Pagina 4 van 7

Geplaatst: 04.08.2007 - 22:00
door bart simpson
arnoud. schreef:Dat moet dan een behoorlijk snelle motor zijn lijkt me? Is dat niet gevoelig voor storingen??
deze verstelling werkt via een armpje op de achterveer en is idd razendsnel
arnoud. schreef:Dat is vast ook de reden dat de originele xenon koplampen bijna onbetaalbaar zijn??
Wat is onbetaalbaar? jij hebt wat het kost er niet voor over, dat is heel wat anders.
Origineel xenon is momenteel std op een S60 Edition en op de V70 Classic uitloopmodellen
arnoud. schreef:En hoe zit het met als je een viaduct op rijdt, gaat de lichtbundel dan ook omlaag zodat je op het hoogte punt niet alsnog je tegenliggers verblindt? Dat lijkt me bijna onmogelijk?
Daar staat originele xenon idd ook te hoog.

Geplaatst: 04.08.2007 - 22:05
door Dave2007
Als ik het geld er nu voor over heb - kan de Volvo dealer een origineele Xenon installatie plaatsen ?

Dave

Geplaatst: 04.08.2007 - 22:10
door bart simpson
Dave2007 schreef:Als ik het geld er nu voor over heb - kan de Volvo dealer een origineele Xenon installatie plaatsen ?
Dave
Ja, maar het zal je best "iets" gaan kosten met alle losse componenten die daarvoor benodigt zijn.
Heb je b.v. nu al koplampwissers op je S60 scheelt je dat iig een nieuwe voorbumper en koplampwissers met toebehoren

Geplaatst: 04.08.2007 - 22:13
door Dave2007
jaaaa dat is altijd de vraag of je er iets voor over hebt. Ik had nog nooit van die auto hoogteverstelling gehoort ( was alleen altijd pissig als ik weer iemand tegen kwam die in mij oogen zat schijnen ). Ik heb altijd gedacht dat dat standaard zo was ...

Geplaatst: 04.08.2007 - 22:14
door arnoud
arnoud. schreef:Dat is vast ook de reden dat de originele xenon koplampen bijna onbetaalbaar zijn??
Wat is onbetaalbaar? jij hebt wat het kost er niet voor over, dat is heel wat anders.
Origineel xenon is momenteel std op een S60 Edition en op de V70 Classic uitloopmodellen
Je snapt natuurlijk wel wat ik bedoel... En een nieuwe auto kopen alleen om goed zicht te hebben 's nachts gaat maar een klein beetje te ver :-P

Ik had begrepen dat alleen de set koplampen al rond de 1600 euro kwam te zitten, hoeveel moet ik er dan nog bij gaan rekenen voor een complete set? Is er ergens een lijst met onderdelen die ik nodig heb zodat ik eventueel 't spul stukje bij beetje van eBay/marktplaats kan vissen? Ik zie de koplampen wel voorbij komen, maar wat ik verder nodig zou hebben? En het klnkt als een geheel die ook op de boordcomputer ingrijpt, is dat op een ouwe 2001 S60 mogelijk?

Geplaatst: 04.08.2007 - 22:17
door Dave2007
Mischien kan ik op de 17de bij de dealer even vraagen wat zoits kost ...
Zie je eigelijk wel zooveel beter met Xenon ?

Geplaatst: 04.08.2007 - 22:19
door arnoud
Dave2007 schreef:Zie je eigelijk wel zooveel beter met Xenon ?
Zonder meer: ja.

Geplaatst: 04.08.2007 - 23:24
door paQ
ik vind dat er hier en daar toch iets te voorbarig en generaliserend wordt gereageerd.

ten eerste moet degene die het monteert even de moeite nemen om door een bekwaam persoon met juiste meetapparatuur even de lampen opnieuw te laten stellen.
De reflectie klopt vaak al van geen kanten meer omdat de pit anders zit / langer is/ andere hoek / noem maar op

ten tweede zijn er zat auto;s op de weg met projectorlampen. Als er een beetje OK lens in zit, zul je weinig tot geen 'extra' overlast verzoorzaken.

