CO2 emissie XC90 T8

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
evert65
6th Gear member

ja das politiek, jij knutselt een leuke regeling in elkaar voor de burger
en de concurerende coaltie mag het weer ongedaan maken omdat het te veel geld kost :D
keep calm!, your randomizer is running
Paul
Geartronic member

Hij had de taak om de CO2 uitstoot omlaag te brengen en is hem goed gelukt. Dat was op dat moment het target en dat bolletje staat op groen.
Nu baalt deze man van de CDA want die had natuurlijk net een A6 genomen met 25% bijtelling....
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

CO2clean schreef: @Bart simpson: jammer dat je uitspraken doet die op helemaal niks gebaseerd zijn. Zelfs als de Tesla helemaal koud is (je kunt hem voorverwarmen) dan nog red je zo'n 300km afhankelijk van je rijstijl en de omstandigheden. Je merkt alleen in de eerste kilometers een verhoogd gebruik ivm verwarmen van de accu. Hetzelfde geldt voor een brandstofmotor als het koud is! Het is toch niet zo dat je ineens bij kou nog maar 100km met een normale diesel kunt?
Dat voorverwarmen gaat zeker op zonlicht? of op accucapaciteit? Autonoom (zonder snoertje) stelt een Tesla weinig voor..
Voel je trouwens vrij om je vader tot de aankoop van een Tesla te verleiden en leef daar volledig CO2 vrij lang en gelukkig verder..

Je moest die taxichauffeurs op Schiphol eens horen schelden op die door de subsidie bijna gratis verkregen "tyfusdingen", die hadden ze zonder de verschillende subsidies echt nooit gekocht, over en uit maar weer...
Laatst gewijzigd door bart simpson op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo for life
Jan Hagel
2nd Gear member

CO2clean schreef: Wat een lompe auto waarbij enkel naar de fiscale voordelen wordt gekeken. Helaas lukt het Volvo nog steeds niet om het elektrisch rijden enigzins handig te maken met hun kleine batterij. Dat Volvo geen grotere batterij in deze auto gooit, geeft mij het idee dat Volvo niet zoveel geeft om "schoon" rijden. We zitten nu in een overgangsperiode van diesel/benzinne naar elektriciteit. Het enige punt op dit moment is het "schoon" opslaan van energie, zodra dat lukt kan er eenvoudig "schone" energie opgewekt worden en "schoon" gereden worden. Helaas werkt Volvo nog niet erg mee, want deze XC90 is de ideale auto om een grotere batterij in te zetten. De eerste stap van Volvo was nog wel zo goed, hopelijk weten ze binnekort een nieuw model aan te kondigen dat de goede lijn wel doortrekt.

Weliswaar een (in mijn ogen) lompe auto. Hij is prachtig ontworpen en het interieur straat topkwaliteit uit. Misschien dat ze de prioriteiten verkeerd hebben gelegd ;)
Wat een onzin dat het alleen gaat om de fiscale voordelen.
Dat is een leuke bijkomstigheid, maar dat draait het niet alleen om. Ook zonder die lage bijtelling had ik een T8 besteld. Niet iedereen zit te wachten op een auto die zoveel mogelijk electrisch kan rijden.
Juist het compromis dat Volvo nu heeft gevonden vind ik perfect. Extra trekkracht op momenten dat je dat wilt, elektrisch door de stad, goed geregeld zo. Ik zit niet te wachten op een auto die nog een paar honderd extra kilo aan batterijen meezeult.... Waar ik kan besparen (lage bijtelling) of het milieu kan helpen (lage uitstoot) graag zelf. Maar bij mij staat het rijplezier toch voorop. En dat is met een Volvo PIH prima gerelegd!
V70 2.5t momentum 2008
V60 d5 summum 2011 (polestar)
V60 d6
Op komst: xc90t8
CO2clean
2nd Gear member

@ Walter: Fijn dat je ook zo vriendelijk reageert en mij meteen tot alwetende benoemd, maar ook dat is een onterechte opmerking. Wat betreft de trekhaak heb je gelijk, maar is dat het enige praktische punt dat deze Volvo heeft tov andere PIH's en EV's?

Waarom zou ik kijken wie de reageerders zijn en wat zij misschien kunnen weten als blijkt uit hun antwoorden dat zij bereid zijn zaken te verzinnen om hun aankoop goed te praten? Dat is toch ronduit sneu?
Als mijn info niet klopt, dan hoor ik dat graag en zal ik de eerste zijn die toegeeft iets verkeerds gezegd te hebben. Iedereen maakt fouten, maar geef dan ook aan wat ik fout heb en wat het wel hoort te zijn.

