Pagina 4 van 5

Re: Heeft Volvo een probleem met EGR klep i.c.m. de D4 motor??

Geplaatst: 16.08.2018 - 09:57
door diesel01
RVE238 schreef: Ik ben een heel rustige rijder en zet de motor graag op de ECO stand om een hoog brandstofverbruik te vermijden.
Zou het nu zo zijn dat ik de uitgespaarde kosten van de bespaarde brandstof nu alsnog voor de kiezen krijg in de vorm van een gepeperde rekening voor de EGR...?
Is het inderdaad een goed idee om zo nu en dan even lekker door te trekken met de auto om het systeem weer schoon te krijgen?

Ik heb een Volvo V70 2014 GT8 D4

Wordt vervolgd...
Daar ligt voor jouw V70 ook het probleem.
Ik boender regelmatig even de snelweg oprit op en trek dan echt even door om hem los te krijgen.
In Dld heb ik regelmatig, indien het verkeer het toelaat, 180+ op de klok en als kruissnelheid 160.
Gemiddeld verbruik op dit moment is 7.0/100km, dat verbruik heb ik liever dan met vol zittende EGR of roetfilter bij de dealer staan.
Het eerste wat ik na de start uit zet is start/stop, kan nooit goed zijn elke keer aan en uitslaan van de motor, het is bedacht door een stropdas in Brussel die terwijl hij zich zat vol te vreten van zijn riante onkosten vergoedingen in een sterren restaurant bedacht hoe kan ik 0.01 brandstof besparen.
Dus gewoon regelmatig warm stoken en pijpjes leeg branden.
Rijdt mooi trouwens hé?, een D4 met 8gt?

Re: Heeft Volvo een probleem met EGR klep i.c.m. de D4 motor??

Geplaatst: 26.08.2018 - 21:32
door terencew47
marsman schreef: Grappig, nog even reageren op het door mij gestartte topic. Mijn V60 zit inmiddels op de 145K. Heel was problemen met EGR's gehad. Keer of 5 bij de gagarage gestaan, eigenlijk elke 20K kilometer weer issues. Zelf een keer op vakantie stilgevallen, echt balle en de reden dat ik never meer Volvo ga rijden.

Echter, er is inmiddels een fix die door de dealer is gemonteerd. Wat ik begrijp is dat er een gemodificeerde slangenset is, die de luchtcirculatie dusdanig anders inregelt, dat de vervuiling niet meer optreedt. Ik heb daar nu z'n 40K kilometers mee gereden en sindsdien geen issues meer gehad.
Uiteindelijk zijn de problemen met het stotteren en inhouden ook opgelost. Problemen lagen in een combinatie van de EGR-koel, koeler en slangen. Alle drie onder garantie vervangen, nu rijdt het weer als een trein en met veel meer vermogen. Eindelijk.

Re: Heeft Volvo een probleem met EGR klep i.c.m. de D4 motor??

Geplaatst: 27.08.2018 - 09:41
door Fulaks
diesel01 schreef:In Dld heb ik regelmatig, indien het verkeer het toelaat, 180+ op de klok en als kruissnelheid 160. [...]
Dus gewoon regelmatig warm stoken en pijpjes leeg branden.
Dat ga ik vrijdag ook nog eens doen richting Bremen. Hopelijk niet teveel werken en files...

Re: Heeft Volvo een probleem met EGR klep i.c.m. de D4 motor??

Geplaatst: 14.12.2018 - 11:41
door Brutabel
Beste forumleden / Volvo rijders,

Sinds kort lees ik mee op dit forum, omdat ik in een ver gevorderd stadium ben (proefrit) om een Volvo V60 D4 (2014) aan te schaffen.
Ik lees ontzettend veel goede berichten, maar er springt één groot nadeel bovenuit en dat is toch wel op grote schaal problemen met de EGR-klep.

Nu moet ik zeggen dat hoe recenter de topics zijn, hoe minder dit probleem naar voren komt. Het lijkt erop dat het vervangen van de al eerder genoemde slangenset ervoor zorgt dat het probleem sterk is afgenomen, maar een echte bevestiging daarvan zie ik niet naar voren komen.
Zijn er rijders met D4 motoren die aanmerkelijk minder klachten hebben na vervangen van deze slangenset? En heel misschien ook met kostenplaatje erbij?

