Over laadpalen, zonnepanelen en de belastingdienst

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
Plaats reactie
JeroenV60PHID
3rd Gear member

Superfunky schreef:
NielsPHEV schreef:ik denk dat een "gewone" D5 AWD over 5 jaar maar zo eens beter in te ruilen is dan de 5000 D6en die er dan zo ongeveer vrij komen
Goed punt! Allebei onverkoopbaar dus!
Ik ga mw. SF alvast voorbereiden dat ze er 10 jaar in moet rijden!

Zodra de 0% bijtelling is afgelopen gaat hij naar prive. Kids zijn dan 20 en 18 jaar oud dus 4 personen met een rijbewijs in huis. Die auto wordt wel opgereden. Tot de accu erbij neervalt. :-)
Mooi GROEN is niet lelijk.

2013 M2014 Volvo V60 plug-in, black sapphire, beechwood met offblack hemelbekleding, aluminium inleg, side scuffs zilver, 18 inch Ixions (zomer+winter), Security + Hybride line.
2012 Citroen DS3 business (wit met zwart dak)
2012 Renault Megane GT-line
2011 BMW 745
Superfunky
5th Gear member

JeroenV60PHID schreef:
Zodra de 0% bijtelling is afgelopen gaat hij naar prive. Kids zijn dan 20 en 18 jaar oud dus 4 personen met een rijbewijs in huis. Die auto wordt wel opgereden. Tot de accu erbij neervalt. :-)
Man, wat een goede tips vandaag op het forum!
Mijn oudste heeft over 3 jaar z'n rijbewijs, gaat helemaal goedkomen met die auto!
NielsPHEV
7th Gear member

Goeie tip inderdaad, mijn zoontje wordt over 15 jaar achttien, PIH weer van prive naar de zaak en heb ik een leuke youngtimer die ie met weinig bijtelling kan rijden
RoaldH
6th Gear member

NielsPHEV schreef:Goeie tip inderdaad, mijn zoontje wordt over 15 jaar achttien, PIH weer van prive naar de zaak en heb ik een leuke youngtimer die ie met weinig bijtelling kan rijden
Hahahaha!

Die nieuwe accu verhoogt de dagwaarde namelijk niet...
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
JeroenV60PHID
3rd Gear member

NielsPHEV schreef:ik denk dat een "gewone" D5 AWD over 5 jaar maar zo eens beter in te ruilen is dan de 5000 D6en die er dan zo ongeveer vrij komen
Waarom denk je dat?
Zo'n conventionele aandrijflijn van de D5 is straks helemaal niet meer van die tijd. Naast lagere brandstof kosten heeft de D6 meer vermogen.

Waarschijnlijk komen er over 5 jaar aardig wat D6'jes op de markt maar ik denk dat die ook wel gretig aftrek vinden. Zie je ook met de Prius. Dan worden dit soort modellen voor de particuliere markt interessant.

En als de regering nu nog even echt groen gaat denken en het 'groene' gebruik van dit soort auto's stimuleert door een korting op de energiebelasting voor (groene) EV stroom te geven (evt kosten neutraal door een hele kleine accijnsverhoging op diesel) dan zie ik ook een gunstige toekomst voor het 2e leven van de D6.

2013 M2014 Volvo V60 plug-in, black sapphire, beechwood met offblack hemelbekleding, aluminium inleg, side scuffs zilver, 18 inch Ixions (zomer+winter), Security + Hybride line.
2011 BMW 745
ferretje
4th Gear member

Als je V60 PIH aan het eind van die 5 jaar nog niet gejat is verkoop je hem aan een handelaar in een voormalig oostblokland.

