Pagina 4 van 6
Geplaatst: 11.12.2013 - 14:42
door V40Rdesign
Inny schreef:Die is dan ook echt verschrikkelijk licht met sturen dan ook ja.
Goed verhaal verder over fantasiewerelden enzo.
Pannenkoek.
En dan voor de correctheid nog een keer het eeuwig te herhalen quoteje:
MichelR schreef:Stukje van technische gegevens V40
...
En als u zin hebt in een sportieve rit, beschikt DTSC over een Sport Mode. De functie voor verminderd motorvermogen wordt dan uitgeschakeld en er is een gecontroleerde mate van wielslip toegestaan, zolang wordt gedetecteerd dat de bestuurder het stuurwiel en gaspedaal op dynamische wijze bedient zonder hierbij te overdrijven. In dat geval wordt namelijk naar de normale DSTC-functie teruggekeerd.
Kan je mij gewoon normaal behandelen Inny ik ben niet echt gediend van dat jij mij pannekoek noemt.
Geloof niet alle marketing verhaaltjes. Ik doe zelf marketing en ja dat wordt altijd mooier verteld dan dat het is.
Geplaatst: 11.12.2013 - 14:55
door zakraket
Ja...dit klinkt mij ook als een marketinglulverhaal in de oren, recept voor broodjes aap.
De "functie voor verminderd motorvermogen", wat is eigenlijk voor onnozele functie.
DSTC is gewoon tractiecontrole, aanzetten zorgt ervoor dat het systeem de boel afremt bij tractieverlies. Uitzetten zorgt ervoor dat het systeem minder invloed heeft. Je zet echt niet een stel PKs aan.
Daarbij, ik merk helemaal niets in verschil tussen aan of uit in motorvermogen. Waar zijn de harde PK-cijfers om dit te ondersteunen?
Dat mensen met DSTC uit ineens een sportieve auto ervaren die veel strakker door de bocht gaat is ws. eerder te wijten aan wishfull thinking (en teveel folders lezen

)
Geplaatst: 11.12.2013 - 15:10
door V40Rdesign
zakraket schreef:Ja...dit klinkt mij ook als een marketinglulverhaal in de oren, recept voor broodjes aap.
De "functie voor verminderd motorvermogen", wat is eigenlijk voor onnozele functie.
DSTC is gewoon tractiecontrole, aanzetten zorgt ervoor dat het systeem de boel afremt bij tractieverlies. Uitzetten zorgt ervoor dat het systeem minder invloed heeft. Je zet echt niet een stel PKs aan.
Daarbij, ik merk helemaal niets in verschil tussen aan of uit in motorvermogen. Waar zijn de harde PK-cijfers om dit te ondersteunen?
Dat mensen met DSTC uit ineens een sportieve auto ervaren die veel strakker door de bocht gaat is ws. eerder te wijten aan wishfull thinking (en teveel folders lezen

)
Dank u zakraket!
Geplaatst: 11.12.2013 - 15:11
door Tankiej
Voor m'n gevoel rijdt de auto wel degelijk anders als hij op 'DSTC Sport' staat. Maar of dat 100% te onderbouwen is met feiten is natuurlijk de vraag.
Een blinde test uitvoeren of je het dan nog merkt is natuurlijk ook niet echt handig in een auto..

Geplaatst: 11.12.2013 - 15:20
door V40Rdesign
Tankiej schreef:Voor m'n gevoel rijdt de auto wel degelijk anders als hij op 'DSTC Sport' staat. Maar of dat 100% te onderbouwen is met feiten is natuurlijk de vraag.
Een blinde test uitvoeren of je het dan nog merkt is natuurlijk ook niet echt handig in een auto..

