Pagina 4 van 5
Re: Mijn 940 2.3 LPT Nordic+
Geplaatst: 22.10.2016 - 18:14
door Polar334
Ja dat was het idee. Ik merk nu al verschil met de nieuwe chips. Nu het filterhuis wisselen en K&N filter plaatsen om te kijken wat dat voor verschil oplevert. Daarna de turbodruk. Dat gaat écht het verschil maken. Niet dat ik hard wil optrekken of hoge snelheden wil kunnen halen, maar in het huidige verkeer vind ik het standaard vermogen van de LPT uitvoering wat mager.
Re: Mijn 940 2.3 LPT Nordic+
Geplaatst: 22.10.2016 - 19:55
door mees
Je vraagt ervaringen:
Niet met 0,8 wel met 0,6 en vooral die andere wastegate,
die pas gaat 'werken' bij 2300 rpm: turbogat dus.
Van LPT naar HPT laten ombouwen in Kungälv Zweden bij Scandinavian Car Tuning in 2002.
Een aanmerkelijk verschil. (ook zo'n 15% zuiniger bij normaal gebruik)
Ooit nog eens even terug laten zetten (voor het 'hoe was het' gevoel) maar dat wil je niet meer meemaken.....
Voor caravangebruik:
iets minder koppel bij wegtrekken
maar als je al 90 rijdt en je wil inhalen,
dan zit voor je het weet heel snel boven de 3-cijfers.
Re: Mijn 940 2.3 LPT Nordic+
Geplaatst: 22.10.2016 - 22:08
door Msuidgeest
Ik had ooit tijdelijk een 940 B200FT automaat. Ook 165 pk en die wilde best vooruit. Maar inderdaad pas vanaf 2500 toeren. Toch hebben we niet het gevoel gehad dat het niet ging lukken met de caravan aan de haak. Sterker nog, in 2006 reden we ergens in Denemarken "gewoon" weg op ongeveer 20% helling. Voordeel van een automaat, volgens mij.
Re: Mijn 940 2.3 LPT Nordic+
Geplaatst: 23.10.2016 - 19:17
door Polar334
Bedankt voor het delen van de ervaringen! Ik denk zelf ook dat iets extra vermogen/koppel wel prettig zal zijn. Ik ga eerst het filterhuis van een HPT 940 monteren met K&N filter en dan waarschijnlijk de waste gate actuator vervangen door een 0,8 bar versie. Met een MBC is het goedkoper te organiseren, maar het schijnt dat je regelmatig moet bijstellen/afstellen.
Re: Mijn 940 2.3 LPT Nordic+
Geplaatst: 26.10.2016 - 20:07
door Polar334
De stof van de bestuurdersstoel wordt op een paar plaatsen dun. Ik zit te denken aan stoelhoezen. Reproductie van de orginele R-Sport stoelhoezen. Ze worden gemaakt in Noorwegen voor 4300 NOK. Heeft iemand hier ervaring mee?
Re: Mijn 940 2.3 LPT Nordic+
Geplaatst: 30.10.2016 - 18:34
door Polar334
Bij het filterhuis zijn alle klemmen afgebroken en vervangen door parkers. Daarom vandaag ander filterhuis gemonteerd uit een HPT. De verschillen tussen het filterhuis van een LPT en een HPT:
1. Aanzuigopening HPT aan zijkant filterhuis in rechtervoorscherm, bij de LPT aan de voorkant van het filterhuis. Openingen zijn even groot.
2. Filterhuis HPT heeft TURBO opschrift.
Ik heb het filterhuis orgineel gelaten en merk geen verschil. Ik vraag me af waarom Volvo deze verschillende filterhuizen voor de LPT en HPT heeft bedacht. K&N filter is nog niet binnen; misschien dat dat verschil gaat opleveren.
De chip set geeft wel een merkbaar verschil; de motor pikt merkbaar soepeler op vanuit de lagere toeren.
In principe is de motor klaar voor wat hogere turbodruk. Ik heb een wastegate actuator met een veerdruk van 0.8 bar besteld.
To be continued.
Re: Mijn 940 2.3 LPT Nordic+
Geplaatst: 05.11.2016 - 20:04
door Polar334
K&N filter vandaag geplaatst. Motor pikt wat beter op vanuit lagere toeren. Doordat het nieuwe luchtfilterhuis de lucht nu uit het rechtervoorscherm aanzuigt, hoor je dat goed bij het schakelen. Nu nog even wachten op de waste gate actuator.
Re: Mijn 940 2.3 LPT Nordic+
Geplaatst: 14.01.2017 - 15:14
door Polar334
Vandaag weer een (zeldzame) accessoire toegevoegd. Orginele Volvo 940 zonneschermen voor de achterportieren.
Re: Mijn 940 2.3 LPT Nordic+
Geplaatst: 11.02.2017 - 16:08
door Polar334
Vandaag een instrumentenpaneel met Turbodrukmeter in de toerenteller gemonteerd. Deze zit standaard in de HPT uitvoering. Daarmee is de auto helemaal op HPT standaard gebracht (HPT filterhuis had ik al gemonteerd). De turbodruk verhogen is de laatste stap en dat staat binnenkort op het programma.
Omdat het instrumentenpaneel toch eruit was, zijn meteen alle lampjes vervangen. Deze waren niet defect, maar wel zwart geowrden. De lichtopbrengst in het paneel is nu weer veel beter; wat een verschil!
Re: Mijn 940 2.3 LPT Nordic+
Geplaatst: 11.02.2017 - 16:57
door Msuidgeest
Leuke topic. Heb zelf een 2 liter turbo gehad en een vroege 2,3 op gas. Heerlijk in gereden en nogal een verschil met een Audi 80 B5: meer ruimte en achterwielaandrijving.
