Wat heeft jullie V40 al onder garantie vervangen gekregen

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
descheep
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.11.2014 - 13:13

Auto nu 5 maanden oud en 18.000 op de teller:

tot op heden iedere maand een motormanagementstoring. EGR klep wordt er gezegd en de oplossing is iedere keer een update. Persoonlijk geloof ik er niet in dat er zo vaak een software update is en gezien het feit dat ik iedere maand bij de garage sta is het natuurlijk een lulverhaal.

Morgen maar weer bellen....
Gebruikersavatar
Huite
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 03.04.2015 - 23:27
Locatie: Nunhem

Betreft het een D4?
Nu: XC60 T5 GT 2018 Electric Silver

Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
descheep
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.11.2014 - 13:13

Jazeker
Gebruikersavatar
Huite
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 03.04.2015 - 23:27
Locatie: Nunhem

Zou in jouw geval eens met een andere dealer praten.
Second opinion dus.
Tenzij je alle vertrouwen hebt in je dealer.
Dan richting de importeur.

Benieuwd of de VEA D2 ook het EGR klep syndroom gaat hebben... :-/
Laatst gewijzigd door Huite op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: XC60 T5 GT 2018 Electric Silver

Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
descheep
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.11.2014 - 13:13

Ik geef ze nog een kans ;-)

Als dit zo blijft, dan kan het zeker geen kwaad eens bij een ander te kijken.
Ben niet dealer gebonden verder....

De auto rijdt op zich prima en lijkt niet in te houden ofzo.
V40-4ever
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 02.03.2014 - 21:44

idd Huite, ben ook erg benieuwd of de D2 dit probleem heeft, onze D2 stoot de eerste minuut van iedere rit best erg als je heel rustig rijdt in z'n 2e versnelling.
Hij lijkt niet het nieuwe rijden te kunnen als hij koud is zeg maar.
Gebruikersavatar
Huite
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 03.04.2015 - 23:27
Locatie: Nunhem

Nou de VEA D2's zijn hier nog dun gezaaid geloof ik!
Alleen Paul heeft er volgens mij een.
Neem tenminste aan dat jij de "oude" hebt?
Nu: XC60 T5 GT 2018 Electric Silver

Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
V40-4ever
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 02.03.2014 - 21:44

Idd, ben benieuwd of de 1.6 D2 het ook heeft.

Ik ga ervan uit dat de nieuwe 2.0 D2 het probleem sowieso niet heeft, anders zou Volvo niets geleerd hebben van de D4 ellende
Gebruikersavatar
Huite
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 03.04.2015 - 23:27
Locatie: Nunhem

Structurele EGR problemen bij de 1,6 diesel ben ik hier op het forum nog niet tegen gekomen.
Maar kan natuurlijk ergens overheen gelezen hebben!
Nu: XC60 T5 GT 2018 Electric Silver

Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

V40-4ever schreef: idd Huite, ben ook erg benieuwd of de D2 dit probleem heeft, onze D2 stoot de eerste minuut van iedere rit best erg als je heel rustig rijdt in z'n 2e versnelling.
Hij lijkt niet het nieuwe rijden te kunnen als hij koud is zeg maar.
Komt doordat je roetfilter vol gaat zitten, veel korte ritjes is slecht voor een diesel. Ook je egr gaat dan vervuilen. En aangezien je weinig hebt gereden (rond de 40dkm gaf je aan in een ander topic) in twee jaar tijd zal dat de reden zijn. Is genoeg over te vinden op het forum. Oh en het nieuwe rijden toepassen is helemaal niet goed voor een d2, met name bij lage snelheden staat de egr open en vervuild snel.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29554
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het nieuwe rijden is bijna nooit voor de auto, de motor en aandrijflijn willen liever een wat vlottere rijstijl en dat rijdt veel leuker ook.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
V40-4ever
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 02.03.2014 - 21:44

