Pagina 4 van 6

Geplaatst: 31.10.2013 - 14:14
door CJH
Jacolien schreef:Of ik had gewoon pech. Dat kan ook.
Gelukkig kun je nog enigzins relativeren... Ik geef je echter wel gelijk mbt oliepeil controleren. Zolang de garage niet aangeeft dat ie toch wel flink olie verbruikt, is er niet direct een aanleiding om dat oliepeil iedere week/maand te controleren. Zelfs ik doe dat met een technische achtergrond niet eens...

Geplaatst: 31.10.2013 - 14:32
door Gait
De renault die ik had, gaf zelfs een waarschuwingen op sensoren waar niets mis mee was. Maar dat was dan ook wel een hele luxe ;-)

Maareh, er staat gewoon in de handleiding van de auto dat je oa. het oliepeil regelmatig moet controleren. Dat is me ook tijdens rijles aangeleerd, niet alleen wat de peilstok is, maar ook hoe je peilt en dat je het regelmatig moet doen.
In het boekje staat ook iets over het regenereren, als dat proces te vaak niet afgemaakt kan worden krijg je een melding in het dashboard dat het roetfilter vol is. Ik ben het met Jacolien eens dat je daar als consument op moet kunnen vertrouwen, het is niet iets waarvan je de werking zelf heel makkelijk kunt merken of controleren.

Geplaatst: 31.10.2013 - 14:37
door NielsPHEV
wim de jong schreef:Zelfs bij je rijlessen wordt er geleerd om onder de motorkap te kijken, en je moet kunnen aanwijzen: oliepeilstok, olievuldop, remvloeistof-, ruitenwisservloeistof- en koelvloeistofreservoir.
Prachtig, misschien een idee om de leerlingen te leren hoe je op een juiste manier het oliepeil bepaalt, doppies aanwijzen helpt niet en peilen gaat meer dan eens fout.

Geplaatst: 31.10.2013 - 14:52
door kevinwalter
Tja, bij de moderne auto´s zitten er gewoon digitale meters in. krijg je een melding als je oliepeil te laag staat. De Fransen hebben dat al een tijdje.

Het wordt dus steeds meer monkeyproof >:D

Geplaatst: 31.10.2013 - 14:57
door MarioC70
Ze is niet de enige met dit probleem,het komt bijna elke week wel een keer voor,vooral lease rijders kijken nergens naar,die weten vaak niet eens hoe de motorkap open moet.
Dat regeneratiesysteem is ook achterhaald,met een apart tankje rechts achterin,geeft veel storingen en kost handen vol geld die onzin..

Geplaatst: 31.10.2013 - 15:03
door Marc
Jacolien schreef:Of ik had gewoon pech. Dat kan ook.
Dat denk ik.... in combinatie met het feit dat die 2.0D geen Volvo-motor is....

Geplaatst: 31.10.2013 - 15:16
door Candisa
Alles kan stuk en regelmatig olie peilen is zelfs op de meest betrouwbaar aangeschreven motor een must, maar feit is dat ik er destijds meer dan een paar van in grut heb gereden, niet zo heel veel na het wisselen van de distributie en roetfilter + bijvullen van dat vloeibare goud (volgens de prijs althans).
Dit in wagens van het merk dat nog het best van al zou moeten in staat zijn deze blokken fatsoenlijk te onderhouden en lang heel te houden: Peugeot's...

Dieselmotoren worden er niet degelijker op, het moet allemaal zuiniger én tegelijk ook nog eens milieuvriendelijker, terwijl het blok nog steeds berust op het comprimeren tot zelfontbranding toe van rotte dino's die nog even opnieuw en opnieuw langs de motor passeren dankzij de prachtige uitvinding genaamd EGR...

Isabelle

Geplaatst: 31.10.2013 - 20:01
door Oceanracer
Jacolien schreef:Misschien naief en stom. Maar de gemiddelde vrouw (en misschien zelfs consument) controleert toch nooit zijn oliepeil??? Dat doe je toch pas als het olielampje gaat branden. Of laat je doen door de garaga bij de beurt....! Ik heb verstand van verzekeringen, niet van auto's. Ieder zijn kennis :).

En dat regenereren. Ik weet toch niet wanneer de auto dit doet? Het is niet zo dat er dan een lampje gaat branden of iets dergelijks. Hoe kan ik de auto dit dan af laten maken als ik niet weet dat ie het doet?
Ik ben bang dat de auto gewoon niet Dummieproof is.... Want ook hier zou ik dus verstand moeten hebben van de auto.... en het geluid ervan. En dat heb ik niet. Nul.

