Auto nu 5 maanden oud en 18.000 op de teller:
tot op heden iedere maand een motormanagementstoring. EGR klep wordt er gezegd en de oplossing is iedere keer een update. Persoonlijk geloof ik er niet in dat er zo vaak een software update is en gezien het feit dat ik iedere maand bij de garage sta is het natuurlijk een lulverhaal.
Morgen maar weer bellen....
Wat heeft jullie V40 al onder garantie vervangen gekregen
- Huite
- 3rd Gear member
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 03.04.2015 - 23:27
- Locatie: Nunhem
Zou in jouw geval eens met een andere dealer praten.
Second opinion dus.
Tenzij je alle vertrouwen hebt in je dealer.
Dan richting de importeur.
Benieuwd of de VEA D2 ook het EGR klep syndroom gaat hebben...
Second opinion dus.
Tenzij je alle vertrouwen hebt in je dealer.
Dan richting de importeur.
Benieuwd of de VEA D2 ook het EGR klep syndroom gaat hebben...

Laatst gewijzigd door Huite op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: XC60 T5 GT 2018 Electric Silver
Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 02.03.2014 - 21:44
idd Huite, ben ook erg benieuwd of de D2 dit probleem heeft, onze D2 stoot de eerste minuut van iedere rit best erg als je heel rustig rijdt in z'n 2e versnelling.
Hij lijkt niet het nieuwe rijden te kunnen als hij koud is zeg maar.
Hij lijkt niet het nieuwe rijden te kunnen als hij koud is zeg maar.
- Huite
- 3rd Gear member
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 03.04.2015 - 23:27
- Locatie: Nunhem
Nou de VEA D2's zijn hier nog dun gezaaid geloof ik!
Alleen Paul heeft er volgens mij een.
Neem tenminste aan dat jij de "oude" hebt?
Alleen Paul heeft er volgens mij een.
Neem tenminste aan dat jij de "oude" hebt?
Nu: XC60 T5 GT 2018 Electric Silver
Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
- Huite
- 3rd Gear member
- Berichten: 330
- Lid geworden op: 03.04.2015 - 23:27
- Locatie: Nunhem
Structurele EGR problemen bij de 1,6 diesel ben ik hier op het forum nog niet tegen gekomen.
Maar kan natuurlijk ergens overheen gelezen hebben!
Maar kan natuurlijk ergens overheen gelezen hebben!
Nu: XC60 T5 GT 2018 Electric Silver
Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
Komt doordat je roetfilter vol gaat zitten, veel korte ritjes is slecht voor een diesel. Ook je egr gaat dan vervuilen. En aangezien je weinig hebt gereden (rond de 40dkm gaf je aan in een ander topic) in twee jaar tijd zal dat de reden zijn. Is genoeg over te vinden op het forum. Oh en het nieuwe rijden toepassen is helemaal niet goed voor een d2, met name bij lage snelheden staat de egr open en vervuild snel.V40-4ever schreef: idd Huite, ben ook erg benieuwd of de D2 dit probleem heeft, onze D2 stoot de eerste minuut van iedere rit best erg als je heel rustig rijdt in z'n 2e versnelling.
Hij lijkt niet het nieuwe rijden te kunnen als hij koud is zeg maar.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29554
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Het nieuwe rijden is bijna nooit voor de auto, de motor en aandrijflijn willen liever een wat vlottere rijstijl en dat rijdt veel leuker ook.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 02.03.2014 - 21:44
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.V50 R schreef:Komt doordat je roetfilter vol gaat zitten, veel korte ritjes is slecht voor een diesel. Ook je egr gaat dan vervuilen. En aangezien je weinig hebt gereden (rond de 40dkm gaf je aan in een ander topic) in twee jaar tijd zal dat de reden zijn. Is genoeg over te vinden op het forum. Oh en het nieuwe rijden toepassen is helemaal niet goed voor een d2, met name bij lage snelheden staat de egr open en vervuild snel.V40-4ever schreef: idd Huite, ben ook erg benieuwd of de D2 dit probleem heeft, onze D2 stoot de eerste minuut van iedere rit best erg als je heel rustig rijdt in z'n 2e versnelling.
Hij lijkt niet het nieuwe rijden te kunnen als hij koud is zeg maar.
Alleen toen wij de auto in de showroom gingen kopen is dat er niet bij verteld, wij dachten weer 30.000 per jaar te gaan rijden, hebben dat met een benzine V8 ook 2 jaar gedaan, vandaar naar wat kleiner en zuiniger, maar nu halen we (particulier) niet meer dan 22.000 per jaar, maar dat mag toch niet te weinig zijn voor een Diesel van 2013?
- Herko_ter_Horst
- 2nd Gear member
- Berichten: 201
- Lid geworden op: 05.01.2010 - 14:45
- Locatie: Apeldoorn
Het gaat op zich niet om de hoeveelheid kilometers, maar om of de motor wel op temperatuur komt en af en toe een regeneratiecyclus kan draaien. Op korte ritjes lukt dat niet.
