Pagina 4 van 4

Geplaatst: 06.08.2006 - 17:01
door Vakmannl
1. 1800 serie
2. P1900
3. 300 serie (343 345 340 360 363)
4. Amazone
5. 480 Cabrio

Geplaatst: 07.08.2006 - 16:49
door Maurice Pierik
bart simpson schreef: 2) Volvo P1800ES
Afbeelding
3) Volvo
@ bart... Eej... kijk nou 's onderaan die foto en op de achterkant...
't Is een 1800 ES, zonder P.

Die P179 is trouwens een prototype.

Geplaatst: 07.08.2006 - 16:54
door Battlecruiser
P1800 ES is vollediger geformuleerd dan het door sommigen omschreven 1800 ES

Geplaatst: 07.08.2006 - 16:55
door bart simpson
@ Maurice, zit je er echt zo erg mee? ik helemaal niet namelijk.

Geplaatst: 07.08.2006 - 17:52
door Maurice Pierik
@ Bart: Niet? O... dat verbaast me ergens wel.

Geplaatst: 07.08.2006 - 17:53
door Maurice Pierik
Battlecruiser S80 schreef:P1800 ES is vollediger geformuleerd dan het door sommigen omschreven 1800 ES
Mwah... wel meer letters, maar niet correct.

Geplaatst: 08.08.2006 - 08:45
door V480-S60
@Maurice
Die P179 mag dan een prototype zijn. Ik vind hem wel mooi.
(in tegenstelling tot bijvoorbeeld het 263 prototype)

Geplaatst: 08.08.2006 - 09:52
door bart simpson
Maurice Pierik schreef:
Battlecruiser S80 schreef:P1800 ES is vollediger geformuleerd dan het door sommigen omschreven 1800 ES
Mwah... wel meer letters, maar niet correct.
Volvo heeft de reeks P 1800 gedoopt, de ES is een uitvoering
Afbeelding
Volgens de Volvofolder dan....

Geplaatst: 08.08.2006 - 10:09
door Battlecruiser
Zo is dat!
Afbeelding

Geplaatst: 08.08.2006 - 10:16
door Caerbannog
Het wordt ook met de minuut raarder :S

Geplaatst: 08.08.2006 - 10:30
door bart simpson
V480-V40 schreef:@Maurice
Die P179 mag dan een prototype zijn. Ik vind hem wel mooi.
(in tegenstelling tot bijvoorbeeld het 263 prototype)
Vond die P179 supergeslaagd, jammer dat ze bij Volvo de ballen niet hadden om die te bouwen

Geplaatst: 08.08.2006 - 10:44
door Maurice Pierik
Corectie correctiie:
De P1800 is de auto die bij Jensen gebouwd is in Engeland (mei 1961 t/m maart 1963).
Daarna werd de auto omgedoopt tot 1800S (zónder P) en gebouwd in Zweden. Het 1800S model is gebouwd tussen april 1963 en juli 1969 (allen B18 motor, behalve laatste productiejaar, toen B20).
Vervolgens kwam de 1800E, met injectiemotor. Gebouwd tussen augustus 1963 en juli 1972.
De laatste reeks is de 1800ES (lijkkist van Sneeuwwitje). Deze is gebouwd tussen augustus 1971 en augustus 1973.

Geplaatst: 08.08.2006 - 10:48
door Battlecruiser

Geplaatst: 08.08.2006 - 10:51
door bart simpson
Die "P" stond voor "Personvagn".

Geplaatst: 08.08.2006 - 10:57
door Maurice Pierik
Battlecruiser S80 schreef:Klopt, alleen moet die P er nog voor...

http://www.answers.com/topic/volvo-p1800
Grappig dat je Wiki erbij haalt. De onderschriften van de foto's van je link bevestigen echter mijn verhaal.

Wellicht zijn onderstaande foto's wel verhelderend.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(De P1800 is inderdaad niet voorzien van een type-aanduiding)

Geplaatst: 08.08.2006 - 11:17
door Battlecruiser
Ja en als je op dat plaatje klikt, staat er weer gewoon P 1800 ES...

De fabriek heeft in 1963 (na het Jensenavontuur) de P op de badges en typeaanduidingen vervangen door een S (Sweden) en later de ES, maar intern bleven ze daar altijd spreken over de P1800. En dat is door talloze autobladen en Volvoclubs overgenomen en inmiddels in het algemeen aanvaard in de meeste registers. De fabriek heeft dat gestunt met die P dus moeten bekopen methet kwijtraken van de macht over de P...

Power to the people!

Geplaatst: 08.08.2006 - 11:37
door Maurice Pierik
Tja, 't is een gemiereneuk inderdaad. Om de gehele reeks aan te duiden, zou ik ook 'P1800' zeggen. Maar als je expliciet een variant bedoelt, dan ga ik voor de exacte benaming. Bij de introductie van de C30 heeft Volvo zelf ook gerotzooit met de 'naam' P1800ES.
Maar Volvo heeft een paar jaar terug met de presentatie van een aantal kleinere modellen, waaronder één van circa 4 meter, beweert dat dit dan de kleinste Volvo ooit zou zijn. Kul... want dat is en blijft de Volvo 66.
De 66 stationcar wordt trouwens ook consequent verzwegen in de geschiedenis van de stationcars.
De 480 wordt zelfs vaak genegeerd i.c.m. de introductie van de C30.
Maar goed. Da's weer een heel ander verhaal.

Geplaatst: 08.08.2006 - 18:27
door Dirk242
1. 850 T5 R
2. 245 Turbo
3. 480 Turbo
4. S70
5. P1800