Pagina 4 van 7

Re: Nihiltarief

Geplaatst: 17.11.2015 - 09:19
door Autozoeker
@ autowina

1. de meeste my13 kopers zijn de verplichting in 2012 aangegaan. Derhalve per 1-1-2017 vrij van desinvestering bijtelling op de mia/kia.
2. :D

Re: Nihiltarief

Geplaatst: 17.11.2015 - 11:49
door vaudi
Autozoeker schreef: @vaudi
Met betrekking tot max KIA heb je gelijk. Dat was idd € 15.470 ipv 16.800.
Bij een goedlopende zaak (en daar hadden we het over) zit je na mkb vrijstelling nog in de 52%. Dus lijk me gewoon ok om kosten met 52% te verminderen.

Voor het totaal plaatje schuift de grens € 1.330 op. Maar strekking blijft zelfde, hoe lager de rest waarde, hoe meer een goedlopende eenmanszaak ervan profiteert.
@Autozoeker:
Ik begrijp de 52% dat klopt. Maar een zzpér die mag ook de MKB winstvrijstelling toepassen.
Dat is 14% v.d. winst na ondernemersaftrek.
Die winst is kleiner door de aftrekposten van de V60 dus vandaar denk ik dat je uiteindelijk 52-14 is 38% voordeel hebt.
Of maak ik nu een denk fout?

Re: Nihiltarief

Geplaatst: 17.11.2015 - 13:07
door Autowina
Die 14% is aftrek van de winst. Je betaalt dan dus 52% * 86% = 44,72% belasting.

De aftrekposten zijn: MIA (€ 21.600), KIA (€ 15.470), Afschrijving/boekwinst (per saldo € 36.600 bij opbrengst van € 23.400). Totale aftrek is dan € 73.670.
De belastingteruggave is dan € 73.670 * 86% * 52% = € 32.945.

De netto-kosten zijn dan: € 60.000 investering -/- € 32.945 belasting -/- € 23.400 opbrengst = € 3.655.

Ik heb de auto in de B.V., dus bij mij is het voordeel iets lager.
Maar daar staat tegenover dat ik hem straks voor die door jullie verwachte lage waarde in privé kan overnemen.
De auto bevalt mij zo goed dat ik na vijf jaar waarschijnlijk lekker blijf doorrijden.

Re: Nihiltarief

Geplaatst: 17.11.2015 - 16:08
door Donker
Helemaal eens met Autozoeker en Autowina. De PIH kostte je in aanschaf t/m 2013 netto grofweg € 20.000 tot € 25.000 afhankelijk van je soort onderneming. En dan nog eens 0% of 7% bijtelling gedurende 5 jaar. Dit heeft financieel dermate impact op de totale exploitatiekosten dat de rest slechts geneuzel in de marge is.

Ik ben van plan er 5 jaar en circa 300.000 km mee te rijden. Tegen die tijd verwacht ik een zeer lage inruilprijs door de pittige diesel MRB voor 1880 kg die dan weer van kracht wordt, hoge onderhoudskosten en het feit dat het gewoon een krappe auto is voor zijn buitenformaat. Al zou ik er nog maar € 5.000 voor terugkrijgen, dan nog lach ik me rot. Ik heb nog nooit zo goedkoop een auto van de kaliber gereden.

Re: Nihiltarief

Geplaatst: 17.11.2015 - 19:31
door jp-v60
Fredraket schreef: Op het gevaar af hier afgeschoten te worden: ik heb van een goede vriend bij de Volvo dealer gehoord dat de D6 met toepassing van alle mogelijke subsidieregelingen voor goed de helft van de nieuwwaarde aangeschaft kon worden door iemand met een eigen bedrijf. Dat is dus goedkoper dan de meeste "gewone" V60 modellen. En dan ook nog eens weinig bijtelling en tot eind dit jaar geen MRB. De overheid heeft die kans geboden, dus groot gelijk dat je die pakt. Maar dan nu niet piepen dat je MRB moet aan betalen. Je wist dat het eraan zat te komen toen de auto gekocht/ geleased werd. En dan nog maar de helft ook.....
Ik denk dat je veilig kunt veronderstellen dat er maar weinig D6-en particulier/ privé gekocht zijn. Het gros zal op de zaak of als leaseauto zijn. Tja, waar praat je dan over?
Met een BV is het ( subsidie ) voordeel € 12.000,- op € 64.000,-

Re: Nihiltarief

Geplaatst: 17.11.2015 - 22:44
door Autozoeker
@vaudi en @autowina
Jullie hebben gelijk, ik had me vergist met mkb vrijstelling voor winst. Je mist potentieel 14% vrijstelling over afgetrokken kosten.
Afijn het blijft een fijne regeling

mbt MRB. die is t/m 2018 50% van het normale gewicht. daarna krijg je 300kg korting op je gewicht. lijk me allemaal mee te vallen die MRB.
zie:https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... tobrief-ii

Re: Nihiltarief

Geplaatst: 18.11.2015 - 08:41
door vaudi
Die hoge onderhouds kosten zouden best mee kunnen vallen. Bij de toyota prius geldt dat zeker. Als de elektrotechniek maar heel blijft is er niets aan de hand.
De dieselmotor en de versnellingsbak kan het in de V60 PIH veel rustiger aan doen door de hulp van de electromotor. Moet je natuurlijk wel dagelijks stekkeren en de korte ritjes volledig op EV doen.

Re: Nihiltarief

Geplaatst: 18.11.2015 - 09:13
door Autozoeker
Onderhoudskosten heb ik deels afgedekt met een extra verzekering ;-) De vrijstelling van MRB en kortingen erop en de 0% bijtelling maken het nog prettiger uiteraard.
Ik zelf ben waarschijnlijk wel van plan per 2017 iets anders te gaan rijden. Ik laat t.z.t. wel weten wat de verkoop/inruil prijs is geworden. Zoals berekend kan die mij eigenlijk niet tegen vallen.