V50 R schreef:
V40-4ever schreef: idd Huite, ben ook erg benieuwd of de D2 dit probleem heeft, onze D2 stoot de eerste minuut van iedere rit best erg als je heel rustig rijdt in z'n 2e versnelling.
Hij lijkt niet het nieuwe rijden te kunnen als hij koud is zeg maar.
Komt doordat je roetfilter vol gaat zitten, veel korte ritjes is slecht voor een diesel. Ook je egr gaat dan vervuilen. En aangezien je weinig hebt gereden (rond de 40dkm gaf je aan in een ander topic) in twee jaar tijd zal dat de reden zijn. Is genoeg over te vinden op het forum. Oh en het nieuwe rijden toepassen is helemaal niet goed voor een d2, met name bij lage snelheden staat de egr open en vervuild snel.
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.
Alleen toen wij de auto in de showroom gingen kopen is dat er niet bij verteld, wij dachten weer 30.000 per jaar te gaan rijden, hebben dat met een benzine V8 ook 2 jaar gedaan, vandaar naar wat kleiner en zuiniger, maar nu halen we (particulier) niet meer dan 22.000 per jaar, maar dat mag toch niet te weinig zijn voor een Diesel van 2013?
Gebruikersavatar
Herko_ter_Horst
2nd Gear member
Berichten: 201
Lid geworden op: 05.01.2010 - 14:45
Locatie: Apeldoorn

Het gaat op zich niet om de hoeveelheid kilometers, maar om of de motor wel op temperatuur komt en af en toe een regeneratiecyclus kan draaien. Op korte ritjes lukt dat niet.
Mazda MX-5 SKYACTIV-G 160 GT-M + Sports Pack - MY2016
Volvo V40 T3 Momentum - MY2014: topic
Volvo C30 1.6D Drive-E Sport - MY2009 lease
Fiat Grande Punto 1.4-16v Sport - MY2006
Mini Cooper S 1.3 Mk.VII - MY2000

Driving matters!
V40-4ever
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 02.03.2014 - 21:44

Uuh 22000km gedeeld laten we zeggen 300 rijdagen = gemiddeld 73km
Denk je dat we dat aan 36 stukjes van 2km per dag rijdden?

En dan nog, bij de verkoop is mij niets verteld over dat regeneratiegeloei wat iedere paar weken vanzelf gebeurt

Er is echt geen verkoper die een diesel afraadt mocht je wel korte stukjes rijden, de moderne diesel zou dankzij efficiency snel op temp zijn, dus sowieso is het korte stukjes verhaal van de vorige eeuw.

De v40 is gewoon een slecht ontworpen diesel (psa of niet) die veel te vroeg op de markt is gekomen

De enige reden voor de V40 is het design, en dat is gewoon het mooiste in deze klasse vind ik
Laatst gewijzigd door V40-4ever op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Als je een beetje verstand hebt van diesels dan weet je dat het korte stukjes rijden zeker niet van de vorige eeuw is. Maar goed dat gaat een verkoper je natuurlijk niet vertellen... En die D2 was al heel lang op de markt en er zijn aardig wat van verkocht voordat jij hem aanschafte. De voorloper is zelfs al sinds 2004/2005 op de markt.

Dus het is geen slecht ontworpen diesel die te snel op de markt is gekomen, de mensen die er problemen mee krijgen, door er korte stukjes mee te rijden, doen er goed aan de auto zo nu en dan goed los te rijden op de snelweg. Anders loopt je roetfilter simpelweg vol. Dat geldt ook voor de nieuwe generatie diesels van andere merken. Door dat nieuwe rijden vervuilen de egr en de roetfilter simpelweg extra snel, en de brandstofbesparing is beperkt. De herstelkosten bij een garage liggen iig hoger dan de brandstofbesparing.
Laatst gewijzigd door V50 R op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V40-4ever
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 02.03.2014 - 21:44

Dan wordt het tijd dat het nieuwe rijden voor diesels afgeraden gaat worden.

Want als ik 100 per jaar bespaar en 500 voor reparatie kwijt ben is het nieuwe rijden funest, zo had ik het nog niet bekeken, ik ga gas geven :)
Gebruikersavatar
Get!em
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 25.06.2013 - 13:30

Over korte of lange ritten: ritten korter dan 25km vallen bij mij onder de korte ritten. Dit kun je ook goed terugzien in je verbruiksgrafieken op je boordcomputer. Pas na die aantallen km wordt het verbruik op die rit constanter. Dat loeien zal hoe dan ook gebeuren, of je nu lange of korte ritten maakt, ook in de winter. Als de regeneratie cyclus net is gestart aan het eind van een rit van 100km, zal hij bij parkeren dus ook gaan loeien..

