Pagina 4 van 5
Geplaatst: 13.07.2005 - 23:51
door SiR-ROUND
Onder mijn wagen zaten al Michelins. 205/55 R15 85V. Ik kan niet echt terug vinden welk type dit exact is. Wat ik er wel uit begrijp is dat het zomerbanden zijn?
Dus is het raadzaam om ze te wisselen voor de winter?
Geplaatst: 15.07.2005 - 00:12
door exhonda
Gezien de winters hier in Nederland zou ik zeker voor de beste winterbanden gaan.

Geplaatst: 15.07.2005 - 01:04
door ps-amazon
ik rij al jaren met winterbanden, zomer en winter; dat dat 's winters goed rijdt hoef ik niemand uit te leggen; in de zomer zou het niet nodig zijn, ware het niet dat als je in de zomer een forse plensbui tegenkomt, winterbanden als super-regenbanden fungeren. Ze zouden in de zomer sneller slijten, nou... daar merk ik niet veel van; ik rij met Michelin winterbanden het dubbele (!!!)kilometrage t.o.v. de originele Good Years (en dat zijn dus normale banden); en gesteld dat de winterbanden iets sneller zouden slijten, dan nog zal ik ze monteren want ik vind goede grip op de weg onder alle omstandigheden (en dus mijn eigen veiligheid) belangrijker dan een paar tientjes besparen op banden; immers, hoe langer een band meegaat, hoe onveiliger hij is...
Geplaatst: 15.07.2005 - 09:51
door SiR-ROUND
Hmmm, tja telkens banden wisselen per seizoen lijkt me niks.
Afgelopen winter toch een behoorlijk pakkie sneeuw gehad he?

Geplaatst: 15.07.2005 - 10:45
door PhysicalZen
Klinkt een beetje tegenstrijdig Amazone,
Je winterbanden gaan langer mee dan je zomerbanden,
Je laat ze erop zitten ivm de veiligheid,
Je zegt dat hoe langer een band meegaat hoe onveiliger ze is!?
Ga ja dat ook nog toelichten?
Geplaatst: 15.07.2005 - 13:08
door ps-amazon
zal het proberen (overigens, een Amazone is een juf op een paard en een Amazon is een auto, maar dat terzijde....):
verschillen in kilometrages tussen verschillende merken banden kunnen een resultaat zijn van de opbouw van de band in combinatie met de compound en profielvorm. Ik konstateer dat de originele Good Year banden onder mijn Astraatje op de vooras na 38.000 km versleten zijn en nooit goed op een natte weg hebben gepresteerd, achter gingen ze langer mee, maar vertoonden een zeer onregelmatige slijtage. Zelfde maat Michelin winterband (185/65 R15 Alpin 2 88T) gaat voorop bijna 75.000 km mee, heeft een perfecte grip op nat, achterop slijten ze zeer regelmatig. Kennelijk is het totale concept van de Michelin stukken beter dan van de Good Year. In dit geval vind ik de band met de langere levensduur veiliger dan die met de korte levensduur. Maar, het is zeer waarschijnlijk dat een gewone Michelin band, met hetzelfde concept, langer meegaat dan een Michelin winterband. Je ziet vaak dat " sneller kaal=veiliger" opgaat bij hetzelfde merk.
Er zijn banden op de markt met een keiharde compound, gaan lekker veel kilometers mee, maar laten het geheel afweten in noodsituaties. Verkoopt goed, rijdt lekker goedkoop, maar ik hoef ze echt niet.
Ander voorbeeld: op mijn Amazon zitten 185/70 R15 banden. Voor de auto een ideale maat mbt hoogte/breedte verhouding en toegestaan voor klassiek rallywerk. Breder mag niet en rijdt ook niet lekker. Helaas is Vredestein een van de weinigen die die maat maakt en die band heeft een vrij harde compound, doet het goed op droog, maar op een natte weg is het een en al driften en uitbreken. In dat geval zeg ik dus dat de band te weinig slijt.
