Pagina 4 van 6
Geplaatst: 09.01.2014 - 21:45
door Marc Apeldoorn
De goedkoopste Outlander Diesel is 36.000, de D4 XC60 is 45k5, 9k5 verschil dan weet ik het wel..... Kwaliteit van de XC60 is echt veel hoger dan de Outlander. Vandaag (toen het nog donker was...) in een Outlander PHEV gereden. Erg handig dat er geen enkel knopje verlicht is.......
Die stoelen zitten voor geen meter, en het benzine verbruik zonder electrische hulp is bedroevend....
Geplaatst: 09.01.2014 - 23:13
door Boreas
Marc Apeldoorn schreef:De goedkoopste Outlander Diesel is 36.000, de D4 XC60 is 45k5, 9k5 verschil dan weet ik het wel..... Kwaliteit van de XC60 is echt veel hoger dan de Outlander. Vandaag (toen het nog donker was...) in een Outlander PHEV gereden. Erg handig dat er geen enkel knopje verlicht is.......
Die stoelen zitten voor geen meter, en het benzine verbruik zonder electrische hulp is bedroevend....
Hoe definieer je kwaliteit? Is mijn D5 een monument van degelijkheid en kracht of juist een agrarisch brommende, verouderde machine? Vrijwel alle Japanse merken komen in Duitse, Engelse en Amerikaanse consumententests/tevredenheidsonderzoeken met hoge positieve cijfers. Die Japanse diesels (ik had het niet over die PHEV) van Honda, Mazda, Nissan, maar toch ook in de nieuwe Outlander scoren in veel opzichten goed. Ook het rijcomfort doet niet veel onder voor dat van de XC60. Rijplezier biedt ook een XC60 maar matig; in mijn beleving niet meer dan een CR-V en zeker niet meer dan een C-5. Wel missen die Japanse interieurs (wellicht de CR-V uitgezonderd) de fraaie minimalistische stijl van Volvo. (Het weglaten van de meter voor de temperatuur van het koelwater gaat me overigens te ver) Ja, inderdaad op het gebied van de
voorstoelen staat Volvo aan de top. Het blijven toch wel heel dure stoelen ....
Geplaatst: 10.01.2014 - 08:40
door Volvo-Forum Beheer
Dit topic gaat over de cijfers van 2013, niet over Metsubsidie in vergelijking tot Volvo.
Graag weer ON TOPIC
Geplaatst: 10.01.2014 - 09:22
door Boreas
Moderator schreef:Dit topic gaat over de cijfers van 2013, niet over Metsubsidie in vergelijking tot Volvo.
Graag weer ON TOPIC
Okay, je hebt volkomen gelijk. Ik zal mijn punt herformuleren. In dit topic werd een uitstekende analyse gegeven van de zo mooi lijkende verkoopcijfers van Volvo over 2013. Onderliggend is de toekomst zonder Vobsidie minder gunstig. Eén van de reden hiervoor is dat de huidige Vobsidieloze kaskraker XC60 ernstige concurrentie heeft/krijgt van Japanse crossovers.
Geplaatst: 10.01.2014 - 09:58
door casper
Verkoopcijfers hangen voor een groot gedeelte af van hoe de autofiscaliteit in een bepaald land wijzigt of bestendigd wordt.
In Nederland zit of zat de wind nu goed voor de V40 D2 en de V60 PIH, in België had je enkele jaren geleden een grote boost in de verkoop door de S40/V50 omdat de 1.6D. toen netjes in het voordeligste fiscale plaatje paste.
Volvo werkt keihard aan optimalisatie van haar motoren en aan haar kwaliteit.
De nieuwe VEA-motoren zijn in Europa een ware schrik voor bijvoorbeeld de Duitse premiummerken.
Het zal altijd een strijd zijn en blijven om de beste en de meest zuinige, daar komen telkens inhaalbewegingen bij te pas van het ene merk ten opzichte van het andere, maar om dan hier bijvoorbeeld de Japanners het voordeel naar de toekomst te geven is er volledig over.
Het publiek voor een XC60 stapt niet snel over naar een Aziaat, maar zal eerder binnen de Europese premiummerken blijven shoppen.
Geplaatst: 10.01.2014 - 10:33
door V480-S60
Goede (en in mijn ogen) juiste uiteenzetting Casper. Op alle punten.
Geplaatst: 10.01.2014 - 11:25
door Boreas
casper schreef:Verkoopcijfers hangen voor een groot gedeelte af van hoe de autofiscaliteit in een bepaald land wijzigt of bestendigd wordt.