Re: Nihiltarief

Geplaatst: 31.03.2016 - 20:09
door Jaromir
Autozoeker schreef: @ autowina

1. de meeste my13 kopers zijn de verplichting in 2012 aangegaan. Derhalve per 1-1-2017 vrij van desinvestering bijtelling op de mia/kia.
2. :D
Wat is hier de bron van?
Ik schrok nl. Toch wel van de hoge MRB, en vanwege de hogere restwaarde in 2017 ipv 2018 denk ik toch dat mn kameeltje dan vervroegd de stal zal gaan verlaten...

Re: Nihiltarief

Geplaatst: 31.03.2016 - 20:15
door RichieB
De bron is de MIA/Vamil regelgeving. Als je binnen 5 jaar na het jaar waarin de investering is aangegaan het bedrijfsmiddel vervreemd (=verkoopt) moet je de ontvangen subsidie terugbetalen. Als aangaan van de investering wordt in de regel de datum van onomkeerbare bestelling genomen.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... bijtelling

Re: Nihiltarief

Geplaatst: 31.03.2016 - 20:18
door Autozoeker
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ijtellingv
U bent verplicht een deel van de aftrek terug te betalen als u aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:

U verkoopt of schenkt de bedrijfsmiddelen binnen 5 jaar na het begin van het kalenderjaar waarin u de investering deed.
De waarde van die bedrijfsmiddelen is gezamenlijk hoger dan € 2.300.
5 jaar vanaf het begin van het kalenderjaar van de investering. De meeste my2013'ers hebben in 2012 al de offerte ondertekend (Dit is het moment van aangaan van de investering).

Re: Nihiltarief

Geplaatst: 31.03.2016 - 20:34
door Paul
Ah ja natuurlijk! Dat is bij mij ook november december 2012. Pff wat is het alweer een tijd geleden he!
Maar goed desinvestering over 2 of 3 maanden kan je denk ik ook nog wel aan.

Maar wat gaan we doen jongens, gaan we dan eind van het jaar voor een D5 Lease Edition of gaan we toch afwachten wat Tesla vanavond brengt?

Re: Nihiltarief

Geplaatst: 31.03.2016 - 20:39
door RichieB
0% is beter voor het milieu dan 22% !

Re: Nihiltarief

Geplaatst: 31.03.2016 - 20:59
door Jaromir
Als je kijkt hoeveel meer mrb je betaald 3x zoveel als een prius, de beurten zijn 4x zo duur als een prius, banden slijten 4x zo snel als een prius, en het verbruik van de prius is beter... En de kofferruimte en beenruimte van de prius is hetzelfde als niet meer bij de prius, dan is het gewoon duidelijk... T dure bakkie gaat weg...
Om nou te zeggen men neme een diesel voor de vele km? Helaas door t gewicht is het verbruik bij vele km ook hoog (ik ga richting 200 000) en ik zie gewoon hoe de prius plugin van mijn vrouw velen malen voordeliger is... Die gaat dus ook over naar prive

Re: Nihiltarief

Geplaatst: 31.03.2016 - 21:18
door RichieB
Maar hij rijdt ook 4x zo fijn als een Prius, toch?

Re: Nihiltarief

Geplaatst: 31.03.2016 - 21:22
door jp-v60
Jaromir schreef: Als je kijkt hoeveel meer mrb je betaald 3x zoveel als een prius, de beurten zijn 4x zo duur als een prius, banden slijten 4x zo snel als een prius, en het verbruik van de prius is beter... En de kofferruimte en beenruimte van de prius is hetzelfde als niet meer bij de prius, dan is het gewoon duidelijk... T dure bakkie gaat weg...
Om nou te zeggen men neme een diesel voor de vele km? Helaas door t gewicht is het verbruik bij vele km ook hoog (ik ga richting 200 000) en ik zie gewoon hoe de prius plugin van mijn vrouw velen malen voordeliger is... Die gaat dus ook over naar prive
Je wilt toch niet serieus een Prius vergelijken met een D6.
We kopen een auto toch ook een beetje met ons hart en dat mag dan toch wel wat kosten.
En welke automerk was er in 2013 met zo'n bommetje met 0% bijtelling. Zelfs Tesla niet, deze houdt het voor gezien bij 200 km/h 8-)

Re: Nihiltarief

Geplaatst: 31.03.2016 - 21:27
door Jaromir
Haha, de rijbeleving is natuurlijk anders. Maar ik denk dat velen toch een prius onderschatten...
Natuurlijk de pks en de heerlijke zit van de volvo hebben ervoor gezorgd dat ik zeker geen spijt heb van mn aankoop.
Maar de auto wordt 'ouder' en t hart wil ook wat variatie

Re: Nihiltarief

Geplaatst: 31.03.2016 - 21:29
door Jaromir
En we moeten financieel ook verder denken, want dat heeft ons destijds voor de v60 over de streep geholpen en die financiele voordelen lopen af, en nu zijn er best nog wel wat leuke financieel aantrekkelijke aanbiedingen ;)

Re: Nihiltarief

Geplaatst: 31.03.2016 - 21:29
door Ben
En een Prius is gewoon lelijk :P

Re: Nihiltarief

Geplaatst: 31.03.2016 - 21:40
door jvov60
En de nieuwe Prius is de overtreffende trap van lelijk.
Toyota (en Honda) is de weg flink kwijt op het gebied van ontwerpen. Misschien een gevolg van Fukushima?