Pagina 4 van 7

Geplaatst: 10.10.2006 - 07:47
door bart simpson
@ Exite, mijn stelling klopt als het gaat om het gebrekkige functioneren van niet originele xenonfopverlichting volledig, ondanks jouw opmerking dat het wettelijk toegestaan is (wat niet expliciet verboden is lijkt wettelijk idd toegestaan) het is vrijwel altijd rommel en het blijft daardoor ook vrijwel altijd rommel qua eigenschappen, daardoor kan jouw en mijn veiligheid op het spel staan.
Dat het wettelijk niet verboden is heeft van doen met een lamlendige overheid die meent dat de controle wat moeilijk uitvoerbaar is, niet met het goed (verkeersveilig) functioneren van e.e.a.
Men meet hier opeens ook met 2 maten nu men dit toestaat (niet expliciet verbied!) bij auto's van voor 2006 en verbiedt bij auto's van na die datum, wel fijn ook dat je al meteen zo lekker in deze discussie zit en zo ruim de tijd hebt genomen om bovenstaande tekst te formuleren.
Geloof alleen dat je niet alle puntjes waar de discussie om draait ook gelezen danwel begrepen hebt, lees het allemaal eens voordat je hier zo van leer trekt over het juridisch sterk staan van zo'n "fopxenoncrimineel" (je bent zeker ook jurist?) over hoog van de toren blazen gesproken....

Geplaatst: 10.10.2006 - 12:50
door Koops S80
vind het een mooi project wat je hebt gedaan.
Ben zelf ook iemand die vaak zeikt over de verblindende xenon in andere auto's, en dan ook gewoon de origineel geleverde.
maar sinds ik veel km. in het donker rijd vind ik die xenon toch ook wel wat hebben.
ben ook erg benieuwd naar welke kit (merk) je hebt gebruikt en wat de dealer voor de inbouw vroeg.
en dan nog even over die jongentjes met de petjes achterstevoren die vanalles zelf aan de auto verbouwen, mijn ervaring hiermee is dat de jongens (mijn vrienden) veel meer tijd en liefde steken in hun auto als de gemiddelde monteur bij dealer, en er tegenwoordig heel veel autogekken zijn die verantwoord aan hun auto sleutelen en hem in veel gevallen beter maken dan dat hij de fabriek verliet.

Geplaatst: 10.10.2006 - 13:36
door bart simpson
De eis bij typegoedkeuring van xenon op een nieuwe auto is een automatische hoogteversteling en koplampreiniging, die heel niet idiote eis is vanuit een bepaalde visie zo geformuleerd, en maar heel erg weinig aftermarket systemen voldoen aan die minimale eisen.
Iedereen mag over me vallen als ik die fopxenon ook die terechte kwalificatie van rommel meegeef maar het verbod op die rommel na 1/2006 zou ook degene die meent iets veiligs te hebben toegevoegt aan het denken kunnen zetten.
En "beter als af fabriek" is best wat gedurft, ik zie net even teveel brokken veroorzaakt door enthousiaste sleutelaars..

Geplaatst: 10.10.2006 - 17:56
door Gast
eXite schreef:Ik weet niet precies wat jij allemaal hebt meegemaakt Bart dat je op deze manier agressief doet tegen iemand die hier (mijn inziens) een hele normale vraag stelt, maar dit lijkt me nergens voor nodig?

Achteraf xenon inbouwen is bij wet toegestaan, dus heeft de TS wat dat betreft per definitie al geen probleem. Bij ongeluk verblind worden door een tegenligger, tja, dat kan de tegenpartij beweren maar niet bewijzen. De lampen van iedere auto zijn handmatig af te stellen (neem gerust een kijkje onder je eigen motorkap en zoek naar twee pennetjes (links-rechts en boven-beneden)) dus je kunt je in geen enkel geval op de dealer beroepen, deze zal namelijk stellen dat er zelf met de auto geklooid is. De TS zit hier dus juridisch gezien veilig en de installerende volvo dealer evenzo.

Me dunkt dat je hier hoog van de toren blaast maar weinig bij de feiten blijft.
In deze blijft @Bart bij de feiten.
Ik ben het vaak niet met hem eens, maar in deze......

Ik durf te beweren dat onjuiste ("ook al keurt de wet het goed") nadien gemonteerde van Xenon verlichting LEVENSGEVAARLIJK is.

Geplaatst: 10.10.2006 - 18:01
door Battlecruiser
Helaas gebeuren er volgens de politie vaak aanrijdingen (en bijna-aanrijdingen) door achteraf-Xenon. De dapperen die dat monteren denken dat ze hun licht goed afgesteld hebben.