@ Bart simpson: Hoe denk je dat de XC90 zichzelf voorverwarmt? Dat een Tesla zonder snoer weinig voorstelt is hetzelfde als dat een conventionele benzine/diesel auto weinig voorstelt zonder tankstation... Voor beide type auto is het namelijk de bron voor de aandrijving. De Tesla kan zowel via de lader als via de batterij zichzelf voorverwarmen/koelen. Dit gebeurt door middel van elektriciteit en indirect kan dit dus plaatsvinden door zonlicht.

@Jan Hagel: Ik geef onmiddelijk toe dat mijn eerste reactie in dit topic te kort door de bocht is. Beetje provoceren mag, maar ik merk dat ik te ver ben doorgeschoten. Ik vind het heel leuk om te horen dat jij anders naar deze XC90 T8 kijkt dan vele anderen en wens je veel plezier toe met je auto! (Dit geldt overigens voor alle toekomstige eigenaaren!) Voor nu is het een prima tussenstap, ik had alleen graag een extra stap gezien van Volvo om de elektrische actieradius bij ieder model iets te laten toenemen. Dit heeft met mijn enthousiaste toekomstbeeld te maken.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
evert65
6th Gear member

@co2clean
de vaste kostgangers hier op het forum zijn dergelijke toon van bart gewend :D
hij kan niet anders
maar laat je niet weerhouden door dergelijke soms kort door de bocht opmerkingen
keep calm!, your randomizer is running
NielsPHEV
7th Gear member

Bart reageert volledig in de stijl van co2clean wie kaatst.....
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

CO2clean schreef: @ Bart simpson: Hoe denk je dat de XC90 zichzelf voorverwarmt? Dat een Tesla zonder snoer weinig voorstelt is hetzelfde als dat een conventionele benzine/diesel auto weinig voorstelt zonder tankstation... Voor beide type auto is het namelijk de bron voor de aandrijving. De Tesla kan zowel via de lader als via de batterij zichzelf voorverwarmen/koelen. Dit gebeurt door middel van elektriciteit en indirect kan dit dus plaatsvinden door zonlicht.
een XC90 kan ook via een overal beschikbare minerale brandstof voorverwarmd worden, een XC90 kan door het niet afhankelijk zijn van stroom autonoom opereren.
Weet je iets van de levensduur van een Tesla accu en van de vervangingsprijs ervan?
Zonder die over de top subsidies zou Tesla in NL zeker niet van de grond gekomen zijn.
Volvo for life
CO2clean
2nd Gear member

bart simpson schreef:
CO2clean schreef: @ Bart simpson: Hoe denk je dat de XC90 zichzelf voorverwarmt? Dat een Tesla zonder snoer weinig voorstelt is hetzelfde als dat een conventionele benzine/diesel auto weinig voorstelt zonder tankstation... Voor beide type auto is het namelijk de bron voor de aandrijving. De Tesla kan zowel via de lader als via de batterij zichzelf voorverwarmen/koelen. Dit gebeurt door middel van elektriciteit en indirect kan dit dus plaatsvinden door zonlicht.
een XC90 kan ook via een overal beschikbare minerale brandstof voorverwarmd worden, een XC90 kan door het niet afhankelijk zijn van stroom autonoom opereren.
Weet je iets van de levensduur van een Tesla accu en van de vervangingsprijs ervan?
Zonder die over de top subsidies zou Tesla in NL zeker niet van de grond gekomen zijn.
Ik stel voor dat we het over de XC90 hebben en de discussie over de Tesla laten voor wat het is. Daar is dit forum niet voor bedoeld. Wat betreft de subsidies: deze XC90 zal ook nauwelijks verkocht worden zonder subsidies en dat is jammer, want juist auto's als deze XC90 zorgen ervoor dat steeds meer mensen in contact komen met elektrisch rijden en de voor- en nadelen ervan. Dus ik ben heel blij dat subsidies dit soort auto's toegankelijker maken voor een groter publiek.

OFFTOPIC: Ik zal kort ingaan op je vragen betreffende de Tesla (we zijn hier immers om elkaar te helpen/informeren): er wordt 8 jaar garantie op de batterij gegeven en de batterijen van de Roadster (2008) zijn nog op zo'n 85% van de originele capaciteit. De verwachting is dat de batterijen in de Model S nog beter presteren, omdat de techniek van de batterijen steeds verder verbetert. Via de volgende link wordt door een aantal eigenaren de batterijcapaciteit bijgehouden. Let wel dat de gebruikte methode niet heel erg betrouwbaar is. Vandaar dat sommige eerst een afname en dan weer een toename zien. http://www.daglievemensen.nl/tesla/maxrange.htm
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
Marc Apeldoorn
5th Gear member