▇ Mazda MX-5 SKYACTIV-G 160 GT-M + Sports Pack - MY2016
▇ Volvo V40 T3 Momentum - MY2014: topic
▇ Volvo C30 1.6D Drive-E Sport - MY2009 lease
▇ Fiat Grande Punto 1.4-16v Sport - MY2006
▇ Mini Cooper S 1.3 Mk.VII - MY2000
Driving matters!
▇ Volvo V40 T3 Momentum - MY2014: topic
▇ Volvo C30 1.6D Drive-E Sport - MY2009 lease
▇ Fiat Grande Punto 1.4-16v Sport - MY2006
▇ Mini Cooper S 1.3 Mk.VII - MY2000
Driving matters!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 02.03.2014 - 21:44
Uuh 22000km gedeeld laten we zeggen 300 rijdagen = gemiddeld 73km
Denk je dat we dat aan 36 stukjes van 2km per dag rijdden?
En dan nog, bij de verkoop is mij niets verteld over dat regeneratiegeloei wat iedere paar weken vanzelf gebeurt
Er is echt geen verkoper die een diesel afraadt mocht je wel korte stukjes rijden, de moderne diesel zou dankzij efficiency snel op temp zijn, dus sowieso is het korte stukjes verhaal van de vorige eeuw.
De v40 is gewoon een slecht ontworpen diesel (psa of niet) die veel te vroeg op de markt is gekomen
De enige reden voor de V40 is het design, en dat is gewoon het mooiste in deze klasse vind ik
Denk je dat we dat aan 36 stukjes van 2km per dag rijdden?
En dan nog, bij de verkoop is mij niets verteld over dat regeneratiegeloei wat iedere paar weken vanzelf gebeurt
Er is echt geen verkoper die een diesel afraadt mocht je wel korte stukjes rijden, de moderne diesel zou dankzij efficiency snel op temp zijn, dus sowieso is het korte stukjes verhaal van de vorige eeuw.
De v40 is gewoon een slecht ontworpen diesel (psa of niet) die veel te vroeg op de markt is gekomen
De enige reden voor de V40 is het design, en dat is gewoon het mooiste in deze klasse vind ik
Laatst gewijzigd door V40-4ever op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
Als je een beetje verstand hebt van diesels dan weet je dat het korte stukjes rijden zeker niet van de vorige eeuw is. Maar goed dat gaat een verkoper je natuurlijk niet vertellen... En die D2 was al heel lang op de markt en er zijn aardig wat van verkocht voordat jij hem aanschafte. De voorloper is zelfs al sinds 2004/2005 op de markt.
Dus het is geen slecht ontworpen diesel die te snel op de markt is gekomen, de mensen die er problemen mee krijgen, door er korte stukjes mee te rijden, doen er goed aan de auto zo nu en dan goed los te rijden op de snelweg. Anders loopt je roetfilter simpelweg vol. Dat geldt ook voor de nieuwe generatie diesels van andere merken. Door dat nieuwe rijden vervuilen de egr en de roetfilter simpelweg extra snel, en de brandstofbesparing is beperkt. De herstelkosten bij een garage liggen iig hoger dan de brandstofbesparing.
Dus het is geen slecht ontworpen diesel die te snel op de markt is gekomen, de mensen die er problemen mee krijgen, door er korte stukjes mee te rijden, doen er goed aan de auto zo nu en dan goed los te rijden op de snelweg. Anders loopt je roetfilter simpelweg vol. Dat geldt ook voor de nieuwe generatie diesels van andere merken. Door dat nieuwe rijden vervuilen de egr en de roetfilter simpelweg extra snel, en de brandstofbesparing is beperkt. De herstelkosten bij een garage liggen iig hoger dan de brandstofbesparing.
Laatst gewijzigd door V50 R op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 02.03.2014 - 21:44
Dan wordt het tijd dat het nieuwe rijden voor diesels afgeraden gaat worden.
Want als ik 100 per jaar bespaar en 500 voor reparatie kwijt ben is het nieuwe rijden funest, zo had ik het nog niet bekeken, ik ga gas geven
Want als ik 100 per jaar bespaar en 500 voor reparatie kwijt ben is het nieuwe rijden funest, zo had ik het nog niet bekeken, ik ga gas geven

- Get!em
- 3rd Gear member
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25.06.2013 - 13:30
Over korte of lange ritten: ritten korter dan 25km vallen bij mij onder de korte ritten. Dit kun je ook goed terugzien in je verbruiksgrafieken op je boordcomputer. Pas na die aantallen km wordt het verbruik op die rit constanter. Dat loeien zal hoe dan ook gebeuren, of je nu lange of korte ritten maakt, ook in de winter. Als de regeneratie cyclus net is gestart aan het eind van een rit van 100km, zal hij bij parkeren dus ook gaan loeien..
Ik rij al jaren diesels, maar af en toe, nadat de motor warm is, de toeren in gaan op de snelweg, is onderdeel van de routine. Ondertussen al weer gezamenlijk 100.000 km gereden in een D2 en een D4 V40.
