto dat je oa. het oliepeil regelmatig moet controleren. Dat is me ook tijdens rijles aangeleerd, niet alleen wat de peilstok is, maar ook hoe je peilt en dat je het regelmatig moet doen.
In het boekje staat ook iets over het regenereren, als dat proces te vaak niet afgemaakt kan worden krijg je een melding in het dashboard dat het roetfilter vol is. Ik ben het met Jacolien eens dat je daar als consument op moet kunnen vertrouwen, het is niet iets waarvan je de werking zelf heel makkelijk kunt merken of controleren.
Gert
Volkswagen Passat Variant
Voorgaand: V40 D2 MY14 Misty Blue, Momentum, Business Pack Pro | V70 D5 AWD Polestar MY08 Black Sapphire, Summum, Mobility Line, Active Driving Line | V50 2.0D MY09 Black Sapphire, Momentum, RTI | Volkswagen Passat Sportline Variant 1.9TDI MY07 | V50 1.6D MY06 Black Currant Pearl, Edition I, family line | Renault Mégane 1.5Dci Exception 2005 | Opel Corsa 1.7CDTI Comfort 2001
Volkswagen Passat Variant
Voorgaand: V40 D2 MY14 Misty Blue, Momentum, Business Pack Pro | V70 D5 AWD Polestar MY08 Black Sapphire, Summum, Mobility Line, Active Driving Line | V50 2.0D MY09 Black Sapphire, Momentum, RTI | Volkswagen Passat Sportline Variant 1.9TDI MY07 | V50 1.6D MY06 Black Currant Pearl, Edition I, family line | Renault Mégane 1.5Dci Exception 2005 | Opel Corsa 1.7CDTI Comfort 2001
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5271
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Prachtig, misschien een idee om de leerlingen te leren hoe je op een juiste manier het oliepeil bepaalt, doppies aanwijzen helpt niet en peilen gaat meer dan eens fout.wim de jong schreef:Zelfs bij je rijlessen wordt er geleerd om onder de motorkap te kijken, en je moet kunnen aanwijzen: oliepeilstok, olievuldop, remvloeistof-, ruitenwisservloeistof- en koelvloeistofreservoir.
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Berichten: 1206
- Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Tja, bij de moderne auto´s zitten er gewoon digitale meters in. krijg je een melding als je oliepeil te laag staat. De Fransen hebben dat al een tijdje.
Het wordt dus steeds meer monkeyproof >:D
Het wordt dus steeds meer monkeyproof >:D
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Ze is niet de enige met dit probleem,het komt bijna elke week wel een keer voor,vooral lease rijders kijken nergens naar,die weten vaak niet eens hoe de motorkap open moet.
Dat regeneratiesysteem is ook achterhaald,met een apart tankje rechts achterin,geeft veel storingen en kost handen vol geld die onzin..
Dat regeneratiesysteem is ook achterhaald,met een apart tankje rechts achterin,geeft veel storingen en kost handen vol geld die onzin..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Marc
- 3rd Gear member
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 26.10.2004 - 18:23
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
Dat denk ik.... in combinatie met het feit dat die 2.0D geen Volvo-motor is....Jacolien schreef:Of ik had gewoon pech. Dat kan ook.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 24.11.2008 - 14:39
Alles kan stuk en regelmatig olie peilen is zelfs op de meest betrouwbaar aangeschreven motor een must, maar feit is dat ik er destijds meer dan een paar van in grut heb gereden, niet zo heel veel na het wisselen van de distributie en roetfilter + bijvullen van dat vloeibare goud (volgens de prijs althans).
Dit in wagens van het merk dat nog het best van al zou moeten in staat zijn deze blokken fatsoenlijk te onderhouden en lang heel te houden: Peugeot's...
Dieselmotoren worden er niet degelijker op, het moet allemaal zuiniger én tegelijk ook nog eens milieuvriendelijker, terwijl het blok nog steeds berust op het comprimeren tot zelfontbranding toe van rotte dino's die nog even opnieuw en opnieuw langs de motor passeren dankzij de prachtige uitvinding genaamd EGR...
