Wat een volstrekte onzin en stemmingmakerij.
Olieverbruik is inherent aan het principe van de verbrandingsmotor (Otto of Diesel). Mensen die beweren geen olieverbruik te hebben, hebben het niet opgemerkt maar het is er altijd.
Een oliepeil dat niet daalt, betekent dat er condenswater onder de olie staat of dat de olie met brandstof is verdund (veel koude starts en niet regelmatig goed warmdraaien van de motor).
Een motor die 105.000 km heeft gedraaid is onderhevig aan slijtage. De mate van slijtage wordt mede bepaald door het gebruik en dat kan best, al was het onbewust, zeer belastend voor de motor geweest zijn.
De motor is kennelijk gedeeltelijk gedemonteerd geweest (onderzoek van een maand), dan kan aanvankelijk het olieverbruik wat forser zijn. Sinds de start van het topic is het gedaald tot 1l per 15.000km of minder, een volstrekt normaal en acceptabel verbruik.
Dat Jaromir er niet gerust op is, kan ik begrijpen en de tijd zal uitwijzen of dat terecht is. Maar om van Volvo te verwachten er in dit stadium iets aan te doen, is niet terecht.
Wat irritant is, zijn de aasgieren die er boven hangen, “niet zo netjes”, “flutservice”, “media opzoeken”,” Ik kan me indenken dat zelf het motorgeluid nu iets anders is geworden”.
Motorproblemen op 105 000km
- Ernst64
- 3rd Gear member
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
240-VAN 2.4D MY87
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
-
- 6th Gear member
Ernst denk aan je bloeddruk! Natuurlijk is olieverbruik normaal, alleen vergelijken mensen dat met andere vergelijkbare gevallen die dan minder of geen olie tussen de beurten gebruiken. De angst die ontstaat is dat de auto uit de garantie loopt en dat de kosten voor problemen met een PIh buiten de garantie fors kunnen zijn. Dus begrijpelijk dat je als klant volvo aanspreekt. Dat het vervolgens wordt bestempeld als binnen de norm, is prima, maar je wil je als klant simpelweg indekken voor problemen. En zoals je zelf aangeeft heeft het tijd nodig.
Oh en volvo verdedigen is niet echt nodig, die staan hun mannetje wel, getuige het symbool in de grill!
Oh en volvo verdedigen is niet echt nodig, die staan hun mannetje wel, getuige het symbool in de grill!

- NielsPHEV
- 7th Gear member
Probleem is dat we te weinig details kennen om een gefundeerd oordeel te kunnen vellen. Het lijkt alsof het olieverbruik er voor de motor schade niet was en na de reparatie is ontstaan. Nu kan een revisie tot een wat hoger olie verbruik leiden bij het inlopen van de motor alleen is dat niet iets wat je verwacht als er alleen een kop revisie heeft plaats gevonden en het bottom end onaangeroerd is gebleven maar dat weten we dus niet zeker. Daarbij heb ik de indruk dat het opgegeven olieverbruik is gedaald wat wellicht zou kunnen betekenen dat de motor nooit tot max afgevuld is geweest na de reparatie....
Even terug naar de dingen die door TS zijn gesteld als de auto idd een olieverbruik heeft van 0,5 liter per 5.000 km na motorschade en de daaropvolgende reparatie terwijl er voor de reparatie geen olie bijgevuld werd tussen de beurten dan kan ik me zijn verontrustheid voorstellen.
Even terug naar de dingen die door TS zijn gesteld als de auto idd een olieverbruik heeft van 0,5 liter per 5.000 km na motorschade en de daaropvolgende reparatie terwijl er voor de reparatie geen olie bijgevuld werd tussen de beurten dan kan ik me zijn verontrustheid voorstellen.
- diesel01
- Geartronic member
Hier iemand die nooit hoeft bij te vullen en regelmatig even de 205 paardjes laat trappelen waarbij de cruise vast staat op 180.Ernst64 schreef: Wat een volstrekte onzin en stemmingmakerij.
Olieverbruik is inherent aan het principe van de verbrandingsmotor (Otto of Diesel). Mensen die beweren geen olieverbruik te hebben, hebben het niet opgemerkt maar het is er altijd.
Een oliepeil dat niet daalt, betekent dat er condenswater onder de olie staat of dat de olie met brandstof is verdund (veel koude starts en niet regelmatig goed warmdraaien van de motor).
Een motor die 105.000 km heeft gedraaid is onderhevig aan slijtage. De mate van slijtage wordt mede bepaald door het gebruik en dat kan best, al was het onbewust, zeer belastend voor de motor geweest zijn.
De motor is kennelijk gedeeltelijk gedemonteerd geweest (onderzoek van een maand), dan kan aanvankelijk het olieverbruik wat forser zijn. Sinds de start van het topic is het gedaald tot 1l per 15.000km of minder, een volstrekt normaal en acceptabel verbruik.