In Nederland zit of zat de wind nu goed voor de V40 D2 en de V60 PIH, in België had je enkele jaren geleden een grote boost in de verkoop door de S40/V50 omdat de 1.6D. toen netjes in het voordeligste fiscale plaatje paste.
Volvo werkt keihard aan optimalisatie van haar motoren en aan haar kwaliteit.
De nieuwe VEA-motoren zijn in Europa een ware schrik voor bijvoorbeeld de Duitse premiummerken.
Het zal altijd een strijd zijn en blijven om de beste en de meest zuinige, daar komen telkens inhaalbewegingen bij te pas van het ene merk ten opzichte van het andere, maar om dan hier bijvoorbeeld de Japanners het voordeel naar de toekomst te geven is er volledig over.
Het publiek voor een XC60 stapt niet snel over naar een Aziaat, maar zal eerder binnen de Europese premiummerken blijven shoppen.
In het kader van de analyse van de verkoopcijfers van 2013 ga ik nog even verder, wellicht niet tot vreugde van iedereen. Uiteraard ben ik het geheel met je eens over de invloed van de fiscus. Of die nieuwe motoren en die nieuwe automaat voor de Duitse concurrentie een schrikbeeld zijn lijkt me wat overtrokken en ik vraag me af of rijders van die zogenaamde Duitse premiemerken hun BMW, Audi of Merc door de komst van de nieuwe motoren voor een S60 of S80 zullen inruilen ....
Die nieuwe 2.0 diesel wordt over het algemeen goed beoordeeld, maar de teneur in de recensies is dat daarmee Volvo weer op één lijn gekomen is met de Duitse concurrentie. Die nieuwe T6 wordt zover ik heb gelezen, maar zeer matig ontvangen, terwijl de nieuwe T5 niet als een stap voorwaarts wordt beschouwd, Wel lees ik klachten over de samenwerking tussen die nieuwe bak en bepaalde motoren van deze nieuwe generatie. Dus ik weet niet op welke feiten je het bestaan van een schrikbeeld bij onze oosterburen baseert.
Datzelfde geldt overigens voor de veronderstelde Aziatische antipathie van Volvorijders. Mijn hypothese over de verschuiving van Volvo naar traditionele Aziaat is een andere . In de eerste plaats realiseren Volvorijders zich steeds meer dat ze inmiddels ook in een Aziatisch merk rijden, terwijl vele traditionele Aziaten in Europa (o.a. in de UK) gebouwd worden. In mijn omgeving zijn bovendien nogal wat Volvo rijders die juist niet geassocieerd willen woorden het haantjes gedrag van een aantal berijders van Duitse "premium" merken. Voorts zijn er gelukkig nogal wat echt milieubewuste Volvorijders die door bepaalde Japanners (Mazda, Honda en nu ook Nissan) goed bediend worden. Bij de gemiddelde Nederlander wekt bovendien het (nu door Volvo zo geëtaleerde) woord "Zweeds" meer de associatie met Ikea op dan met premium. Dus voor mij blijft de vraag of het verkoopsucces van 2013 in de komende jaren kan worden voortgezet.
Geplaatst: 10.01.2014 - 11:43
door Oceanracer
En daar is geen speld tussen te krijgen.... Mooi en duidelijk verwoord!
Geplaatst: 10.01.2014 - 11:46
door Walter
Boreas schreef:
Die nieuwe 2.0 diesel wordt over het algemeen goed beoordeeld, maar de teneur in de recensies is dat daarmee Volvo weer op één lijn gekomen is met de Duitse concurrentie.
Welke Duitse fabrikant kan een Estate zoals een V70 bieden met 20%? Laat staan mét automaat of mét 181 pk? En dan heb ik het nog niet over trekgewichten etc.
Geplaatst: 10.01.2014 - 11:51
door V480-S60
Ik wil één ding zeggen over Aziaten.
Mij krijg je nooit vrijwillig in een Aziaat. Met geen tien man. En dan niet omdat ze niet goed zijn. Dat zijn ze over het algemeen wel.
Maar IK vind ze allemaal (een enkele uitgezonderd maar die worden niet meer gemaakt) SPUUGLELIJK.
Oké over smaak valt te twisten en veel Volvorijders vinden de huidige modellen ook niet mooi maar daar is geen overbodige lijn in te vinden. En het is niet rommelig qua design. En dat is met de Aziaten veelal wel het geval. Daarom zal je mij nooit in een eigen Aziaat zien.
