Pagina 4 van 12
Geplaatst: 07.09.2006 - 23:45
door ps-amazon
tsja, nou wilde ik het ook eens echt weten.....
heb onlangs een dagje een V70 D5 (bj. 2002, kmst 140.000) bij een dealer mee mogen nemen, ca 300 km gereden zoals ik normaal gesproken ook met met m'n astraatje 1.7 dti diesel rij, dus 150 op de snelweg, lekker gummen op de binnenwegen en rustig in de stad; na een rit 30% snelweg, 40% binnenweg en 30% stad was het verbruik 1 op 12,1 voor de V70; met het astraatje zou zo'n rit 1 op 16,5 hebben opgeleverd; natuurlijk zijn de auto's niet vergelijkbaar, maar ik heb getracht een zelfde rijstijl en acceleratie/snelheid aan te houden
Geplaatst: 08.09.2006 - 07:49
door trompetje
V70 D5 2002:
net 4500 km vakantietocht gedaan, (nederland-pyreneëen-luxemburg-nederland). helemaal vol met kampeeruitrusting voor 4 personen (maar niets buitenop)
péage: 130-140 km/h (CC uren lang, heerlijk), in de pyreneëen 0-30 km/h

( 10% omhoog, dan lust ie wel wat volgens de BC, 10% omlaag gaat voor niets...)
Ik was zeer tevreden: 1:16 over all. :shock:
Geplaatst: 08.09.2006 - 08:11
door Marcel
ps-amazon schreef:dus 150 op de snelweg, lekker gummen op de binnenwegen en rustig in de stad; na een rit 30% snelweg, 40% binnenweg en 30% stad was het verbruik 1 op 12,1 voor de V70;
Het lijkt me een reëel verbruik, eigenlijk valt het me nog best mee voor deze rijstijl. Wellicht moet ik toch ook een keer van de benzine af.

Geplaatst: 08.09.2006 - 08:37
door EV70S
Zeker gezien de kracht / souplesse en niet te vergeten het gewicht van de auto zelf is het een HEEL erg net verbruik, of het nou 1:13-1:14 is bij wat sportievere rijstijl of 1:17-1:18 bij rustige rijders, niks van te zeggen.
Bovendien was AutoKapioen onlangs bij - welliswaar in de S60 - een test met oa. 320d / c220cdi etc. zeer te spreken over 'onze' D5 krachtbron, zowel vermogen, loopeigenschappen maar zeer zeker ook het verbruik.
Kortom, voorlopig met de D5 blijven rijden, wordt vanzelf nog eens een D8....
Geplaatst: 16.11.2006 - 23:12
door mindbrother
Na 8000 km gereden te hebben in de V70 2.4D (163 pk) MY2007 uitvoering, staat mijn gemiddelde verbruik op 6,5 liter/100 km, dus heb ik gemiddeld 1:15,3 gereden. Het gemiddelde verbruik lijkt heel langzaam te dalen, dus wellicht kom ik wel dichterbij de 6,1 die ik met mijn oude D5 (V70 2002) op de teller had staan.
Nu heb ik kortgeleden begrepen van zowel de Volvo dealer als van een auto-deskundige bij een consumenten-tv programma dat een dieselmotor in een auto met een roetfilter, een iets hoger verbruik heeft. De nieuwe V70 heeft zo'n filter aan boord en dat kan dus een verklaring zijn voor (een deel van?) het verschil.
Geplaatst: 30.12.2007 - 09:39
door pvw
D5 2002 gemiddeld 1:16 als ik stads en grote weg rijd..
Met de caravan (1500kg) 1:10.5 en dan constant in 5 ongeveer 105-110 op het navigatiesysteem .
dus ik heb geen klagen qua verbruik
gr
Geplaatst: 30.12.2007 - 23:46
door MdV-V70
Mijn V70 D5 Geartronic is pas 4 maanden oud en verbruikt gemiddeld 7,4 l/100km. De boordcomputer is zo'n 0,2 liter optimistischer.
Hiervoor had ik een 2.4D Geartronic en die was aanzienlijk zuiniger, zo rond de 6,5.
Automaten zijn wat duurder in het verbruik maar daar staat het rijconfort weer tegenover. Hoe was het ook al weer? Elk voordeel heb z'n nadeel?
Groeten,
Michel
Geplaatst: 30.12.2007 - 23:49
door Bart
Pa rijdt ongeveer 1 op 15, 1 op 16 met zijn D5 (120 kW) Geartronic. Vind ik best netjes..
Geplaatst: 31.12.2007 - 18:31
door sbv
gisteranavond getankt, 990 km met 74.59 l diesel(7,5l/100km). Op de BC was het 6,1l/100 km.
Behoorlijk doorgreden in Nederland.
Het is dan wel een S60 D5 automaat.
Gemeten over ca 50000 km afgelopen jaar. 7,4l/100km
Geplaatst: 31.12.2007 - 18:44
door BlackSapphire
1 op 15, handgeschakeld: minder kan ik er niet van maken. De BC is optimistischer, maar daar tuin ik niet in

