Pagina 4 van 21
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 09.12.2019 - 18:24
door RoaldH
Het blijkt bij mij overigens geen kapotte airco te zijn maar een niet goed gecalibreerd hybride systeem tijdens/na de vervanging in juli 2019. Ze verhelpen dit kosteloos. Helaas is de TCV wel stuk. Dus pas morgen ophalen.
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 09.12.2019 - 18:42
door 360Degreez
Hier overigens alle info voor airco-freaks
Info-Airco-Sanden.zip
- Zie pagina 39 voor (de noodzaak van) het spoelen en drogen
- Zie pagina 54-61 voor info voor hybride voertuigen
- Zie pagina 65 voor info over de juiste POE olie
- Zie pagina 69 voor het juiste type olie (POE 8FX 351 213-111)
Zipje, want het forum slikt geen PDF
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 09.12.2019 - 19:46
door RoaldH
360Degreez schreef: ↑09.12.2019 - 18:42
Hier overigens alle info voor airco-freaks
Info-Airco-Sanden.zip
- Zie pagina 39 voor (de noodzaak van) het spoelen en drogen
- Zie pagina 54-61 voor info voor hybride voertuigen
- Zie pagina 65 voor info over de juiste POE olie
- Zie pagina 69 voor het juiste type olie (POE 8FX 351 213-111)
Zipje, want het forum slikt geen PDF
thx
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 09.12.2019 - 22:10
door Athome
Vandaag bij de dealer geweest voor een ander ding en gelijk maar eens gevraagd hoe het zit met de procedure voor het vervangen van de airco.
2 dingen kwamen naar voren.
1.
Het is erg verschillend hoe lang de airco meegaat. Dat beeld is hier op het forum ook duidelijk. Wel is duidelijk dat bij mensen waarbij de airco als vaak vervangen is, de levensduur ook steeds korter (lijkt) te worden.
Volvo heeft al verschillende verbeteringen door gevoerd maar die hebben lang niet altijd het gewenste effect (zie de korte levensduur).
2.
Bij Volvo is het nu ook duidelijk dat de montage/vervanging procedure die de afgelopen jaren gebruikt is, niet afdoende is geweest. Er loopt een test, waarbij de airco eerst volledig gereinigd wordt, voordat er een nieuwe pomp gemonteerd wordt. Als ik het goed begrepen heb, wordt er het een en ander gemonteerd van de auto. Die wordt opgestuurd naar Volvo NL of een bepaalde dealer. Daar wordt de boel gereinigd en voorzien van nieuwe onderdelen. Het geheel wordt weer teruggestuurd en onder je auto gezet.
Het probleem zou zijn (zoals het mij verteld is), dat bij demonteren van de defecte pomp, buitenlucht in het systeem komt. Deze buitenlucht gaat een reactie aan met het koelmiddel/olie in het systeem waardoor het slopen van de nieuwe pomp in feite direct weer begint. Dat zou dan ook reden zijn waarom bij sommige mensen de pompen merkbaar snel kapot gaan.
Het kan zijn dat ikzelf de uitleg niet helemaal goed begrepen heb, of dat de monteur de nieuwe werkwijze ook niet helemaal niet duidelijk heeft voor zichzelf. Dus AUB, brand mij niet af als het niet geheel klopt.
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 10.12.2019 - 07:49
door Gouwe
Ik heb nog wel wat vragen naar aanleiding van deze uitleg, maar impliciet lijkt Volvo dus nu aan te geven dat het een installatie "fout" is. Vooral dat stuk over de buitenlucht..... Dat heb je in de fabriek namelijk ook en er zit dan ook niet voor niets een filter/droger in het systeem (die zoals ik heb geleerd bij elke wissel van een compressor moet worden vervangen om blokkades te voorkomen) en je moet goed en voldoende lang vacumeren.
Doet mij denken aan een situatie een jaar of 15 geleden bij een Japanse fabrikant van o.a. graafmachines. Wij kregen op een bepaald moment in korte tijd de ene na de andere defecte compressor terug, iets wat zeer ongewoon was. Allemaal met mechanische schade. Onderzoek op de fabriek bij de klant in de UK leerde dat alle leidingen en zelfs de compressoren voor montage werden opgeslagen in de buitenlucht onder een zeil en veelal zonder de dopjes erop (die bedoeld waren om vuil en vocht buiten te houden). Alle garantie claims afgewezen en de klant heeft direct actie ondernomen ter voorkoming.
Deze hele situatie heeft max een jaar geduurd (tussen ontdekking van het fenomeen en de implementatie van de oplossing). Met dat in mijn achterhoofd begrijp ik dus niet dat het bij Volvo / Sanden al 5+ jaar moet duren.
