Pagina 4 van 6
Geplaatst: 10.09.2006 - 04:53
door gevanje
mvdworp schreef:Begrijp niet helemaal waarom je met beperkte roetuitstoot onderin toerental
problemen hebt. Hoe minder roet hoe beter toch. Of mis je trekkracht onderin. Zal binnenkort ook bij Fasttech langs voor diagnose. Hoor bij
zware belasting met caravan een wat slepend geluid. Solo alleen bij fel
accelereren. Zou een geluid van de turbo kunnen zijn. Vermogen en trekkracht is verder prima alleen behoorlijk roeten. Ben een behoorlijke
pietlut met geluiden en rammeltjes, maar ben geloof ik niet de enige als ik
dit forum zo lees.
Dat pietluttige hebben er wel meer. Ondergetekende ook. De auto van Bover en de mijne zijn 'geholpen' door Fasttech. Hoewel mijn auto een probleempje heeft (verstuiver(s)) en intercooler ben ik absoluut tevreden over wat de jongens van Fasttech gedaan hebben. Bij de dealer ben ik met mijn vragen geholpen door het uitlezen dmv de computer, volgens fasttech moest er toch iets aan de hand zijn en men heeft een hele middag lopen zoeken. Kosten nihil!!!!!! a. wie doet het en b. wie kan het überhaupt?
Mijn auto roet niet of nauwelijks en ik ben er secuur aan. Moet wel zeggen dat mijn auto een fractie hoger vermogen heeft dan Bover en ook een fractie meer turbodruk. Als je er problemen mee hebt zou je Dennis of Marco kunnen vragen naar 'mijn' programma.
Ik ben zoals gezegd kritisch en heb ook wel iets verstand van auto"s maar niets dan lof over fasttech. Het probleem met tuning is echter dat vaak juist dan de problemen van de auto's aan het licht komen. In de volksmond krijgt de tuner dan de schuld. Andersom moeten we ook eerlijk zijn richting dealers als er problemen zijn en niet verzwijgen dat er getuned is. Maar doe dat laatste dan wel bij een bedrijf met verstand van auto's.
Geplaatst: 10.09.2006 - 10:11
door Bover
Sorry foutje het gaat niet om beperkte roetstoot onderin maar om roet uit stoot iets minder te maken. :oops:
Maar er komt niet verontrustend veel roet uit,
Gewoon zoals bij alle diesels.
Was alleen benieuwd of het zonder kon.
Ben verder super tevreden over de bijstelling van het motormanagement bij Fasttech.
gr bob
Geplaatst: 10.09.2006 - 12:16
door roberts60
Zo daar ben ik dan met ook een chip van de firma fasttech. Ook ik kan net als Gevanje en Bover meepraten over dit super bedrijf.
Ze hebben veel geduld en vaktechnische kennis. Ik ga binnenkort nog even terug voor een iets andere afstelling van turbodruk en brandstof inspuiting. Ik denk dat ik het programma van gevanje neem.
Ben je overigens straks thuis??
Groeten Robert
Geplaatst: 10.09.2006 - 12:25
door mvdworp
Okee, ik begrijp uit de reacties dat Fasttech al de nodige D5's onderhanden
heeft gehad. Ik ben ook nog op zoek naar een goede Volvo specialist, ben
wat huiverig met het bezoek aan de dealer. De teller gaat daar direkt lopen
en het arbeidsloon ligt hoog. Zoek met name in de regio Oost, waar ik veel onderweg ben voor mijn werk. Wie heeft ervaringen.
Zal met Dennis contact opnemen voor de beste afstelling, zo te lezen moeten ze inmiddels weten wat goed is voor onze D5.
Geplaatst: 10.09.2006 - 12:32
door roberts60
Dat is Correct. ze kunnen je van alles vertellen over je D5 en zonodig jouw wensen in de tuning aanpassen.
Geplaatst: 10.09.2006 - 12:54
door mvdworp
roberts60 schreef:Dat is Correct. ze kunnen je van alles vertellen over je D5 en zonodig jouw wensen in de tuning aanpassen.
Mijn auto roet niet of nauwelijks en ik ben er secuur aan. Moet wel zeggen dat mijn auto een fractie hoger vermogen heeft dan Bover en ook een fractie meer turbodruk. Als je er problemen mee hebt zou je Dennis of Marco kunnen vragen naar 'mijn' programma.