Isabelle
Dit in wagens van het merk dat nog het best van al zou moeten in staat zijn deze blokken fatsoenlijk te onderhouden en lang heel te houden: Peugeot's...
Dieselmotoren worden er niet degelijker op, het moet allemaal zuiniger én tegelijk ook nog eens milieuvriendelijker, terwijl het blok nog steeds berust op het comprimeren tot zelfontbranding toe van rotte dino's die nog even opnieuw en opnieuw langs de motor passeren dankzij de prachtige uitvinding genaamd EGR...
Isabelle
2001 Volvo V70 lichte vracht 2.4 170pk benzine+LPG
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Anders dan sommige anderen hier, zou ik je niet als stom of naïef willen definiëren. Het aanwijzen van controlepunten onder de motorkap tijdens de rijopleiding schiet duidelijk te kort. Er is echter zo'n grote verscheidenheid in techniek, dat het maar de vraag is, of zoiets thuishoort in een rijopleiding.Jacolien schreef:Misschien naief en stom. Maar de gemiddelde vrouw (en misschien zelfs consument) controleert toch nooit zijn oliepeil??? Dat doe je toch pas als het olielampje gaat branden. Of laat je doen door de garaga bij de beurt....! Ik heb verstand van verzekeringen, niet van auto's. Ieder zijn kennis.
En dat regenereren. Ik weet toch niet wanneer de auto dit doet? Het is niet zo dat er dan een lampje gaat branden of iets dergelijks. Hoe kan ik de auto dit dan af laten maken als ik niet weet dat ie het doet?
Ik ben bang dat de auto gewoon niet Dummieproof is.... Want ook hier zou ik dus verstand moeten hebben van de auto.... en het geluid ervan. En dat heb ik niet. Nul.
Ik heb met pijn in het hart afscheid genomen en een kleine benzine auto gekocht. Maar wel een comfortabele. En weer een blauwe.
Beter zou net zijn als er bij aflevering van de auto (zowel nieuw als gebruikt) een duidelijke instructie wordt bijgevoegd aangaande de problematiek omtrent regenereren. Ook is het de autofabrikanten te verwijten dat er geen lampje gaat branden of melding komt in de boardcomputer wanneer het regenereren plaats vindt. (Het regenereren kun je overigens herkennen aan een ander motorgeluid, het feller reageren van de motor op het gaspedaal en een bij stilstand verhoogd stationair toerental.) Een lampje dat het roetfilter vol zit, is simpelweg te laat. Ook een oliedruklampje brandt pas bij een te lage oliedruk en dus niet bij een te laag oliepeil. Bovendien bestaat er geen lampje dat gaat branden als er te véél olie in het Carter terecht komt.
Er valt binnen de automotive dus nog wel wat te verbeteren en daarom is het op z'n zachtst gezegd spijtig dat Volvo Nederland hier zijn verantwoordelijkheid niet neemt en, erger nog, er geen lering uittrekt.
Verder vind ik een aantal reacties hier nogal belerend. Er zijn weinig mensen die zóveel om hun auto geven als hier op het Volvo-forum. En zo zijn er ook anderen zeer verknocht aan hun automobiel van een ander merk en delen hun passie op hun eigen merk forum. Maar dat is de minderheid van de automobilisten, heren! De meeste automobilisten gebruiken hun auto gewoon om van A naar B te komen en gaan hun auto écht niet staat te kleien! Dus laten we wel een beetje reëel blijven, alvorens met 't vingertje te wijzen....
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Oceanracer schreef:Anders dan sommige anderen hier, zou ik je niet als stom of naïef willen definiëren. Het aanwijzen van controlepunten onder de motorkap tijdens de rijopleiding schiet duidelijk te kort. Er is echter zo'n grote verscheidenheid in techniek, dat het maar de vraag is, of zoiets thuishoort in een rijopleiding.Jacolien schreef:Misschien naief en stom. Maar de gemiddelde vrouw (en misschien zelfs consument) controleert toch nooit zijn oliepeil??? Dat doe je toch pas als het olielampje gaat branden. Of laat je doen door de garaga bij de beurt....! Ik heb verstand van verzekeringen, niet van auto's. Ieder zijn kennis.
