Verbod op roetfilter verwijdering
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
@ IkeV70: de meesten hebben het filter laten zitten althans, de behuizing. Van binnen doorgeslagen/leeg en van buiten lijkt het allemaal pico bello.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 5th Gear member
Ik vind het allemaal wel meevallen, Bover heeft z'n DPF nog en alleen EGR weg laten schrijven. Vraag me af hoeveel NOx dat nou eigenlijk scheelt. Is het 5%? 50% 500%? Wie het weet mag het zeggen. Feit blijft dat de EGR een ellendige reputatie heeft waar menig dieselaar op een gegeven moment tegen aan loopt.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(1997) Volvo S40 2.0
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
JahAaaaa!
Maar of het filter er nu wel zit of niet, EGR weggeschreven of afgedopt is, softwarematig het regeneratie proces is weggeschreven, het maakt allemaal niet uit hoeveel meer of minder NOx, CO2 of voor mijn part H2O er achter uit die pijp komt: de auto voldoet niet meer aan de typegoedkeuring........er maar even vanuit gaande dat Volvo de zaak niet heeft lopen flessen a la Volkswagen.
En dat gaan ze nu aanpakken........en heeft ook wel te maken met milieu maar, met dank aan VW, weten we immers wel hoe dat zit.......met dat milieu.
Maar of het filter er nu wel zit of niet, EGR weggeschreven of afgedopt is, softwarematig het regeneratie proces is weggeschreven, het maakt allemaal niet uit hoeveel meer of minder NOx, CO2 of voor mijn part H2O er achter uit die pijp komt: de auto voldoet niet meer aan de typegoedkeuring........er maar even vanuit gaande dat Volvo de zaak niet heeft lopen flessen a la Volkswagen.
En dat gaan ze nu aanpakken........en heeft ook wel te maken met milieu maar, met dank aan VW, weten we immers wel hoe dat zit.......met dat milieu.
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 5th Gear member
V70/2.4D/2003 schreef: JahAaaaa!
Tja, in principe heb je gelijk. Maar dan moet je ook de V40 D4 rijders aanpakken die de eco-bandjes hebben omgewisseld voor normale banden. Want de 14% bijtelling was op basis van die smalle bandjes. Of je moet alle getunede auto's van de weghalen, voldoen ook niet meer aan typegoedkeuring.
Misschien moeten ze dieseltjes maar wat zwaarder belasten, dan gaat iedereen wel over op plugin hybrids of hybride benzines

[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(1997) Volvo S40 2.0
(1997) Volvo S40 2.0
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Dat is fiscaal en daar ga ik niet over.
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Oceanracer
- Geartronic member
Straks is alles weer gewoon 22%, dus is dat gezeur ook weer opgelost, maar daar ging dit topic niet over.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Nee, dan onze Oosterburen. Verander daar een lampje, bandje of whatever en je kunt naar de Techniche Uberwachungs Verein en laten het bij- of afschrijven van je kentekenbewijs.
Laatst gewijzigd door V70/2.4D/2003 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Jers3n
- 5th Gear member
Gebruik EGR zorgt volgens het www voor ca. 30% minder NOx, dus het dichtzetten zorgt voor, raar maar waart5power schreef: Ik vind het allemaal wel meevallen, Bover heeft z'n DPF nog en alleen EGR weg laten schrijven. Vraag me af hoeveel NOx dat nou eigenlijk scheelt. Is het 5%? 50% 500%? Wie het weet mag het zeggen. Feit blijft dat de EGR een ellendige reputatie heeft waar menig dieselaar op een gegeven moment tegen aan loopt.

NOx is echter tot bijna 300x schadelijker voor het broekaseffect dan CO2, dus of de winst in CO2 reductie (zuinig rijden dus) door dichtzitten EGR qua broeikaseffect opweegt tegen toename NOx hangt af van de werkelijke uitstoot cq verhouding per km van beide.