Ik heb met pijn in het hart afscheid genomen en een kleine benzine auto gekocht. Maar wel een comfortabele. En weer een blauwe.
Anders dan sommige anderen hier, zou ik je niet als stom of naïef willen definiëren. Het aanwijzen van controlepunten onder de motorkap tijdens de rijopleiding schiet duidelijk te kort. Er is echter zo'n grote verscheidenheid in techniek, dat het maar de vraag is, of zoiets thuishoort in een rijopleiding.

Beter zou net zijn als er bij aflevering van de auto (zowel nieuw als gebruikt) een duidelijke instructie wordt bijgevoegd aangaande de problematiek omtrent regenereren. Ook is het de autofabrikanten te verwijten dat er geen lampje gaat branden of melding komt in de boardcomputer wanneer het regenereren plaats vindt. (Het regenereren kun je overigens herkennen aan een ander motorgeluid, het feller reageren van de motor op het gaspedaal en een bij stilstand verhoogd stationair toerental.) Een lampje dat het roetfilter vol zit, is simpelweg te laat. Ook een oliedruklampje brandt pas bij een te lage oliedruk en dus niet bij een te laag oliepeil. Bovendien bestaat er geen lampje dat gaat branden als er te véél olie in het Carter terecht komt.

Er valt binnen de automotive dus nog wel wat te verbeteren en daarom is het op z'n zachtst gezegd spijtig dat Volvo Nederland hier zijn verantwoordelijkheid niet neemt en, erger nog, er geen lering uittrekt.

Verder vind ik een aantal reacties hier nogal belerend. Er zijn weinig mensen die zóveel om hun auto geven als hier op het Volvo-forum. En zo zijn er ook anderen zeer verknocht aan hun automobiel van een ander merk en delen hun passie op hun eigen merk forum. Maar dat is de minderheid van de automobilisten, heren! De meeste automobilisten gebruiken hun auto gewoon om van A naar B te komen en gaan hun auto écht niet staat te kleien! Dus laten we wel een beetje reëel blijven, alvorens met 't vingertje te wijzen....

Geplaatst: 31.10.2013 - 20:14
door Quota
Oceanracer schreef:
Jacolien schreef:Misschien naief en stom. Maar de gemiddelde vrouw (en misschien zelfs consument) controleert toch nooit zijn oliepeil??? Dat doe je toch pas als het olielampje gaat branden. Of laat je doen door de garaga bij de beurt....! Ik heb verstand van verzekeringen, niet van auto's. Ieder zijn kennis :).

En dat regenereren. Ik weet toch niet wanneer de auto dit doet? Het is niet zo dat er dan een lampje gaat branden of iets dergelijks. Hoe kan ik de auto dit dan af laten maken als ik niet weet dat ie het doet?
Ik ben bang dat de auto gewoon niet Dummieproof is.... Want ook hier zou ik dus verstand moeten hebben van de auto.... en het geluid ervan. En dat heb ik niet. Nul.

Ik heb met pijn in het hart afscheid genomen en een kleine benzine auto gekocht. Maar wel een comfortabele. En weer een blauwe.
Anders dan sommige anderen hier, zou ik je niet als stom of naïef willen definiëren. Het aanwijzen van controlepunten onder de motorkap tijdens de rijopleiding schiet duidelijk te kort. Er is echter zo'n grote verscheidenheid in techniek, dat het maar de vraag is, of zoiets thuishoort in een rijopleiding.

Beter zou net zijn als er bij aflevering van de auto (zowel nieuw als gebruikt) een duidelijke instructie wordt bijgevoegd aangaande de problematiek omtrent regenereren. Ook is het de autofabrikanten te verwijten dat er geen lampje gaat branden of melding komt in de boardcomputer wanneer het regenereren plaats vindt. (Het regenereren kun je overigens herkennen aan een ander motorgeluid, het feller reageren van de motor op het gaspedaal en een bij stilstand verhoogd stationair toerental.) Een lampje dat het roetfilter vol zit, is simpelweg te laat. Ook een oliedruklampje brandt pas bij een te lage oliedruk en dus niet bij een te laag oliepeil. Bovendien bestaat er geen lampje dat gaat branden als er te véél olie in het Carter terecht komt.

Er valt binnen de automotive dus nog wel wat te verbeteren en daarom is het op z'n zachtst gezegd spijtig dat Volvo Nederland hier zijn verantwoordelijkheid niet neemt en, erger nog, er geen lering uittrekt.

