Elke 1000Km lijkt me erg veel, de slijtage is dan wellicht nog erg klein.
Hercalibreren doe ik weinig, ook niet na druk aanpassen of bandenwissel zomer/winter.
Dat heeft op zich nog geen alarm veroorzaakt.
Re: Vals alarm TPMS
Geplaatst: 07.09.2019 - 12:07
door Risrael
Niet 1000 km maar 10000 km
Re: Vals alarm TPMS
Geplaatst: 07.09.2019 - 17:05
door teebee
Ik check sowieso meteen zekere regelmaat de bandenspanning bij de pomp, oude maar goede gewoonte.
Dit direct gevolgd door kalibratie. Nog nooit een (valse) melding gehad.
Re: Vals alarm TPMS
Geplaatst: 07.09.2019 - 17:11
door Kinoúmai
Toch hier even melden, ondertussen 49000 km op de teller en nog geen enkele melding gekregen over mijn bandenspanning. Niet echt en niet vals.
Waar ik wel af & toe melding van krijg is dat mijn CC is geannuleerd door bestuurder terwijl ik niets gedaan heb...
Re: Vals alarm TPMS
Geplaatst: 07.09.2019 - 18:06
door Risrael
Kinoúmai schreef:
Toch hier even melden, ondertussen 49000 km op de teller en nog geen enkele melding gekregen over mijn bandenspanning. Niet echt en niet vals.
Waar ik wel af & toe melding van krijg is dat mijn CC is geannuleerd door bestuurder terwijl ik niets gedaan heb...
En dat laatste heb ik dan weer niet.
Collega had van de week ineens dat alle veiligheidssystemen het niet meer deden inclusief parkeersensoren.
Elektronica blijft een bijzonder ding.
Re: Vals alarm TPMS
Geplaatst: 07.09.2019 - 18:31
door Willy.VdW
teebee schreef:
Ik check sowieso meteen zekere regelmaat de bandenspanning bij de pomp, oude maar goede gewoonte.
Dit direct gevolgd door kalibratie. Nog nooit een (valse) melding gehad.
Hou je dan rekening met de warmte van de banden?
Re: Vals alarm TPMS
Geplaatst: 07.09.2019 - 19:49
door teebee
Zeker, altijd koude banden. Dus van huis direct naar de pomp vlakbij.
Re: Vals alarm TPMS
Geplaatst: 07.09.2019 - 20:26
door Willy.VdW
Aha, da's handig!
Re: Vals alarm TPMS
Geplaatst: 22.09.2019 - 17:47
door Risrael
Van de week langs geweest ivm de valse meldingen. Er blijkt inderdaad een software update voor te zijn. Tot nutoe geen meldingen meer gehad. Overigens met de monteur gesproken en voor het signaal tov omwentelingen band wordt idd gebruik gemaakt van het GPS signaal.
Re: Vals alarm TPMS
Geplaatst: 22.09.2019 - 18:32
door teebee
Dan had ik die zeker al een hele poos, wat ik heb er nooit last van.
Re: Vals alarm TPMS
Geplaatst: 22.09.2019 - 19:20
door IkeV70
Risrael schreef:
Overigens met de monteur gesproken en voor het signaal tov omwentelingen band wordt idd gebruik gemaakt van het GPS signaal.
Dat verbaast me.
Re: Vals alarm TPMS
Geplaatst: 28.09.2019 - 18:14
door Willy.VdW
Ja, daar wil ik ook wel eens meer over te weten komen.
Het verband tussen omwentelingen van de wielen en de snelheid van de auto kan
men weliswaar via GPS vaststellen, maar wanneer dat niet (meer) klopt, hoe zal
men dan afleiden om welk wiel het gaat?
Hebben trouwens alle Volvo's met iTPMS een GPS verbinding?
Re: Vals alarm TPMS
Geplaatst: 28.09.2019 - 22:29
door Pieterxc90
Ik ken maar twee bandenspanningscontrolesystemen, degene die met sensoren aan het ventiel meten en per band af te lezen zijn in de auto en die gebruik maken van de ABS sensoren en de omwentelingen per wiel vergelijken en op grond van verschillen een melding geven. Welke rol GPS hierin kan spelen is mij niet duidelijk. Maar ik lees er graag meer over.