Ook heb ik alle suggesties gezien voor het wegschrijven/dichtzetten van de EGR, maar dit is voor mij een no-go! Ik wil gewoon weten of de slangenset verbetering heeft gebracht.

Alvast bedankt!

Re: Heeft Volvo een probleem met EGR klep i.c.m. de D4 motor??

Geplaatst: 14.12.2018 - 12:44
door V50nuV60
Wat ik begrijp zou het probleem hiermee opgelost zijn. Bij mij is de slangenset net vervangen, dus kan er niets nuttigs over zeggen. Wel weet ik dat mijn dealer dit gratis heeft gedaan omdat de auto nog geen 4 jaar oud was. Verder lees ik soms op het forum dat mensen last hebben van olie verbruik met de d4. Verder eigenlijk geen bijzonderheden volgens mij.

Re: Heeft Volvo een probleem met EGR klep i.c.m. de D4 motor??

Geplaatst: 14.12.2018 - 14:36
door Fulaks
Bij mij is de slangenset en EGR-koeler preventief vervangen, ik had geen klachten en nadien zijn er ook geen opgetreden. Er staat 95.000 km op de klok.

Re: Heeft Volvo een probleem met EGR klep i.c.m. de D4 motor??

Geplaatst: 22.02.2019 - 13:44
door Dexter
Ook ik heb problemen met de EGR (foutcode: ECM-P04D900). Het motorlampje brandt regelmatig (maar gaat soms ook weer uit) en sinds kort heb ik ook de melding met het schildpadje (beperkt motorvermogen).
Ik heb zojuist gehoord (bij een Volvo specialist in Friesland) dat het sinds een week of drie mogelijk moet zijn om de EGR softwarematig dicht te laten zetten. En dat dit dan ook geen probleem bij de APK zou moeten opleveren. Weet iemand hier meer vanaf of heeft iemand hier mogelijk al ervaring mee?

Re: Heeft Volvo een probleem met EGR klep i.c.m. de D4 motor??

Geplaatst: 22.02.2019 - 17:29
door Speedyace
Ik heb begrepen dat de controle hiervan nog is uitgesteld tot 2021

Re: Heeft Volvo een probleem met EGR klep i.c.m. de D4 motor??

Geplaatst: 23.02.2019 - 13:46
door Dexter
Speedyace schreef: Ik heb begrepen dat de controle hiervan nog is uitgesteld tot 2021
Oke. In een ander topic (in het V40 subforum) stond dat het ook niet zichtbaar is bij uitlezen. Dus ook in de toekomst zal dit dan geen problemen opleveren.

Re: Heeft Volvo een probleem met EGR klep i.c.m. de D4 motor??

Geplaatst: 23.02.2019 - 18:05
door BendW
Dexter schreef: Ook ik heb problemen met de EGR (foutcode: ECM-P04D900). Het motorlampje brandt regelmatig (maar gaat soms ook weer uit) en sinds kort heb ik ook de melding met het schildpadje (beperkt motorvermogen).
Ik heb zojuist gehoord (bij een Volvo specialist in Friesland) dat het sinds een week of drie mogelijk moet zijn om de EGR softwarematig dicht te laten zetten. En dat dit dan ook geen probleem bij de APK zou moeten opleveren. Weet iemand hier meer vanaf of heeft iemand hier mogelijk al ervaring mee?

Ik rijd zo al verschillende jaren rond met een dichte egr klep op mijn D5 motor,geen enkel probleem voor de apk keuring en gedaan met alle miserie met die klep.lekkere zuivere lucht in je motor ipv de uitlaatgassen er door te jagen!

Re: Heeft Volvo een probleem met EGR klep i.c.m. de D4 motor??

Geplaatst: 27.02.2019 - 14:02
door Dexter
Ik heb contact gehad met RICA.
Het blijkt bij de VEA motoren toch allemaal wat ingewikkelder.

Deze reactie kreeg ik via de mail:

Ik heb het er heel even met de heren over gehad, aangezien u een VEA heeft, is de procedure om de software te laden iets uitgebreider, dan alleen met de iSoftloader.