Verder vind ik een aantal reacties hier nogal belerend. Er zijn weinig mensen die zóveel om hun auto geven als hier op het Volvo-forum. En zo zijn er ook anderen zeer verknocht aan hun automobiel van een ander merk en delen hun passie op hun eigen merk forum. Maar dat is de minderheid van de automobilisten, heren! De meeste automobilisten gebruiken hun auto gewoon om van A naar B te komen en gaan hun auto écht niet staat te kleien! Dus laten we wel een beetje reëel blijven, alvorens met 't vingertje te wijzen....

+1!

Geplaatst: 01.11.2013 - 10:45
door Candisa
Voor alle duidelijkheid, ik wou zeker niet belerend doen. Voor mij is een auto ook niet veel meer dan een vervoersmiddel om van A naar B te komen...

Ik wou er alleen maar op wijzen dat dat wekelijkse peilen bij iedere auto moet, niet alleen wanneer de dealer zegt dat je dat moet doen...

Een auto hoort helemaal niet dummy-proof te zijn, zo een ding weegt tegenwoordig ruim anderhalve ton en is in staat om enorme snelheden te ontwikkelen... Een potentieel autobestuurder dient er op gewezen te worden dat de staat van zo een vehikel erg belangrijk is en verantwoordelijkheid nemen hierover, anders krijgen we straks: "HELP Dealer zei 15.000km geleden dat mijn banden nog mee konden, ben tegen boom gegleden met een fietser er tussen en de verzekeringsexpert oordeelt dat de banden slecht waren"...

Ik anticipeer al op het "maar dat is helemaal wat anders, dat heeft met veiligheid te maken en dat zie je zo": Het oliepeil zie je ook "zo" bij de meeste wagens, als de motor op hol slaat of in de soep draait en je komt tot stilstand midden op de snelweg, zonder de mogelijkheid om langs de muur van vrachtwagens op het rechtervak op de pechstrook te rollen, dan vorm je een minstens even grote obstructie voor de verkeersveiligheid dan wanneer je met kale banden rijdt...

Isabelle

Geplaatst: 01.11.2013 - 11:47
door Jacolien
Ik krijg de neiging om te stellen: 'Volvo V50, alleen voor mensen met minimaal opleiding automonteur gevorderd'!
::D

Geplaatst: 01.11.2013 - 12:02
door Fons099
Precies.
Ik kan natuurlijk wekelijks mijn motorkap opentrekken en alles nalopen, de bandenspanning controleren en misschien ook nog alle bouten op juiste koppel na leten trekken, maar dat is toch waanzin.

En als klap op de vuurpijl nog een extra rondje rijden omdat de auto aan het regenereren is.
Moet niet gekker worden.

Al dit soort zaken doe je als je een hobby-auto hebt. Niet een redelijk nieuwe Volvo V50 voor dagelijks gebruik. Die moet gewoon foutloos functioneren (mits netjes onderhoud op de juiste tijden is uitgevoerd)

Geplaatst: 01.11.2013 - 12:35
door Ben
Regelmatig het oliepeil en de bandenspanning controleren is eigenlijk het enige dat ik doe.
Daar hoef je geen monteur voor te zijn.
De rest doet de Volvodealer op de momenten dat de kilomterstand vertelt dat het tijd voor een beurt is.

Geplaatst: 01.11.2013 - 12:54
door Fredhead
Ik loop alles wel regelmatig na, maar wekelijks olie peilen doe ik niet.
Vanmiddag even wat kleine dingen aan de auto doen en dan trek ik de motorkap wel open om even alles te checken en kijk ook nog regelmatig naar de staat van de remmen, etc

Geplaatst: 01.11.2013 - 12:57
door Candisa
Nogmaals, een moderne auto is echt niet zo anders opgebouwd als die mooie vertroetelde oldtimer die wekelijkse inspectie vereist, in tegendeel, aan die oldtimer kan heel wat minder stuk!

Als je kijkt naar vrachtwagens: de eisen die hieraan gesteld worden qua betrouwbaarheid, levensduur en verbruik zijn nog heel wat strenger dan bij zelfs een moderne auto, dit terwijl het onderhoudsinterval van een vrachtwagen 10 jaar geleden al stukken ruimer was dan deze van een moderne auto...
Van een goed chauffeur wordt echter verwacht dat deze regelmatig (theoretisch: dagelijks, in praktijk toch zeker wekelijks) op de betrouwbare ouderwetse manier kijkt hoe het met de motorolie, koelvloeistof en banden gesteld is. Veel transportbedrijven hebben eigen mecaniciens die de vrachtwagens op regelmatige tijdstippen nog wat uitgebreider controleert...
Resultaat: vrachtwagens die ruim een miljoen kilometer lopen zijn de regel, gaat die eerder stuk wordt het als abnormaal aanschouwd...