Ten derde vind ik dat velen tegen zijn om het tegen zijn. net zoals dat windows 'niks is' omdat ze dat iemand anders ook eens hebben horen zeggen. Als je steeds in xenon lampen blijft kijken omdat ze de aandacht trekken, dan maakt dat het al snel iets negatiefs.

met welke koplamp dan ook:
- GOEDE afstelling
- SCHONE lampen
- bij belading achter >>> lampen lager!!!! (als dat al niet automatisch gebeurd)

Geplaatst: 05.08.2007 - 00:20
door Max
paQ schreef:met welke koplamp dan ook:
- GOEDE afstelling
- SCHONE lampen
- bij belading achter >>> lampen lager!!!! (als dat al niet automatisch gebeurd)
Juist aan de door jou genoemde voorwaarden wordt meestal geen aandacht besteed. Om die reden deel ik de mening van Bart: geen aftermarket spul maar direct af-fabriek!

Geplaatst: 05.08.2007 - 00:26
door arnoud
oh, zo lust ik er nog wel eentje... Genoeg mensen met originele verlichting, maar dan nog steeds knudde afgesteld...

Een halogeen lamp die omhoog staat te schijnen is stukken irritanter dan een netjes naar beneden gerichte Xenon...

Geplaatst: 05.08.2007 - 00:43
door Max
arnoud. schreef:oh, zo lust ik er nog wel eentje... Genoeg mensen met originele verlichting, maar dan nog steeds knudde afgesteld...
Mee eens, is ook irritant
arnoud. schreef:Een halogeen lamp die omhoog staat te schijnen is stukken irritanter dan een netjes naar beneden gerichte Xenon...
Zo lust ik er ook wel eentje, je vergelijkt nu appels met peren.
Een halogeen lamp die omhoog staat te schijnen is beslist minder irritanter dan Xenon die omhoog staat te schijnen.

Geplaatst: 05.08.2007 - 07:32
door bart simpson
arnoud. schreef:oh, zo lust ik er nog wel eentje... Genoeg mensen met originele verlichting, maar dan nog steeds knudde afgesteld...

Een halogeen lamp die omhoog staat te schijnen is stukken irritanter dan een netjes naar beneden gerichte Xenon...
Niemand bestrijd dat, maar als je iemand uitlegt dat die nokjes aan een H4 of H7 lamp zitten om er voor te zorgen dat hij correct gemonteerd wordt staan ze je toch altijd waterig aan te kijken, bij alles waarvan je niet weet hoe het hoort is de kans erg groot dat je het verkeerd doet

Geplaatst: 05.08.2007 - 07:46
door bart simpson
paQ schreef:ik vind dat er hier en daar toch iets te voorbarig en generaliserend wordt gereageerd.

ten eerste moet degene die het monteert even de moeite nemen om door een bekwaam persoon met juiste meetapparatuur even de lampen opnieuw te laten stellen.
De reflectie klopt vaak al van geen kanten meer omdat de pit anders zit / langer is/ andere hoek / noem maar op

ten tweede zijn er zat auto;s op de weg met projectorlampen. Als er een beetje OK lens in zit, zul je weinig tot geen 'extra' overlast verzoorzaken.

Ten derde vind ik dat velen tegen zijn om het tegen zijn. net zoals dat windows 'niks is' omdat ze dat iemand anders ook eens hebben horen zeggen. Als je steeds in xenon lampen blijft kijken omdat ze de aandacht trekken, dan maakt dat het al snel iets negatiefs.

met welke koplamp dan ook:
- GOEDE afstelling
- SCHONE lampen
- bij belading achter >>> lampen lager!!!! (als dat al niet automatisch gebeurd)
Maar juist bij xenon is niemand bekwaam genoeg om het zo af te stellen dat het onder alle omstandigheden goed staat, daar is juist die automatische hoogteverstelling voor nodig.
Het enige moment dat xenon zonder automatische hoogteverstelling wel goed afgesteld staat is bij een stilstaande auto, zolang je met dat nepspul ook niet rijdt heb ik er dan ook geen bezwaar tegen.

Je schetst bij "belading achter" lampen lager, maar alle inveerbewegingen (dus niet alleen door beladen) triggeren bij originele xenon constant de automatische hoogteverstelling, jij als berijder zal dat nooit handmatig doen of kunnen doen, je hebt geen tijd meer over om op de weg te kijken, het onnodig verblinden van tegenliggers omdat je zelf meent het allemaal niet zo goed te zien is ronduit a-sociaal, ben je nachtblind blijf dan gewoon lekker thuis.