Ik rij al jaren diesels, maar af en toe, nadat de motor warm is, de toeren in gaan op de snelweg, is onderdeel van de routine. Ondertussen al weer gezamenlijk 100.000 km gereden in een D2 en een D4 V40.
Gebruikersavatar
D2
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: 01.09.2012 - 17:58

V40-4ever schreef: Uuh 22000km gedeeld laten we zeggen 300 rijdagen = gemiddeld 73km
Denk je dat we dat aan 36 stukjes van 2km per dag rijdden?

En dan nog, bij de verkoop is mij niets verteld over dat regeneratiegeloei wat iedere paar weken vanzelf gebeurt

Er is echt geen verkoper die een diesel afraadt mocht je wel korte stukjes rijden, de moderne diesel zou dankzij efficiency snel op temp zijn, dus sowieso is het korte stukjes verhaal van de vorige eeuw.

De v40 is gewoon een slecht ontworpen diesel (psa of niet) die veel te vroeg op de markt is gekomen

De enige reden voor de V40 is het design, en dat is gewoon het mooiste in deze klasse vind ik
Die verkoper raadt een diesel niet af omdat hij er vanuit mag gaan dat de klant een diesel koopt omdat hij veel rijdt. 22000 Kilometer/jaar is financieel gezien al (veel) te weinig om voor een diesel te kiezen. Zeker met de steeds zuiniger wordende benzinemotoren.

Ten tijde van de wegenbelastingvrije dieseltjes werd deze logica om zeep geholpen en kochten mensen ineens bluemotion dieseltjes om de boodschappen mee te doen. Dat doet echter niets af aan de simpele gevolgtrekking dat veelvuldig korte stukjes rijden dus wel degelijk slechts is voor een dieselmotor.

In het onderstaande artikel wordt heel duidelijk uitgelegd waarom:
http://www.driving-dutchman.com/goedkop ... te-ritjes/

Hier ook een bijzonder interessante verhandeling, met een benzinemotor in de hoofdrol:
http://www.driving-dutchman.com/dure-mo ... ig-rijden/

Dat gezegd hebbende: De 1.6 D2 is wat mij betreft een uitstekend product in zijn huidige vorm, ik heb er in 2,5 jaar tijd moeiteloos en zonder enig probleem 121000 kilometers mee afgelegd.
Laatst gewijzigd door D2 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation

Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Gebruikersavatar
Huite
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 03.04.2015 - 23:27
Locatie: Nunhem

Leuke artikelen om te lezen. Niet in de laatste plaats de commentaren! :P
Nu: XC60 T5 GT 2018 Electric Silver

Vroegah gereden:
240 DL plm. 1983
340 GL diesel plm. 1987
C30 D2 2010
V40 D2 2015
V70 T4 GT 2016
V40-4ever
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 02.03.2014 - 21:44

Dag D2

typisch geval van napraterij dat 22.000 te weinig is voor een diesel, dat was vroeger ja.

Ik hou meer van onderbouwing dan maar wat roepen, dat onderbouwen doe ik dan hieronder.
Wij hebben de V40 gekocht als jonge dealerauto van 10mnd oud, daarbij hadden we wel het voordeel dat het kwa aanschaf niet uitmaakte of we diesel of benzine zouden kiezen.
Nu maakt dat tegenwoordig nieuw ook niet meer uit, zeker in het geval van de D2 ben je nieuw nog voordeliger uit dan de T3.
De D2 en T3 zijn ongeveer vergelijkbaar, de D2 heeft 270Nm en T3 240Nm kracht.

D2 Diesel:
Wegenbelasting D2 1257kg = 1312 per jaar
22.000 / 20 = 1100liter x 1.38 = 1518 (ik heb voor de realiteit de praktijkverbruikcijfers gebruikt)
Totaal 2830 per jaar

T3 benzine:
Wegenbelasting T3 1331kg = 648 per jaar
22.000 / 16 = 1375 liter x 1.76 = 2420
Totaal 3068 per jaar

Sterker nog, voor de aankoop heb ik verschillende auto's geselecteerd, bij de meesten lag het omslagpunt op 17.000km
Laatst gewijzigd door V40-4ever op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “V40”