En dat regenereren. Ik weet toch niet wanneer de auto dit doet? Het is niet zo dat er dan een lampje gaat branden of iets dergelijks. Hoe kan ik de auto dit dan af laten maken als ik niet weet dat ie het doet?
Ik ben bang dat de auto gewoon niet Dummieproof is.... Want ook hier zou ik dus verstand moeten hebben van de auto.... en het geluid ervan. En dat heb ik niet. Nul.
Ik heb met pijn in het hart afscheid genomen en een kleine benzine auto gekocht. Maar wel een comfortabele. En weer een blauwe.
Beter zou net zijn als er bij aflevering van de auto (zowel nieuw als gebruikt) een duidelijke instructie wordt bijgevoegd aangaande de problematiek omtrent regenereren. Ook is het de autofabrikanten te verwijten dat er geen lampje gaat branden of melding komt in de boardcomputer wanneer het regenereren plaats vindt. (Het regenereren kun je overigens herkennen aan een ander motorgeluid, het feller reageren van de motor op het gaspedaal en een bij stilstand verhoogd stationair toerental.) Een lampje dat het roetfilter vol zit, is simpelweg te laat. Ook een oliedruklampje brandt pas bij een te lage oliedruk en dus niet bij een te laag oliepeil. Bovendien bestaat er geen lampje dat gaat branden als er te véél olie in het Carter terecht komt.
Er valt binnen de automotive dus nog wel wat te verbeteren en daarom is het op z'n zachtst gezegd spijtig dat Volvo Nederland hier zijn verantwoordelijkheid niet neemt en, erger nog, er geen lering uittrekt.
Verder vind ik een aantal reacties hier nogal belerend. Er zijn weinig mensen die zóveel om hun auto geven als hier op het Volvo-forum. En zo zijn er ook anderen zeer verknocht aan hun automobiel van een ander merk en delen hun passie op hun eigen merk forum. Maar dat is de minderheid van de automobilisten, heren! De meeste automobilisten gebruiken hun auto gewoon om van A naar B te komen en gaan hun auto écht niet staat te kleien! Dus laten we wel een beetje reëel blijven, alvorens met 't vingertje te wijzen....
+1!
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 24.11.2008 - 14:39
Voor alle duidelijkheid, ik wou zeker niet belerend doen. Voor mij is een auto ook niet veel meer dan een vervoersmiddel om van A naar B te komen...
Ik wou er alleen maar op wijzen dat dat wekelijkse peilen bij iedere auto moet, niet alleen wanneer de dealer zegt dat je dat moet doen...
Een auto hoort helemaal niet dummy-proof te zijn, zo een ding weegt tegenwoordig ruim anderhalve ton en is in staat om enorme snelheden te ontwikkelen... Een potentieel autobestuurder dient er op gewezen te worden dat de staat van zo een vehikel erg belangrijk is en verantwoordelijkheid nemen hierover, anders krijgen we straks: "HELP Dealer zei 15.000km geleden dat mijn banden nog mee konden, ben tegen boom gegleden met een fietser er tussen en de verzekeringsexpert oordeelt dat de banden slecht waren"...
Ik anticipeer al op het "maar dat is helemaal wat anders, dat heeft met veiligheid te maken en dat zie je zo": Het oliepeil zie je ook "zo" bij de meeste wagens, als de motor op hol slaat of in de soep draait en je komt tot stilstand midden op de snelweg, zonder de mogelijkheid om langs de muur van vrachtwagens op het rechtervak op de pechstrook te rollen, dan vorm je een minstens even grote obstructie voor de verkeersveiligheid dan wanneer je met kale banden rijdt...
Isabelle
Ik wou er alleen maar op wijzen dat dat wekelijkse peilen bij iedere auto moet, niet alleen wanneer de dealer zegt dat je dat moet doen...
