Marc Apeldoorn schreef:
Ik persoonlijk vind het rijden in een R dus niet veel duurder dan in een andere Volvo (en ik heb er best wel een paar gehad). Benzine verbruik valt mee maar is wat hoger, en alleen haldex koppeling, 4c en koppeling en turbo zijn duurdere onderdelen dan in een andere Volvo (waarbij 4c en haldex ook in veel andere modellen aanwezig zijn)
Je hebt wel een punt hoor, maar dat spul is wel zo verschrikkelijk duur:
- Four-C: Reken op €300,00 per demper (Ik importeer ze soms goedkoper, maar dat hangt van wisselkoersen af)
- Koppeling: Met dual-mass vliegwiel zit je zo op €1700,00 - €2000,00
- Heldex: Achter dif/koppeling is €3500,00. De 'bus' is veel goedkoper (€200,00 meen ik?)
- Dan nog de scheurende cylinderwanden, dit is écht een killer voor je portemonnee en controleren is mogelijk met een cameraatje
- De turbo kost je €1000,00. Gaat echter niet veel eerder kapot dan bij een normale turbomotor.
Dat wil je niet net na aankoop allemaal aan de hand hebben. De onderdelen die ook in andere Volvo's zitten (Four-C/AWD/koppeling) zijn daar ook duur, de R combineert dit allemaal en dat maakt het in combinatie met het vermogen en -mogelijk- daarbij horende rijstijl is dat een risico.
Nogmaals, een goedkope R (8K á 9K) hoeft niet slecht te zijn, maar controleer heel goed! Beurtjes kun je zelf doen (doe ik zelf ook), maar juist die dure klussen en onderdelen kun je zelf veel lastiger mee aan de slag als je niet heel technisch aangelegd bent. Ik zou zeggen dat je voor 12K hele goede auto's moet kunnen vinden waarbij het risico stukken minder is dan bij een R van 8K.