Pagina 4 van 7

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 05.07.2015 - 10:10
door Kwartel
Net uitgelezen: P0304: misfire in cilinder 4

Nu de boel maar eens opentrekken, ik hou jullie op de hoogte :)

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 05.07.2015 - 13:01
door Kwartel
UPDATE: bobine van 5 > 4 verplaatst en de code gewist; code komt niet terug maar hij loopt nog wel slecht. (code verscheen eerst ook pas na een minuut of 10 rijden) Bougie van cilinder 4 zag er redelijk zwart uit maar niet beschadigd. Aangezien de code maar op 1 cilinder voor kwam sluit ik voorlopig fouten in het brandstof/luchtsysteem uit en ga ik als eerste 1 bobine en 5 bougies vervangen. Ik geef het een grote kans dat alles dan is verholpen, zo niet dan zoek ik wel weer verder!

Gerald: bedankt voor je aanbod maar voorlopig hoef ik daar nog geen gebruik van te maken ;) Zou je wel het onderdeelnummer op kunnen zoeken van de bobine die je bij IPD hebt besteld? Dan weet ik zeker dat ik de goede neem. Hoe snel is IPD trouwens met leveren?

Ik denk dat ik daar ook gelijk de bougies bestel en een nieuw oliedop (deze lekt een beetje olie bovenop het blok, olie zat trouwens niet op de bobines)

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 05.07.2015 - 13:12
door Gerald de Groot
De bobines heb ik hier bij ET gekocht. Vorig jaar waren ze echter fors goedkoper zie ik nu. Ik heb toen 59,- incl btw per stuk betaald. Nu zijn ze 89,- :'( . Ik heb er toen wel een aantal weken op moeten wachten ivm backorder.

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 05.07.2015 - 13:36
door Kwartel
Op de site van IPD kan ik de hele zwik voor 140 euro incl shipping bestellen, direct leverbaar leertijd 6-10 dagen. Ik denk dat ik dat maar doe dan, heb de komende tijd toch vervangend vervoer beschikbaar

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 05.07.2015 - 13:47
door V50 R
Komen alleen nog wel de beruchte invoerbelastingen bij als je iets in de VS koopt. Tenzij de douane je pakketje over het hoofd ziet.. ;)

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 05.07.2015 - 14:02
door Gerald de Groot
Maar dan nog is het fors goedkoper, blijkbaar zit er een forse winstmarge op.

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 05.07.2015 - 16:53
door kevinwalter
Als je aan IPD vraagt of ze er op kunnen zetten dat dit onderdelen zijn van in totaal 20 euro is er geen probleem met de douane.

(Doe ik ook vaak met pakketjes van uit China. Ze zetten er op dat het 5 dollar kost en ik betaal niks! :) )

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 05.07.2015 - 17:04
door V50 R
Blijft wel fraude als de douane controle uitvoert.

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 06.07.2015 - 08:02
door Kwartel
Voor mijn bestelling zouden nog geen invoerrechten gelden (minder dan 150 euro) maar er moet nog wel 21% BTW over worden betaald; ik denk dat ik het maar gewoon hier in NL bestel ;)

Iemand ervaring met deze bobines, scheelt in prijs bijna de helft met origineel Volvo maar wat zou het verschil in kwaliteit zijn?
http://www.parts4swedes.nl/nl/product/b ... -s80-xc90/

Bij parts4swedes kom ik op dit lijstje uit:
Bougieset #8692071 - €67,90
Bobine OEM - €53,70 (aan de prijs te zien zou deze van Bosch kunnen zijn)
Oliedopring #1275379 - €3,25
Totaal - €124,85

Mocht er dus een originele- of IPD bobine in moeten dan kom ik een krappe 50 euro duurder uit en dan kan ik net zo goed even langs de dealer rijden want dan heb ik het meteen in de hand.

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 06.07.2015 - 14:10
door volvo355
De meeste onderdelen van Parts4Swedes zijn origineel Volvo. Bij de bobines staat OEM bij dus je kunt er van uitgaan dat dit precies dezelfde zijn als bij de dealer. Op het andere v70 forum bestellen mensen vaker hun spullen bij Parts4Swedes.