Een auto hoort helemaal niet dummy-proof te zijn, zo een ding weegt tegenwoordig ruim anderhalve ton en is in staat om enorme snelheden te ontwikkelen... Een potentieel autobestuurder dient er op gewezen te worden dat de staat van zo een vehikel erg belangrijk is en verantwoordelijkheid nemen hierover, anders krijgen we straks: "HELP Dealer zei 15.000km geleden dat mijn banden nog mee konden, ben tegen boom gegleden met een fietser er tussen en de verzekeringsexpert oordeelt dat de banden slecht waren"...
Ik anticipeer al op het "maar dat is helemaal wat anders, dat heeft met veiligheid te maken en dat zie je zo": Het oliepeil zie je ook "zo" bij de meeste wagens, als de motor op hol slaat of in de soep draait en je komt tot stilstand midden op de snelweg, zonder de mogelijkheid om langs de muur van vrachtwagens op het rechtervak op de pechstrook te rollen, dan vorm je een minstens even grote obstructie voor de verkeersveiligheid dan wanneer je met kale banden rijdt...
Isabelle
2001 Volvo V70 lichte vracht 2.4 170pk benzine+LPG
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
- Fons099
- 3rd Gear member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
- Locatie: Venray
Precies.
Ik kan natuurlijk wekelijks mijn motorkap opentrekken en alles nalopen, de bandenspanning controleren en misschien ook nog alle bouten op juiste koppel na leten trekken, maar dat is toch waanzin.
En als klap op de vuurpijl nog een extra rondje rijden omdat de auto aan het regenereren is.
Moet niet gekker worden.
Al dit soort zaken doe je als je een hobby-auto hebt. Niet een redelijk nieuwe Volvo V50 voor dagelijks gebruik. Die moet gewoon foutloos functioneren (mits netjes onderhoud op de juiste tijden is uitgevoerd)
Ik kan natuurlijk wekelijks mijn motorkap opentrekken en alles nalopen, de bandenspanning controleren en misschien ook nog alle bouten op juiste koppel na leten trekken, maar dat is toch waanzin.
En als klap op de vuurpijl nog een extra rondje rijden omdat de auto aan het regenereren is.
Moet niet gekker worden.
Al dit soort zaken doe je als je een hobby-auto hebt. Niet een redelijk nieuwe Volvo V50 voor dagelijks gebruik. Die moet gewoon foutloos functioneren (mits netjes onderhoud op de juiste tijden is uitgevoerd)
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40692
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Regelmatig het oliepeil en de bandenspanning controleren is eigenlijk het enige dat ik doe.
Daar hoef je geen monteur voor te zijn.
De rest doet de Volvodealer op de momenten dat de kilomterstand vertelt dat het tijd voor een beurt is.
Daar hoef je geen monteur voor te zijn.
De rest doet de Volvodealer op de momenten dat de kilomterstand vertelt dat het tijd voor een beurt is.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27149
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik loop alles wel regelmatig na, maar wekelijks olie peilen doe ik niet.
Vanmiddag even wat kleine dingen aan de auto doen en dan trek ik de motorkap wel open om even alles te checken en kijk ook nog regelmatig naar de staat van de remmen, etc
Vanmiddag even wat kleine dingen aan de auto doen en dan trek ik de motorkap wel open om even alles te checken en kijk ook nog regelmatig naar de staat van de remmen, etc
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 24.11.2008 - 14:39
Nogmaals, een moderne auto is echt niet zo anders opgebouwd als die mooie vertroetelde oldtimer die wekelijkse inspectie vereist, in tegendeel, aan die oldtimer kan heel wat minder stuk!
Als je kijkt naar vrachtwagens: de eisen die hieraan gesteld worden qua betrouwbaarheid, levensduur en verbruik zijn nog heel wat strenger dan bij zelfs een moderne auto, dit terwijl het onderhoudsinterval van een vrachtwagen 10 jaar geleden al stukken ruimer was dan deze van een moderne auto...
Van een goed chauffeur wordt echter verwacht dat deze regelmatig (theoretisch: dagelijks, in praktijk toch zeker wekelijks) op de betrouwbare ouderwetse manier kijkt hoe het met de motorolie, koelvloeistof en banden gesteld is. Veel transportbedrijven hebben eigen mecaniciens die de vrachtwagens op regelmatige tijdstippen nog wat uitgebreider controleert...