Tot die ene avond dat ze hun schoonmloeder achterin hebben zitten en de auto dus een beetje veel achterover helt. Laten ze dan nét vergeten om het licht weer bij te stellen...

Geplaatst: 11.10.2006 - 02:21
door eXite
Achteraf xenon werkt in principe net zo als de affabriek xenon, alleen is de kleurstelling vaak wat hoger (zeg 6000K tegen affabriek 4000K) wat een mooiere look geeft dan de affabriek xenon van volvo. Enige nadeel is dat er inderdaad zo goed als nooit sprake is van automatische hoogteverstelling danwel wiswas installatie. Échter, niet iedereen met aftermarket xenon is een ander tot last, integendeel. Xenon maakt het geheel juist veiliger; de standaard halogeen verlichting van Volvo (zeker de s40/v50) is VEEL te zwak. Ik heb menig tripje gemaakt door duitsland (veel onverlichte wegen) met deze lampen en was vaak genoodzaakt om het grootlicht in te schakelen, waar ik dat met xenon niet ben.

Als men de keuze heeft om xenon affabriek te laten installeren dan ga ervoor, maar zo niet dan kan een VAKKUNDIG geïnstalleerde aftermarket kit goed de dienst doen. Besef wel dat een koplamp behóórlijk hoog afgesteld moet staan om een tegenligger te verblinden. Dit laatste is uitgesloten als het door een Volvo dealer is afgesteld, deze stellen de lichten namelijk vaak zelfs te laag af.

Juridisch is het heel simpel, zorg dat je je hieraan houdt:

- De auto moet kentekendatum voor Juni 2006 hebben (eerste toelating)
- De koplampen mogen niet warmer zijn dan 6000K (grote kans op schittering en verblinding)
- Laat de lampen installeren door een vakman
- Laat de lampen afstellen door een erkend Volvo dealer

Houd je je hieraan dan zit je op alle fronten goed.

Tot slot heb ik nog iets om je gedachten over te laten rollen. Mijn schoonvader rijdt in een Cadillac STS, een auto van ruim 70.000 euro met affabriek xenon. Deze auto beschikt over een wiswas installatie en automatische hoogteverstelling. Je wil NIET voor deze auto rijden, je wordt verblind voor het leven. De pijl is niet zo makkelijk te trekken, je kunt niet resoluut stellen dat aftermarket xenon gevaarlijk is. Affabriek xenon kan net zo -dan wel gevaarlijker- zijn als aftermarket xenon.

Ik kan het vanuit hier even niet opzoeken, maar ik zal er nog eens naar kijken, ik denk dat hier wel jurisprudentie over is.

Geplaatst: 11.10.2006 - 08:09
door bart simpson
Grappig is dat juristen denken dat als je je aan zekere "regels" houdt je ook automatisch gelijk hebt, vandaar waarschijnlijk de talloze rechtzaken waar men elkaar te vuur en te zwaard bestrijd en er toch altijd eentje het onderspit delft in weerwil tot zijn juridische kennis en standpunten.

Inveerbewegingen worden gecompenseerd door de op een nieuwe auto VERPLICHTE automatische hoogteverstelling, mis je die wordt er niet gecompenseerd en verblind je een tegenligger, zo simpel en kort door de bocht is het.
Het afstellen gebeurd met een stilstaande (niet inverende of anderszins bewegende) auto, op dat moment klopt het ook wel, maar als je rijdt is dat zeker niet meer zo.
Een erkend Volvodealer kan dus wel zorg dragen voor een correcte afstelling op dat specifieke moment maar kan aan het in de praktijk gebrekkig functioneren van het geheel niets veranderen, je kunt hem er dan niet de schuld van gaan geven, het blijft immers "immitatierommel" wat jij als jurist er ook wettelijk van mag vinden.

Geplaatst: 11.10.2006 - 08:46
door olympus1
Kort en Bondig............
Ik zie véél beter in het donker, heb geen signalen van tegenliggers gekregen... dus wt dat betreft zit ik goed.... Er zullen altijd wel zijn dat dit verkeerd toepassen en/of overdrijven... Niet iedereen is het zelfde.... Ben trouwens al vaker verbling door slecht afsgestelde halogenen dan door xenon, en bij xenon is het enkel de glinstering dat hinderlijk is dus....
I'm Happy... :P

Geplaatst: 11.10.2006 - 08:51
door bart simpson
Laat duidelijk zijn dat verblinding door halogeen niet minder irritant is, maar dat licht is wel minder intensief als xenon.
Statistisch is de kans op verblinding door halogeen natuurlijk veel groter dan door xenon daar er veel meer halogeen rondrijdt dan xenon.
Er rijden helaas ook ontzettend veel mensen met een zelf gewisseld (en verkeerdom geplaatst) halogeenlampje rond.