NOx is echter niet alleen een broeikasgas, het is ook erg slecht voor de (menselijke) luchtwegen en een oorzaak van zure regen.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- diesel01
- Geartronic member
Je kunt natuurlijk ook doorslaan maar dat vind ik het prettige van onze oosterburen, die gedogen niet en zijn dus lekker duidelijk.V70/2.4D/2003 schreef: Nee, dan onze Oosterburen. Verander daar een lampje, bandje of whatever en je kunt naar de Techniche Uberwachungs Verein en laten het bij- of afschrijven van je kentekenbewijs.
Heb ooit eens een bekeuring gehad voor het niet trekken van 9 spanbanden, op een vracht hout van 25ton 6 spanbanden getrokken en dus volgens het rekenmodule 9 te weinig, deed €125 per spanband en 4 punten in Flensburg.
Dat vergat je een volgende keer niet weer

V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- dbosker
- 6th Gear member
Klopt, stalen remslangetjes gemonteerd on de S60 en C70. Dan moet je er om denken dat je daar een ABE (Algemeine Betriebs Erlaubnis) bij krijgt. Kun je deze niet tonen bij de TüV Prüfung dan volgt afkeur.V70/2.4D/2003 schreef: Nee, dan onze Oosterburen. Verander daar een lampje, bandje of whatever en je kunt naar de Techniche Uberwachungs Verein en laten het bij- of afschrijven van je kentekenbewijs.
laatste Volvo (960) verkocht
-
- 3rd Gear member
In Belgie erger, daar mag je gewoon niets veranderen aan je autodbosker schreef:Klopt, stalen remslangetjes gemonteerd on de S60 en C70. Dan moet je er om denken dat je daar een ABE (Algemeine Betriebs Erlaubnis) bij krijgt. Kun je deze niet tonen bij de TüV Prüfung dan volgt afkeur.V70/2.4D/2003 schreef: Nee, dan onze Oosterburen. Verander daar een lampje, bandje of whatever en je kunt naar de Techniche Uberwachungs Verein en laten het bij- of afschrijven van je kentekenbewijs.

2017 Volvo V40 D2 [ Daily ]
2007 Volvo C30 T5 [ #Racecar ]
2016 Honda Grom [ Poging tot motor ]
2007 Volvo C30 T5 [ #Racecar ]
2016 Honda Grom [ Poging tot motor ]
- hvt
- 5th Gear member
Beetje offtopic misschien.
Maar we moeten van de overheid verplicht een roetfilter op een diesel hebben vanwege de luchtkwaliteit.
En houtkachels, houtgestookte cv installaties, ed mag gewoon.
Als je eens weet wat voor schadeljke stoffen hieruit komen.
Ik heb me hierin verdiept vanwege buren die een houtgestookte ketel geplaatst hebben.
De pijp zit 6m vanaf mijn schutting en 15m vanaf mijn achterdeur. En brandt in principe van oktober tot zeg maar april altijd.
Gevolg: ramen moeten dicht, was kan niet buiten, honden stinken naar rook, enz.
Maar mag gewoon. Zonder filter
Als je leest hoe schadelijk de rook is, schrik je gewoon. En snap je bepaalde regels niet meer.
Ik heb in Wijster bij de afvalverbranding gewerkt, en daar was de lucht uit de schoorstenen schoner.
[frustatiemodus uit]
Maar we moeten van de overheid verplicht een roetfilter op een diesel hebben vanwege de luchtkwaliteit.
Ik heb me hierin verdiept vanwege buren die een houtgestookte ketel geplaatst hebben.
De pijp zit 6m vanaf mijn schutting en 15m vanaf mijn achterdeur. En brandt in principe van oktober tot zeg maar april altijd.
Als je leest hoe schadelijk de rook is, schrik je gewoon. En snap je bepaalde regels niet meer.
Ik heb in Wijster bij de afvalverbranding gewerkt, en daar was de lucht uit de schoorstenen schoner.
[frustatiemodus uit]

V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
- diesel01
- Geartronic member
Hahaha ik zit as we speak bij mijn houtkacheltje een biertje met sigaar te doen..hvt schreef: Beetje offtopic misschien.
[frustatiemodus uit]![]()
Weleens op een koude winterdag voor het centraal in Groningen langs gelopen als heel links Groningen op hun woonbootje zit met hun alles brandertje aan en dikke hennep truien???