Je zult ook zien dat hoe hoger je in de snelheidscategorie komt, hoe zachter de compound is en hoe sneller de band versleten is, en als je de auto er ook naar rijdt mag je daar eigenlijk alleen maar blij mee zijn......
Geplaatst: 15.07.2005 - 13:39
door PhysicalZen
Dacht dat ik een compliment gaf met Amazone, die juf die zich zo mag noemen kan namelijk echt rijden!!
Excuses als je je beledigd voelt!
Duidelijk verhaal. Sta ik bijna helemaal achter.
De structuur van een echte winterband is echter aangepast om ook op ijs te kunnen rijden en om modder en sneeuw makkelijk los te kunnen laten zodat het profiel grip blijft houden. In de zomer is dit niet noodzakelijk tenzij je veel offroad zit!!
De kwaliteit van het rubber(compound) en de homogeniteit zijn inderdaad cruciaal en daar betaal je voor. Dat bepaalt uiteindelijk ook de grip op het wegdek.
Bij droog weer is een zo groot mogelijk oppervlak optimaal voor veel wrijving en dus grip. Gaat het regenen is een groot oppervlak goed voor snel planeren en dus ongewenst (lees onveilig).
In tegenstelling tot het circuit, waar een aantal banden en soorten op voorraad liggen om naar gelang de situatie gemonteerd te worden, zijn wij op de openbare weg aangewezen op compromies. De omslagtemperatuur in rubbersamenstelling ligt rond de 7 a 8 graden celsius. Boven die temperatuur wordt een echte winterband onbedoeld zachter dan waar die voor ontworpen is. Resulteert in snellere slijtage, meer afzet van rubber op het wegdek (wat weer gevaarlijk is na lange droogte i.c.m. een plensbui) maar ook meer weerstand kost wat weer nadelig is voor het brandstofverbruik en niet in het minst de slijtage aan het wegdek (je trekt de steentjes er gewoon uit!). In beide gevallen wordt het milieu extra belast.
Bandenfabrikanten (de betere!) doen veel onderzoek en geven het advies om de banden aan te passen op het gebruik. Dit komt onze veiligheid ten goede maar gaat ten koste van de prijs.
Ik sta volledig achter het investeren in het enige contact dat je met de weg hebt (en hier tel ik ook de schokdempers bij), maar stel mijn vraagtekens bij het adviezeren om in de zomer met winterbanden te blijven rijden (tenzij de fabrikant aangeeft dat ze daar ook geschikt voor zijn).
Geplaatst: 15.07.2005 - 14:02
door ps-amazon
was luchtig bedoeld en ik voel me echt niet beledigd, integendeel, maar mijn auto wil zo graag zonder "e" door het leven gaan..........
natuurlijk zal een fabrikant -terecht- adviseren per soort gebruik de daarvoor ontworpen band te gebruiken en zal het feit dat hij daardoor wat meer omzet krijgt niet echt een rol spelen.
nou wil het toeval (?) dat ik ruim 10 jaar bij Michelin heb gewerkt als technisch specialist en allerlei soorten banden heb verkocht inkl. racebegeleiding voor motoren, heb ook meegereden met testpiloten op circuits en test nog graag banden (lees: zoek dagelijks de grenzen op). Michelin zei altijd : "allez aux faits" oftewel: ga op de feiten af. In dit geval is een duidelijk feit dat ik met winterbanden onder alle weersomstandigheden en in elk sezoen op deze auto en met mijn rijstijl de beste resultaten heb; hoe het dan in theorie zou moeten zijn vind ik ondergeschikt. Het is dan ook zeer goed mogelijk dat ik met een andere auto en andere bandenmaten tot andere conclusies kom.
Overigens, mijn eega moet zich behelpen met/in een Audi TT en daar speelt hetzelfde: met de originele Conti banden is (ook in de zomer) absoluut niet te rijden op een natte weg, als het regent op de autobahn is 120 echt de grens. Nu won ik vorig jaar met een prijsvraag van Vredestein (ja ja... weer Vredestein) een set van de nieuwste Vredestein winterbanden, toevallig net in de maat voor de TT. Wat een verschil, nu kan je echt hard door de regen en de plassen. Je kan je voorstellen dat die winterbanden er op blijven, ook in de zomer.