Vroeger ging een auto iedere 5000km op onderhoud en had de garagehouder dezelfde taak als de on-site mecanicien van een transportfirma: de wagen grondig controleren en het nodige doen/melden. De gemiddelde autobestuurder vond het pakweg 30 jaar geleden niet abnormaal dat zelfs een jonge wagen wat olie lust en ook banden waren nog niet wat ze nu zijn, dus wat tegenwoordig nog steeds van een goed vrachtwagenchauffeur verwacht wordt, deed de gemiddelde autorijder die graag lang genot had van z'n hard bij elkaar gespaarde wagen ook!

Tegenwoordig gaat een auto pas na minstens 20.000km binnen voor onderhoud, terwijl een moderne auto alleen maar complexer en gevoeliger is geworden, met vergelijkbare techniek aan de basis...
Wie geen besef heeft van het feit dat er tussendoor héél wat kan gebeuren en niet kan bedenken dat een paar héél simpele controles op regelmatige tijdstippen een minimumvereiste zijn ipv "iets voor de hobby-auto" of "voor gevorderde mecaniciens", koopt misschien maar beter een fiets...


Waar ik wél mee akkoord ben is dat al die moderne milieu-onzin simpelweg ondoordacht is wanneer het stuk gaat als je geen speciale maatregelen neemt (een extra rondje rijden omdat de boel net beslist te gaan regenereren, het moet niet gekker gaan worden), laat staan kan leiden tot schades aan andere onderdelen (ik denk maar aan die belachelijke inlaattraject-verziekende EGR-klep)...


Isabelle

Geplaatst: 01.11.2013 - 13:02
door Candisa
Ben schreef:Regelmatig het oliepeil en de bandenspanning controleren is eigenlijk het enige dat ik doe.
Daar hoef je geen monteur voor te zijn.
De rest doet de Volvodealer op de momenten dat de kilomterstand vertelt dat het tijd voor een beurt is.
Kijk, zo eenvoudig is dat inderdaad, even olie peilen, bandenspanning controleren en af en toe eens met wat meer aandacht rond de auto lopen.

Al de rest merk je vanzelf wel als het tijd is voor een bezoekje aan de garage: geluiden, anders weggedrag, of simpelweg de kilometerstand die zegt dat het tijd is...

Wie een béétje gevoel heeft met de auto (dat hoort iedere bestuurder te zijn, niet alleen de mecaniciens), merkt vanzelf wel als er iets mis is, maar voorkomen is en blijft beter dan genezen en kost 1 à 2 minuutjes per week!

Isabelle

Geplaatst: 01.11.2013 - 13:34
door Fons099
Ik werk al ruim 15 jaar in de automotive ontwikkeling en de fabrikanten eisen gewoon dat sommige zaken levenslang zonder onderhoud moeten kunnen fuctioneren en andere zaken slechts het geplande onderhoud behoeven.
En ik blijf er bij dat het bezopen is om wekelijks de motorkap open te trekken om de vloeistoffen te controleren.
Als dit nodig blijkt te zijn, dan heb je een ondeugdelijk produkt.

Geplaatst: 01.11.2013 - 13:49
door Fredhead
Fons099 schreef:En ik blijf er bij dat het bezopen is om wekelijks de motorkap open te trekken om de vloeistoffen te controleren.
Als dit nodig blijkt te zijn, dan heb je een ondeugdelijk produkt.
Mijn mening dus ook

Geplaatst: 01.11.2013 - 14:00
door MarioC70
Dat is natuurlijk onzin wat je zegt,controle van bepaalde dingen zal altijd nodig blijven.
Er kunnen altijd onvoorziene dingen gebeuren,mijn neef reed laatst weg met een scheur in de carterpan zonder dat hij het in de gaten had.
Olie enz controleren blijft belangrijk

Geplaatst: 01.11.2013 - 14:25
door Fredhead
Uiteraard is het belangrijk, dat ontken ik ook zeker niet.
Ik ga alleen niet wekelijks de motorkap open trekken om alles na te lopen. Heb het net toevallig even gedaan en denk dat de vorige keer een week of 3-4 geleden is.

Oliepeil stond nog net als altijd netjes op maximaal niveau, net als alle andere vloeistoffen.

Heb ik een auto waarbij ik wel wekelijks de kap open moet trekken en bijvullen is er of iets mis of is het gewoon een slechte auto.
Mijn vorige luste een klein beetje olie, maar met dezelfde "interval" van kijken als nu was ik altijd nog ruim op tijd