Ik rij al jaren diesels, maar af en toe, nadat de motor warm is, de toeren in gaan op de snelweg, is onderdeel van de routine. Ondertussen al weer gezamenlijk 100.000 km gereden in een D2 en een D4 V40.
- D2
- 3rd Gear member
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 01.09.2012 - 17:58
Die verkoper raadt een diesel niet af omdat hij er vanuit mag gaan dat de klant een diesel koopt omdat hij veel rijdt. 22000 Kilometer/jaar is financieel gezien al (veel) te weinig om voor een diesel te kiezen. Zeker met de steeds zuiniger wordende benzinemotoren.V40-4ever schreef: Uuh 22000km gedeeld laten we zeggen 300 rijdagen = gemiddeld 73km
Denk je dat we dat aan 36 stukjes van 2km per dag rijdden?
En dan nog, bij de verkoop is mij niets verteld over dat regeneratiegeloei wat iedere paar weken vanzelf gebeurt
Er is echt geen verkoper die een diesel afraadt mocht je wel korte stukjes rijden, de moderne diesel zou dankzij efficiency snel op temp zijn, dus sowieso is het korte stukjes verhaal van de vorige eeuw.
De v40 is gewoon een slecht ontworpen diesel (psa of niet) die veel te vroeg op de markt is gekomen
De enige reden voor de V40 is het design, en dat is gewoon het mooiste in deze klasse vind ik
Ten tijde van de wegenbelastingvrije dieseltjes werd deze logica om zeep geholpen en kochten mensen ineens bluemotion dieseltjes om de boodschappen mee te doen. Dat doet echter niets af aan de simpele gevolgtrekking dat veelvuldig korte stukjes rijden dus wel degelijk slechts is voor een dieselmotor.
In het onderstaande artikel wordt heel duidelijk uitgelegd waarom:
http://www.driving-dutchman.com/goedkop ... te-ritjes/
Hier ook een bijzonder interessante verhandeling, met een benzinemotor in de hoofdrol:
http://www.driving-dutchman.com/dure-mo ... ig-rijden/
Dat gezegd hebbende: De 1.6 D2 is wat mij betreft een uitstekend product in zijn huidige vorm, ik heb er in 2,5 jaar tijd moeiteloos en zonder enig probleem 121000 kilometers mee afgelegd.
Laatst gewijzigd door D2 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 02.03.2014 - 21:44
Dag D2
typisch geval van napraterij dat 22.000 te weinig is voor een diesel, dat was vroeger ja.
Ik hou meer van onderbouwing dan maar wat roepen, dat onderbouwen doe ik dan hieronder.
Wij hebben de V40 gekocht als jonge dealerauto van 10mnd oud, daarbij hadden we wel het voordeel dat het kwa aanschaf niet uitmaakte of we diesel of benzine zouden kiezen.
Nu maakt dat tegenwoordig nieuw ook niet meer uit, zeker in het geval van de D2 ben je nieuw nog voordeliger uit dan de T3.
De D2 en T3 zijn ongeveer vergelijkbaar, de D2 heeft 270Nm en T3 240Nm kracht.
D2 Diesel:
Wegenbelasting D2 1257kg = 1312 per jaar
22.000 / 20 = 1100liter x 1.38 = 1518 (ik heb voor de realiteit de praktijkverbruikcijfers gebruikt)
Totaal 2830 per jaar
T3 benzine:
Wegenbelasting T3 1331kg = 648 per jaar
22.000 / 16 = 1375 liter x 1.76 = 2420
Totaal 3068 per jaar
Sterker nog, voor de aankoop heb ik verschillende auto's geselecteerd, bij de meesten lag het omslagpunt op 17.000km
typisch geval van napraterij dat 22.000 te weinig is voor een diesel, dat was vroeger ja.
Ik hou meer van onderbouwing dan maar wat roepen, dat onderbouwen doe ik dan hieronder.
Wij hebben de V40 gekocht als jonge dealerauto van 10mnd oud, daarbij hadden we wel het voordeel dat het kwa aanschaf niet uitmaakte of we diesel of benzine zouden kiezen.
Nu maakt dat tegenwoordig nieuw ook niet meer uit, zeker in het geval van de D2 ben je nieuw nog voordeliger uit dan de T3.
De D2 en T3 zijn ongeveer vergelijkbaar, de D2 heeft 270Nm en T3 240Nm kracht.
D2 Diesel:
Wegenbelasting D2 1257kg = 1312 per jaar
22.000 / 20 = 1100liter x 1.38 = 1518 (ik heb voor de realiteit de praktijkverbruikcijfers gebruikt)
Totaal 2830 per jaar
T3 benzine:
Wegenbelasting T3 1331kg = 648 per jaar
22.000 / 16 = 1375 liter x 1.76 = 2420
Totaal 3068 per jaar
Sterker nog, voor de aankoop heb ik verschillende auto's geselecteerd, bij de meesten lag het omslagpunt op 17.000km
Laatst gewijzigd door V40-4ever op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.