Pagina 4 van 7

Re: Airco service vereist

Geplaatst: 31.07.2019 - 07:47
door Gouwe
En berg op in AWD....

Re: Airco service vereist

Geplaatst: 31.07.2019 - 09:47
door RoaldH
Uiteraard...

Re: Airco service vereist

Geplaatst: 01.08.2019 - 22:29
door Athome
Het klinkt raar voor dieselrijders en mensen die geleerd hebben om volgens het nieuwe rijden te rijden maar met een caravan of zware aanhanger is er maar 1 juist advies en dat is op toeren houden. Inderdaad niet onder 2000 toeren komen. Ik denk dat boven 2300 toeren als richtlijn wel een goed advies is.

Re: Airco service vereist

Geplaatst: 03.08.2019 - 21:29
door 4wielen
En daar sta je dan in de Franse Alpen met je mooie bak... ‘Airco service vereist’ Nondeju! Volvo Assistance gebeld en hij wordt morgen afgesleept. Ik mag maandag een uur verderop ergens een huurauto ophalen. En dan terug om vrouw en kinders op te halen en de reis te vervolgen. Dus de stand is nu in één jaar: kapotte aircopomp, kapotte multiriem, lekke koppakking en wederom kapotte aircopomp. Ik mis mijn ouwe trouwe V70 :(

Re: Airco service vereist

Geplaatst: 03.08.2019 - 22:53
door RoaldH
@4wielen: echt balen dit. Waren er signalen dat de aircopomp aan het falen was? Bv de airco minder koud, meer (na)blazen bij het laden, melding storing Hybride systeem dat maar 1 seconde zichtbaar is bij het starten?

Re: Airco service vereist

Geplaatst: 03.08.2019 - 22:55
door RoaldH
Athome schreef: Het klinkt raar voor dieselrijders en mensen die geleerd hebben om volgens het nieuwe rijden te rijden maar met een caravan of zware aanhanger is er maar 1 juist advies en dat is op toeren houden. Inderdaad niet onder 2000 toeren komen. Ik denk dat boven 2300 toeren als richtlijn wel een goed advies is.
Het lijkt wat hoog. Maar de automaat “loost” zijn warmte via het koelsysteem van de auto. Door de hogere toeren is er meer koeling.

Re: Airco service vereist

Geplaatst: 03.08.2019 - 23:02
door 4wielen
RoaldH schreef: @4wielen: echt balen dit. Waren er signalen dat de aircopomp aan het falen was? Bv de airco minder koud, meer (na)blazen bij het laden, melding storing Hybride systeem dat maar 1 seconde zichtbaar is bij het starten?
Ik vond de airco niet ijskoud, maar koelde voldoende. Viel me een week geleden, toen het zo warm was, wel op dat ik de airco hoorde als ik voor een verkeerslicht stond. Nablazen niet gemerkt (maar let ik ook niet op). Er is zeker geen eerdere melding geweest, want dat zou ik hebben gezien (ik lette er al extra op met het oog op de vakantie).

Re: Airco service vereist

Geplaatst: 04.08.2019 - 01:51
door Athome
RoaldH schreef:
Athome schreef: Het klinkt raar voor dieselrijders en mensen die geleerd hebben om volgens het nieuwe rijden te rijden maar met een caravan of zware aanhanger is er maar 1 juist advies en dat is op toeren houden. Inderdaad niet onder 2000 toeren komen. Ik denk dat boven 2300 toeren als richtlijn wel een goed advies is.
Het lijkt wat hoog. Maar de automaat “loost” zijn warmte via het koelsysteem van de auto. Door de hogere toeren is er meer koeling.
Dat bedoel ik niet alleen vanwege de automaat. Diesel leveren hun maximale koppel al onder de 2000 toeren. Dat wordt je tijdens rijlessen tegenwoordig ook geleerd. Alleen heb je onder die 2000 toeren wel je koppel maar nog geen vermogen. Pas boven de 2000 toeren begint de motor ook merkbaar vermogen op te bouwen. Dit merk je goed tijdens het trekken van een aanhanger/caravan. Dus om die reden moet al boven die 2000 toeren blijven.

