RichieB schreef:Superfunky schreef:Recente studies tonen aan dat de accu wel tot 20 jaar mee zou kunnen gaan, maar dan moet je je wel aan een aantal spelregels houden.
Die spelregels zijn:
- Accu niet helemaal vol laden (zorgt de PIH zelf voor)
- Accu niet helemaal leeg rijden (zorgt de PIH zelf voor)
- Niet snelladen (kan de PIH niet)
- Niet een volle accu in de hete zon laten staan (de PIH accu is nooit 100% vol)
Dat valt allemaal nog wel mee dus.
Toch even beter onderzoek doen Richie. Alleen het snelladen klopt.
De optimale spanning in de accu is 50%. Dat de zaak zo geprogrammeerd is dat tíe nooit helemaal leeg of vol is, helpt weliswaar een stergeval binnen 10.000 km voorkomen, maar maakt niet dat een volledig op- of ontlaadde accu zich erg in z'n element voelt en zeker niet als het -10 of +35 is.
Daarnaast vindt de accu het niet fijn om dagen vol te zijn en niet te ontladen en hij vindt het ook niet fijn om dagen leeg te zijn. Dus, als je op vakantie gaat en de PiH blijft thuis, zorg dan dat tje 'm met een half volle accu wegzet en niet met een lege of volle.
Dus, de juiste spelregels zijn:
1: De periode dat accu vol is zo kort mogelijk houden. Programmeer bijvoorbeeld het laden zo dat hij een uur voor vertrek vol is;
2: Zo ook: leeg: probeer te voorkomen dat hij langere tijd leeg staat te zijn;
3: 1 en 2 zijn extra belangrijk wanneer het kouder dan 5 en warmer dan 30 graden is. De accu haat temperaturen buiten deze range. Op de wintersport dus zorgen dat 'tie halfvol is, want het wordt een dure vakantie na 7 nachten -25 (gewoon Save+AWD en niet laden en het is voor elkaar)
4: Langzaam laden is beter dan snel. Gelukkig gaat Volvo niet verder dan 16A, maar lager is beter
5: 1 en 4 extra belangrijk als de auto in Zuid-Frankrijk op de camping in de volle zon staat te fikken! (Gelukkig weinig 16A daro, dus dat scheelt).