Pagina 4 van 8

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 25.08.2014 - 21:46
door Mart van der Steeg
Ook jaren geleden al 5 pits liefhebbers:

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,2815438

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 25.08.2014 - 22:12
door lint
RudyZ schreef:
lint schreef: Dan hebben wij het nog steeds over een 3 cilinder in plaats van een 5 cilinder :D
Ha ha, da's waar, ik rij zelf ook een 5 cilinder diesel, heb ik bewust voor gekozen, onder meer vanwege de mooie loop en geluid, maar het is maar een getal he, als Volvo nou met een drie cilinder komt met betere specs dan de 5 cilinders en een net zo mooi geluid, wat maakt dan het aantal cilinders nog uit?
Een 5 cilinder motor heeft een heel eigen geluid en een 3 cilinder motor ook, alleen bijna iedereen hoort liever de 5 cilinder :D

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 25.08.2014 - 23:21
door ijsga
+1

En volgens mij zit de kwaliteit hem onder andere in het oneven aantal cilinders. Maar meer cilinders geeft toch altijd een rijker geluid. En dat vinden we heeeeerlijk.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 25.08.2014 - 23:27
door Fulaks
Waarom worden nieuwigheden en evoluties hier altijd zo afwijzend onthaald en wil iedereen krampachtig vasthouden aan wat hij heeft en kent ? Zootje conservatievelingen zeg ! Wacht nou gewoon eens af tot je het resultaat hebt kunnen beoordelen, daarna is er nog voldoende tijd om het af te kraken of met enthousiasme te omarmen, maar dan spreek je over feiten en niet over speculaties.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 25.08.2014 - 23:38
door rsnhakan
Volgens mij heeft de I8 van BMW ook een 3 cilinder. Klinkt natuurlijk niet als een 5 cilinder maar de prestaties zijn minstens zo goed, zo niet beter.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 26.08.2014 - 06:26
door RudyZ
Ondanks de goede specs van een 3 cilinder en zelfs al kunnen ze hem net zo robuust maken als een 5 pitter, het gaat natuurlijk ook om het gevoel dat we er bij hebben, dat was voor mij tenminste een reden. Niet omdat de 2.4 D nou zoveel sneller is dan de 2.0 D 4 cilinder, in de praktijk merk je het amper, maar meer vanwege de beloofde duurzaamheid en het goede gevoel.
Maar voor de 4 cilinder rijders onder ons, zou het veel uitmaken als er een 3 cilinder voorin ligt die net zo potent is, maar een stuk efficienter?

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 26.08.2014 - 07:26
door OGA244
en nieuw veel goedkoper door een lagere co2 uitstoot/bpm heffing met ook nog een bijtelling van 14%

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 26.08.2014 - 07:28
door V70/2.4D/2003
Jongens....goedemorgen trouwens, IK WIL GEEN 2 OF 3 CILINDER :devil:

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 26.08.2014 - 07:38
door Mart van der Steeg
V70/2.4D/2003 schreef: Jongens....goedemorgen trouwens, IK WIL GEEN 2 OF 3 CILINDER :devil:
+1

De wil van de koper is wet!

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 26.08.2014 - 08:02
door V480-S60
Fulaks schreef: Waarom worden nieuwigheden en evoluties hier altijd zo afwijzend onthaald en wil iedereen krampachtig vasthouden aan wat hij heeft en kent ? Zootje conservatievelingen zeg ! Wacht nou gewoon eens af tot je het resultaat hebt kunnen beoordelen, daarna is er nog voldoende tijd om het af te kraken of met enthousiasme te omarmen, maar dan spreek je over feiten en niet over speculaties.
Hoewel ik het in de kern met je eens ben. Vind ik toch dat je woordkeus in mijn ogen te negatief is.

Vergeet niet dat velen van ons hier petrolheads zijn waar benzine door de aderen stroomt. En ja petrolheads zijn nu eenmaal liefhebber van meer cylinders. En sommige van ons (waaronder ikzelf) zijn nu eenmaal verslaafd aan de 5-cylinderroffel geworden.
Daarnaast zijn er momenteel (waaronder ook weer ikzelf) genoeg ervaringsdeskundigen met een 3-cylindermotor. Helaas kan ik alleen maar aangeven dat dat geluid nu eenmaal niet is wat je wilt van een dikke 5-cylinder of zelfs maar een 6 cylinder.

Neemt niet weg dat ik (en ik denk ook vele andere forummers, ook de klagers hier) het principe van de nieuwe motoren van harte toejuich en deze op den duur ook zal aanschaffen. Maar we blijven liefhebbers van de 5-cylinders.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 26.08.2014 - 08:13
door V70/2.4D/2003
Neemt niet weg dat ik (en ik denk ook vele andere forummers, ook de klagers hier) het principe van de nieuwe motoren van harte toejuich en deze op den duur ook zal aanschaffen. Maar we blijven liefhebbers van de 5-cylinders.
Kijk, jij snapt het! En aldus een welgemeende "+ veel" voor Theo

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 26.08.2014 - 09:06
door NielsPHEV
Persoonlijk blijf ik een zwak houden voor aandrijvingen met stoom prachig gewoon dat geluid, de warmte de emotie geniaal gewoon James Watt Rules !