Wil jou programma graag proberen. Ga ervan uit dat als ik vraag naar 'programma' van 'gevanje' uit Wierden dat dit dan voldoende bekend
is. Heb inmiddels ook begrepen dat de mannen bij Fasstech bij Volvo
vandaan komen, zal eens vragen naar regulier onderhoud.
Geplaatst: 10.09.2006 - 19:45
door gevanje
mvdworp schreef:roberts60 schreef:Dat is Correct. ze kunnen je van alles vertellen over je D5 en zonodig jouw wensen in de tuning aanpassen.
Mijn auto roet niet of nauwelijks en ik ben er secuur aan. Moet wel zeggen dat mijn auto een fractie hoger vermogen heeft dan Bover en ook een fractie meer turbodruk. Als je er problemen mee hebt zou je Dennis of Marco kunnen vragen naar 'mijn' programma.
Wil jou programma graag proberen. Ga ervan uit dat als ik vraag naar 'programma' van 'gevanje' uit Wierden dat dit dan voldoende bekend
is. Heb inmiddels ook begrepen dat de mannen bij Fasstech bij Volvo
vandaan komen, zal eens vragen naar regulier onderhoud.
Das een goed plan. Voor onderhoud kun je ook in ieder geval bij Dennis of Marco terecht.
Geplaatst: 11.09.2006 - 09:58
door Bover
Tja een kleine toevoeging:
Mijn programma is gericht op optimalisering inspuiting en motorafstelling. Mijn vraag was ook om geen risico te willen lopen in de techniek.( automaat ) Optimalisatie dus.
Gevanje en Robert60 hebben een programma die de kracht van de D5 wat meer laat voelen.
In de praktijk geeft de auto van Gevanje HET GEVOEL dat hij meer doet,
iN DE PRAKTIJK zijn de veschillen miniem te noemen als we naast elkaar optrekken tussen de 80-100 of van 0-80km.
Maar gevanje weet de parameters.
Of zoals Fasttech het zegt: Bover jij hebt een confortprogramma en bijv Robert60 iets meer sprinten..en pk's
Dus stel je goed de vraag wat de doelsteling is van je tuning: comfort of kracht, snelheid enz.
We zijn bezig een meeting te organiseren rondom dit thema. Nog weekje geduld voor de info op forum komt.
gr bob
Geplaatst: 11.09.2006 - 11:58
door edraket
gevanje schreef:
Hoewel mijn auto een probleempje heeft (verstuiver(s)) en intercooler ben ik absoluut tevreden over wat de jongens van Fasttech gedaan hebben.
kwam dat naar voren naar aanleiding van het tunen, of was dat al eerder bekend. Wat zijn de symptomen enz. Ik vraag dat omdat ik mijn auto een erg rauw geluid vind maken tijdens accelereren, het klinkt een beetje als pingelen bij een benzine motor. Is niet goed lijkt me, al heb ik geen vergelijkingsmateriaal. Aangezien ik nog garantie heb zou het fijn zijn als dat nog onder de garantie valt, maar weet dus niet of dat zo hoort. En als ik bij de dealer aanklop met een geluidje zal het "vast wel zo horen", met als gevolg dat ik zelf na de garantie de hoofdprijs kan betalen.
Geplaatst: 03.12.2006 - 10:31
door Freshman
Ik heb mijn v70 D5 uit 2002 sinds 4 maanden gechipt (RICA) 115.00 km op de teller. Tot volle tevredenheid moet ik wederom zeggen. Mijn vorige v70 uit 99 had ik ook gechipt en de egr afgeloten en kat eronder vandaan gehaald. Resultaat was nagenoeg geen rook.
Nu is mijn huidige d5 sind 3 weken ontzettend aan het roken. Dwz bij snelle acceleratie. Het is eigenlijk een beetje te erg. Ik zie auto achter mij soms zowat in rook opgaan. Het is weliswaar een grote pluim maar die verdwijnt ook weer als ik weer op snelheid ben.
Nu wil ik toch mijn egr maar gaan afsluiten want dat gaf bij mijn oude v70 het juiste resultaat. Zijn er nog mensen die dit ook hebben gedaan en wat was precies het resultaat ervan.
Groet
Freshman
Geplaatst: 03.12.2006 - 10:37
door IkeV70
Is dat geen symptoombestrijding? Of is het aannemelijk dat de egr verantwoordelijk is voor de plotselinge toename in roken?