Maar goed focus op het goede nieuws namelijk dat Volvo nog steeds mee bezig is met het werken aan een oplossing.
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 16.12.2019 - 18:56
door V60Driver
Na 5 maanden en ruim 6000 km heb ik vandaag ook weer een nieuwe gekregen. Nr: 4 zit er nu in. Ben benieuwd hoe lang deze het gaat uithouden?? Ik heb niet de indruk dat de dealer iets speciaals heeft gedaan t.o.v. de vorige wissel. Ik zal dus halverwege de zomer wel wederom aan de beurt zijn. I keep my fingers crossed.
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 24.01.2020 - 12:31
door aristo
Ik mag ook weer heen, ditmaal ; storing hybride systeem. Maar dan is de melding weer weg. Nu wil ik eigenlijk het zo lang mogelijk uitstellen om ook met de vakantie door te kunnen rijden. Ik ga bij deze storing ervanuit dat dit de isolatie melding is die straks steeds vaker komt en daarna blijft staan. Ik zal wel snel een afspraak maken, bij de bandenwissel heb ik ook gehoord dat ik nu naar Apeldoorn moet als de pomp vervangen moet worden.
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 27.01.2020 - 13:29
door Giant2000
Augustus 2019 aangeschaft en nr 2 is bij mij al aan de beurt, hopelijk onder coulance.
Daarna gauw inruilen en wat anders zoeken. Ik ga niet met zo'n auto prettig op vakantie straks.
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 27.01.2020 - 18:41
door Gouwe
Giant2000 schreef: ↑27.01.2020 - 13:29
...… Daarna gauw inruilen en wat anders zoeken. Ik ga niet met zo'n auto prettig op vakantie straks.
Jammer joh, hoop dat je je nog bedenkt en anders gewoon Volvo Assistance premium afsluiten?
Ik zou er in ieder geval op staan dat deze reparatie gebeurt op de manier zoals Volvo kennelijk nu voorschrijft (met spoelen e.d.). Zie andere topic.
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 27.01.2020 - 19:52
door The Mechanic
Giant2000 schreef: ↑27.01.2020 - 13:29
Augustus 2019 aangeschaft en nr 2 is bij mij al aan de beurt, hopelijk onder coulance.
Daarna gauw inruilen en wat anders zoeken. Ik ga niet met zo'n auto prettig op vakantie straks.
Gewoon de pomp laten vervangen, systeem laten spoelen en de droger laten vervangen bij één van de 4/5 dealers in Nederland die dit mogen doen van VCNL.
Zonde om zo'n fijne auto weg te doen.
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 27.01.2020 - 20:20
door RoaldH
The Mechanic schreef: ↑27.01.2020 - 19:52
Giant2000 schreef: ↑27.01.2020 - 13:29
Augustus 2019 aangeschaft en nr 2 is bij mij al aan de beurt, hopelijk onder coulance.
Daarna gauw inruilen en wat anders zoeken. Ik ga niet met zo'n auto prettig op vakantie straks.
Gewoon de pomp laten vervangen, systeem laten spoelen en de droger laten vervangen bij één van de 4/5 dealers in Nederland due dit mogen doen van VCNL.
Zo de of zo'n fijne auto weg te doen.
Ik rij daarom door. Met de Model S heb ik meer issues (deurhandels, vastlopende MCU).
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 27.01.2020 - 20:45
door 360Degreez
RoaldH schreef: ↑27.01.2020 - 20:20
Ik rij daarom door. Met de Model S heb ik meer issues (deurhandels, vastlopende MCU).
Ah, was dat niet een issue met de SSD die te snel het loodje legt? Er zijn bedrijfjes die er een nieuwe op kunnen solderen

Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 27.01.2020 - 21:17
door s60magic
Giant2000 schreef: ↑27.01.2020 - 13:29
Augustus 2019 aangeschaft en nr 2 is bij mij al aan de beurt, hopelijk onder coulance.
Daarna gauw inruilen en wat anders zoeken. Ik ga niet met zo'n auto prettig op vakantie straks.
Ik heb hem daarom ook weg gedaan, jammer van z’n fijne auto.
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 28.01.2020 - 00:17
door aristo
RoaldH schreef: ↑27.01.2020 - 20:20
The Mechanic schreef: ↑27.01.2020 - 19:52
Giant2000 schreef: ↑27.01.2020 - 13:29
Augustus 2019 aangeschaft en nr 2 is bij mij al aan de beurt, hopelijk onder coulance.
Daarna gauw inruilen en wat anders zoeken. Ik ga niet met zo'n auto prettig op vakantie straks.