Daar mogen alleen nieuwe taxi's geregistreerd worden als ze hybride of elektrisch zijn.
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
RichieB
6th Gear member

Superfunky schreef:Recente studies tonen aan dat de accu wel tot 20 jaar mee zou kunnen gaan, maar dan moet je je wel aan een aantal spelregels houden.
Die spelregels zijn:
  1. Accu niet helemaal vol laden (zorgt de PIH zelf voor)
  2. Accu niet helemaal leeg rijden (zorgt de PIH zelf voor)
  3. Niet snelladen (kan de PIH niet)
  4. Niet een volle accu in de hete zon laten staan (de PIH accu is nooit 100% vol)
Dat valt allemaal nog wel mee dus.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Superfunky
5th Gear member

RichieB schreef:
Superfunky schreef:Recente studies tonen aan dat de accu wel tot 20 jaar mee zou kunnen gaan, maar dan moet je je wel aan een aantal spelregels houden.
Die spelregels zijn:
  1. Accu niet helemaal vol laden (zorgt de PIH zelf voor)
  2. Accu niet helemaal leeg rijden (zorgt de PIH zelf voor)
  3. Niet snelladen (kan de PIH niet)
  4. Niet een volle accu in de hete zon laten staan (de PIH accu is nooit 100% vol)
Dat valt allemaal nog wel mee dus.
Toch even beter onderzoek doen Richie. Alleen het snelladen klopt.

De optimale spanning in de accu is 50%. Dat de zaak zo geprogrammeerd is dat tíe nooit helemaal leeg of vol is, helpt weliswaar een stergeval binnen 10.000 km voorkomen, maar maakt niet dat een volledig op- of ontlaadde accu zich erg in z'n element voelt en zeker niet als het -10 of +35 is.
Daarnaast vindt de accu het niet fijn om dagen vol te zijn en niet te ontladen en hij vindt het ook niet fijn om dagen leeg te zijn. Dus, als je op vakantie gaat en de PiH blijft thuis, zorg dan dat tje 'm met een half volle accu wegzet en niet met een lege of volle.
Dus, de juiste spelregels zijn:

1: De periode dat accu vol is zo kort mogelijk houden. Programmeer bijvoorbeeld het laden zo dat hij een uur voor vertrek vol is;
2: Zo ook: leeg: probeer te voorkomen dat hij langere tijd leeg staat te zijn;
3: 1 en 2 zijn extra belangrijk wanneer het kouder dan 5 en warmer dan 30 graden is. De accu haat temperaturen buiten deze range. Op de wintersport dus zorgen dat 'tie halfvol is, want het wordt een dure vakantie na 7 nachten -25 (gewoon Save+AWD en niet laden en het is voor elkaar)
4: Langzaam laden is beter dan snel. Gelukkig gaat Volvo niet verder dan 16A, maar lager is beter
5: 1 en 4 extra belangrijk als de auto in Zuid-Frankrijk op de camping in de volle zon staat te fikken! (Gelukkig weinig 16A daro, dus dat scheelt).
RichieB
6th Gear member

Mijn voorspelling is: als je dit consequent toepast met de V60 PIH scheelt dit niet meer dan 2% aan accu capaciteit na 5 jaar, vergeleken met iemand die dat niet doet.
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
JeroenV60PHID
3rd Gear member

Zijn er cijfers over regeneratie. Wat verbruikt een D6 (lege accu) gemiddeld over 100 km tov van een D5 awd?

2011 BMW 745
Superfunky
5th Gear member

RichieB schreef:Mijn voorspelling is: als je dit consequent toepast met de V60 PIH scheelt dit niet meer dan 2% aan accu capaciteit na 5 jaar, vergeleken met iemand die dat niet doet.
Tja, een voorspelling wil ik ook wel doen.
Gebaseerd op wat ik er aan onderzoeken over gelezen heb en wat ik mij heb laten uitleggen door mensen wiens vakgebied het is, is de mijne dat als je dit consequent doet, je de levensduur vd auto met de accu doet en volg je de "laad maar raak" methode, dan heb je na 5 jaar een nieuw accu pack te pakken.
OGA244
8th Gear member

dus is een aanvullende garantie aan te bevelen
Superfunky
5th Gear member

OGA244 schreef:dus is een aanvullende garantie aan te bevelen
Eerder wat beter info vd leverancier (of verdieping vd berijder) hoe je met PiH's om moet gaan. Nou is het natuurlijk nieuwe techniek en dan moet er nog veel ontdekt worden.
Overigens (laat ik eens iets positiefs zeggen :) ) is het wel zo dat in de Volvo precies de juiste systemen zijn ingebouwd die het de accu naar de zin proberen te maken (zoals een extra kacheltje die de accu lekker warm probeert te houden als hij 't koud heeft). Dat zie je niet in alle PiH's en EV's die momenteel op de markt zijn.
Dus, daarin heeft Richie een punt, de Volvo doet zelf al veel om de omstandigheden optimaal te maken. Met een paar simpele dingetjes kan het echter nog stukken beter, want ook die hulptechnieken hebben hun grenzen.
RichieB
6th Gear member