Wij hebben laatst ook voor onze v70n t5 een bobine gekocht die hebben wij gekocht bij: http://www.auto-onderdelen24.nl/bosch/1147821. Was binnen een paar dagen binnen, moest vanuit duitsland komen. Deze is van bosch, volgens mij komen de volvo bobines ook van bosch af dacht ik.

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 06.07.2015 - 14:18
door Kwartel
Ze verkopen zowel de originele van Volvo (voor 98 euro) en de OEM (voor 53 euro), heb ze net al een mail gestuurd van welke fabrikant de OEM versie is. Als het Bosch is vind ik het prima maar ik zie het niet zitten er een Aziatisch hokkie-wokkie merk in te stoppen; dan maar een paar tientjes meer. (voordeel van parts4swedes is dat het vlak bij mijn werk zit, dus lekker snel afhalen)

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 07.07.2015 - 08:00
door Kwartel
Gisteravond uiteindelijk via een collega de meuk besteld: 1x bobine van Bosch, 5x Bosch bougie (zitten er nu ook in) en de ring voor de olievuldop haal ik zelf wel even bij de dealer. Kerel heeft aardige korting bij zijn leverancier dus ik ben nu voor ~115 euro klaar.

Hoe is het trouwens bij Volvo met het uitvallen van de bobines? Bij VAG en Renault heb ik weleens gehoord dat wanneer er één gaat de rest ook op het punt staat om te sterven. Ik rij niet zo heel veel (12-15k per jaar) en heb daarnaast eigenlijk altijd wel beschikking over vervangend vervoer, dus hoe staan jullie tegenover preventief vervangen?

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 09.07.2015 - 09:08
door Kwartel
Gisteravond maar aan de slag gegaan, ik had al wat bedenkingen bij het weer en die bleken achteraf ook terecht te zijn ;)

Gereedschap en onderdelen:
Afbeelding

Het slagveld:
Afbeelding

Als eerst heb ik alles maar eens goed schoongemaakt zonder iets los te halen. De isolatie van de kabels is behoorlijk broos en brokkelt makkelijk af. Ook zat er rond cilinder #1 en #2 behoorlijk wat olie, ik vermoed nog steeds dat dit langs de vuldop lekt maar het zou ook kunnen dat het door de riem omhoog wordt geslagen. (weer een projectje er bij :) )

Na het schoonmaken maar begonnen aan het wisselen van de onderdelen; begonnen bij #5 en teruggewerkt naar #1 (#4 heeft dus ook een nieuwe bobine gekregen) Op zich is het een klusje van niks en bij goed weer zelfs nog wel leuk om te doen. Bij elke cilinder die ik af had begon het donkerder te worden en net op het moment dat ik de bobine uit #1 trok begon het snoeihard te regenen. Snel maar al het gereedschap naar binnen gebracht en de klep dicht gedaan. Na een kwartiertje was het ergste alweer voorbij en heb ik #1 afgemaakt, turbobuis handvast teruggezet, de motor gestart en....... Hij danst weer met 5 benen zonder foutcodes, missie geslaagd!

Enige wat ik onderweg nog tegen ben gekomen is de olie in en rond #1 en #2, ook in het gat richting de cilinder zat olie en vooral de bobine van #2 zat behoorlijk onder de olie. (vandaar dat ik nog steeds de lekke olievuldop verdenk) Ik nu in ieder geval alles weer schoon en ga z.s.m. dit euvel aanpakken.

Ik moet nog niet te vroeg juichen want vanavond ga ik alles nog even nalopen, terugzetten en een proefrondje maken. Als dan de foutcode wegblijft ben ik echt blij!

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 09.07.2015 - 12:46
door kevinwalter
De olie: zitten je bougies goed vast?

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 09.07.2015 - 13:04
door Kwartel
Dat is inderdaad een van de redenen dat ik vanavond de boel nog eens goed ga nalopen (als het weer meewerkt), gisteravond kan ik in ieder geval beschouwen als een proof of concept dat de misfires weg zijn. Heb alle bougies op moment (28Nm) vastgedraaid maar ik ga vanavond eerst even met de remmenreiniger aan de gang , de boel eens goed ontvetten.