@ Olympus, ik lees eigenlijk alleen maar aannames in je stukje, op het happy zijn na....

Geplaatst: 11.10.2006 - 19:10
door Gast
eXite schreef:Als men de keuze heeft om xenon affabriek te laten installeren dan ga ervoor, maar zo niet dan kan een VAKKUNDIG geïnstalleerde aftermarket kit goed de dienst doen. Besef wel dat een koplamp behóórlijk hoog afgesteld moet staan om een tegenligger te verblinden. Dit laatste is uitgesloten als het door een Volvo dealer is afgesteld, deze stellen de lichten namelijk vaak zelfs te laag af.

Juridisch is het heel simpel, zorg dat je je hieraan houdt:

- De auto moet kentekendatum voor Juni 2006 hebben (eerste toelating)
- De koplampen mogen niet warmer zijn dan 6000K (grote kans op schittering en verblinding)
- Laat de lampen installeren door een vakman
- Laat de lampen afstellen door een erkend Volvo dealer

Houd je je hieraan dan zit je op alle fronten goed.
Toch een wettelijke interpretatie, jammer!
Zonder hoogte regeling en wis was installatie levensgevaarlijk.
Heeft dus niets met vakkundig monteren te maken, maar met wat men monteert.
Oorzaak van deze ellende: compromis tussen onwetend en doordrukkend Den Haag en de RDW (die geen voorstander was).
Had o.a. met verstrijken van termijnen te maken.

Geplaatst: 11.10.2006 - 19:11
door Gast
eXite schreef:Tot slot heb ik nog iets om je gedachten over te laten rollen. Mijn schoonvader rijdt in een Cadillac STS, een auto van ruim 70.000 euro met affabriek xenon. Deze auto beschikt over een wiswas installatie en automatische hoogteverstelling. Je wil NIET voor deze auto rijden, je wordt verblind voor het leven. De pijl is niet zo makkelijk te trekken, je kunt niet resoluut stellen dat aftermarket xenon gevaarlijk is. Affabriek xenon kan net zo -dan wel gevaarlijker- zijn als aftermarket xenon.
Snel mee naar een garage, iets fout.

Geplaatst: 15.11.2006 - 18:59
door eXite
(even vergeten dat ik hier gereageerd had :D)

Juridische interpretatie, tja, ik stel gewoon hoe het bij wet is afgeregeld. Natuurlijk is hierin een compromis gesloten, getuige het feit dat 't op nieuwe auto's niet meer is toegestaan om xenon zonder wiswas en autom. hoogteverstelling te installeren. Ik blijf er echter bij dat je niet zondermeer kunt zeggen dat een xenoninstallatie zonder deze extra's pertinent onveilig is en de tegenliggers verblindt. Je moet echt een heuvel oprijden om een tegenligger te verblinden en dat is iets waar automatische hoogteverstelling niets aan verandert.

Wat is onjuist gemonteerd, is dat verkeerd afgesteld of is dat zonder automatische hoogteregeling en wiswas installatie?

Automatische hoogteverstelling werkt goed ter compensatie bij hard optrekken of zware lading achterin de auto. Xenon met automatische hoogsteverstelling wordt dan ook standaard hoger afgesteld dan xenon zonder automatische hoogsteverstelling, let er maar eens op!

Natuurlijk verdedig ik dit standpunt ook grotendeels omdat ik zelf een aftermarket kit op mijn auto heb zitten, maar ik heb alle mogelijke zorg gedragen bij het installeren en afstellen van de lampen om er zeker van te zijn dat ik niet een van de hinderlijke verblinders ben. Ik heb zelf met een 2e auto voor mijn eigen auto gereden om te kijken of ze niet verblinden in wat voor omstandigheden dan ook. Hieruit kan ik concluderen dat mijn verlichting voor tegenliggers niet gevaarlijker is dan standaard halogeen verlichting, wél heb ik sterk verbeterd zicht in het donker. Tja, dan is de overweging in het voordeel van de aftermarket kit makkelijk gemaakt, toch?

Wat betreft de Cadillac; tja, dat blijft Amerikaanse rommel en de dealer stelt dat de lampen gewoon correct zijn afgesteld. Zal iets met the American way of life te maken hebben: "Ik heb goed zicht, dus of de rest nou verblind wordt of niet, fuck 'm."