U heeft de VEA tool nodig. Deze kunt u lenen, maar hiervoor moet u wel een borg van € 250 betalen.

Ik zal de link van de beschrijving van deze tool bijvoegen, dan kunt u de handelingen zien die noodzakelijk zijn.
https://helpdesk.rica.nl/wp-content/upl ... nd_DEF.pdf

U hoeft geen fysieke handelingen te doen, maar u moet er wel rekening mee houden dat het niet 100% zeker is dat de foutcode van het motorvermogen verdwijnt.

Vriendelijke groeten,
Kind regards,


Om de isoftloader te gebruiken moet eerst de ECU uit de auto gehaald worden en vervolgens met de speciale VEA tool ge-unlocked worden. Pas hierna kan de isoftloader gebruikt worden.
Verder blijkt dus dat de foutcode (het schildpadje) mogelijk niet verdwijnt.

Re: Heeft Volvo een probleem met EGR klep i.c.m. de D4 motor??

Geplaatst: 05.03.2019 - 23:11
door Godtoh
Rica heeft op hun website staan dat de egr dicht kan, ook volvotune is hiermee aan het testen.

Re: Heeft Volvo een probleem met EGR klep i.c.m. de D4 motor??

Geplaatst: 19.03.2019 - 22:02
door Hans2
Bij ca 95000 km is bij mijn S60 D4 van 2014 de slangenset onder garantie vervangen. Nu ben ik net over de 220000 km en geen enkel probleem meer gehad.

Re: Heeft Volvo een probleem met EGR klep i.c.m. de D4 motor??

Geplaatst: 20.03.2019 - 19:15
door nickster
Dexter schreef: Ook ik heb problemen met de EGR (foutcode: ECM-P04D900). Het motorlampje brandt regelmatig (maar gaat soms ook weer uit) en sinds kort heb ik ook de melding met het schildpadje (beperkt motorvermogen).
Ik heb zojuist gehoord (bij een Volvo specialist in Friesland) dat het sinds een week of drie mogelijk moet zijn om de EGR softwarematig dicht te laten zetten. En dat dit dan ook geen probleem bij de APK zou moeten opleveren. Weet iemand hier meer vanaf of heeft iemand hier mogelijk al ervaring mee?
welke volvo specialist als ik vragen mag?

Re: Heeft Volvo een probleem met EGR klep i.c.m. de D4 motor??

Geplaatst: 21.03.2019 - 22:37
door Dexter
nickster schreef: welke volvo specialist als ik vragen mag?
Je hebt PM.

Re: Heeft Volvo een probleem met EGR klep i.c.m. de D4 motor??

Geplaatst: 22.03.2019 - 08:26
door Godtoh
Waarom niet gewoon hier posten? Heeft de rest er ook iets aan.

Re: Heeft Volvo een probleem met EGR klep i.c.m. de D4 motor??

Geplaatst: 22.03.2019 - 17:43
door BendW
Omdat veel leden er tegen zijn...

Re: Heeft Volvo een probleem met EGR klep i.c.m. de D4 motor??

Geplaatst: 23.03.2019 - 22:57
door Godtoh
Is toch ieder z'n eigen keuze om het wel of niet te doen. Men is zich ervan bewust dat ze een milieudelict plegen, is gewoon info.

Re: Heeft Volvo een probleem met EGR klep i.c.m. de D4 motor??

Geplaatst: 24.03.2019 - 10:11
door Edgecrusher
Zolang je door de emissietestkomt bij bijvoorbeeld de APK zie ik geen milieudelict.
Het niet dat je een roetfilter of katalysator weghaalt.
Of de EGR afdoppen in praktijk nu schoner of vervuilender is, zijn de meningen over verdeeld.
Een slecht werkende EGR is in ieder geval niet beter en daarmee rondrijden is ook geen milieudelict...

Re: Heeft Volvo een probleem met EGR klep i.c.m. de D4 motor??

Geplaatst: 24.03.2019 - 23:07
door Dexter
BendW schreef: Omdat veel leden er tegen zijn...
Zo zat ik ook te denken.

Maar aan de andere kant is het gewoon op te zoeken uiteraard waar de Rica dealers te vinden zijn.
Zie hier voor een lijst.