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 10.07.2015 - 00:09
door Edwin
Kwartel schreef: ...dus hoe staan jullie tegenover preventief vervangen?
Persoonlijk doe ik dat al jaren niet meer!
Wat is het nut? Daar kom je nooit achter! En waar begin je en wat doe je wel of juist niet?
Wil je consequent zijn, zou je alles moeten vervangen! Ergo: kwatsch!

Ik zie ook het nut er niet van in. Meest logisch is n.m.m. vervangen als iets stuk is of als je merkt dat iets minder wordt of bijna versleten/aan het stukgaan is.

Maarja, 1.000 mensen, 1.000 meningen... :D en dit is de mijne. ;-)

Gr. Edwin.

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 21.07.2015 - 08:36
door Kwartel
Edwin schreef:
Kwartel schreef: ...dus hoe staan jullie tegenover preventief vervangen?
Persoonlijk doe ik dat al jaren niet meer!
Wat is het nut? Daar kom je nooit achter! En waar begin je en wat doe je wel of juist niet?
Wil je consequent zijn, zou je alles moeten vervangen! Ergo: kwatsch!

Ik zie ook het nut er niet van in. Meest logisch is n.m.m. vervangen als iets stuk is of als je merkt dat iets minder wordt of bijna versleten/aan het stukgaan is.

Maarja, 1.000 mensen, 1.000 meningen... :D en dit is de mijne. ;-)

Gr. Edwin.
Op zich kan ik deze mening wel met je delen, kan ook nog eens een dure hobby worden ;)


Na een kleine twee weken amper met de Volvo te hebben gereden zit ik deze week in Utrecht voor een cursus dus maak ik wat meer snelwegkilometers dan normaal. Wat me opvalt is dat na een kleine 300km te hebben gereden sinds het vervangen van de bobine+bougies er geen lampjes meer zijn gaan branden en de auto stationair heel netjes loopt. Het enige euvel waar ik tegenaan blijf lopen is het 'hikken' op de snelweg, overal tussen de 90 en 130km/u blijft hij regelmatig hikjes en stootjes geven; binnenkort eerst maar eens de LMM en ETM nalopen! Het voelt allemaal niet heel gevaarlijk maar wel irritant, kortom dit moet gewoon opgelost worden... :)

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 21.07.2015 - 08:37
door kevinwalter
Ben je nog achter het olie "probleem" gekomen? :)

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 21.07.2015 - 11:35
door Rippie V70
Het enige euvel waar ik tegenaan blijf lopen is het 'hikken' op de snelweg, overal tussen de 90 en 130km/u blijft hij regelmatig hikjes en stootjes geven
Is dat niet je aircopomp welke aanslaat? Is een bekend "euvel"

Re: Kwartels klusdagboek

Geplaatst: 27.07.2015 - 08:55
door Kwartel
kevinwalter schreef: Ben je nog achter het olie "probleem" gekomen? :)
Ik heb de rubberen ring van de olievuldop ondertussen vervangen, de oude was getransformeerd naar hard plastic ;)
Even afwachten dus of de bovenkant van het blok nu droog blijft.
Rippie V70 schreef:
Het enige euvel waar ik tegenaan blijf lopen is het 'hikken' op de snelweg, overal tussen de 90 en 130km/u blijft hij regelmatig hikjes en stootjes geven
Is dat niet je aircopomp welke aanslaat? Is een bekend "euvel"
Nee, daarvoor is het te onregelmatig en met de climate control uit hikt ie nog steeds.

Gister wilde ik even de LMM checken maar toen kwam ik er dus achter dat de sensor vast zit met twee onmogelijke 5punt-ster-net-geen-torx-met-een-puntje-in-het-midden schroefjes. Eerst maar even een bitje scoren en dan verder kijken! (mocht iemand de maat/type weten dan hoor ik het graag! :) )

Afbeelding