Geplaatst: 15.07.2005 - 14:44
door PhysicalZen
Ik zal (ook niet om te plagen) nooit meer de volvo amazon met extra e schrijven
Zoals jezelf al aangeeft neem jij je banden naar je gebruik. Het opzoeken van de grenzen geeft je voordeel met zachte banden en bij winterbanden ook nog het voordeel van de waterafvoer.
In het voorgaande stukje heb ik mij niet gewaagd aan de discussie van zachte compound versus zomer/winter gebruik (bij verschillende temperaturen is natuurlijk reeler). Ik ben namelijk ook gevoelig voor de verschillende banden en heb ook duidelijk mijn voorkeur gerelateerd aan het gedrag van de auto (in dit geval michelin, bridgestone en dunlop). Ik rijdt dan wel low-profile en wil minimale beweging in de zijwang (geeft dat zwabbergevoel).
Het gebruik van winter of m&s-banden in de zomer heb ik nooit geprobeerd (ik hoor mijn winterbanden altijd behoorlijk vreten bij +10'C) en meen dan te voelen dat ik in de bochten minder gevoel krijg in het stuur). Kan natuurlijk aan het merk liggen (conti). Ik meen dat ik op warme dagen meer last heb van teer op de lak rond mijn wielen met winterbanden. Een goede vriend van mij heeft bij een bandenketen gewerkt en gaf me vanuit zijn visie informatie (welke aardig overeenkwam met info van de fabrikanten op websites). Over een goede commercie gesproken!!
Ik heb gehoord dat tyrecenter tegenwoordig sneetjes dwars over de band maakt en dat dit een positief effect heeft op de gehele band?! Aangezien een winterband (of m&s) ook van die kleine sneetjes heeft............
Kun of wil jij je licht hier eens op laten schijnen?
Geplaatst: 15.07.2005 - 16:51
door ps-amazon
nou, nou, het begint een aardige wetenschappelijke verhandeling te worden......kan iedereen het nog volgen?
Ik heb ook vernomen dat er af en toe bedrijven zijn die het profiel gaan bewerken. Weet niet precies de onderbouwing van dat verhaal, maar ik zou het zelf (gevoelsmatig) niet doen. Het profiel van een band is een resultaat van diepgaand onderzoek m.b.v. de computer en daarna gevolgd door het nodige testwerk. Geen lijntje is toeval. Banden hebben ook vaak een eigen draairichting. En dan gaan wij met een snij-ijzer er even dwarsdoorheen jassen? Waarschijnlijk willen ze de voordelen van een winterband (lamelletjes) koppelen aan dat van een gewone band, dus het ene compromis stapelen op het andere en het hele verband uit het profiel halen ......nee, aan mijn band geen polonaise.
Ik weet ook het effect van extra groeven aanbrengen niet op geluid en remweg en de groeven worden altijd veel breder en grover dan de originele lamellengroefjes en als je even niet oppast kom je in de knoop met de apk wetgeving over banden.
Vroeger was het profiel van de winterband grof en geblokt, dat maakte dus veel herrie en sleet snel en was erg bewegelijk (in de bochten); in de jaren 80 begon Michelin met de lamellentechniek. Veel kleine groefjes in het loopvlak. De randen van deze groefjes gaan bij het kontakt met de weg iets opstaan en werken zo als een hele rij scheermesjes op de ondergrond; dat gekoppeld met de juiste compound geeft de winterband zijn eigenschappen; uiteraard zijn er ook nog veel ontwateringsgroeven nodig.
In de racerij sneden we wel eens banden op, maar dat is een heel ander verhaal. Dan pakte je een slick of intermediate met weinig profielgroeven en sneed je er een paar bij; dat deden we als het niet nat genoeg was voor een volregenband, maar er toch wat betere waterafvoer moest zijn.