Re: Vals alarm TPMS
Geplaatst: 29.09.2019 - 01:37
door Risrael
De auto bepaalt tijdens de calibratie de omwentelingen bij een bepaalde snelheid. Maar die snelheid moet hij wel ergens vandaan halen. Dit gebeurt mbv het GPS signaal.
Zouden de omwentelingen t.o.v. elkaar worden bekeken dan zou je altijd problemen hebben. Immers zodra je een bocht omgaat draaien je banden links en rechts met een andere omwentelingssnelheid.
Risrael schreef:
De auto bepaalt tijdens de calibratie de omwentelingen bij een bepaalde snelheid. Maar die snelheid moet hij wel ergens vandaan halen. Dit gebeurt mbv het GPS signaal.
Zouden de omwentelingen t.o.v. elkaar worden bekeken dan zou je altijd problemen hebben. Immers zodra je een bocht omgaat draaien je banden links en rechts met een andere omwentelingssnelheid.
De auto meet toch zelf ook de snelheid? Niet nauwkeurig genoeg dan, het gaat
toch over het vergeliken van de omwentelingen van de 4 wielen, is daar dan een
absolute snelheid voor nodig? Als die er al is, want GPS is niet overal te ontvangen.
Bochten kunnen onderkend worden, de auto kent (dacht ik) de stuurhoek.
Blijft de vraag of elke SPA Volvo een GPS ontvanger heeft...
"3. INDIRECT TIRE PRESSURE MONITORING
It is hypothesized that the effective rolling radius is a
function of the tire pressure (Carlson and Gerdes, 2002,
2003, 2005). Since it has been shown in Section 2 that
GPS offers a way to very accurately estimate the effective radius, it is further hypothesized in this work that
this estimate can be used to estimate the tire pressure
and detect changes. "
Re: Vals alarm TPMS
Geplaatst: 29.09.2019 - 11:48
door Willy.VdW
Ik lees verschillende keren "hypthesized". Dat is wat anders dan "established".
De verandering van de omtrek van de wielen/banden door drukveranderingen bestaat, maar is niet groot.
Hier is een leuke test:
Bovendien zouden ze wellicht alle 4 wielen dat in dezelfde mate doen (behalve 2 in de zon 2 in de schaduw?)
zodat het een systeem dat verschillen meet niet zou verstoren. De dTPMS sensoren van mijn motorfiets
meten ook de temperatuur in de banden en referen de weergave naar een vaste temperatuur (20°C).
Dat betekent dat men de bandendruk ook altijd kan bijstellen, onafgezien van de actuele temperatuur van de banden.
Re: Vals alarm TPMS
Geplaatst: 29.09.2019 - 12:12
door IkeV70
Ik heb ook het idee dat dat artikel aangehaald door risrael een concept beschrijft, niet zozeer een daadwerkelijke beschrijving van de werking van de huidige indirecte TPMS systemen.
Het meten van verschillen in omloopsnelheid van de wielen (mbv de ABS sensoren) gebeurt natuurlijk over een langere afstand, zodat tijdelijke verschillen in bv bochten eruit gefilterd worden.
Ik vraag me wel af waarom er soms een melding op 4 wielen tegelijk komt. Misschien doet het systeem dat als de verschillen elkaar steeds tegenspreken, of als er en reden is om het systeem te recalibreren.
Re: Vals alarm TPMS
Geplaatst: 29.09.2019 - 15:47
door Risrael
IkeV70 schreef:
Ik heb ook het idee dat dat artikel aangehaald door risrael een concept beschrijft, niet zozeer een daadwerkelijke beschrijving van de werking van de huidige indirecte TPMS systemen.
Het meten van verschillen in omloopsnelheid van de wielen (mbv de ABS sensoren) gebeurt natuurlijk over een langere afstand, zodat tijdelijke verschillen in bv bochten eruit gefilterd worden.
Ik vraag me wel af waarom er soms een melding op 4 wielen tegelijk komt. Misschien doet het systeem dat als de verschillen elkaar steeds tegenspreken, of als er en reden is om het systeem te recalibreren.
Of dat het komt door slijtage van de banden....en dat zou dan weer de bewering dat de verschillen tov elkaar worden gemeten tegen spreken.