Die van ons gaat dus in februari weer worden vervangen, dit maal dus in Apeldoorn en ben de auto een hele dag kwijt. Ik zou ook aanraden om Volvo assistance premium te nemen. Zie eerder in deze post, het wordt keurig opgelost, de auto gerepatrieerd en een soortgelijke vervangende auto. Echter als je niet met caravan rijdt dan heb je kans dat je een kleinere auto krijgt.
Ik blijf er gewoon bij, het zal op den duur wel opgelost worden. En ik vindt het gewoon een heerlijke krachtige auto voor met een caravan.
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 28.01.2020 - 10:48
door Paul
Ze moeten gewoon die auto schoonmaken van binnen, bij Hooftman in Waddinxveen hebben ze zo'n machine. Zou hen toch maar gewoon bellen.
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 28.01.2020 - 12:17
door RoaldH
360Degreez schreef: ↑27.01.2020 - 20:45
RoaldH schreef: ↑27.01.2020 - 20:20
Ik rij daarom door. Met de Model S heb ik meer issues (deurhandels, vastlopende MCU).
Ah, was dat niet een issue met de SSD die te snel het loodje legt? Er zijn bedrijfjes die er een nieuwe op kunnen solderen
Het is een issue met te klein (en consumer) flash geheugen waarom Tesla letterlijk iedere scheet probeert te schrijven. Waardoor de auto tussen de 150.000 en 200.000 km onbruikbaar kan worden als het grote scherm nier meer kan opstarten. Vervangen kost minimaal 3500 euro (was 5000). Workaround is het loshalen van het flash geheugen. Een backup maken op een grotere en betere variant en de boel terugzetten. Met een beetje pech zijn de certificaten onleesbaar. Dan ben je afhankelijk van Tesla. Deurhandels was een grapje van 800 euro (was 1100). Inmiddels 4 van die dingen vervangen.
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 28.01.2020 - 20:12
door Paul
Zo das niet gratis!
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 28.01.2020 - 20:26
door 360Degreez
RoaldH schreef: ↑28.01.2020 - 12:17
Het is een issue met te klein (en consumer) flash geheugen waarom Tesla letterlijk iedere scheet probeert te schrijven. Waardoor de auto tussen de 150.000 en 200.000 km onbruikbaar kan worden als het grote scherm nier meer kan opstarten. Vervangen kost minimaal 3500 euro (was 5000). Workaround is het loshalen van het flash geheugen. Een backup maken op een grotere en betere variant en de boel terugzetten. Met een beetje pech zijn de certificaten onleesbaar. Dan ben je afhankelijk van Tesla. Deurhandels was een grapje van 800 euro (was 1100). Inmiddels 4 van die dingen vervangen.
Ja precies. Stiekem best veel quirks. Zo heb je ook nog kans dat de vloeistof uit je beeldscherm druipt en allerlei andere quirks. Stiekem ben ik best wel een Tesla Fanboy en volg
Rich Ruibuilds al heel lang. Die doet heel leuke projecten en weet meer dan de gemiddelde monteur bij Tesla zelf

Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 29.01.2020 - 12:05
door RoaldH
360Degreez schreef: ↑28.01.2020 - 20:26
RoaldH schreef: ↑28.01.2020 - 12:17
Het is een issue met te klein (en consumer) flash geheugen waarom Tesla letterlijk iedere scheet probeert te schrijven. Waardoor de auto tussen de 150.000 en 200.000 km onbruikbaar kan worden als het grote scherm nier meer kan opstarten. Vervangen kost minimaal 3500 euro (was 5000). Workaround is het loshalen van het flash geheugen. Een backup maken op een grotere en betere variant en de boel terugzetten. Met een beetje pech zijn de certificaten onleesbaar. Dan ben je afhankelijk van Tesla. Deurhandels was een grapje van 800 euro (was 1100). Inmiddels 4 van die dingen vervangen.
Ja precies. Stiekem best veel quirks. Zo heb je ook nog kans dat de vloeistof uit je beeldscherm druipt en allerlei andere quirks. Stiekem ben ik best wel een Tesla Fanboy en volg
Rich Ruibuilds al heel lang. Die doet heel leuke projecten en weet meer dan de gemiddelde monteur bij Tesla zelf
Ik volg Rich Rebuilds ook. Erg leerzaam idd.
Helaas weer de aircopomp van onze V60 D6
Geplaatst: 29.01.2020 - 12:05
door RoaldH
Paul schreef: ↑28.01.2020 - 20:12
Zo das niet gratis!
Dan heb ik (afgezien van de pompen) meer geluk met de V60.