Resultaat: vrachtwagens die ruim een miljoen kilometer lopen zijn de regel, gaat die eerder stuk wordt het als abnormaal aanschouwd...
Vroeger ging een auto iedere 5000km op onderhoud en had de garagehouder dezelfde taak als de on-site mecanicien van een transportfirma: de wagen grondig controleren en het nodige doen/melden. De gemiddelde autobestuurder vond het pakweg 30 jaar geleden niet abnormaal dat zelfs een jonge wagen wat olie lust en ook banden waren nog niet wat ze nu zijn, dus wat tegenwoordig nog steeds van een goed vrachtwagenchauffeur verwacht wordt, deed de gemiddelde autorijder die graag lang genot had van z'n hard bij elkaar gespaarde wagen ook!
Tegenwoordig gaat een auto pas na minstens 20.000km binnen voor onderhoud, terwijl een moderne auto alleen maar complexer en gevoeliger is geworden, met vergelijkbare techniek aan de basis...
Wie geen besef heeft van het feit dat er tussendoor héél wat kan gebeuren en niet kan bedenken dat een paar héél simpele controles op regelmatige tijdstippen een minimumvereiste zijn ipv "iets voor de hobby-auto" of "voor gevorderde mecaniciens", koopt misschien maar beter een fiets...
Waar ik wél mee akkoord ben is dat al die moderne milieu-onzin simpelweg ondoordacht is wanneer het stuk gaat als je geen speciale maatregelen neemt (een extra rondje rijden omdat de boel net beslist te gaan regenereren, het moet niet gekker gaan worden), laat staan kan leiden tot schades aan andere onderdelen (ik denk maar aan die belachelijke inlaattraject-verziekende EGR-klep)...
Isabelle
Als je kijkt naar vrachtwagens: de eisen die hieraan gesteld worden qua betrouwbaarheid, levensduur en verbruik zijn nog heel wat strenger dan bij zelfs een moderne auto, dit terwijl het onderhoudsinterval van een vrachtwagen 10 jaar geleden al stukken ruimer was dan deze van een moderne auto...
Van een goed chauffeur wordt echter verwacht dat deze regelmatig (theoretisch: dagelijks, in praktijk toch zeker wekelijks) op de betrouwbare ouderwetse manier kijkt hoe het met de motorolie, koelvloeistof en banden gesteld is. Veel transportbedrijven hebben eigen mecaniciens die de vrachtwagens op regelmatige tijdstippen nog wat uitgebreider controleert...
Resultaat: vrachtwagens die ruim een miljoen kilometer lopen zijn de regel, gaat die eerder stuk wordt het als abnormaal aanschouwd...
Vroeger ging een auto iedere 5000km op onderhoud en had de garagehouder dezelfde taak als de on-site mecanicien van een transportfirma: de wagen grondig controleren en het nodige doen/melden. De gemiddelde autobestuurder vond het pakweg 30 jaar geleden niet abnormaal dat zelfs een jonge wagen wat olie lust en ook banden waren nog niet wat ze nu zijn, dus wat tegenwoordig nog steeds van een goed vrachtwagenchauffeur verwacht wordt, deed de gemiddelde autorijder die graag lang genot had van z'n hard bij elkaar gespaarde wagen ook!
Tegenwoordig gaat een auto pas na minstens 20.000km binnen voor onderhoud, terwijl een moderne auto alleen maar complexer en gevoeliger is geworden, met vergelijkbare techniek aan de basis...
Wie geen besef heeft van het feit dat er tussendoor héél wat kan gebeuren en niet kan bedenken dat een paar héél simpele controles op regelmatige tijdstippen een minimumvereiste zijn ipv "iets voor de hobby-auto" of "voor gevorderde mecaniciens", koopt misschien maar beter een fiets...
Waar ik wél mee akkoord ben is dat al die moderne milieu-onzin simpelweg ondoordacht is wanneer het stuk gaat als je geen speciale maatregelen neemt (een extra rondje rijden omdat de boel net beslist te gaan regenereren, het moet niet gekker gaan worden), laat staan kan leiden tot schades aan andere onderdelen (ik denk maar aan die belachelijke inlaattraject-verziekende EGR-klep)...