Je moet gewoon in het toerengebied blijven waar de auto de aanhanger/caravan het makkelijkst voorttrekt. Dat zal inderdaad ongeveer 2200-3500 toeren zijn.
En ja, de automaat vind het ook niet leuk als je te laag in de toeren blijft. Dat hoor je gewoon. En op lange termijn merk je dit ook wel als langs de kant van de weg stil staat.

Een collega van mij heeft ooit zijn turbo er uit gebrand omdat hij met een vol gepakte caravan zo veel onder in de toeren bleef hangen richting het zuiden van Europa

Re: Airco service vereist

Geplaatst: 06.08.2019 - 00:27
door Tukker999
Maximaal vermogen 158 kW / 215 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 440 Nm bij 1.500 tpm
Gewoon ergens er tussenin blijven.

Re: Airco service vereist

Geplaatst: 06.08.2019 - 19:06
door RoaldH
Afbeelding

Je kan dus beter tussen de 2100-2700 zitten.

Re: Airco service vereist

Geplaatst: 06.08.2019 - 21:01
door Athome
Inderdaad. Onder de 2000 toeren is er geen vermogen en boven de 3500 begint het al voelbaar in te kakken.

Re: Airco service vereist

Geplaatst: 06.08.2019 - 22:44
door Tukker999
Athome schreef: Inderdaad. Onder de 2000 toeren is er geen vermogen en boven de 3500 begint het al voelbaar in te kakken.
'Geen vermogen' is wat zwaar aangezet als ik kijk naar de Y-as.

Re: Airco service vereist

Geplaatst: 07.08.2019 - 21:56
door PHEV60PHEV
Optimum is inderdaad boven de 2000 toeren
Maar bij 1700tpm over de 100pk en 400nm moet je meeste caravans wel trekken.

Mijn ouders reden in oude diesel met max 80-100pk ook de bergen.
Begreep dat met name de automaat graag toeren wil ivm koeling.

Rij zelf de V60D6 met vouwwagen en altijd leuk om bij tolpoorten gas te geven en dan sneller weg te zijn dan menige vakantie auto zonder aanhanger..

Re: Airco service vereist

Geplaatst: 07.08.2019 - 22:06
door JoopXC
PHEV60PHEV schreef: Optimum is inderdaad boven de 2000 toeren
Maar bij 1700tpm over de 100pk en 400nm moet je meeste caravans wel trekken.

Mijn ouders reden in oude diesel met max 80-100pk ook de bergen.
Begreep dat met name de automaat graag toeren wil ivm koeling.

Rij zelf de V60D6 met vouwwagen en altijd leuk om bij tolpoorten gas te geven en dan sneller weg te zijn dan menige vakantie auto zonder aanhanger..
Het is nog leuker om met een hut van 1500 kg. sneller weg te zijn dan menig Frans dieseltje zonder caravan :D

Re: Airco service vereist

Geplaatst: 11.08.2019 - 13:14
door Apejoekie
Toeren bij klimmen boven de 2200 gehouden, sinds terug naar zijn 4e versnelling en dan 2800 toeren. Bij een temperatuur van 37 graden Celsius 2x de melding dat de temperatuur van de motor te hoog was. Snelheid geminderd en weer door. De airco ging automatisch uit dus dat was even schrikken maar sloeg vrij snel weer aan. Nu 3 personen gesproken die de afgelopen maand dezelfde airco melding hebben gehad.

Re: Airco service vereist

Geplaatst: 11.08.2019 - 14:27
door Athome
37 graden is natuurlijk ook geen fijne temperatuur en als de motor dan ook nog eens aan het werk moet. Dan wordt het lastig. Door de 5-cilinder en extra techniek van de PiH is het best vol onder kap. Dat betekent dat het sowieso al warm wordt onder de motorkap.