Dus een verstokte Volvorijder zal nog eerder naar een Volkswagen over gaan dan naar een Aziaat.
Geplaatst: 10.01.2014 - 12:00
door Walter
Ach, als het om de prijs ging dan reden we allemaal Dacia's. Gelukkig is er meer op de markt en kunnen we een product zoeken bij onze eigen behoeftes en mogelijkheden. Niet iedereen kan of wil de kosten betalen die sommige auto's met zich meebrengen.
Geplaatst: 10.01.2014 - 13:09
door Boreas
Walter schreef:Boreas schreef:
Die nieuwe 2.0 diesel wordt over het algemeen goed beoordeeld, maar de teneur in de recensies is dat daarmee Volvo weer op één lijn gekomen is met de Duitse concurrentie.
Welke Duitse fabrikant kan een Estate zoals een V70 bieden met 20%? Laat staan mét automaat of mét 181 pk? En dan heb ik het nog niet over trekgewichten etc.
Het Vobsidium verhaal is Nederlands en van voorbijgaande aard. Maar denk je echt dat BMW, Audi en Mercedesrijders hun bolide gaan inruilen voor een V70, ook al heeft deze 180 pk en genoeg trekkracht om een hele kermiskraam te trekken?
VW vind ik zeker wel een alternatief voor Volvo, maar dat werkt de verkeerde kant op. Een nieuwe Golf is een goed rijdende pakezel vergeleken met de benauwde V40 (of XC!)40. En de nieuwe Passat Variant (2015) zal zeker een groep Volvorijders aanspreken. Maar of veel VW rijders naar Volvo zullen overstappen?? Dus door terecht VW erbij te halen, wordt mijn prognose voor Volvo nog somberder.
Geplaatst: 10.01.2014 - 13:16
door V480-S60
Boreas, als het over de eigen portemonnee gaat dan gaan ook BMW, Audi en Mercedersrijders overstag.
Geplaatst: 10.01.2014 - 13:39
door Ben
Boreas, wat ben je toch een zwartkijker.
Ik kan me eerdere discussies herinneren waar je ook altijd sombermans uithing.
We kunnen hier niet in de toekomst kijken. Wanneer we zien met wat voor moois Volvo gaat komen ben ik er van overtuigd dat het alleen maar mooier wordt.
Dank voor je inbreng totnutoe maar liever niet meer sombermansen op dit forum. Ik dreig er van in een depressie te geraken. En dat wil je toch niet op je geweten hebben !
Geplaatst: 10.01.2014 - 14:14
door gsx750r
Walter schreef:Welke Duitse fabrikant kan een Estate zoals een V70 bieden
met 20%? Laat staan mét automaat of mét 181 pk? En dan heb ik het nog niet over trekgewichten etc.
Dat
kan elke autofabrikant, de vraag is of ze er aanleiding toe zien!
Op een of andere manier bespeur ik ook in deze topic waar het toch weer draait om de kwaliteit van Volvo bij een aantal mensen een soort krampachtig gedrag waarmee ze voor
mij de indruk wekken dat ze hun kop min of meer in het zand steken.
Het wordt dan misschien niet letterlijk uitgesproken maar Volvo is geen premium merk en zal dat, als ze op deze weg doorgaan, ook nooit worden. Bovendien heb ik de indruk dat het succes en daarmee van de toekomst van Volvo wordt opgehangen aan de Nederlandse markt.
Het is al eens vaker aan de orde gekomen maar een andere politieke kleur aan de macht met geheel andere ideeën over het, voor Volvo in ieder geval in Nederland zeer belangrijke, 'wondermiddel' DE BIJTELLING en .......... daar gaan de geweldige verkoopcijfers!
Er zijn momenten dat ik, dit forum lezende, me wel eens afvraag of het nog over Volvo gaat of alleen over de bijtelling en die iets afwijkende V60. De PIH is dat geloof ik.... :twisted:
Zweeds en de associatie met IKEA, tja zou kunnen (tot nu toe mis ik nog geen schroefjes aan mijn S80) maar waarom zou ik Volvo uitsluitend nog associëren met Zweeds. Dat is het gewoon niet meer. Van oorsprong ja, maar een Volvo wordt gebouwd door heel veel niet-Zweden
in Zweden maar ook op meerdere plaatsen
buiten Zweden met onderdelen vanuit de hele wereld. Tel daarbij op dat het nu in Chinese handen is en daar konden nog wel eens zéér verrassende zaken uit voortkomen. Vergeet niet dat auto's, welk merk dan ook, niet meer ontworpen en gebouwd worden door 'liefhebbers van automobielen' maar door managers die van het ene merk naar het andere verhuizen omdat ze het merk zo'n warm hart toedragen. Ja natuurlijk, het salaris zul je bedoelen. Managers zijn net zo betrouwbaar als politici, ze liegen n.l. al zodra ze hun mond opendoen.