Geplaatst: 15.07.2005 - 18:45
door Reitse
Ik lees met veel interesse mee
Maar ff vraagje, er is me ooit wijsgemaakt dat winterbanden in de zomer niet kunnen omdat ze te heet worden en tot klapband kunnen gaan. Dat lijkt me geen prettig vooruitzicht, echter jij (ps-amazon) er wel mee... Ben ik verkeerd voorgelicht of heb ik ergens iets niet gesnapt?
Verder ben ik erg tevreden met mijn Michelins die voor alle seizoenen goed schijnen te zijn (en ik zoek de grenzen niet op

)
Geplaatst: 16.07.2005 - 00:46
door ps-amazon
wat je vroeger zag is dat winterbanden een fors lagere snelheidslimiet hadden dan de gewone banden van de zelfde maat, maar dat verschil neemt af; de 185/65R15 banden onder mijn oliestel zijn origineel snelheidscategorie H, dus max 210 p/u; de winterbanden categorie T, dus 190 p/u, de Astra loopt met moeite 170, dus niets aan de hand; de TT heeft winterbanden in de W categorie, dus 270 p/u, en dat redden we dus ook wel; kortom: kijk naar de maximaal toegestane snelheid van de band en dan maakt het niet uit of het winter- of gewone banden zijn en of je er in de zomer of winter mee rijdt; die snelheid kan hij hebben.
Je zou ook nog moeten kijken naar de maximaal toegestane belasting, maar dan zijn we echt erg theoretisch bezig, dat zit meestal wel goed.
Wat je niet moet doen is een S band monteren (180 p/u) terwijl de auto sneller kan omdat het zo lekker goedkoop is, en je nooit boven de 120 rijdt. Monteer in ieder geval een band die de maximale snelheid van de auto goed kan hebben. Een band met een hogere snelheidslimiet kan ook meer gewicht hebben en stuurt de zwaardere auto beter door de bochten; ook zijn er landen waar het niet is toegestaan om andere banden te monteren dan die waarmee de auto indertijd de typegoedkeuring kreeg. Kortom: monteer, zeker bij twijfel, maat en type band die de fabrikant er ook onder legt, die keuze is vaak samen met de bandenfabrikanten op het testcircuit bepaald. En nu svp geen discussie over die bredere banden die zo fantastisch rijden, ze zijn in ieder geval erg goed voor je ego en iedereen krijgt van mij gelijk....(grapje hoor)
Geplaatst: 16.07.2005 - 14:47
door PhysicalZen
Dit mag van mij in de wicki of sticky ofzoiets!!!!
Misschien is een samenvatting wel zinvol?
Geplaatst: 16.07.2005 - 20:46
door Reitse
Ff doorzeuren hoor
De snelheidslimieten, worden die allemaal onder dezelfde omstandigheden vastgesteld of worden die voor winterbanden in koudere omstandigheden vastgesteld dan voor all-season of zomerbanden?
Geplaatst: 17.07.2005 - 00:51
door ps-amazon
zeur gerust door......blijf ik ook scherp.....
de snelheidslimiet trekt zich niets aan van het type band of gebruik; anders gezegd, als er een bepaalde snelheidslimiet op een band staat kan die band onder alle omstandigheden die snelheid hebben; uiteraard wel met de juiste spanning en zonder het draagvermogen te overschrijden; onder zeer warme omstandigheden zal de band wel iets sneller slijten, maar dat is weer een ander verhaal.
Geplaatst: 17.07.2005 - 10:25
door PhysicalZen
Over bandenspanning gesproken!!
Bij de rijvaardigheidsopleiding adviseren ze je om de bandenspanning altijd maximaal te houden........dit in tegenstelling tot het advies van de autofabrikanten (blijkt waarschijnlijk een confort-advies te zijn).
Mij is altijd geleerd naar het slijtagepatroon van de band te kijken....maar dan ben je eigenlijk altijd te laat.
Met max. spanning ligt de auto het vast op de weg, maar je boet wel in op confort! (voor mij meer dan acceptable).
