Pagina 4 van 5

Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)

Geplaatst: 23.06.2014 - 15:53
door RoaldH
Superfunky schreef:
Nutcaze schreef: Ik ben tot op heden bereid geweest een kwartier te moeten lopen (heen en weer een half uur) om openbaar te laden. En dat voor die 2 a 3 kwartjes die je uiteindelijk bespaart....
Jij hebt er echt helemaal niets van begrepen he! Milieu-barbaar! Een half uur wandelen?? Ben je helemaal betoeterd! :) :)
Hoop maar dat je niet te hard loopt, want dat wandelingetje van je kost bij slentertempo al gauw 50 gram CO2!
http://wikimobi.nl/wiki/index.php?title ... O2_emissie

Reken svp ff uit hoeveel je omrijdt voor die laadpaal, doe dat x 48 gram, tel daar 50 voor het wandelen bij op en ga je dan zitten schamen!
@SF: Ik kan maar beter stoppen met wielrennen...

Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)

Geplaatst: 24.06.2014 - 16:12
door Durden
Onderstaande mail kreeg ik vandaag van Essent, waarvan ik een laadpas heb. Het lijkt erop dat zij voor elke aanbieder eenzelfde tarief berekenen, dus niet alleen bij bv de palen van E-laad.

Beste heer/mevrouw,

Essent gelooft dat elektrisch vervoer belangrijk is in de overgang naar een duurzame toekomst. Daarom zijn wij supporter van elektrisch rijden. Zo bieden we particuliere en zakelijke rijders een laadpas aan waarmee je je elektrische auto kunt laden bij elk openbaar laadpunt in Nederland.

Recente marktontwikkelingen
Vanaf 1 juni 2014 verhogen diverse exploitanten van openbare oplaadpunten in Nederland hun tarieven. Ze geven aan dat dat nodig is om de kosten te dekken. Om dezelfde reden introduceren verschillende exploitanten van openbare oplaadpunten bovendien een starttarief voor het gebruik van hun laadpunten. Dat betekent dat bij aanvang van een laadsessie er een vast bedrag in rekening wordt gebracht bovenop de kosten per geladen kWh stroom.

Deze verhoging gaat over het tarief dat (andere) exploitanten aan Essent berekenen voor uw laadbeurten op hun laadpunten, het zogenaamde verrekentarief voor gast-gebruik.

Uw tarieven
Dit alles betekent dat Essent genoodzaakt is per 1 augustus 2014 ook haar tarieven voor uw Laadpas te verhogen. De gemeente Amsterdam blijft elektrisch rijden stimuleren. Daarom is de verhoging op deze laadpunten kleiner en rekenen wij hier nog steeds géén starttarief. Per 1 augustus zijn de tarieven inclusief btw voor openbaar laden met uw Essent Laadpas als volgt: •Voor het gebruik van een normaal laadpunt in de gemeente Amsterdam van Essent of Nuon betaalt u 0,36 euro per kWh.
Voor het gebruik van normale laadpunten elders in Nederland betaalt u een starttarief van 0,61 euro en daarnaast 0,40 euro per kWh . Indien een exploitant geen starttarief rekent, wordt het ook niet bij u in rekening gebracht.
Het kan gaan voorkomen dat exploitanten en eigenaren van laadpunten nog hogere verrekentarieven in rekening zullen brengen. Omdat Essent niet nog hogere tarieven in rekening wenst te brengen aan haar klanten, zullen wij in dat geval mogelijk het gebruik van deze laadpunten gaan uitsluiten.

Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)

Geplaatst: 24.06.2014 - 19:20
door Nutcaze
Superfunky schreef:
Nutcaze schreef: Ik ben tot op heden bereid geweest een kwartier te moeten lopen (heen en weer een half uur) om openbaar te laden. En dat voor die 2 a 3 kwartjes die je uiteindelijk bespaart....
Jij hebt er echt helemaal niets van begrepen he! Milieu-barbaar! Een half uur wandelen?? Ben je helemaal betoeterd! :) :)
Hoop maar dat je niet te hard loopt, want dat wandelingetje van je kost bij slentertempo al gauw 50 gram CO2!
http://wikimobi.nl/wiki/index.php?title ... O2_emissie

Reken svp ff uit hoeveel je omrijdt voor die laadpaal, doe dat x 48 gram, tel daar 50 voor het wandelen bij op en ga je dan zitten schamen!
Is dan gelukkig maar enkele dagen geweest toen ik nog geen laadpaal in de buurt had :) Maar goed ik maak alles straks weer goed door schoon te gaan dieselen.

Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)

Geplaatst: 24.06.2014 - 20:08
door jp-v60
Ben ik blij dat ik vooral in Amsterdam oplaad, had die ambtenaar toch gelijk :-) en bij Nuon betaal je 0,28 cent per kw incl. btw. Dus overstappen naar de Nuonlaadpas

Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)

Geplaatst: 24.06.2014 - 23:35
door Poni
Ik kreeg vandaag ook een mail van Essent.
Tarieven per 1 aug:
De kosten voor de Essent Laadpas zijn:

Essent Laadpas
incl. btw excl. btw
Abonnement €2,50 per maand. €2,07 per maand
Minimale looptijd abonnement 1 jaar
Tarief normaal laden Amsterdam (Essent of Nuon Laadpunt) 32 ct/kWh 26,45 ct/kWh
Starttarief overige laadpunten in Nederland* 60,50ct/laadsessie 50 ct per laadsessie
Tarief normaal laden overige laadpunten in Nederland* 36 ct/kWh 29,75 ct/kWh

* Het kan voorkomen dat exploitanten en eigenaren van laadpunten hogere tarieven in rekening brengen. Omdat Essent niet nog hogere tarieven in rekening wenst te brengen aan haar klanten, wordt gebruik van deze laadpunten uitgesloten.

Zelfs op hun zelf geexploiteerde palen dus.
Meer dan belachelijke marge.

Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)

Geplaatst: 25.06.2014 - 08:19
door jp-v60
Laadpas bij Nuon kost niets, alleen de laadkosten van 0,28 cent

Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)

Geplaatst: 25.06.2014 - 08:37
door knakworst
Als al die anderen omhoog gaan, gaat Nuon ook omhoog vrees ik :(

Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)

Geplaatst: 25.06.2014 - 09:27
door ferretje
Ook Nuon past de prijzen aan, als het gaat om E-laad/EVnetNl laadpalen...

Uit een mail van Nuon:

BELANGRIJK ? per 1 juli 2014 rekent aanbieder e-laad/EVnetNL hogere prijzen door.
Hierdoor gelden vanaf 1 juli 2014 de volgende tarieven voor het laden bij aanbieder stichting e-laad/EVnetNL.
? €0,61 starttarief (incl. BTW) per laadsessie
? €0,35 per kWh (incl. BTW)
Voor het opladen bij alle andere openbare oplaadpunten geldt nog steeds €0,28 per kWh (incl. BTW). Hieronder vallen onder andere de openbare oplaadpunten van Nuon, Essent, EV-Box, ANWB, The New Motion, Eneco en Ballast Nedam.

Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)

Geplaatst: 25.06.2014 - 10:59
door volvosan
Met een Nuon pas op een Essent paal ben je dus goedkoper uit dan met een Essent pas? Logisch...

Ik zie trouwens in de mail van Essent nergens iets over abonnementskosten, terwijl op de website de pas met abonnement (2,50 p.m.) nog de enige is die je kunt aanvragen. Gaat de 'Laadpas Soms' (zonder maandkosten) er uit ?

Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)

Geplaatst: 25.06.2014 - 21:25
door Poni
Ja idd op de website staat alleen nog de versie met abo.
Overigens leest er iemand van Nuon mee op dit forum.
Ik ben wel benieuwd of de verhoging idd beperkt is tot de stichting e-laad boxen.

Ik vind het overigens totaal ongepast wat Essent doet. Ik kan begrijpen dat de hogere kosten van andere aanbieders worden doorbelast, maar absoluut niet dat er hogere kosten op hun eigen palen worden doorberekend. Dit is 5 keer oid het grootverbruikerstarief.

Je zou haast gaan denken om laadpaalexploiteur te worden. Denk dat dit de branche is met de grootste marge op het product (naast de leveranciers van zg high-quality audio-video en computer kabels)

Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)

Geplaatst: 26.06.2014 - 14:15
door Pieter van Ommeren
Poni schreef: Ja idd op de website staat alleen nog de versie met abo.
Overigens leest er iemand van Nuon mee op dit forum.
Ik ben wel benieuwd of de verhoging idd beperkt is tot de stichting e-laad boxen.

Ik vind het overigens totaal ongepast wat Essent doet. Ik kan begrijpen dat de hogere kosten van andere aanbieders worden doorbelast, maar absoluut niet dat er hogere kosten op hun eigen palen worden doorberekend. Dit is 5 keer oid het grootverbruikerstarief.

Je zou haast gaan denken om laadpaalexploiteur te worden. Denk dat dit de branche is met de grootste marge op het product (naast de leveranciers van zg high-quality audio-video en computer kabels)
Wij berekenen alleen de prijsverhoging van Stichting E-laad/EVnetNL (1 op 1) door aan de gebruiker. Voor alle andere laadpunten is het tarief voor klanten met een Nuon Laadpas (Basis Abonnement) €0,28/kWh inclusief btw, zonder starttarief.

Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)

Geplaatst: 26.06.2014 - 19:07
door Nutcaze
Ik kreeg vandaag dit bericht van MRAE via de gemeente Alkmaar toegestuurd:
17 juni 2014

Oplaadtarief openbare oplaadpunten MRA-E ongewijzigd
Het oplaadtarief bij de openbare oplaadpunten die MRA-E realiseert voor de gemeenten in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht blijft ongewijzigd voor houders met een Nuon laadpas. De gemeenten willen elektrisch vervoer blijven stimuleren en daarom blijven de laadkosten ook de komende drie jaar gegarandeerd laag zodat het voordeliger blijft om elektrisch te rijden.

MRA-Elektrisch stimuleert elektrisch vervoer met de aanleg van oplaadpalen in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht. Bij deze palen, geplaatst en beheerd door Nuon/Heijmans, geldt voor houders van een Nuon laadpas een maximumtarief van €0,30 per kWh en wordt er geen starttarief gevraagd. De gemeenten willen elektrisch vervoer blijven stimuleren, en rekenen daarom na 1 juli 2014 nog dezelfde prijs per kWh.

Ontwikkeling van het laadtarief
De komende jaren zullen elektrisch vervoer en laadoplossingen zich echter blijven ontwikkelen richting een volwassen markt. Een toename van het aantal gebruikers van oplaadpunten is daarvoor noodzakelijk. Daarbij past een tariefstructuur die het mogelijk maakt voor marktpartijen om te investeren in elektrisch vervoer. Het belang van de EV rijder en schone lucht in de regio blijft hierbij voorop staan. Dit betekent dat tarieven moeten passen bij de fase waarin elektrisch vervoer zich bevindt. Over eventuele tariefaanpassingen zullen de MRA-Elektrisch-gemeenten en Nuon/Heijmans altijd tijdig informeren.
Uiteraard is de uiteindelijke prijs afhankelijk van het laadabonnement dat u heeft afgesloten, ga daarom voor uw situatie na welke serviceprovider het beste bij uw laadgedrag past (kijk bijvoorbeeld op www.zerijden.nl/laden/laadpassen ).

Dit is een reactie op de berichtgeving over de prijsverhoging van publieke oplaadpunten die via verschillende media is verschenen. Meer informatie over de tarieven in het gebied van MRA-Elektrisch? Neem dan contact op met de helpdesk: info@mrae.nl

Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)

Geplaatst: 20.07.2014 - 21:54
door Paul
Ik merk dat ik veel Mitsubsidies zie die gewoon op de laadplek gaan staan en de stekker erin doen... maar niet die pas erin...

Ik heb dat maar even zo opgelost...

Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)

Geplaatst: 20.07.2014 - 21:58
door volvosan
Paul schreef: Ik merk dat ik veel Mitsubsidies zie die gewoon op de laadplek gaan staan en de stekker erin doen... maar niet die pas erin...

Ik heb dat maar even zo opgelost...
:D :D

Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)

Geplaatst: 20.07.2014 - 22:32
door V60_PHEV
Mij viel op dat de E-laadpalen sinds 1 juni niet duurder geworden zijn met mijn Nuon pas.
Nog steeds 28ct./kWh zonder starttarief volgens mijn overzicht

Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)

Geplaatst: 21.07.2014 - 00:10
door hans98
Nou Paul, volgende keer dat ik dat zie dan haal ik m'n pasje even voor de lezer langs... Heb ik voor 2 euro een leuke avond!

Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)

Geplaatst: 21.07.2014 - 02:26
door friend
hans98 schreef:volgende keer dat ik dat zie dan haal ik m'n pasje even voor de lezer langs... Heb ik voor 2 euro een leuke avond!
Of een nieuwe hobby: laadkabels verzamelen. :-)
Dat compenseert de verhoogde tarieven een beetje.

Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)

Geplaatst: 21.07.2014 - 10:39
door Paul
Dat ga ik volgende keer ook doen!

Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)

Geplaatst: 22.07.2014 - 10:58
door YoVol
Ik hoor wel eens dat de kabel gewoon los zit bij de oudlanders:


Briefje achterlaten om ze bij de volgende V60 pih meeting op te komen halen :D

Re: Openbaar laden (na de kostenverhoging)

Geplaatst: 23.07.2014 - 17:59
door knakworst
V60_PHEV schreef: Mij viel op dat de E-laadpalen sinds 1 juni niet duurder geworden zijn met mijn Nuon pas.
Nog steeds 28ct./kWh zonder starttarief volgens mijn overzicht
Klopt maar de tariefsverhoging bij de Nuon gaat per 1 juli in, niet per 1 juni.