Dat is met alle auto zo waar je de TC uitzet. Die voelen allemaal sneller aan omdat ze vaak wel wielspin hebben en dat geeft een snelheidsgevoel. Op droogwegdek is een auto zonder TC vaak ook sneller in de bochten dat heeft te maken dat bij heel veel (stumper hulpjes) zo worden TC enz. genoemd in de racerij de remmen vrij abrupt ingrijpen als je maar iets wielspin hebt of als je iets te hard de bocht in gaat.
Maar de auto zal er echt niet sneller door optrekken oid als je dit standje aanklikt.
Geplaatst: 11.12.2013 - 15:22
door CHRISITO
Hij rijdt zeker anders, waarschijnlijk heb je dan meer vermogen maar niet meer meer. Maw in dstc mode heb je de ware power achter je gaspedaal dan wanneer je dstc terug aan staat!
Geplaatst: 11.12.2013 - 15:41
door Tankiej
V40Rdesign schreef:Tankiej schreef:Voor m'n gevoel rijdt de auto wel degelijk anders als hij op 'DSTC Sport' staat. Maar of dat 100% te onderbouwen is met feiten is natuurlijk de vraag.
Een blinde test uitvoeren of je het dan nog merkt is natuurlijk ook niet echt handig in een auto..

Dat is met alle auto zo waar je de TC uitzet. Die voelen allemaal sneller aan omdat ze vaak wel wielspin hebben en dat geeft een snelheidsgevoel. Op droogwegdek is een auto zonder TC vaak ook sneller in de bochten dat heeft te maken dat bij heel veel (stumper hulpjes) zo worden TC enz. genoemd in de racerij de remmen vrij abrupt ingrijpen als je maar iets wielspin hebt of als je iets te hard de bocht in gaat.
Maar de auto zal er echt niet sneller door optrekken oid als je dit standje aanklikt.
Ik zeg ook niet dat de auto sneller gaat/optrekt, zelfs niet dat het sneller aanvoelt, maar dat het anders aanvoelt

Geplaatst: 11.12.2013 - 15:47
door HakanC
Heb het gisteren ook even getest. Onderin bij lagere toerentallen pakt ie inderdaad iets beter op. reageert wat feller op het gaspedaal.. Binnenstad rijden vond ik daardoor juist wat onrustiger aanvoelen.
Het voeld dus zeker wel anders aan.. Oh.. nee.. of ben ik ook aan het fantaseren?? :p
Geplaatst: 11.12.2013 - 17:54
door zakraket
Mogelijk
Het gaspedaal is electronisch geregeld. Ze kunnen dus de regeling daarvan aanpassen bij een uitgeschakeld DSTC. Ze kunnen bijv. instellen dat als jij je gaspedaal ineens helemaal intrapt de motor daar langzamer op reageert of sneller.
Maar daarmee krijg je nog niet meer vermogen?
Geplaatst: 11.12.2013 - 18:17
door Inny
Door sneller te reageren op het gaspedaal komt het vermogen eerder vrij. Op dezelfde wijze bedienen van het gaspedaal dus meer vermogen (tenzij er sowieso al continu geplankt wordt) in de Sport stand. Dat het maximale vermogen daar niet hoger door wordt, mag duidelijk zijn, maar ik heb nog niet gelezen dat iemand beweerd dat dat zo is.
Geplaatst: 11.12.2013 - 18:42
door CHRISITO
Minder geknepen dus dstc sport is een vorm van meer vermogen!!!
Geplaatst: 11.12.2013 - 19:51
door Cascam
Leuk zo'n discussie, haha
Bij "Verminderd motor vermogen" doelen ze op het temperen van het vermogen bij wielslip, of ongecontroleerde handelingen, niet op meer vermogen als je DSTC uitschakeld. 'T is net hoe je het interpreteert,..
Ze hadden het beter "dynamic mode" of "DSTC light" kunnen noemen, je wekt namelijk valse verwachtingen als je iets "sport" noemt,..
Zoals de V60 ook als sportief betiteld werd, wat hij zeker niet is, hij rijd heerlijk en ligt strak in de bochten, maar sportief,.. Dynamisch is ie wel. Daarom werd de V40 ook als dynamisch gepresenteerd.
Idd een Alfa en een Astra GTC hebben een sportief imago, en ook daadwerkelijk een sport stand.
Dus minder geknepen betekend dus niet meer vermogen, want de auto word nu alleen geknepen bij wielspin, en tijdens wielspin heb je geen vermogen meer.
Als je goed kijkt op het plaatje in het menu, zie je ook dat de sport mode een beperkte Overstuur toelaat, dus ff bij sneeuw testen.,,

