PIH met caravan en aanhanger ervaring.

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Toch erg jammer dat we in de PIH de koelvloeistoftemperatuurmeter moeten missen.
Die zweden zullen het woord wel te lang vinden.
Laatst gewijzigd door vaudi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Ik zou de olietemperatuur ook wel graag willen zien. Bij de Skoda Superb die we van de week mee hadden was het gewoon af te lezen. Super!
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Voor de motorolie temp zal het in een te hoge versnelling rijden niet zoveel uitmaken aan dat motor olie temperatuur metertje heb je erg weinig. De ATF olie van de automaat zal veel eerder te warm worden en problemen veroorzaken. Voorheen werden er vaak extra ATF oliekoelers gemonteerd als er een trekhaak op een automaat auto werd geschroefd. Als ik met een aanhanger rijdt is dat ook het enige moment dat ik de performance instrumenten kies met toerenteller en gewoon lekker in 4 of 5 blijven gaat alles prima.

Uit de ervaring van HJT lijkt ook af te leiden dat er bij de Stage 2 tuning eerdere problemen zijn, juist die enorme berg koppel maakt dat de automaat nog eerder zal opschakelen en je meer vermogen kunt leveren bij lagere toerentallen met tuning dus extra opletten en een beetje lief zijn voor de auto. Wat idd zal helpen is de accu niet gaan opladen als de auto het al zwaar heeft en de liefhebbers kunnen ook de airco uit zetten en de verwarming op de hoogste stand om zoveel mogelijk warmte uit het koelsysteem te krijgen.....
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

We rijden ook wat bergen met de caravan. Daarom tunen we hem niet. Hij is al snel zat. Het rubber vliegt eraf.
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Dit jaar met caravan altijd op AWD gereden. Dus met het optrekken worden de krachten keurig over 4 wielen verdeeld. Dat is veel beter bevallen en de diesel heeft het een stuk makkelijker met het wegrijden. Indrukwekkend nog steeds hoe makkelijk dat gaat.
Nog een voordeel: de auto houd 10km accuvoorraad aan. Dat is erg handig, mocht je in een file geraken. Dan kun je overschakelen naar pure om het langzame file werk te doen.

Opmerking: die 10km zal met caravan hooguit 5 km zijn.

Vanaf 50km/u druk ik de AWD weer bij. Deze zal de verbruikte stroom weer aanvullen. Dat is erg handig als een eindje verop weer een file is of een tolpoortje of ander oponthoud.

Tevens is de trekkracht enorm. We hebben bij een camping op een grindweg een flinke helling moeten pakken. Menig auto ging slippend omhoog. De PIH gaf geen krimp en zonder maar 1 slipje ging het zeer gecontroleerd omhoog.

Ook tijdens maneuvreren en achteruitrijden is die stroom aandrijving echt ideaal.
Laatst gewijzigd door vaudi op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40988
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Ik lees dat de PIH de ideale caravantrekker is :-)
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10629
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

vaudi schreef: Dit jaar met caravan altijd op AWD gereden. Dus met het optrekken worden de krachten keurig over 4 wielen verdeeld. Dat is veel beter bevallen en de diesel heeft het een stuk makkelijker met het wegrijden. Indrukwekkend nog steeds hoe makkelijk dat gaat.
Nog een voordeel: de auto houd 10km accuvoorraad aan. Dat is erg handig, mocht je in een file geraken. Dan kun je overschakelen naar pure om het langzame file werk te doen.

Opmerking: die 10km zal met caravan hooguit 5 km zijn.

Vanaf 50km/u druk ik de AWD weer bij. Deze zal de verbruikte stroom weer aanvullen. Dat is erg handig als een eindje verop weer een file is of een tolpoortje of ander oponthoud.

Tevens is de trekkracht enorm. We hebben bij een camping op een grindweg een flinke helling moeten pakken. Menig auto ging slippend omhoog. De PIH gaf geen krimp en zonder maar 1 slipje ging het zeer gecontroleerd omhoog.

Ook tijdens maneuvreren en achteruitrijden is die stroom aandrijving echt ideaal.
Top om te lezen.....
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29479
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Jij gaat dadelijk ook voor een V60 PIH als opvolger van je V70?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10629
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

lint schreef: Jij gaat dadelijk ook voor een V60 PIH als opvolger van je V70?
Ha ha ha ha qua ruimte zou dat best eens kunnen... Moet nog 2 jaar dussssss....... ;-)
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21389
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Maar pas op met je PIH: in Stollet stond een gloedje nieuwe die iets te veel stroom kwijt was doordat de koelbox in de 12 volt gestoken was met contact uit: elektronica over de zeik. Auto is opgehaald door een servicebedrijf en heeft een dag aan de lading gestaan om weer te herstellen.

Daarnaast denk ik dat een automaat zorgt voor een ontspannen rijstijl, ook bij het optrekken via een stevige helling.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
zender
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 30.01.2015 - 19:48

Ook net terug van 10 dagen Italië en 10 dagen Oostenrijk.
Bijna alles gewoon op de automaat gereden alleen een klein stukje op de Brennerpas hand geschakeld en dan allen nog om de met 115 naar boven te kunnen.
De hele reis adep. Cruise aangehad op 115 met caravan van ruim 1300kg dit ging buitengewoon goed.
Heb voornamelijk op de Save stand gereden en op de camping zelf pure of Awd dat ging uitstekend.