Wat zeggen de banden fabrikanten/specialisten(amazon)!?

Geplaatst: 17.07.2005 - 12:24
door ps-amazon
over dit onderwerp heb ik al eerder geschreven op dit forum (weet alleen niet meer waar, en je kan geloof ik niet zoeken op onderwerp?).
Nog even samenvatten:
Fabrikant van auto en banden testen vaak samen een auto om de juiste bandenmaat te bepalen en de bij die maat horende spanning. De beste wegligging voor een gemiddelde bestuurder is het uitgangspunt. Voor een gemiddelde automobilist betekent dat dat de auto vaak een onderstuurkarakter meekrijgt. Vaak zie je in de instructieboekjes 2 spanningsadviezen: een voor normaal gebruik en een voor regelmatig gummen op de autobahn of met passagiers met belading op vakantie. Dat laatste advies geeft ook meestal een hogere spanning aan.
Mijn uitgangspunt is het fabrieksadvies. Als ik dan een andere wegligging wil ga ik de spanning aanpassen. Hogere spanning betekent meestal dat de band minder snel wegglijdt; zo kan je met de spanning "spelen" en van een onderstuurde auto een overstuurde maken, daar moet je dan wel mee kunnen omgaan en om dit goed uit te testen heb je eigenlijk een circuit nodig of de testbanen in Lelystad. Gaat voor de meesten van ons iets te ver.
Als ze bij een rijvaardigheidstrainig zeggen de spanning "maximaal" te houden moeten ze me eerst eens vertellen wat maximaal is..... Als een band te hard is opgepompt loop je risico van de weg te stuiteren en wordt de band overgevoelig voor inrijdingen en gaat verkeerd slijten. Waarschijnlijk bedoelen ze het hogere fabrieksadvies.
Mijn advies is om het hogere fabrieksadvies aan te houden als je pittig wildt rijden en het verschil tussen voor en achter in ere te houden. Kan je altijd nog naar eigen smaak aanpassen. Meet en pomp vooral in koude toestand.
Geplaatst: 18.07.2005 - 00:29
door X-off
Hallo Banden-deskundigen!
Ik ben nieuw op dit forum, en heb dit topic met aandacht zitten lezen en vond het zeker interessant, maar ik vond het toch nodig om volgende opmerking te geven.
Ik heb namelijk een 3-tal jaar geleden een tijdje met een Mercedes Vito van de firma rondgereden. Nu was de baas er in de winter mee op verlof geweest (met winterbanden van Michelin) en die waren er door tijdgebrek nog niet terug afgehaald. Intussen was het zomer en ondergetekende moest in een noodsituatie een ontwijkend maneuver maken...
Die Vito brak uit dat het niet normaal was! :shock:
Waarschijnlijk waren de banden door de temperatuur nogal 'soepel' geworden waardoor je een soort 'spons-effect' krijgt.
Dit resulteerde door tegenstuur in een oncontroleerbare slalom!
Ik heb toen ontzettend veel geluk gehad, dat er verder niemand op de baan was en heb 'm uiteindelijk terug recht gekregen.
De volgende dag ben ik dadelijk die winterbanden weer gaan omruilen :razz: .
Voor mij dus nooit geen winterbanden meer in de zomer!
Grtzzz, X-off
Geplaatst: 18.07.2005 - 07:09
door Johan Braziltraveller
...niet alleen banden zijn toch bepalend voor het al of niet uitbreken van de wagen. Snelheid, massa en de mate van uitwijking.

Geplaatst: 18.07.2005 - 12:28
door X-off
Klopt, maar de manier waarop was onbeschrijfelijk. Daarbij komt dat ik ervoor al ettelijke km's met gewone banden had gedaan en de reacties van de wagen goed kende. Ik wist precies tot hoever je kon gaan met die Vito (vooral in de bochten :twisted: ). Naderhand heb ik er ook geen gelijkaardige reacties meer mee kunnen uitlokken.
Grtzzz, X-off