CO2 clean: jij kan in de toekomst kijken, dat is mooi!!
Hoezo wordt de XC90 nauwelijks verkocht worden zonder subsidies???
De "oude" XC90 was net zo duur (zonder subsidies......) en werd ook heel goed verkocht.
De bijtelling van 14% was in ieder geval geen issue om voor dit jaar zeer snel alle XC90's in NL verkocht te krijgen. Dat de T8 nu 7% is dan alleen maar bonus.
Welke andere subsidie bedoel je??
BPM gaat op basis van uitstoot, dus als je maar onder de grens zit dan is dat maar 6 euro per gram.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
CO2clean
2nd Gear member

@ Marc Apeldoorn: Je hebt gelijk, Ik heb het als feit geplaatst en dat is onterecht. Het is meer een verwachting van mij, aangezien ik denk dat de standaard bijtelling voor de XC90 op 25% hoort te staan als er geen subsidies zouden zijn voor (deels) elektrische auto's. Het is heel knap van Volvo om in de laagste bijtellingscategorie te komen die ze met deze auto konden halen. Hetzelfde als met de V60 PIH die (volgens mij) zeer goed verkoopt/verkocht vanwege de bijtellingsregeling.
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
Summum
6th Gear member

In NL zal de verkoop van de XC90 (en met name de T8) ongetwijfeld zeer positief worden beïnvloed door de voor de T8 gunstige bijtellingsregeling. Wereldwijd schat ik in dat de T8 maar een beperkt aandeel in de XC90 verkopen zal hebben, het leeuwendeel zal wel T6 en D5 motoren krijgen. Bij ons hebben de 'subsidieregelingen'Sterker nog, in NL ben je bijna een dief van je eigen portemonnaie als je een andere versie dan T8 bestelt, er van uitgaande dat de meeste XC90's zakelijk gereden zullen worden.

Ik kan me trouwens voorstellen dat de eerste bestellers van een (D5) First Edition na hun aanvankelijke blijdschap nu wel enigszins zuur zullen zijn!

Vraagje mijnerzijds: Als de uitstoot van de T8 nu lager blijkt te zijn dan eerder gedacht, heeft dit toch ook een lager BPM-bedrag tot gevolg? Betekent dit dan ook dat de XC90 (T8) vergeleken met de tot nu toe bekende prijslijsten goedkoper gaat worden, of is dit een bonus die Volvo graag in haar zak steekt/houdt?
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
OGA244
8th Gear member

Dat klopt inderdaad, de BPM gaat van € 559,-- naar € 469,-- en Volvo had inderdaad het idee deze buitenproportionele bonus van € 90,-- nu eens niet terug te gaan geven door de prijs ermee te verlagen... het is een schande.
NielsPHEV
7th Gear member

hmm, het is wel te hopen dat ze zonder die korting die T8en in 2015 in NL verkocht krijgen....
Marc Apeldoorn
5th Gear member

Die bonus is 6 (!!) euro per gram CO2, dus 60 Euro........
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
OGA244
8th Gear member

64 - 49 = 15gr x € 6,-- = € 90,--
Marc Apeldoorn
5th Gear member

59 -49=10*6 = 60
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
OGA244
8th Gear member

Als die 59 gram juist zou zijn heb je idd gelijk, maar in de documentatie van Volvo staat alleen steeds 64gram
Summum
6th Gear member

Nou ja, laten we niet steggelen over een paar tientjes. Ik wist niet dat het verschil in bpm zo marginaal klein was, op een auto van dit kaliber prijs maakt € 60 of € 90 natuurlijk geen verschil. Ik dacht in mijn onwetendheid mbt de bpm-berekening dat er misschien wel honderden euro's verschil zou kunnen ontstaan.

De strekking van mijn verhaal was overigens niet om te beweren dat autofabrikanten/importeurs/dealers boeven zijn als ze de bpm korting in eigen zak steken. De (netto)prijs van de auto bepalen ze immers toch al zelf. En uiteindelijk bepaalt 'de markt' of die prijs acceptabel is. Mijn gedachte was juist dat een mogelijke bpm-korting er toe zou kunnen leiden dat Volvo de XC90 T8 (nog) scherper zou kunnen prijzen t.o.v. de concurrentie en daarmee de verkopen nog verder zou kunnen stimuleren. En daar zal geen fabrikant/importeur/dealer bezwaar tegen hebben toch? :D
Laatst gewijzigd door Summum op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Poolrev
5th Gear member

Summum schreef:Sterker nog, in NL ben je bijna een dief van je eigen portemonnaie als je een andere versie dan T8 bestelt, er van uitgaande dat de meeste XC90's zakelijk gereden zullen worden.
Ik durf hieraan te twijfelen. Mensen die veel zakelijke kilometers (meestal lange ritten) maken zullen toch niet zo snel voor een T8 gaan, maar gewoon een D5 bestellen. Althans, dat hebben degene in mijn omgeving die jaarlijks zo'n 50.000 km maken in ieder geval wel gedaan, want onderaan de streep is de D5 dan toch echt wel voordeliger.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”