Kortom uitstekende caravan trekker.
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Echt een ideale caravantrekker. Door de automaat stuurt mijn vrouw met genoegen flinke stukken. Door het gemak deinst ze er niet voor terug om indien nodig een flinke partij vrachtwagens in te halen. Dus ik heb nog nooit zo ontspannen dit soort reizen kunnen doen. Voor mij dus lekker lezen onderweg ipv alles zelf te moeten sturen.
Gebruikersavatar
Fredraket
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 08.03.2015 - 00:55
Locatie: Wierden

Hans oet Twent schreef:
NielsPHEV schreef: Als ik met een aanhanger met lading rijdt dan neem ik de automaat op de langere stukken op de hand en schakel een versnelling terug om net even wat meer toeren te maken
En zo Heurt het ook. Water- en oliepompje draaien lekker veel toeren en pompen de vloeistoffen wat vaker rond en dat gaat de auto lekker vinden..... ;-)
Precies, zo heb ik het ook gedaan. Altijd zorgen dat je rond de 2000tpm zit.
Groeten, Freddy

MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL

Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

vaudi schreef: Dit jaar met caravan altijd op AWD gereden. Dus met het optrekken worden de krachten keurig over 4 wielen verdeeld. Dat is veel beter bevallen en de diesel heeft het een stuk makkelijker met het wegrijden. Indrukwekkend nog steeds hoe makkelijk dat gaat.
Nog een voordeel: de auto houd 10km accuvoorraad aan. Dat is erg handig, mocht je in een file geraken. Dan kun je overschakelen naar pure om het langzame file werk te doen.

Opmerking: die 10km zal met caravan hooguit 5 km zijn.

Vanaf 50km/u druk ik de AWD weer bij. Deze zal de verbruikte stroom weer aanvullen. Dat is erg handig als een eindje verop weer een file is of een tolpoortje of ander oponthoud.

Tevens is de trekkracht enorm. We hebben bij een camping op een grindweg een flinke helling moeten pakken. Menig auto ging slippend omhoog. De PIH gaf geen krimp en zonder maar 1 slipje ging het zeer gecontroleerd omhoog.

Ook tijdens maneuvreren en achteruitrijden is die stroom aandrijving echt ideaal.
+1

De stand AWD is echt super.
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Gebruik hem nu steeds vaker, zeker als ik grotere afstanden ga rijden dan de accu aankan.
Het laatste stukje van 10km maak ik altijd op voordat ik kan gaan laden.
De hele auto rijd er fijner door. Trekt makkelijker en met minder geronk op. Het is een soepeler geheel.
dus wij zijn AWD fan.

Maar niet in de stad of op plekken waar je veel moet stoppen. Dan gebruiken we een stand die de dieselmotor laat afslaan met gas los of tijdens wachten.
UberPrutser
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 25.01.2012 - 22:08
Locatie: Tilburg

Ik had de vraag al in een ander topic gesteld maar in deze lijkt het mij een stuk beter.
Ik heb een V60 D5 Twin Engine in bestelling staan, echter was ik de trekhaak vergeten erbij te bestellen.

Nu heeft Volvo een afneembare trekhaak, echter is het mij niet duidelijk of je hier nou veel van ziet of niet als deze er niet onder zit.
Sommige merken hebben bijvoorbeeld een wegklapbare trekhaak en hierbij zie je helemaal niks.

Verder dank voor dit topic; had nogal wat vragen die allemaal beantwoord zijn aangezien ik nog nooit een caravan heb gehad danwel mee gereden. :)
Gebruikersavatar
Tukker999
4th Gear member
Berichten: 786
Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48

Het ziet er zo uit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Ik blijf het raar vinden dat er zo'n lelijk zichtbaar kapje op zit. After market kan dat compleet onzichtbaar gedaan worden.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
Fredraket
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 08.03.2015 - 00:55
Locatie: Wierden

Dit is een redelijke oplossing. Het werkt gemakkelijk en de kap steekt in de opening waar de trekhaak in moet dus die is mooi beschermd. Het kan inderdaad minder zichtbaar maar is het dan ook makkelijker?
Groeten, Freddy

MY18 S90 D3 GT Momentum+; Intro line; 18"; Mussel blue en nog wat leuke opties
MY15 V60 D4 GT8 Ocean Race, Inscription Crystal White Pearl, Off Black leder met donkere hemelbekleding, Business Connect Pack, afneembare trekhaak
MY12 Peugeot 508SW 2.0 HDI 163pk BPL

Directie: MY98 Daihatsu Sirion 1.0DX MY08 Fiat Panda 1.2 Editione Cool
mpc007
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 05.10.2014 - 16:01

Ik kan bevestigen, je merkt inderdaad nauwelijks dat je trekt. Onze caravan is ook 1500kg, dus niet zomaar iets. Met lage snelheden kun je nog steeds volledig elektrisch rijden. Je moet er haast mee oppassen, hoe hard je over rotondes gaat omdat je niet echt merkt dat er gewicht achter hangt. Inhalen op de snelweg is ook geen enkel probleem, nog steeds power te over. Meestal rijden we gewoon in D, als het wat stijler wordt switchen we naar Power. Waarom? Omdat je dan ook de hogere toeren hebt, zonder dat je zelf hoeft te schakelen. Manueel kan natuurlijk ook, maar Power doet eigenlijk hetzelfde (en je hebt permanente AWD). Het verbruik is met caravan wel om te janken, en ook absoluut niet beter dan onze vorige auto met een veel zwakkere dieselmotor. Ik denk dat we meestal 1:8.5 rijden, als je omhoog rijdt zakt het zomaar naar 1:4.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”