Superfunky schreef:volg je de "laad maar raak" methode, dan heb je na 5 jaar een nieuw accu pack te pakken.
En dat is precies waarom er in de PIH softwarematige beveiliging zit om oa te veel laden en te veel ontladen te voorkomen. Je kan echt niet met je laadgedrag het verschil maken tussen 5 jaar meegaan van de accu en 10 jaar.
NielsPHEV
7th Gear member

ik heb ook de indruk dat de auto het maximaal te onttrekken vermogen van de accu actief regelt wanneer je enige tijd accelereert zie je het "hierboven ga ik de diesel starten pijltje" vlot zakken terwijl er voldoende accu capaciteit is. Geef je minder gas dan gaat het pijltje weer omhoog
Superfunky
5th Gear member

RichieB schreef:
Superfunky schreef:volg je de "laad maar raak" methode, dan heb je na 5 jaar een nieuw accu pack te pakken.
En dat is precies waarom er in de PIH softwarematige beveiliging zit om oa te veel laden en te veel ontladen te voorkomen. Je kan echt niet met je laadgedrag het verschil maken tussen 5 jaar meegaan van de accu en 10 jaar.
Sorry Richie, maar ik denk dat je het nog steeds niet helemaal door hebt. Het gaat erom dat je begrijpt wat de zwakke punten van de accutechniek zijn en waar de accu schade oploopt c.q. wanneer hij het meest lijdt.

Uit de beschikbare onderzoeken komt naar voren dat verstandig omgaan met deze punten de accu in principe minstens 20 jaar mee laat gaan. Als jij dat beter weet, prima, ik houd me (straks) voor de zekerheid maar ff aan wat de onderzoekers zeggen.
RichieB
6th Gear member

Ik weet het niet beter, Volvo weet het beter en heeft hier rekening mee gehouden in de PIH, zoals je zelf hier boven ook toegeeft..
Superfunky
5th Gear member

RichieB schreef:Ik weet het niet beter, Volvo weet het beter en heeft hier rekening mee gehouden in de PIH, zoals je zelf hier boven ook toegeeft..
Aha, daar is het grenzeloze vertrouwen in Volvo! En Volvo is nu opeens batterijfabrikant geworden?? Of hebben enorme expertise omdat ze al 20 jaar EV's bouwen?
Tuurlijk niet. Volvo weet wat de beperkingen zijn en heeft daar (prima) hulpmiddelen voor gebouwd om die enigszins op te vangen. Maar opheffen gaat echt niet gebeuren. Alleen al vanwege het simpele gegeven dat je het accu pack bij -10 gewoon niet op temperatuur gaat houden. Of vind je het wel ok als de auto gedurende de nacht 10kwh of 5 liter diesel extra verbruikt?
JeroenV60PHID
3rd Gear member

RichieB schreef:Ik weet het niet beter, Volvo weet het beter en heeft hier rekening mee gehouden in de PIH, zoals je zelf hier boven ook toegeeft..
Volvo kan niet overal rekening mee houden. In sommige gevallen is het ook de balans vinden tussen actieradius en slijtage vd accu. Je kan natuurlijk de onder- en bovengrens van de accu maximaliseren voor een grotere actieradius maar dan weet je dat de accu korter meegaat.

Dingen als lang wegzetten met volle of lege accu of lang in de volle zon kunnen niet door Volvo geregeld worden. Zullen we zelf moeten doen. Dus wanneer je de D6 op langparkeren zet gebruik dan voor die tijd de save knop. Simpele dingen maar je moet het wel doen.

2011 BMW 745
RichieB
6th Gear member

Ja, die 2 keer per jaar 2 weken op lang parkeren met een lege accu gaat er voor zorgen dat je ipv 10 jaar maar 5 jaar met de accu doet. Geloof je het zelf? Natuurlijk kan je er rekening mee houden als je het weet, maar het gaat maar een paar percent uitmaken, geen tientallen. Dat is mijn punt.
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”