3 maal scheepsrecht?

Geplaatst: 13.08.2019 - 13:04
door jefko
Na aanschaf in april 2018 van mijn PIH V60 werd aug 2018 de aircopomp voor de eerste keer vervangen. Auto uit 2013 bij Van der Wouden in Woerden gekocht. Scholten Nijmegen weigerde dit als coulanceregeling te doen, dus via Hooftman Woerden dit geregeld. Auto was als leaseauto steeds bij Scholten in Nijmegen in onderhoud geweest. Bij APK in april 2019 werd door Hooftman preventief de aircopomp vervangen. Tijdens onze verblijf in Frankrijk eind juli de bekende kreet Aircoservice vereist op donderdag eind van de middag. Omdat we op zaterdag in Italie (Lago Maggiore) hotel geboekt hadden, wilde we met die temperaturen wel een werkende Airco. Via Volvo Assistance en overleg met Hooftman Woerden afgesproken om snel in Annemass een diagnose uit te laten voeren om te bevestigen dat de aircopomp weer vervangen moest worden. Dit was Vrijdag eind van de ochtend gedaan en werd vervangend vervoer toegezegd. We verbleven in ons huis op 1 uur afstand van Annemass en toen we daar weer terug waren konden we wederom op pad om voor 17.30 uur de vervangende auto op te halen. Bleek op 2 kilometer afstand van de dealer. We kregen een 1,5 maand oude V60 T5 met alle opties, inclusief een grote barst in de voorruit. Maar dat was volgens de garage geen probleem. Auto reed voortreffelijk en de airco werkte vlekkeloos. Onze auto bleek volgens VOC op mijn telefoon 8 dagen later bij Hooftman in Woerden te zijn aangekomen. Afgezien van die dag heen en weer gereis om de vervanger te regelen en de aanschaf van een nieuw vignet voor Zwitserland konden we alles doen wat gepland was. Tijdens de terugreis op 4 augustus hebben we onze V60 met nieuwe aircopomp in Woerden opgepikt en de vervanger dag later in Leiden ingeleverd. Prima service via Volvo Assistance en Dealer Hooftman in Woerden.
Nu maar duimen dat het een tijd rustig blijft tot de 4-e vervanging moet plaatsvinden.

Re: Airco service vereist

Geplaatst: 20.08.2019 - 22:52
door iDanman
Heb dit bericht net in het topic OBD2 geplaatst, maar gezien de berichten over warmlopen en hoeveel toeren er aangehouden moet worden , vind ik het hier ook tot zijn recht komen, want meten is weten.
Onderstaand bericht dus, het was tijdens het warmlopen zo’n 25 graden en betrof de weg tussen Grenoble en Briancon, over de la Meije pas.

Zit nu in de alpen en heb helaas tijdens een lange en hoge pas toch weer de auto te warm gekregen.
De motor via manuele bediening telkens tussen de 2200-3000 toeren gehouden, overigens zie ik totaal geen verschil in temperatuur van olie, koelvloeistof of transmissieolie bij 2200 toeren of 3000... echt maakt niets uit met een gangetje van 100km/u met 1700kg erachter.
Maar goed, de olie temp was 137 graden, koelvloeistof 113 en ook de ATF 113 graden toen die warmliep en ik dus gestopt ben om te laten afkoelen.
Experts die hier wat van vinden?
Ik had dit toch niet verwacht met een D6...

Re: Airco service vereist

Geplaatst: 20.08.2019 - 23:29
door V70R^2
De ATF en KVS lijken elkaar mooi te levelen, echter is de motorolie in deze denk ik de boosdoener.

Zonder verstand te hebben van jouw specifieke motor, mogelijk de koeling van de motorolie niet in orde? defecte olie-thermostaat o.i.d.?

Re: Airco service vereist

Geplaatst: 21.08.2019 - 00:12
door RoaldH
De ATF loost zijn warmte toch in het KVS systeem?