Dat Jaromir er niet gerust op is, kan ik begrijpen en de tijd zal uitwijzen of dat terecht is. Maar om van Volvo te verwachten er in dit stadium iets aan te doen, is niet terecht.
Wat irritant is, zijn de aasgieren die er boven hangen, “niet zo netjes”, “flutservice”, “media opzoeken”,” Ik kan me indenken dat zelf het motorgeluid nu iets anders is geworden”.
Blok word alle dagen goed warm en ook het inlaat traject is volledig schoon(kort geleden gecheckt)
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Jaromir
- 3rd Gear member
Beste Ernst64,
Als het jouw zelf verdiende/betaalde 75 000 euro was waar na 18 maandenzo mee wordt omgegaan, dan kunje de verontrustheid wel begrijpen.
Als het om mn voorganger (seat ibiza) ging, dan had ik t ook vervelend gevonden, maja het was geen top of the bill auto, dus dan accepteer je zoiets Sneller...
Maar we praten hier over 75 000 euro, en als er dan na 18 maanden reacties worden gegeven dat het product al ouder is, en een hoge km stand heeft (105 000), dat vind ik aan absolute afknapper.
En alleen vanwege de reactie zou ik het niet meer durven zoveel geld nogmaals te investeren, dus de xc90 is uitgesteld, maar eens de kat uit de boom kijken.
Ik ben er direct achteraan gegaan, aangezien er anders dalijk gezegd wordt dat het buiten de garantietermijn gemeld is geworden.
Ik ben nu al een stuk geruster erop dat het dossier ook na de garantieperiode open blijft, aangezien je wat tijd nodig hebt om te zien hoeveel hoger het verbruik precies is...
Maar een feit is, voor het koelvloeistof defekt, kwam er nooit een melding over olie bijvullen tussen de beurten.
Na het koelvloeistof defekt kwamde melding 3x binnen 20 000km en dan is er bij de beurt ook nog bijgevuld geworden.
PS, ik vul zelf de olie niet bij, dat laat ik de garage doen, zodat ze ook precies weten hoeveel vol de tank precies is etc.
Als het jouw zelf verdiende/betaalde 75 000 euro was waar na 18 maandenzo mee wordt omgegaan, dan kunje de verontrustheid wel begrijpen.
Als het om mn voorganger (seat ibiza) ging, dan had ik t ook vervelend gevonden, maja het was geen top of the bill auto, dus dan accepteer je zoiets Sneller...
Maar we praten hier over 75 000 euro, en als er dan na 18 maanden reacties worden gegeven dat het product al ouder is, en een hoge km stand heeft (105 000), dat vind ik aan absolute afknapper.
En alleen vanwege de reactie zou ik het niet meer durven zoveel geld nogmaals te investeren, dus de xc90 is uitgesteld, maar eens de kat uit de boom kijken.
Ik ben er direct achteraan gegaan, aangezien er anders dalijk gezegd wordt dat het buiten de garantietermijn gemeld is geworden.
Ik ben nu al een stuk geruster erop dat het dossier ook na de garantieperiode open blijft, aangezien je wat tijd nodig hebt om te zien hoeveel hoger het verbruik precies is...
Maar een feit is, voor het koelvloeistof defekt, kwam er nooit een melding over olie bijvullen tussen de beurten.
Na het koelvloeistof defekt kwamde melding 3x binnen 20 000km en dan is er bij de beurt ook nog bijgevuld geworden.
PS, ik vul zelf de olie niet bij, dat laat ik de garage doen, zodat ze ook precies weten hoeveel vol de tank precies is etc.
Laatst gewijzigd door Jaromir op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
- jvov60
- 4th Gear member
Het is gewoon een waardeloze oplossing van Volvo naar @Jaromir.
En nog steeds geen mogelijkheid voor het afsluiten van aanvullende garantie na 2 jaar bij Volvo Nederland.
En nog steeds geen mogelijkheid voor het afsluiten van aanvullende garantie na 2 jaar bij Volvo Nederland.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
-
- 5th Gear member
Je heb niets aan aanvullende garantie, als het binnen de marges valt...
- Ernst64
- 3rd Gear member
Jaromir,
Mijn XC70 heeft nog wel iets meer gekost en ik heb ‘m zelf betaald. Dus ik weet jouw financiële aderlating op waarde te schatten.
Hij heeft 109.000km gelopen en een olieverbruik van 1l op ca. 12.000km.
Dit verbruik heb ik binnen de garantieperiode geconstateerd en niet bij de dealer genoemd, omdat het volstrekt normaal is.
Je gaf zelf aan dat het nu al meer dan 7.500km geleden is dat voor de laatste keer gevraagd werd om 0,5l olie, dat is minder dan één liter per 15.000km.