Geplaatst: 01.01.2008 - 14:42
door bardos
Uit
www.autoverbruik.nl onderstaande gegevens.
De bovenste is van mij. Ik rij enkele malen per maand met een paardentrailer (ik schat zo'n 1400kg) op binnenwegen met de automaat in de 3. De BC gaf in deze totale periode 6.3 aan...........
De tweede D5 is van een gewaardeerd medeforumlid wiens naam ik om privacy redenen niet zal noemen ::lol:
Volvo V70-D5 gem. km/l:14.24 max:17.60 min:11.29 aantal tankb:12
Volvo V70-D5 gem. km/l:15.84 max:18.91 min:13.00 aantal tankb:41
Geplaatst: 02.01.2008 - 10:46
door trompetje
bardos schreef:Uit
www.autoverbruik.nl onderstaande gegevens.
De bovenste is van mij. Ik rij enkele malen per maand met een paardentrailer (ik schat zo'n 1400kg) op binnenwegen met de automaat in de 3. De BC gaf in deze totale periode 6.3 aan...........
De tweede D5 is van een gewaardeerd medeforumlid wiens naam ik om privacy redenen niet zal noemen ::lol:
Volvo V70-D5 gem. km/l:14.24 max:17.60 min:11.29 aantal tankb:12
Volvo V70-D5 gem. km/l:15.84 max:18.91 min:13.00 aantal tankb:41
verrek.... heb ik privacy op het web?

Geplaatst: 07.01.2008 - 20:11
door Bertwin
In mijn v70 D5 is 1:18 goed haalbaar, actieradius van ruim 1200 km!
Blij toe met de huidige brandstofprijzen!!!
Geplaatst: 07.01.2008 - 23:37
door BlackSapphire
Bertwin schreef:In mijn v70 D5 is 1:18 goed haalbaar, actieradius van ruim 1200 km!
Blij toe met de huidige brandstofprijzen!!!
:eeeek: netjes!
Geplaatst: 14.01.2008 - 14:51
door PJR
Met mijn V70 D5 GT rijd ik inmiddels rond met 6.9/7.0 op de BC. In werkelijkheid zit echter rond de 1:13,2
Met de oude 2.5TDi in de S80 rijd ik gemiddeld 1:18,4. De stroomlijn is aanmerkelijk beter en de automaat ontbreekt.
Geplaatst: 09.12.2008 - 13:10
door Joppe68
Mijn verbruik met een V70 D5 AUT uit 2005 is ook voor mijn gevoel te hoog. Mijn S80 D5 AUT uit 2002 reed met gemak tussen de 1 op 15 en 1 op 20 bij snelheden tussen de 80 en 150 km p. uur.
Met mijn V70 D5 AUT kom ik nipt uit op 1 op 13 bij 120 km constant op de snelweg, meten via aftanken wat de BC is idd veel te optimistisch. En dan moet je echt je voet ver van het gas blijven houden!
Alles laten checken bij de dealer, geen enkel resultaat. Het officiele verhaal van Volvo is bijzonder.
Hoewel alles D5´s in de basis dezelfe motor hebben, heeft Volvo in de loop der jaren alleen het motormanagement aangepast. Waar andere merken voorop lopen (een Audi A6 3.0 TDI Quattro rijdt enorm veel zuiniger bij constante snelheden), loopt Volvo ver achter. Want in de loop der jaren is het MM van de D5´s zodanig bijgesteld, dat de diesels meer en beter verbranden om uit de uitlaat de emissie zo laag mogelijjk te krijgen. Een beetje de omgekeerde wereld. Hoe nieuwer je D5 is, hoe meer hij hoogstwaarschijnlijk zal verbruiken. Kennelijk is emissie belangrijker dan al die extra liters diesel die je dus moet tanken bij een `nieuwere` D5.
Hoezo milieuvriendelijk?
Ik heb me er ook in vergist. Van een 2002 D5 naar een 2005 D5 met de gedachte dat deze op zijn minst zo zuinig zou rijden.
Helaas.....(maar verder wel een super auto!)
Geplaatst: 09.12.2008 - 15:07
door S80 Executive
1 op 13 bij 120 km constant?! Ik heb met m'n S80 T6 over de afgelopen 45.000 km 8,8l/100km gereden; ruim 1 op 11,3.
S80 Executive
Geplaatst: 09.12.2008 - 15:23
door Joppe68
S80 Executive,
Sorry, maar wat is de waarde van jouw bericht voor andere forumleden bij dit onderwerp? Het gaat hier specifiek om het verbruik van de D5 en niet om benzinemodellen. Natuurlijk, jouw verbruik is mooi, maar niet relevant denk ik. Misschien wél leuk om dit bericht te plaatsen in een topic over het verbruik van de T-zessen onder de forumleden
Groetjes...
Geplaatst: 09.12.2008 - 15:42
door BlackSapphire
Nou ja, hooguit dat het bericht van S 80 Executive iets kan duidelijk maken van dat de verhoudingen wel zoek zijn. Als het verbruik van de D5 en de T6 zo dicht bij elkaar liggen, dan is de D5 motor wel achterhaald en dus te hoog. Ik heb zelf een D5 uit 2004 en rijdt zo gemiddeld 1 op 14,5, bij gebruik in stad en lange afstanden door elkaar. Nog niet spectaculair weinig, maar ik vind het acceptabel.
edit: ik heb geen geartronic, dat scheelt ook weer.
Geplaatst: 09.12.2008 - 15:47
door Joppe68
Dat is dan inderdaad ook weer interessant! Want wat jij beschrijft over je D5 uit 2004, is helemaal in lijn met wat je in dit topic leest. De "nieuwere" D5's zijn gewoon dramatisch onzuinig. Zeker als je ziet wat andere fabrikanten doen.
We zijn het dus eens haha....