Isabelle
2001 Volvo V70 lichte vracht 2.4 170pk benzine+LPG
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 24.11.2008 - 14:39
Kijk, zo eenvoudig is dat inderdaad, even olie peilen, bandenspanning controleren en af en toe eens met wat meer aandacht rond de auto lopen.Ben schreef:Regelmatig het oliepeil en de bandenspanning controleren is eigenlijk het enige dat ik doe.
Daar hoef je geen monteur voor te zijn.
De rest doet de Volvodealer op de momenten dat de kilomterstand vertelt dat het tijd voor een beurt is.
Al de rest merk je vanzelf wel als het tijd is voor een bezoekje aan de garage: geluiden, anders weggedrag, of simpelweg de kilometerstand die zegt dat het tijd is...
Wie een béétje gevoel heeft met de auto (dat hoort iedere bestuurder te zijn, niet alleen de mecaniciens), merkt vanzelf wel als er iets mis is, maar voorkomen is en blijft beter dan genezen en kost 1 à 2 minuutjes per week!
Isabelle
2001 Volvo V70 lichte vracht 2.4 170pk benzine+LPG
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
1992 Volvo 940 sedan 2.4d
2000 Renault Clio lichte vracht 1.9d
1990 VW Passat Variant 1.9d
- Fons099
- 3rd Gear member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
- Locatie: Venray
Ik werk al ruim 15 jaar in de automotive ontwikkeling en de fabrikanten eisen gewoon dat sommige zaken levenslang zonder onderhoud moeten kunnen fuctioneren en andere zaken slechts het geplande onderhoud behoeven.
En ik blijf er bij dat het bezopen is om wekelijks de motorkap open te trekken om de vloeistoffen te controleren.
Als dit nodig blijkt te zijn, dan heb je een ondeugdelijk produkt.
En ik blijf er bij dat het bezopen is om wekelijks de motorkap open te trekken om de vloeistoffen te controleren.
Als dit nodig blijkt te zijn, dan heb je een ondeugdelijk produkt.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27149
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Mijn mening dus ookFons099 schreef:En ik blijf er bij dat het bezopen is om wekelijks de motorkap open te trekken om de vloeistoffen te controleren.
Als dit nodig blijkt te zijn, dan heb je een ondeugdelijk produkt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Dat is natuurlijk onzin wat je zegt,controle van bepaalde dingen zal altijd nodig blijven.
Er kunnen altijd onvoorziene dingen gebeuren,mijn neef reed laatst weg met een scheur in de carterpan zonder dat hij het in de gaten had.
Olie enz controleren blijft belangrijk
Er kunnen altijd onvoorziene dingen gebeuren,mijn neef reed laatst weg met een scheur in de carterpan zonder dat hij het in de gaten had.
Olie enz controleren blijft belangrijk
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27149
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Uiteraard is het belangrijk, dat ontken ik ook zeker niet.
Ik ga alleen niet wekelijks de motorkap open trekken om alles na te lopen. Heb het net toevallig even gedaan en denk dat de vorige keer een week of 3-4 geleden is.
Oliepeil stond nog net als altijd netjes op maximaal niveau, net als alle andere vloeistoffen.
Heb ik een auto waarbij ik wel wekelijks de kap open moet trekken en bijvullen is er of iets mis of is het gewoon een slechte auto.
Mijn vorige luste een klein beetje olie, maar met dezelfde "interval" van kijken als nu was ik altijd nog ruim op tijd
Ik ga alleen niet wekelijks de motorkap open trekken om alles na te lopen. Heb het net toevallig even gedaan en denk dat de vorige keer een week of 3-4 geleden is.
Oliepeil stond nog net als altijd netjes op maximaal niveau, net als alle andere vloeistoffen.
Heb ik een auto waarbij ik wel wekelijks de kap open moet trekken en bijvullen is er of iets mis of is het gewoon een slechte auto.
Mijn vorige luste een klein beetje olie, maar met dezelfde "interval" van kijken als nu was ik altijd nog ruim op tijd
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D