Het is je mogelijk nog niet opgevallen maar er zijn juist rond xenon simpele wettelijke regels bedacht om dit soort irritaties te voorkomen.

Het zijn dan ook juist die niet originele licht comprimerende projectiexenonlampen die de grootste verblinding veroorzaken door hun foute afstelling.

De eerder getrokken conclusie dat die nepxenon gewoon rommel is en mogelijk gevaarlijk kan zijn voor medeweggebruikers (doordat doorgaans die elementaire voorzienigen ontbreken die het ook voor medeweggebruikers veilig maakt) is namelijk de enige juiste.
Ben er zelf dan ook van overtuigt dat de overheid vroeg of laat het al veel eerder voorgestelde verbod daarop dan ook op juist die gronden toch uit gaat voeren (zou mijn oude koplampunits dus nog maar even bewaren)

Geplaatst: 05.08.2007 - 09:38
door Paul
Ik heb een soort van flashback hier...

Geplaatst: 05.08.2007 - 09:41
door bart simpson
Paul schreef:Ik heb een soort van flashback hier...
verblind door xenon?

Geplaatst: 05.08.2007 - 11:06
door arnoud
bart simpson schreef:
Paul schreef:Ik heb een soort van flashback hier...
verblind door xenon?
Deze moeten we inlijsten: een grapje gemaakt door bart :lol:

Geplaatst: 05.08.2007 - 13:36
door paQ
Ik denk dat je te hard van stapel loopt Bart ;)

die discussie is al eerder opgelaaid bij de regelgevers en hebben nieuwe regels bedacht voor de toepassing van xenon en aftermarket xenon.
en je noemt het steeds nep xenon, maar dat is het natuurlijk niet.
dat zijn die gloeilampen die de xenon 'look' geven...

Geplaatst: 05.08.2007 - 13:53
door bart simpson
paQ schreef:Ik denk dat je te hard van stapel loopt Bart ;)

die discussie is al eerder opgelaaid bij de regelgevers en hebben nieuwe regels bedacht voor de toepassing van xenon en aftermarket xenon.
en je noemt het steeds nep xenon, maar dat is het natuurlijk niet.
dat zijn die gloeilampen die de xenon 'look' geven...
Zolang je iets probeert te imiteren wat het uiteindelijk toch niet is blijft het natuurljk altijd nep, het is immers niet wat je suggereert dat het is, ongeacht wat de vorm daarvan ook is.
De controle op de correcte werking van "after marked" xenon was een praktisch probleem, is dat minor detail opgelost wordt het gewoon beoordeeld op de goede werking ervan en er zal dan vast ook het nodige apk afgekeurd gaan worden.

Geplaatst: 05.08.2007 - 16:19
door paQ
er wordt helemaal niets ge imiteerd...
xenon gaslamp met hoog voltage ontsteking is xenon gaslamp met hoog voltage ontsteking

dat de een zichzelf verstelt en de ander niet heeft met het lamphuis te maken, niet met het type verlichting.
Dat de ene 4200 K meet en de ander 6000 of 8000 of 5200K ligt aan de keuze van de koper, maar de werking blijft gelijk.

Geplaatst: 05.08.2007 - 16:30
door bart simpson
paQ schreef:er wordt helemaal niets ge imiteerd...
xenon gaslamp met hoog voltage ontsteking is xenon gaslamp met hoog voltage ontsteking

dat de een zichzelf verstelt en de ander niet heeft met het lamphuis te maken, niet met het type verlichting.
Dat de ene 4200 K meet en de ander 6000 of 8000 of 5200K ligt aan de keuze van de koper, maar de werking blijft gelijk.
Iets dat ergens op lijkt is qua werking nog niet hetzelfde, je mist die automatische hoogte verstelling dus het is niet compleet en soms zelfs gevaarlijk, met alleen je xenon gaslamp ben je er nog niet en dat weet je zelf ook wel, het blijft meuk.
Als jij met een sterk gelijkend polootje met daarop een groene krokodil uit Turkije op Schiphol land wordt het zelfs in beslag genomen, daar trappen ze iig niet in jouw uitspraak dat het niet geimiteerd zou zijn.