Haha lopen te neuzelen dat al die vieze SUV's voor het station staan te walmen voor het verkeerslicht maar zelf wel op hout stoken, helemaal lachen word het wanneer het koud en windstil is... In het donker zie je dan in het xenonlicht de smog hangen van de houtkachels in de boten..
Do as i say, not as i do....
V90 T6 Recharge Rdesign
- hvt
- 5th Gear member
Als jij een sigaar rookt krijg jij toch al schadelijke stoffen binnen.diesel01 schreef:Hahaha ik zit as we speak bij mijn houtkacheltje een biertje met sigaar te doen..
Weleens op een koude winterdag voor het centraal in Groningen langs gelopen als heel links Groningen op hun woonbootje zit met hun alles brandertje aan en dikke hennep truien???
Haha lopen te neuzelen dat al die vieze SUV's voor het station staan te walmen voor het verkeerslicht maar zelf wel op hout stoken, helemaal lachen word het wanneer het koud en windstil is... In het donker zie je dan in het xenonlicht de smog hangen van de houtkachels in de boten..
Do as i say, not as i do....

Maar stook jij alleen 's avonds of ook overdag? En ook door de week?
Op een koude winterdag heb ik er ook minder moeite mee, hoort er zelfs wel een beetje bij.
Zoals jij het beschrijft heb jij hem ook voor de gezelligheid. Snap ik ook wel: lekkere warmte, speelse vlammen.
Maar die van de buren staat in de garage en deze brand al een aantal weken dag en nacht.
Ook als er geen warmtevraag is, brand deze zachtjes.
Gaat dus om een houtgestookte cv ketel, dus op echt hout en niet op pallets. Maar gaat zo te ruiken niet alleen schoon hout in.
Als ze niet thuis zijn en er niet op tijd hout in gooien gaat hij extra roken. Met als gevolg dat ze hem later weer moeten opstarten. En dan raad je het al, weer extra rook.
Twee weken terug de hele zaterdagmiddag in de tuin bezig geweest, en 's avonds na het douchen op de bank zat de geur nog in mijn neus.
We hebben een berner sennen die graag buiten is, maar stinkt 's avonds dus naar rook.
Ook met het najaarszonnetje de was buiten of het huis luchten gaat vaak niet.
Ik ben dus een en ander gaan uitzoeken, en ben geschrokken hoe schadelijk houtrook is.
Zie bijvoorbeeld op de site van de longfonds. longfonds
Maar ook sites tegen rookoverlast:
www.houtrookvrij.nl
houtrook.com
Maar om weer een beetje ontopic te komen:
Verbod op roetfilterverwijdering is een +1
(En volgende verplichting moet worden: een filter in de houtgestookte installaties)
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
- evert65
- 6th Gear member
pffft...., deze discussie nu pas gelezen
wat een emoties , het blijft lastig discussieren op het web
in de kroeg zie je ook de mimiek erbij, hier komt hetbsoms wat hard over, gelukkig slaat de vlam niet in de pan
en is iedereen van goed bedoeling, op zijn eigen manier
wel geen egr of dpf zal me worst wezen, ik vind : zolang jij kan aantonen dat je uitlaatgassen schoon genoeg zijn om aan de normen te voldoen dat de roverheid dan niet moet zeiken, Den Haag meent altijd het licht te hebben, heeft een ander een beter idee ...
dan volgen zware repressies
ik kom uit de landbouw, en al dat gedoe rondom de mestwetgeving heb ik vanaf 1982 bewust mee gemaakt, ook de repressies ( forse boetes) als iemand afweek van de bureauregels (bijv silo afdekking mocht maar op 1 manier)
echter bijna al wat den haag toen als evangelie verkondigde is in de tijd weer achterhaald en terug gedraaid, zelfs het verbod op bemesten van het land in de winter wordt nu waarschijnlijk weer uit de wetgeving gehaald
de moraal van het verhaal...