Verkoopcijfers? Geweldig als ze goed zijn maar het is slechts een momentopname die kort na het publiceren ervan al heel snel in een geheel andere richting kunnen gaan. Ik hecht er niet zoveel waarde aan en de toekomst eruit proberen af te lezen is .......... koffiedik kijken!
Zoals bekend voor een aantal (neem ik aan) heb ik sinds kort ook een auto van de grote Duitse 3 (het merk waarmee 'haantjesgedrag' wordt vertoond lees ik net) maar ik stap nog steeds met plezier in de S80 maar dan natuurlijk wel om als ouwe l*l rond te rijden!
Tot slot: ik draag Volvo echt een warm hart toe en gun ze alle succes van de wereld maar
Volvo for Life, nee dat echt niet. Uit ervaring weet ik al jaren dat als je je daar krampachtig aan vasthoudt, je jezelf vreselijk tekort doet! In deze houding wordt ik gelukkig al m'n autoleven lang geholpen door het feit dat uitsluitend
IK helemaal zelf bepaal welke auto ik rijd en niemand anders!!!!! Hééééérlijk die
VRIJE keuze en ook reuze van invloed op de verkoopcijfers ........
Rob
Geplaatst: 10.01.2014 - 14:27
door Oceanracer
Waar komt de huidige ontwerper van Volvo's V70 ook al weer vandaan? Ohw ja, van Mitsubishi! Duszzzz...
Geplaatst: 10.01.2014 - 14:30
door Boreas
Ben schreef:Boreas, wat ben je toch een zwartkijker.
Ik kan me eerdere discussies herinneren waar je ook altijd sombermans uithing.
We kunnen hier niet in de toekomst kijken. Wanneer we zien met wat voor moois Volvo gaat komen ben ik er van overtuigd dat het alleen maar mooier wordt.
Dank voor je inbreng totnutoe maar liever niet meer sombermansen op dit forum. Ik dreig er van in een depressie te geraken. En dat wil je toch niet op je geweten hebben !
Als de moderator het goed vindt, moet ik nu wel even off topic gaan. Uiteraard wens ik jou en alle andere forumgenoten persoonlijk alle goeds en het laatste wat ik zou willen is dat jij of iemand anders psychische schade oploopt door mijn bijdrages aan het forum :

Het lijkt me alleen niet juist iemand ongelijk te geven op grond van het argument ad hominem dat hij een somberman zou zijn (wat ik overigens in het geheel niet ben). Het gaat erom of de geuite meningen een beetje plausibel zijn. Ik val nu juist degene bij dit topic begonnen is om die euforie over de cijfers van 2013 te temperen. Ik pleit voor een beetje reële houding tegenover het huidige Volvo en tegen een blinde adoratie van een (veranderend) automerk. En inderdaad, realisten zijn vaak pessimisten en/of omgekeerd. Ik op mijn beurt zou heel graag willen dat er wat meer realisme en minder peptalk op het forum was! Daar zou ik me nou weer heel wat beter bij voelen .........
Geplaatst: 10.01.2014 - 14:32
door Oceanracer
Ik zeg altijd maar zo: Een optimist is een slecht geïnformeerde realist!
Maar wat let ons in dit topic een poll te starten met voorspelde verkoopcijfers. Ik trap af en zet in op 15.000 stuks.
Geplaatst: 10.01.2014 - 14:36
door OGA244
Oceanracer schreef:Waar komt de huidige ontwerper van Volvo's V70 ook al weer vandaan? Ohw ja, van Mitsubishi! Duszzzz...
Bijna goed, die komt van Volkswagen
Geplaatst: 10.01.2014 - 15:23
door Boreas
Oceanracer schreef:Ik zeg altijd maar zo: Een optimist is een slecht geïnformeerde realist!
Maar wat let ons in dit topic een poll te starten met voorspelde verkoopcijfers. Ik trap af en zet in op 15.000 stuks.
Ik hou wel van een gokje: 13.500 !