Geplaatst: 03.12.2006 - 10:42
door Freshman
Ik denk dat het aannemelijk is en dat de EGR hiervoor verantwoordelijk is. Maar dat is puur gebasseerd op mijn ervaring met mijn vorige V70. Dat was de oplossing voor de rookuitslag.
Geplaatst: 03.12.2006 - 11:03
door mvdworp
Heb de laatste tijd ook last van meer roetuitstoot bij stevig accelereren.
Eerst intercooler getest, deze is dicht. Vervolgens gekeken naar EGR. Blijkt dat de klep niet (altijd) goed sluit. Advies gekregen om reinigingsmiddel bij
de diesel te gooien. Uitbouwen van de EGR en reinigen klep is nogal arbeidsintensief (kostbaar). Heb inmiddels een tank met toevoeging van
een flesje Forté gereden en heb het idee dat het roeten minder is.
Het afsluiten van de EGR geeft bij de D5 een foutcode in de computer
(alleen te zien bij uitlezen via de computer) en wordt door mijn garage
afgeraden.
Geplaatst: 03.12.2006 - 11:08
door Freshman
Het is mij ook gemeld om niet af te sluiten maar dat zeiden ze bij de vorige v70 ook en daar was het resultaat verbluffend. Het lijkt me dat het het proberen waard is. Je kunt hem altijd weer terug aan sluiten. Wa betreft de foutcode...zolang het geen schade aanbrengt lijkt het mij geen probleem. Betreft die aanvullende flesjes met cleaner daar ben ik zlef niet weg van.
Volvo raadde mij aan om een V power te gaan tanken. Tja..ik ga diesel rijden omdat dat goedkoper is en volvo heeft bij de bouw vast geen rekening gehouden met de nieuwe diesel.
Geplaatst: 03.12.2006 - 11:23
door Bover
IK heb verschillende geluiden gehoord over het afsluiten van die klep.
Ook Gevanje heeft deze weer geopend na verloop van tijd.
( zijn pech "duitse" volvo inmiddels verkocht aan de handel )
Voor MVD WORP zou ik zeggen om na de tuning meeting je motormanagement te laten optimaliseren.
Hoeft ook de klep niet dicht.
Ik bedoel tunen zonder grote toename van kracht en newton.
gevolg een beter brandstof verbruik roken geminimaliseerd.
Misschien in Neede bij Fasttech?
Geplaatst: 03.12.2006 - 11:24
door Freshman
Wat bedoel je met zijn pech duiste auto verkocht aan de handel?
Geplaatst: 03.12.2006 - 11:30
door Bover
Was gewoon een volvo met allerlei kwaaltjes.
Een rij aan ergenissen van niet starten tot en met roken en niet goed werkende injectoren, scheurtje in intercooler enz.
Geplaatst: 03.12.2006 - 13:36
door edraket
Waarom heeft Gevanje de EGR klep weer geopend? Ik zit ook sterk te overwegen de klep af te sluiten, alleen ik voel nu al de opmerkingen van de dealer aankomen. "meneer, de EGR klep heeft een probleem en moeten we vervangen".
Aan de andere kant kan de rotzooi in het inlaattraject ook voor problemen zorgen.
Fasttech gaf aan dat er een sensor in het inlaattraject zit die meet hoeveel lucht er door de EGR in het inlaattraject terecht komt. Dat betekent dus als dat deze wordt afgesloten niet meer de juiste brandstof/luchtverhouding wordt verkregen. Nu komt dat bij een diesel "iets" minder nauw als bij een benzine, maar toch. Weet iemand daar meer over?
Geplaatst: 03.12.2006 - 13:41
door IkeV70
Eigenlijk zou de egr niet afgesloten moeten worden, maar in plaats van uitlaatgas frisse lucht door moeten laten. Dus de pijp vanaf uitlaat afsluiten en aan de egr een pijp met luchtfilter monteren.
(maar dat zal wel niet zo eenvoudig te realiseren zijn)
Geplaatst: 03.12.2006 - 13:46
door edraket
Zou dat gaan werken? Wel een goeie suggestie. In de uitlaat heerst een overdruk, waardoor de gassen in het inlaattraject worden geduwd. Met een los filtertje zal er minder lucht in gaan, dus ik vraag me af of het werkt.