Pagina 4 van 5

Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.

Geplaatst: 25.06.2015 - 19:15
door vaudi
Toch erg jammer dat we in de PIH de koelvloeistoftemperatuurmeter moeten missen.
Die zweden zullen het woord wel te lang vinden.

Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.

Geplaatst: 25.06.2015 - 19:51
door rsnhakan
Ik zou de olietemperatuur ook wel graag willen zien. Bij de Skoda Superb die we van de week mee hadden was het gewoon af te lezen. Super!

Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.

Geplaatst: 25.06.2015 - 20:51
door NielsPHEV
Voor de motorolie temp zal het in een te hoge versnelling rijden niet zoveel uitmaken aan dat motor olie temperatuur metertje heb je erg weinig. De ATF olie van de automaat zal veel eerder te warm worden en problemen veroorzaken. Voorheen werden er vaak extra ATF oliekoelers gemonteerd als er een trekhaak op een automaat auto werd geschroefd. Als ik met een aanhanger rijdt is dat ook het enige moment dat ik de performance instrumenten kies met toerenteller en gewoon lekker in 4 of 5 blijven gaat alles prima.

Uit de ervaring van HJT lijkt ook af te leiden dat er bij de Stage 2 tuning eerdere problemen zijn, juist die enorme berg koppel maakt dat de automaat nog eerder zal opschakelen en je meer vermogen kunt leveren bij lagere toerentallen met tuning dus extra opletten en een beetje lief zijn voor de auto. Wat idd zal helpen is de accu niet gaan opladen als de auto het al zwaar heeft en de liefhebbers kunnen ook de airco uit zetten en de verwarming op de hoogste stand om zoveel mogelijk warmte uit het koelsysteem te krijgen.....

Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.

Geplaatst: 25.06.2015 - 21:29
door vaudi
We rijden ook wat bergen met de caravan. Daarom tunen we hem niet. Hij is al snel zat. Het rubber vliegt eraf.

Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.

Geplaatst: 01.08.2015 - 08:57
door vaudi
Dit jaar met caravan altijd op AWD gereden. Dus met het optrekken worden de krachten keurig over 4 wielen verdeeld. Dat is veel beter bevallen en de diesel heeft het een stuk makkelijker met het wegrijden. Indrukwekkend nog steeds hoe makkelijk dat gaat.
Nog een voordeel: de auto houd 10km accuvoorraad aan. Dat is erg handig, mocht je in een file geraken. Dan kun je overschakelen naar pure om het langzame file werk te doen.

Opmerking: die 10km zal met caravan hooguit 5 km zijn.

Vanaf 50km/u druk ik de AWD weer bij. Deze zal de verbruikte stroom weer aanvullen. Dat is erg handig als een eindje verop weer een file is of een tolpoortje of ander oponthoud.

Tevens is de trekkracht enorm. We hebben bij een camping op een grindweg een flinke helling moeten pakken. Menig auto ging slippend omhoog. De PIH gaf geen krimp en zonder maar 1 slipje ging het zeer gecontroleerd omhoog.

Ook tijdens maneuvreren en achteruitrijden is die stroom aandrijving echt ideaal.

Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.

Geplaatst: 01.08.2015 - 09:24
door Ben
Ik lees dat de PIH de ideale caravantrekker is :-)

Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.

Geplaatst: 01.08.2015 - 11:12
door Hans oet Twent
vaudi schreef: Dit jaar met caravan altijd op AWD gereden. Dus met het optrekken worden de krachten keurig over 4 wielen verdeeld. Dat is veel beter bevallen en de diesel heeft het een stuk makkelijker met het wegrijden. Indrukwekkend nog steeds hoe makkelijk dat gaat.
Nog een voordeel: de auto houd 10km accuvoorraad aan. Dat is erg handig, mocht je in een file geraken. Dan kun je overschakelen naar pure om het langzame file werk te doen.

Opmerking: die 10km zal met caravan hooguit 5 km zijn.

Vanaf 50km/u druk ik de AWD weer bij. Deze zal de verbruikte stroom weer aanvullen. Dat is erg handig als een eindje verop weer een file is of een tolpoortje of ander oponthoud.

Tevens is de trekkracht enorm. We hebben bij een camping op een grindweg een flinke helling moeten pakken. Menig auto ging slippend omhoog. De PIH gaf geen krimp en zonder maar 1 slipje ging het zeer gecontroleerd omhoog.

Ook tijdens maneuvreren en achteruitrijden is die stroom aandrijving echt ideaal.
Top om te lezen.....

Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.

Geplaatst: 01.08.2015 - 11:22
door lint
Jij gaat dadelijk ook voor een V60 PIH als opvolger van je V70?

Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.

Geplaatst: 01.08.2015 - 14:22
door Hans oet Twent
lint schreef: Jij gaat dadelijk ook voor een V60 PIH als opvolger van je V70?
Ha ha ha ha qua ruimte zou dat best eens kunnen... Moet nog 2 jaar dussssss....... ;-)

Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.

Geplaatst: 01.08.2015 - 14:44
door Msuidgeest
Maar pas op met je PIH: in Stollet stond een gloedje nieuwe die iets te veel stroom kwijt was doordat de koelbox in de 12 volt gestoken was met contact uit: elektronica over de zeik. Auto is opgehaald door een servicebedrijf en heeft een dag aan de lading gestaan om weer te herstellen.

Daarnaast denk ik dat een automaat zorgt voor een ontspannen rijstijl, ook bij het optrekken via een stevige helling.

Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.

