Mijn rij ervaringen van de 1e 700 km.
Rij indruk:
De auto rijdt prima, voor een T3 heeft hij wat mij betreft voldoende vermogen om vlot in het verkeer mee te komen. Hij is bij verkeerslichten niet echt als 1 van de eerste weg, dat heeft ook te maken met het start/stop systeem. Ik kan er prima mee leven, in mijn opinie is de XC40 T3 ook niet bedoelt als snelheidsmonster. De automaat schakelt goed, bij wegrijden bemerk je soms de 1e 2 á 3 versnellingen die hij opschakelt, maar dat merk je dan meer aan de motor, het schakelen verloopt gladjes. Het motor geluid, tja, stil. Soms denk ik nog wel eens dat het wel lijkt of ik al een hybride versie heb. Maar ja, als je uit een XC70 D3 komt, dan is alles stil
Op de doorgaande weg rijdt het lekker, wind- en ander geluid vind ik niet storend aanwezig. Het vermogen van de auto om snel even gas bij te geven met inhalen of andere situaties is voldoende. We hadden destijds in een T4 proef gereden en dat ook uitgetest. Mijn ‘angst’ was dat de T3 daar wellicht wat achter zou blijven, maar de 163 pk is voldoende om even van rond de 80kmh te kunnen versnellen wanneer dat nodig is.
Ook hebben we al een stuk snelweg gereden, zaterdag jl. met de straffe wind die er stond. Bij rond de 125kmh en tegenwind vond ik het rijgeluid meevallen, ik had het ‘erger’ verwacht. Ook de windgevoeligheid viel me mee, natuurlijk merk je wel dat je in een SUV zit.
Ook de fietsendrager en 2 fietsen achterop merk je niet (dat was niet op de snelweg overigens).
Over het verbruik kan ik nog niet veel zinnigs zeggen, de auto moet nog ingereden worden, Volvo On Call app geeft verbruik van 6,8/100 aan (1 op 14,7), gemeten heb ik de 260 snelweg kilometers, daar was het 1 op 13 (en ondanks de harde tegenwind op de heenweg valt me dat mee).
Ik moet nog wel even wennen aan het zicht rondom, de afmetingen zijn natuurlijk wat anders dan de vorige auto en de achteruit rij camera (en parkeersensoren) is even wennen, maar liever in 1e instantie ergens te ver vandaan parkeren dan er tegenaan

.
Beleving van de auto:
De XC70 was ondertussen alweer 8 jaar oud, en dan is er intern natuurlijk heel wat veranderd. Sensus is m.i. een prima systeem, het vergt enige gewenning en uitzoekwerk, maar het is erg intuïtief en zaken zijn gemakkelijk in te stellen. Ook gebruikers profielen aanmaken en koppelen aan de sleutels was eigenlijk het fluitje van de bekende cent. Radio, navigatie (bestemming via app erheen sturen, ideaal), telefoon koppelen, probleemloos. Spotify via bluetooth vanaf je telefoon afspelen, geen probleem. Bediening van het open dak is even leren om de knop op de juiste manier te klikken, maar ach, nu moet je daar nog over nadenken en na een tijdje gaat dat vanzelf. Net zoals het schakelen, even 2x klikken (voor of achteruit) en je kunt rijden.
De rijhulp systemen:
Start/stop systeem. Tja, ik weet het niet, ook dit zal wennen zijn, maar uitgeschakeld vind ik het toch wat prettiger. Toen ik het een keer uit had gezet en ik stil stond dacht ik echt dat de motor toch uit was gezet, dat zegt al genoeg over het motorgeluid.. Het voordeel van de fietsendrager op de trekhaak (of aanhanger erachter) is dat het systeem wel automatisch uit is. Maar om daarom nou altijd de fietsendrager erop te laten zitten

. Overigens, die automatisch uit- en wegklapbare trekhaak; ideaal.
Cruise control adaptief en pilot assist. Beide systemen zijn erg wennen, tot nu toe kende ik alleen de ‘normale cc’. Ik kan er nog niet zoveel over zeggen en dit is natuurlijk ook niet een typisch XC40 ding (net zoals de andere rijhulp systemen natuurlijk).
Kortom, de XC40 rijdt lekker en ik krijg complimenten over de auto en kleur (Pebble Grey), daar zijn we zelf ook erg content mee. Tot nu toe zijn we erg tevreden en ik stap dan ook met plezier achter het stuur.