Dat je het na het koelvloeistofverlies, argwanend bent en dat je het hebt laten vastleggen, is volstrekt begrijpelijk en verstandig.
Verder is er niet zoveel aan de hand.
Heus ik weet waar ik over praat, als werktuigbouwkundig ingenieur kan ik het technische aspect goed beoordelen.
Uit je opmerkingen maak ik op dat je zelf geen technische achtergrond hebt.
Waarschijnlijk is het grootste probleem de communicatie geweest, je hebt een vervelende storing gehad, je constateert een ander probleem dat er in jouw ogen voordien niet was en je wordt weggestuurd.
Mij hadden ze zo kunnen behandelen, jou hadden ze zorgvuldiger moeten uitleggen hoe het in elkaar zit, ze hadden in ieder geval de indruk dat je weggestuurd werd, moeten wegnemen.
Het is zo jammer dat er een aantal anderen zijn, die voortdurend (motor)olie op het vuur gooien, dat helpt niet in het acceptatieproces.
Want dat is het enige dat je voorlopig kan doen, accepteren.
Ik wens je veel fijne en storingsvrije kilometers toe.
Ernst
Mijn XC70 heeft nog wel iets meer gekost en ik heb ‘m zelf betaald. Dus ik weet jouw financiële aderlating op waarde te schatten.
Dit verbruik heb ik binnen de garantieperiode geconstateerd en niet bij de dealer genoemd, omdat het volstrekt normaal is.
Je gaf zelf aan dat het nu al meer dan 7.500km geleden is dat voor de laatste keer gevraagd werd om 0,5l olie, dat is minder dan één liter per 15.000km.
Dat je het na het koelvloeistofverlies, argwanend bent en dat je het hebt laten vastleggen, is volstrekt begrijpelijk en verstandig.
Heus ik weet waar ik over praat, als werktuigbouwkundig ingenieur kan ik het technische aspect goed beoordelen.
Waarschijnlijk is het grootste probleem de communicatie geweest, je hebt een vervelende storing gehad, je constateert een ander probleem dat er in jouw ogen voordien niet was en je wordt weggestuurd.
Mij hadden ze zo kunnen behandelen, jou hadden ze zorgvuldiger moeten uitleggen hoe het in elkaar zit, ze hadden in ieder geval de indruk dat je weggestuurd werd, moeten wegnemen.
Het is zo jammer dat er een aantal anderen zijn, die voortdurend (motor)olie op het vuur gooien, dat helpt niet in het acceptatieproces.
Ernst
Laatst gewijzigd door Ernst64 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
240-VAN 2.4D MY87
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
- jp-v60
- 4th Gear member
Sorry Ernst, maar ik heb iemand nog nooit zo slap uit zijn nek horen lullen. Jaromir zijn Volvo gebruikte geen olie voor de reparatie en nu wel dus de motor heeft iets opgelopen tijdens dat hij zonder koelvloeistof gedraaid heeft. Volvo hoort dit op te lossen.Ernst64 schreef: Jaromir,
Ernst
En bij mijn Volvo hoef ik ook nooit tussen de beurten door bij te vullen en mijn auto is echt goed warm wordt regelmatig op hoge snelheid gereden.
Hoge kilometerstand heeft er ook niets mee te maken, mijn vorige auto had 250.000 km gereden en deze hoefde ik ook nooit bij te vullen tussen de beurten door. Zeker een diesel verbruikt minder olie dan een benzineblok ( bij deze wordt de oliefilm weggespoelt langs de cilinderwanden )
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
Mijn XC70 D3 AWD heeft nu 98000km gelopen en 23000km sinds de laatste beurt en mijn oliepeil staat nog steeds 1 blokje onder max...nog nooit een druppel olie bijgevuld in alle vorige Volvo's die ik gehad heb, op de 240 na, want dat was een VW blok.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 5th Gear member
Puike uitspraken. Zal mij benieuwen of ze die op de HTS autotechniek zullen onderstrepen.....jp-v60 schreef:
Hoge kilometerstand heeft er ook niets mee te maken, mijn vorige auto had 250.000 km gereden en deze hoefde ik ook nooit bij te vullen tussen de beurten door. Zeker een diesel verbruikt minder olie dan een benzineblok ( bij deze wordt de oliefilm weggespoelt langs de cilinderwanden )
- jp-v60
- 4th Gear member
Die zullen het zeker met mij eens zijn dat dat de reden is dat een diesel vaak twee keer zolang meegaat, niet omdat deze zogenaamd steviger gebouwd is.
Hetzelfde geldt voor een lpg motor, deze gaat ook langer mee dan een benzinemotor, ook hier wordt namelijk de oliefilm niet weggespoeld langs de cilinderwanden.
Hetzelfde geldt voor een lpg motor, deze gaat ook langer mee dan een benzinemotor, ook hier wordt namelijk de oliefilm niet weggespoeld langs de cilinderwanden.