Geplaatst: 18.11.2006 - 17:03
door DrRossi
Zo vandaag weer vlijtig geweest.
Eindlijk mijn kabeltjes kunnen maken en mijn originele koplampen vervangen door originele xenon koplampen.
De nieuwe richtingaanwijzers waar het stadslicht in zitten waren ook binnen.
Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
Popnagels uitboren in de wielkuip en de komplete bumper verwijderen.
Het is schitterend en als je grootlicht opzet dan gaat de reflector keurig omhoog.
Ik had al een aftermarket 6k set dus de schunt was al geboord.
Maar omdat die lampen zoals een D2S zijn heb je veel last van strooilicht.
Eigenlijk moet er dan een lens voor ook al verteld niemand je dat er bij.
Mocht je dat toch willen dan adviseer ik om het onderste deel van de lamp zelf lakken.
Dus voor de liefhebbers, twee mooie koplampen te koop.
Inclusief richtingaanwijzers.

Geplaatst: 18.11.2006 - 18:48
door pauldaytona
Of het nu wettelijk mag of niet, ik heb een hekel aan al dan niet af fabriek gemonteerde xenon.
Omdat ik zo vaak verblind wordt door die dingen, los even van alle golfjes waar een beunsetje rechtvoorruit schijnt.
Er zijn wegsituaties genoeg waar ook een goed afgestelde xenon me verblind.
Maar nu ik net een zelfdimmende spiegel heb, blijkt die niet opgewassen tegen foute xenon in m'n achterruitkijkspiegel.
Wordt tijd dat er eens een groote controle komt.

Natuurlijk als je alleen op een onverlichte weg rijdt, is het prettig. Zeker als je harder rijd als mag:-) En gun ik het iedereen.

Geplaatst: 29.11.2006 - 23:12
door pieter007
ik denk dat ik jou derstrax tegengekomen ben

een blauwe of zwarte S80 met duidelijke Xenon maar geen originele ( deze was blauwer )

geen hinder van gehad :wink:

Geplaatst: 02.12.2006 - 11:30
door Barry (Grillmeister)
Kijk wat Bart bedoeld is denk ik het volgende: als Volvo iets maakt doen ze dat op een doordachte manier en is het voertuig in zijn geheel in balans.

Veel mensen gaan maar zelf aan lopen kl.ten omdat ze iets niet mooi of goed genoeg vinden (het zou kunnen zijn dat voortschrijdend inzicht deze personen gelijk geeft en de fabriekant het in latere modellen aanpast) helaas zijn er mensen die geen benul hebben of dat gene wat zij willen technisch kan of prakties wenselijk is.

Verder is het in nederland altijd nog zo dat je aan de technische staat van een voertuig niets mag veranderen, het voertuig is rdw gekeurd (type keuring) en daar hoort het bij te blijven.....

Mocht je iets ter vervanging op je auto zetten zal dat altijd voorzien moeten zijn van een origineel e-keur, zit dat er niet op/aan/in, kan je bij een politie controle het er meteen af halen (eventueel later tonen als het niet direct hinder/gevaar opleverd) en krijg je zowiezo er een bekeuring voor.



Overigens heb ook ik bij mijn auto's dienst/prive' altijd last van te weinig lichtopbrengst, maakt niet uit met wat voor auto ik rijd ik wil er altijd 50 meter meer bij....

Geplaatst: 15.01.2007 - 07:31
door Dick
olympus1 schreef:zal ik zeker en vast doen, dat zal al een veel betere contrast geven tussen nu en binnenkort... Vind het echter raar dat niemand zijn S80 zo'n exclusief look wil geven, want geef toe, afgezien van de betere zicht, het ziet er nog mooi uit ook hé ??

Het kan er wel mooi?? uit zien, maar je zit zelf in de auto, dus de show is voor de tegenligger, en dat voor een paar seconden, dan is het niet goedkoop, en voldoen de standaard koplampen perfect!

Geplaatst: 23.01.2007 - 15:43
door olympus1

Geplaatst: 23.01.2007 - 18:27
door pieter007
tasten de spiegels in de koplampen hier niet van aan ?

ik heb het dan over mat worden ...

Geplaatst: 06.08.2007 - 16:47
door Skywalker
Xenon is misschien een zegen voor de bestuurder maar toch vaak erg verblindend voor de tegenliggers. Ik vraag me af of de iets sterkere hallogeen lampen die een iets hogere lichtopbrengst hebben een verbetering is. Iemand hier ervaring mee??