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 26.08.2014 - 16:37
door lint
Wel een prachtig gezicht en geluid alleen niet zo snel en bewerkelijk met brandstof en water laden voor de stoomproductie.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 26.08.2014 - 16:53
door RudyZ
V70/2.4D/2003 schreef: Jongens....goedemorgen trouwens, IK WIL GEEN 2 OF 3 CILINDER :devil:
Vier cilinder is wel oke? Schijnt dat de nieuwe XC90 geen vijf cilinder meer krijgt. Wel jammer, maar over een aantal jaren weet je niet meer beter. En ach, eenmaal afscheid genomen van de 5 cilinder is de stap naar een drie cilinder niet zo groot meer. Je hoort althans niemand lyrisch praten over de fijne roffel van een vier cilinder :-)

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 26.08.2014 - 16:55
door OGA244
Die nw XC90 krijgt een T6 met 320pk's uit een 1960cc 4 cilinder

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 26.08.2014 - 17:07
door Hans oet Twent
Fulaks schreef: Waarom worden nieuwigheden en evoluties hier altijd zo afwijzend onthaald en wil iedereen krampachtig vasthouden aan wat hij heeft en kent ? Zootje conservatievelingen zeg ! Wacht nou gewoon eens af tot je het resultaat hebt kunnen beoordelen, daarna is er nog voldoende tijd om het af te kraken of met enthousiasme te omarmen, maar dan spreek je over feiten en niet over speculaties.
100 PUNTEN! Enne dat bijtellings verhaal wordt sneller dan dat iedereen denkt voor iedereen gelijk. 18% Bijtelling voor alle lease auto's.
Hmmm dat wordt voor de BV Hans oet Twent enerzijds een voordeel anderzijds een nadeel. Maar gemiddeld een voordeel...:-)

Enne die zwaar opgefokte 3 cylinders is helemaal geen probleem. Laat maar komen.... 180PK met 400 NM uit een 3 cylinder dieseltje niks mis mee.... toch?

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 26.08.2014 - 17:08
door RudyZ
320 pk, da's een flinke hoeveelheid pk's uit een tweelitertje. Nieuwe, sterkere materialen, dikke twinturbo en een motermanagent die terugregelt als het blok dreigt te ontploffen, toch wel knap staaltje werk (als het allemaal heel blijft).

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 26.08.2014 - 17:10
door Hans oet Twent
RudyZ schreef: Da's een flinke hoeveelheid pk's uit een tweelitertje. Nieuwe, sterkere materialen, dikke twinturbo en een motermanagent die terugregelt als het blok dreigt te ontploffen, toch wel knap staaltje werk (als het allemaal heel blijft).
Klopt maar dat is bij de oude 4 cylindertjes en 5 cylinders lees bij elk blok ook altijd nog maar de vraag....

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 26.08.2014 - 20:44
door RudyZ
Hans oet Twent schreef:
Klopt maar dat is bij de oude 4 cylindertjes en 5 cylinders lees bij elk blok ook altijd nog maar de vraag....
Klopt en je bent er natuurlijk zelf bij, je hoeft niet altijd volgas te rijden. Heb zelf geen behoefte aan zoveel vermogen, ik zou eerder een wat sneller reagerende turbo willen hebben (2.4D MY08); Geef je plots gas onder de 1.800 tpm en had je nog geen druk opgebouwd, dan is ie gewoon helemaal niet thuis. Het komt natuurlijk wel, maar net iets te laat. Ben benieuwd hoe snel die nieuwe blokken reageren.

Re: 3 cilinders

Geplaatst: 26.08.2014 - 23:49
door Martijn-A
Leuk, die ontwikkeling! Heb je gezien hoe zo'n D4 opgebouwd is als een klomp aluminium met een spaghetti van kabelbomen, blowers, blazers, generatoren en leidingen eromheen? Ik zou mij verheugen als lease rijder op de eerste recidive storing. Dat wordt met een 3 cylinder geheid maanden met leenauto's rijden!

Ook bied dit kansen voor een nieuwe tak in automotive industrie. Imitatie motoren leveren, menige km veter zal na 1,5 jaar het mini blokje als versmolten om de vooras hebben hangen en kan vervolgens net als al gewoon is met draagarmen, remschijven, airco pompen overgaan op complete re-assemblage van het vooronder. Tikkeltje upgraden naar: Volvo waardige 5-cilinders

Maar ik ben niet sceptisch hoor!