Oorzaak versleten koppeling + vast vliegwiel

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Sorcerer
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 11.03.2007 - 20:32

Staat nu bij de dealer aangezien het gepiep steeds harder werd. Tijdelijk een V70 2.5T mee, wat een verschil in vermogen zeg! :P

Maargoed, balen! Ook balen dat het nu zo ernstig wordt dat ik niet op m'n gemak bijvoorbeeld een goede specialist kan uitkiezen maar waarschijnlijk gelijk voor de hoofdprijs moet gaan...

Overigens hadden ze het over een druklager, het vliegwiel was niet per se het probleem zeiden ze. Ben benieuwd!
S60 2.4 140pk (2001) - 2007 - 2009
S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden
Afbeelding
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Sorcerer schreef:Hm, naja, hopelijk is het wat anders ofzo toch...

Maar een oorzaak kan dus liggen in bijv. in een te hoge versnelling rijden? Want daar maak ik me wel eens schuldig aan...
is idd een "klein"nadeeltje van het "nieuwe rijden"
er gaat meer kapot dan je lief is,en daar weegt het geringere brandstofverbruik niet tegen op!
geen glans zonder wrijving
Sorcerer
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 11.03.2007 - 20:32

toppertje schreef:
Sorcerer schreef:Hm, naja, hopelijk is het wat anders ofzo toch...

Maar een oorzaak kan dus liggen in bijv. in een te hoge versnelling rijden? Want daar maak ik me wel eens schuldig aan...
is idd een "klein"nadeeltje van het "nieuwe rijden"
er gaat meer kapot dan je lief is,en daar weegt het geringere brandstofverbruik niet tegen op!
Zelfs als je kijkt naar het milieu... ik vraag me af of de productie van zo'n vliegwiel (staalgieten etc. etc.) niet slechter is dan die paar liter brandstof die je er per jaar mee bespaart.

Op tijd opschakelen is ook maar één deel van het nieuwe rijden. Weet iemand of plotseling gas loslaten/geven ook slecht kan zijn voor bepaalde onderdelen in een auto?

Wel jammer dat ze niet wat sterkere onderdelen in een auto zetten die zoveel koppel produceert...
S60 2.4 140pk (2001) - 2007 - 2009
S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden
Afbeelding
Gebruikersavatar
marcelg
4th Gear member
Berichten: 609
Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34

wat is het ideale toerenreekst van een D5?
ik schakel met koude motor altijd bij 2000 en warm 2500toeren
terug schakelen pas bij 1500toeren
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1611
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

tiet vur ut moderrene rieën!!??? Is idd leuk die "tiet", maar aan andere kant slijt er fors meer aan je bak e.d. ik schakel meestal bij +- 3000rpm soms iets later.....ik denk zelfs dat er hier nog een topic ocer is aangemaakt.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Sorcerer
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 11.03.2007 - 20:32

Ja, maar is dit nou echt de reden van dat dit onderdeel kapot kan gaan of niet? :P
S60 2.4 140pk (2001) - 2007 - 2009
S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden
Afbeelding
Sorcerer
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 11.03.2007 - 20:32

Dealer belt net. Er was iets aan de koppeling kapot, hij zei niks van een vliegwiel. Ook bij de haakse overbrenging (voor de AWD) was misschien iets aan de hand (heb ik zelf niet gemerkt), dus ik ben benieuwd. Nu hopen dat het geen enorm dure grap gaat worden... :( Volgende week weten we meer...
S60 2.4 140pk (2001) - 2007 - 2009
S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden
Afbeelding
Sorcerer
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 11.03.2007 - 20:32

Ah, koppeling en druklager zijn vervangen. Vliegwiel was niets mee aan de hand, zeiden ze, maar wordt nog even gedoublechecked. Vind ik wel apart aangezien hier meerdere soortgelijke klachten staan van mensen bij wie wel het vliegwiel stuk was. Bon van werkzaamheden zal ik goed bewaren dus voor als ik ze later nog moet meppen als het toch nog steeds stuk is :P

Ook waren er tandjes aan het tandwiel voor de haakse overbrenging naar de achterwielen flink ver afgesleten; dit wordt preventief vervangen aangezien, als het later gebeurt, er de hele bak voor los zou moeten, wat uren werk met zich meebrengt.

Vorige eigenaar is er waarschijnlijk nogal ruw mee geweest (tenzij het de eerste eigenaar was; een bakker in Boskoop). Ik zal er als hij (hopelijk morgen) klaar is in ieder geval rustiger mee omspringen; toch wat meer toeren bij het versnellen. 80 in de 6 alleen maar als ik ook constante snelheid kan blijven rijden. Hopelijk schakelt hij nu ook wat soepeler zodat ik de koppeling wat sneller kan laten opkomen (greep nogal plots aan, doet hij al sinds ik hem heb gekocht).

Nadeel van deze rijstijl: tot 10% hoger verbruik.
Voordelen: minder slijtage, veel meer vermogen (bij zuinig rijden doet de turbo nog niet mee)
S60 2.4 140pk (2001) - 2007 - 2009
S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”