Vieze kont!

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Elanski
2nd Gear member

Vandaag voor het eerst in 4 jaar mijn huidige auto gepoets zodat ie morgen fris en fruitig ingeleverd kanworden. Tot nu toe deed de dealer het altijd als hij voor een beurt kwam. Dat gaat nog wat worden met de V40 als die dus zo snel vies wordt. Ik werd nu al vaak aangehouden omdat mijn kenteken niet meer leesbaar was. Waarbij een diender ooit vroeg of mijn persoonlijke hygiene ook op dat niveau was. Moest ik wel even om lachen Dat zal dus niet minder worden met de nieuwe bolide.
Alfa 159 sw> BMW 318d> BMW 120d M-performance automaat> Volvo V40 D2 zwart en vol.
robbertos
2nd Gear member

Achterkant wordt inderdaad erg snel vies. Zeker hier in het dorp op de landweggetjes met modder. Wel verveld want daardoor zie je ook weinig via de achteruitrijcamera en moet ik die eigenlijk na elke rit schoonmaken maar dat vergeet ik :shock:
Huidige auto
Volvo V40 D2 R-Design, black sapphire, Premium sound, Verlichtingspack 2, Verwarmbare voorstoelen, Extra getint glas, Keyless start, verwarmbare voorruit, R-Design plus line, Business Pack pro, 18"; Midir, BLIS, Driver alert en lane keeping aid, Heico verlagingsveren

Vorige auto's:
VW Scirocco 1.4tsi DSG gechipt naar 210PK
Volvo C30 Momentum
Peugeot 206
Ford Fiesta
Poekoek
3rd Gear member

Zit er geen schuifje voor de lens van de camera?
V40 D2 R-Design | Rebel Blue | Business Pack Pro | Winter Line | 18"; S/V60 Ixion | High Performance dakspoiler | Zwart gewrapt dak | etc. | Topic

Daarnaast privé in het bezit van een Peugeot 106 Rallye en een Citroën BX GTi 16V
RLB
2nd Gear member

Poekoek schreef:Zit er geen schuifje voor de lens van de camera?
Wat denk je, als in dit topic al tweemaal is genoemd dat de camera snel vies wordt?

Het gebeurt mij best vaak dat ik de camera voor het instappen even schoonmaak maar dat hij op plaats van bestemming al vrijwel niet meer bruikbaar is. Valt mee te leven ;)
Phacoid
3rd Gear member

Zo'n klepje lijkt me overigens ook geen goed idee. Als de lens snel vuil wordt, dan zal het vuil zich hechten aan het klepje en bij het inklappen terecht komen op het mechanisme. Voor je het weet werkt het niet meer door het stof en zand.
dbt
3rd Gear member
Contacteer:

Er is een merk die een soort sproeier bij de camera heeft geplaatst. Heb er een youtube filmpje van gezien maar kan me helaas niet meer herinneren welk merk (of model) het was :oops:
VOLVO V40 D2 R-Design MY14 Ice White
Renault Clio III 1.4 16v Dynamique

Voorgaand (lease/privé):
Citroën DS3 1.6 eHDi AIRDREAM So Chic
Peugeot 207 1.4 16v VTi X-line
Ford Fiesta 1.2 16v Trend
Ford Fiesta 1.2 16v Titanium
Volvo V50 1.6D Edition I
Fiat Bravo 1.6 16v GT
Peugeot 205 1.0 accent
Fiat Bravo 1.6 16v GT

foto's van mijn V40
Historie in beeld
Poekoek
3rd Gear member

Dan is die optie nog zinlozer dan ik al dacht, als ie ook nog eens voor een groot gedeelte van de tijd vies en daardoor onbruikbaar is.
V40 D2 R-Design | Rebel Blue | Business Pack Pro | Winter Line | 18"; S/V60 Ixion | High Performance dakspoiler | Zwart gewrapt dak | etc. | Topic

Daarnaast privé in het bezit van een Peugeot 106 Rallye en een Citroën BX GTi 16V
robbertos
2nd Gear member

Poekoek schreef:Dan is die optie nog zinlozer dan ik al dacht, als ie ook nog eens voor een groot gedeelte van de tijd vies en daardoor onbruikbaar is.
Ach ja het zat in het R-Design plus line pakket ;)
Huidige auto
Volvo V40 D2 R-Design, black sapphire, Premium sound, Verlichtingspack 2, Verwarmbare voorstoelen, Extra getint glas, Keyless start, verwarmbare voorruit, R-Design plus line, Business Pack pro, 18"; Midir, BLIS, Driver alert en lane keeping aid, Heico verlagingsveren

Vorige auto's:
VW Scirocco 1.4tsi DSG gechipt naar 210PK
Volvo C30 Momentum
Peugeot 206
Ford Fiesta
dbt
3rd Gear member
Contacteer:

dbt schreef:Er is een merk die een soort sproeier bij de camera heeft geplaatst. Heb er een youtube filmpje van gezien maar kan me helaas niet meer herinneren welk merk (of model) het was :oops:
Aha, het was de Nissan Note -> KLIK <-
VOLVO V40 D2 R-Design MY14 Ice White
Renault Clio III 1.4 16v Dynamique

Voorgaand (lease/privé):
Citroën DS3 1.6 eHDi AIRDREAM So Chic
Peugeot 207 1.4 16v VTi X-line
Volvo V50 1.6D Edition I
Fiat Bravo 1.6 16v GT
Peugeot 205 1.0 accent
Fiat Bravo 1.6 16v GT

foto's van mijn V40
Historie in beeld
D2
3rd Gear member

Poekoek schreef:Dan is die optie nog zinlozer dan ik al dacht, als ie ook nog eens voor een groot gedeelte van de tijd vies en daardoor onbruikbaar is.
Als je graag grassprietjes wil tellen via je achteruitrijcamera is ie inderdaad onbruikbaar in vieze toestand.