Geplaatst: 01.08.2015 - 23:07
door zender
Ook net terug van 10 dagen Italiƫ en 10 dagen Oostenrijk.
Bijna alles gewoon op de automaat gereden alleen een klein stukje op de Brennerpas hand geschakeld en dan allen nog om de met 115 naar boven te kunnen.
De hele reis adep. Cruise aangehad op 115 met caravan van ruim 1300kg dit ging buitengewoon goed.
Heb voornamelijk op de Save stand gereden en op de camping zelf pure of Awd dat ging uitstekend.

Kortom uitstekende caravan trekker.

Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.

Geplaatst: 01.08.2015 - 23:22
door vaudi
Echt een ideale caravantrekker. Door de automaat stuurt mijn vrouw met genoegen flinke stukken. Door het gemak deinst ze er niet voor terug om indien nodig een flinke partij vrachtwagens in te halen. Dus ik heb nog nooit zo ontspannen dit soort reizen kunnen doen. Voor mij dus lekker lezen onderweg ipv alles zelf te moeten sturen.

Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.

Geplaatst: 06.08.2015 - 18:38
door Fredraket
Hans oet Twent schreef:
NielsPHEV schreef: Als ik met een aanhanger met lading rijdt dan neem ik de automaat op de langere stukken op de hand en schakel een versnelling terug om net even wat meer toeren te maken
En zo Heurt het ook. Water- en oliepompje draaien lekker veel toeren en pompen de vloeistoffen wat vaker rond en dat gaat de auto lekker vinden..... ;-)
Precies, zo heb ik het ook gedaan. Altijd zorgen dat je rond de 2000tpm zit.

Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.

Geplaatst: 07.08.2015 - 20:27
door rsnhakan
vaudi schreef: Dit jaar met caravan altijd op AWD gereden. Dus met het optrekken worden de krachten keurig over 4 wielen verdeeld. Dat is veel beter bevallen en de diesel heeft het een stuk makkelijker met het wegrijden. Indrukwekkend nog steeds hoe makkelijk dat gaat.
Nog een voordeel: de auto houd 10km accuvoorraad aan. Dat is erg handig, mocht je in een file geraken. Dan kun je overschakelen naar pure om het langzame file werk te doen.

Opmerking: die 10km zal met caravan hooguit 5 km zijn.

Vanaf 50km/u druk ik de AWD weer bij. Deze zal de verbruikte stroom weer aanvullen. Dat is erg handig als een eindje verop weer een file is of een tolpoortje of ander oponthoud.

Tevens is de trekkracht enorm. We hebben bij een camping op een grindweg een flinke helling moeten pakken. Menig auto ging slippend omhoog. De PIH gaf geen krimp en zonder maar 1 slipje ging het zeer gecontroleerd omhoog.

Ook tijdens maneuvreren en achteruitrijden is die stroom aandrijving echt ideaal.
+1

De stand AWD is echt super.

Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.

Geplaatst: 07.08.2015 - 21:33
door vaudi
Gebruik hem nu steeds vaker, zeker als ik grotere afstanden ga rijden dan de accu aankan.
Het laatste stukje van 10km maak ik altijd op voordat ik kan gaan laden.
De hele auto rijd er fijner door. Trekt makkelijker en met minder geronk op. Het is een soepeler geheel.
dus wij zijn AWD fan.

Maar niet in de stad of op plekken waar je veel moet stoppen. Dan gebruiken we een stand die de dieselmotor laat afslaan met gas los of tijdens wachten.

Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.

Geplaatst: 10.08.2015 - 09:14
door UberPrutser
Ik had de vraag al in een ander topic gesteld maar in deze lijkt het mij een stuk beter.
Ik heb een V60 D5 Twin Engine in bestelling staan, echter was ik de trekhaak vergeten erbij te bestellen.

Nu heeft Volvo een afneembare trekhaak, echter is het mij niet duidelijk of je hier nou veel van ziet of niet als deze er niet onder zit.
Sommige merken hebben bijvoorbeeld een wegklapbare trekhaak en hierbij zie je helemaal niks.

Verder dank voor dit topic; had nogal wat vragen die allemaal beantwoord zijn aangezien ik nog nooit een caravan heb gehad danwel mee gereden. :)

Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.

Geplaatst: 10.08.2015 - 11:07
door Tukker999
Het ziet er zo uit.

Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.

Geplaatst: 10.08.2015 - 21:47
door RichieB
Ik blijf het raar vinden dat er zo'n lelijk zichtbaar kapje op zit. After market kan dat compleet onzichtbaar gedaan worden.

Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.

Geplaatst: 11.08.2015 - 23:11
door Fredraket
Dit is een redelijke oplossing. Het werkt gemakkelijk en de kap steekt in de opening waar de trekhaak in moet dus die is mooi beschermd. Het kan inderdaad minder zichtbaar maar is het dan ook makkelijker?

Re: PIH met caravan en aanhanger ervaring.

Geplaatst: 06.10.2015 - 13:11
door mpc007
Ik kan bevestigen, je merkt inderdaad nauwelijks dat je trekt. Onze caravan is ook 1500kg, dus niet zomaar iets. Met lage snelheden kun je nog steeds volledig elektrisch rijden. Je moet er haast mee oppassen, hoe hard je over rotondes gaat omdat je niet echt merkt dat er gewicht achter hangt. Inhalen op de snelweg is ook geen enkel probleem, nog steeds power te over. Meestal rijden we gewoon in D, als het wat stijler wordt switchen we naar Power. Waarom? Omdat je dan ook de hogere toeren hebt, zonder dat je zelf hoeft te schakelen. Manueel kan natuurlijk ook, maar Power doet eigenlijk hetzelfde (en je hebt permanente AWD). Het verbruik is met caravan wel om te janken, en ook absoluut niet beter dan onze vorige auto met een veel zwakkere dieselmotor. Ik denk dat we meestal 1:8.5 rijden, als je omhoog rijdt zakt het zomaar naar 1:4.