Re: Mijn 940 2.3 LPT Nordic+
Geplaatst: 11.02.2017 - 17:38
door Polar334
Thx!
De 2 liter Turbo (155 pk?) had waarschijnlijk ook een turbodrukmeter.
Re: Mijn 940 2.3 LPT Nordic+
Geplaatst: 01.04.2017 - 16:32
door Polar334
Omdat de stoffen bekleding van de bestuurdersstoel slijtage begon te vertonen heb ik even overwogen om R-Sport stoelhoezen te kopen (deze worden in Noorwegen op bestelling gemaakt), maar omdat ik tegen een mooi lederen interieur aanliep toch voor die optie gekozen. Gelukkig ook een bijpassend geïntgegreerd kinderzitje erbij gevonden. Ik ben zelf erg tevreden met deze upgrade.
Re: Mijn 940 2.3 LPT Nordic+
Geplaatst: 02.04.2017 - 00:24
door wim de jong
ziet er ook netjes uit, zeg !!!! prachtig.
zo toch weer een "deftige" wagen, toch?
Re: Mijn 940 2.3 LPT Nordic+
Geplaatst: 02.04.2017 - 09:23
door BlackcurrantV70
Wat zijn dit toch echt klasse auto's he, puur Volvo gevoel hier.
Ooit had ik gezworen dat ik een 940 of 960 zou rijden, maar het is er (nog) niet van gekomen
Re: Mijn 940 2.3 LPT Nordic+
Geplaatst: 02.04.2017 - 16:09
door Polar334
Zojuist het leer met Gliptone cleaner en conditioner behandeld. Ziet er weer top uit en ruikt weer nieuw.
Re: Mijn 940 2.3 LPT Nordic+
Geplaatst: 02.04.2017 - 16:29
door Msuidgeest
BlackcurrantV70 schreef:
Wat zijn dit toch echt klasse auto's he, puur Volvo gevoel hier.
Ooit had ik gezworen dat ik een 940 of 960 zou rijden, maar het is er (nog) niet van gekomen
Met een budget van E 3000 kom je een heel eind ...
Re: Mijn 940 2.3 LPT Nordic+
Geplaatst: 02.04.2017 - 16:57
door Polar334
Er staan een paar 940's te koop met net iets boven de 100.000 km op de teller. Daar wordt wel rond de €10.000 voor gevraagd...
Re: Mijn 940 2.3 LPT Nordic+
Geplaatst: 25.04.2017 - 11:01
door arjan_de_jong
Netjes!
Heb ook zojuist een 940 LPT gekocht uit 1998.
Hoe was jij van plan de turbo druk omhoog te brengen?
De turbo is voorzien van een niet stelbare waste gate. Je kan er niks aan stellen dus. Of wil je een andere turbo gaan plaatsen. Ik ben bang dat je dan ook andere injectoren nodig hebt.
Turbodruk omhoog; MBC plaatsen
Geplaatst: 25.04.2017 - 19:11
door Kogelman
Arjan; Om de turbodruk eenvoudig omhoog te krijgen kun je een MBC plaatsen (=Manual Boost Controller). Voor ongeveer 5 tientjes plaats je dit ventieltje en stelt mbv een drukmeter (bijv. fietspomp met metertje) de druk op bijv. 0,65 bar in. Op die druk zet je de MBC vast, je fopt als het ware je turbo. Dit levert zo'n 30 pk extra op, dus kom je met een LPT op 165 pk. Zo maak je van je LPT feitelijk een HPT.
Vooral in combinatie met een automaat trekt dit lekker vlot op. Onder de 2000 toeren doet de turbo nauwelijks iets en rijd je zuiniger, vanaf 2000 rpm komt de turbo er in. Ik rijd er zelf al een poos mee rond, erg prettig met vlot inhalen op een 80 km of even snel invoegen op de snelweg. De duw in de rug is voelbaar.
Sommigen stellen de MBC op bijv. 0,85 bar in, dat levert nog meer pk's op, maar pas dan wel op dat je je koppakking er niet door blaast.
Wil je nog verder "tunen", dan kun je bijv. blabla chip plaatsen (ander geprogrammeerd motormanagement computer), grotere injectoren, andere turbo, luchtfilteraanpassing etc.. Op het forum van turbotricks is hier vast meer over te vinden.
Re: Mijn 940 2.3 LPT Nordic+
Geplaatst: 26.04.2017 - 17:02
door Polar334
De aanpassingen die ik gedaan heb:
- Luchtfilterhuis van HPT (herkenbaar aan Turbo opschrift) gemonteerd. Deze zuigt de lucht uit het zijscherm aan ipv uit de motorruimte. De lucht is daardoor iets kouder.
- K&N luchtfilter geplaatst.
- Ontstekingscomputer vervangen door versie waarvan de chip eenvoudig te vervangen is. Vanwege de goudkleurige behuizing ook wel "goldbox" genoemd.
- Ontstekingscomputer van andere chip voorzien.
- Inspuitingscomputer van andere chip voorzien.
- Toerenteller met turbodrukmeter uit HPT gemonteerd.
- Turbodruk naar 0.8 bar dmv andere wastegate actuator (moet nog gebeuren).
Ik heb zelf geen ervaring met een MBC om de turbodruk te verhogen. Ik heb me laten vertellen dat een MBC regelmatig bijgesteld moet worden. Misschien zijn er andere ervaringen hier op het forum? Bij een andere wastegate actuator heb je dat iig niet. Ik heb €75 betaald voor een andere nieuwe WGA. Zodra deze geplaatst is zal ik de ervaring delen op het forum.