Maar voor andere zaken, zoals achteruit inparkeren -ik noem maar wat- is de achteruitrijcamera toch buitengewoon nuttig imo. Heel af en toe haal ik er ff een vinger of een papiertje overheen, dan is het zicht nog wat beter.
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Mir
3rd Gear member

Vanuit een inmiddels gesloten topic;

In deze tijd is de camera eigenlijk onbruikbaar, of je moet na elke rit een wc papiertje pakken en je lens schoon vegen (en verder ga ik niet in deze vergelijking..).

In een poging hier wat aan te doen heb ik bij de Halfords een flesje Rain X gekocht (http://www.halfords.com/webapp/wcs/stor ... yId_255225).
Maar dit werkt totaal niet.

Hebben jullie wellicht een goede tip?
Mir
3rd Gear member

D2 schreef:
Als je graag grassprietjes wil tellen via je achteruitrijcamera is ie inderdaad onbruikbaar in vieze toestand.

Maar voor andere zaken, zoals achteruit inparkeren -ik noem maar wat- is de achteruitrijcamera toch buitengewoon nuttig imo. Heel af en toe haal ik er ff een vinger of een papiertje overheen, dan is het zicht nog wat beter.
Oneens. Ik heb geregeld (vooral s'avonds) dat ik geen contouren meer zie en het daardoor onmogelijk wordt om er mee te parkeren.
D2
3rd Gear member

Vreemd, hoewel mijn auto inmiddels behoorlijk smerig is, heb ik nog steeds ruim goed genoeg zicht om de camera te kunnen gebruiken. Rij je vaak over modderige, of anderszins bevuilde wegen?

Vorige auto's:
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Mir
3rd Gear member

Nee, ik woon in hartje randstad. Mij lijkt het pekel (wc papier wordt echt vies zwart als ik de lens schoonmaak)
reingraat
2nd Gear member

Inderdaad, ik maak de lens ook zeker om de dag schoon.
[/b]D2 R-Design MY2014 - 455 Titanium Grey Metallic - PZ00 Leder Charcoal - Plus Line - Business Pack Pro - Verwarmbare voorstoelen - Zonder motor en modeltype - DAB+ - Verwarmbare voorruit - Interieurverlichting pack 2 - afneembare trekhaak
RLB
2nd Gear member

Hier vond ik nog de cameradiscussie van begin vorig jaar: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=54796
D2
3rd Gear member

Grappig. Ik vind het echt een ontzettend non-issue. Vanavond uiterst efficient ingeparkeerd met behulp van mijn enorm zinvolle en handige achteruitrijcamera* waarvan ik het lensje al minstens een week niet schoongeveegd heb. Toen even met een vinger afgeveegd (vinger was zwart daarna), en daarna bleek het beeld nóg scherper en nóg duidelijker ;-)

* alsof je de V40 beter kunt inparkeren zónder achteruitrijcamera?

Vorige auto's:
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Poekoek
3rd Gear member

Zo'n non-issue is het niet als ik de ervaringen hier lees.

Overigens kan ik prima, zo niet beter, inparkeren zonder camera, die heb ik echt niet nodig. 3 spiegels, een draaibare nek en piepertjes achter zijn wat mij betreft meer dan genoeg. 1x mikken en steken en hij staat.

D2
3rd Gear member

Poekoek schreef:Zo'n non-issue is het niet als ik de ervaringen hier lees.

Overigens kan ik prima, zo niet beter, inparkeren zonder camera, die heb ik echt niet nodig. 3 spiegels, een draaibare nek en piepertjes achter zijn wat mij betreft meer dan genoeg. 1x mikken en steken en hij staat.
Dat hangt er natuurlijk behoorlijk van af hoe goed je moet mikken ;) Iemand met een fikse oprijlaan kan dat ook heel makkelijk zeggen.

Maarja, tuurlijk kun je zonder achteruitrijcamera. Mijn vorige auto's hadden ook niet zo'n ding. Maar ik woon midden in een drukke stad, moet (dus) elke dag vlot achteruit kunnen fileparkeren en het lijdt geen twijfel dat die camera daarbij helpt. Bovendien, op het moment dat de sensoren 'in het rood' gaan, dan kun je puur op het camerabeeld nog verder achteruit steken en dat komt mij vaak van pas.

Kortom: Het is een extra oog op een plek waar je onmogelijk zélf iets zou kunnen zien. Hoe kan dat nou n&#237;et ervoor zorgen dat je (nog) beter parkeert!?

Maar goed, dit is ietwat off topic. Zou het trouwens kunnen dat een R-Design eerder een vieze kont heeft dan een normale V40?

Vorige auto's:
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Poekoek
3rd Gear member

Het beeld van de camera, ook schoon, vind ik niet super en zou ik niet altijd op willen vertrouwen. Dat en het zelf prima kunnen inschatten tot hoe ver je kunt gaan op basis van beeld, zicht en geluid van de piepers doet mij dat beweren ja.
En dat is, nog, zonder eigen oprit.

Ik denk dat de diffusor weinig verschil maakt qua vuiligheid. Ook de minieme verlaging van de 14% D2's zal het niet zijn gok ik. Waarom dan wel vraag ik mij ook af. Met vooral snelwegkilometers is de kont van mijn V40 met 1150 km ook al flink vies.

Plaats reactie

Terug naar “V40”