inzicht is vaak beperkt, men focust op 1 aspect en vergeet ( Of negeert ) voor het gemak de rest, totdat men er achter komt dat men toch wel wat samenhang over het oog zag
best kans dat over wat jaartjes iemand er achter komt dat die NOx ergens goed voor is , of op een veel makkelijkere manier kan worden afgebroken of afgevangen kan worden
want al die hypes die over de mensheid zijn uitgestort in de loop van de tijd...., 't draait alleen om $$$$$$ voor de staatskas
miljeu? me reet, laat ze dan zelf het goede voorbeeld gaan geven!
o.a kolen centrales
zo ik moest even off topic mijn gal kwijt
wat een emoties , het blijft lastig discussieren op het web
in de kroeg zie je ook de mimiek erbij, hier komt hetbsoms wat hard over, gelukkig slaat de vlam niet in de pan
en is iedereen van goed bedoeling, op zijn eigen manier
wel geen egr of dpf zal me worst wezen, ik vind : zolang jij kan aantonen dat je uitlaatgassen schoon genoeg zijn om aan de normen te voldoen dat de roverheid dan niet moet zeiken, Den Haag meent altijd het licht te hebben, heeft een ander een beter idee ...
dan volgen zware repressies
ik kom uit de landbouw, en al dat gedoe rondom de mestwetgeving heb ik vanaf 1982 bewust mee gemaakt, ook de repressies ( forse boetes) als iemand afweek van de bureauregels (bijv silo afdekking mocht maar op 1 manier)
echter bijna al wat den haag toen als evangelie verkondigde is in de tijd weer achterhaald en terug gedraaid, zelfs het verbod op bemesten van het land in de winter wordt nu waarschijnlijk weer uit de wetgeving gehaald
de moraal van het verhaal...
inzicht is vaak beperkt, men focust op 1 aspect en vergeet ( Of negeert ) voor het gemak de rest, totdat men er achter komt dat men toch wel wat samenhang over het oog zag
best kans dat over wat jaartjes iemand er achter komt dat die NOx ergens goed voor is , of op een veel makkelijkere manier kan worden afgebroken of afgevangen kan worden
want al die hypes die over de mensheid zijn uitgestort in de loop van de tijd...., 't draait alleen om $$$$$$ voor de staatskas
miljeu? me reet, laat ze dan zelf het goede voorbeeld gaan geven!
o.a kolen centrales
zo ik moest even off topic mijn gal kwijt
keep calm!, your randomizer is running
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Volgens mijn bescheiden mening hebben wij het hier over sjoemelsoftware, "eigenhandig" geklooi met software, EGR en roetfilters. Niet over sigaren en kolencentrales.......Want beiden zijn nodig.
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- OGA244
- 8th Gear member
Groenlinks is nu ook met GM in de weer, al rijdende stootte een Zafira veel meer NOx uit, dat riekt naar bedrog...
Stilstaande auto's kun je aan regels laten voldoen, rijdende wordt nog een interessant probleem.
@ Evert65, jij kunt niet aantonen dat je auto (met afgedopte EGR) voldoet, je hoopt het....
Stilstaande auto's kun je aan regels laten voldoen, rijdende wordt nog een interessant probleem.
@ Evert65, jij kunt niet aantonen dat je auto (met afgedopte EGR) voldoet, je hoopt het....
- evert65
- 6th Gear member
nee niet ik kan het aantonen , of ik hoop het,
maar ik bedoelde eigenlijk
dat het dan via meting is aan te tonen bij de apk, jij krijg dan een bewijsje dat je wagen , linksom , of rechtsom, met, of zonder spaceware aan de vereisten voldoet
hoe je dat voorelkaar krijgt is jouw zaak , zo bedoel ik het
we zijn toch allemaal volwassen `ahum` laat dan de overheid een richtlijn opstellen ipv gedetailleerd voorschrijven hoe het moet
maar ik bedoelde eigenlijk
dat het dan via meting is aan te tonen bij de apk, jij krijg dan een bewijsje dat je wagen , linksom , of rechtsom, met, of zonder spaceware aan de vereisten voldoet
hoe je dat voorelkaar krijgt is jouw zaak , zo bedoel ik het
we zijn toch allemaal volwassen `ahum` laat dan de overheid een richtlijn opstellen ipv gedetailleerd voorschrijven hoe het moet
keep calm!, your randomizer is running