Geplaatst: 11.12.2013 - 20:12
door zakraket
Goed verwoord!
Inny schreef:Door sneller te reageren op het gaspedaal komt het vermogen eerder vrij. Op dezelfde wijze bedienen van het gaspedaal dus meer vermogen (tenzij er sowieso al continu geplankt wordt) in de Sport stand. Dat het maximale vermogen daar niet hoger door wordt, mag duidelijk zijn, maar ik heb nog niet gelezen dat iemand beweerd dat dat zo is.
De functie voor verminderd motorvermogen wordt dan uitgeschakeld
Geplaatst: 12.12.2013 - 08:55
door Get!em
Cascam schreef:
Dus minder geknepen betekend dus niet meer vermogen, want de auto word nu alleen geknepen bij wielspin, en tijdens wielspin heb je geen vermogen meer.
Als je goed kijkt op het plaatje in het menu, zie je ook dat de sport mode een beperkte Overstuur toelaat, dus ff bij sneeuw testen.,,

Mwa,
Even de sportmodus (dstc light) ingeschakeld. Een rotonde is dan zelfs bij vochtig (niet nat, maar vochtig van mist) op winterbanden een leuke glijpartij

, hiervoor hoef je niet eens zoveel extra gas te geven. (overigens een D2 motor).
Onderstuur bij oprijden rotonde, rotonde rond overstuur en bij rotonde afrijden weer onderstuur.
Wel oppassen dat je dit dus niet doet bij rotondes met scherpe stoepranden....
Gaspedaal reageert directer, maar niet meer vermogen oid. Als je het bij 120km/u aan of uit zet, merk je dat er een soort van filter van je gaspedaal afgaat en je directere invloed hebt op de gastoevoer.
Geplaatst: 12.12.2013 - 17:48
door Cascam
Gaaf! Eindelijk een voorwiel aandrijver met overstuur, die zijn er niet veel,... Ik heb zo'n zin in de sneeuw,...
Maar krijg je dat overstuur dan niet voor elkaar met DSTC aan(DSTC full

) , of heb je dat nog niet getest?
Geplaatst: 13.12.2013 - 10:36
door Get!em
Onderstuur is veel slechter voor elkaar te krijgen met DSTC aan, zelfs geprobeerd op natte zebrapaden (bij afrijden van rotonde), dan lukt het net, maar corrigeert snel. Overstuur niet getest, dat zal ik op sneeuw pas weer gaan doen, want de zijwaartse krachten op je achterwielen zijn nou niet echt het beste wat je voor je auto kan doen.
Rotondes zijn altijd leuk speelgoed. Het overstuur (met DSTC in sport) is wel lastig en de rotonde moet ook wel mee helpen en je moet wat hoekig sturen (doordat je onderstuur had bij oprijden, gaat dat al vanzelf overigens) en redelijk wat tempo hebben. Wat ik bedoel met rotonde die meehelpt: aflopend van centrum naar buiten toe. En je moet natuurlijk op de "verkeerde" momenten gasgeven en afremmen op de motor om het glijden te forceren.
Geplaatst: 14.12.2013 - 02:58
door Mike Philippens
CHRISITO schreef:Minder geknepen dus dstc sport is een vorm van meer vermogen!!!
Het vermogen wordt niet beperkt, maar de afgifte ervan wordt minder gedempt. In de normale stand worden de gaspedaalbewegingen wat gedempt voor comfort zeg maar. Als je dat eraf haalt, reageert ie wat directer op de gaspedaalbewegingen. Misschien dat je 0,2s sneller de 0-100 doet, maar stel je er niet teveel van voor...
Geplaatst: 14.12.2013 - 06:23
door Fredhead
Zelfs daar zou ik niet vanuit gaan aangezien je niet meer vermogen hebt.
Geplaatst: 14.12.2013 - 09:29
door Cascam
fredhead schreef:Zelfs daar zou ik niet vanuit gaan aangezien je niet meer vermogen hebt.
Idd, het kan aan mijn fantasie liggen (:D) maar ik merk echt geen enkel verschil met de acceleratie, gister wel gemerkt dat hij z'n kont wat uitgooit zonder dat hij dat corrigerende gevoel geeft,.. En een beetje lomp de bocht uit slippen de voorwielen ff langer door,... Tja,..
Wat wel opvalt is dat ik geen melding op mijn dashboard krijg van de TC als ik doorslip,.. Andere merken hebben dat vaak wel,..
Geplaatst: 15.12.2013 - 22:11
door Fredhead
DSTC staat sowieso een beetje wielspin toe voordat het ingrijpt