OBC (onboard charger) kapot

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6310
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Er gaat niets oneindig mee, dus wat dat betreft jou OBC ook niet. Het gemiddelde zal denk ik ergens tussen de 5 en 8 jaar liggen?.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Mavi57
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 02.06.2016 - 22:25

Gisteren ook foutmelding bij laden. Lampje rood en melding in app. Naar carport om na te kijken. Stekker zat muurvast. Nachtje laten slapen maar 's ochtends nog altijd geen beweging in te krijgen. Dan maar de kabel bij he oplaadstation draad per draad doorgeknipt en met stekker in auto naar garage.
Tip om toch auto te starten met stekker in laadsleuf: de startknop omdraaien tot je melding krijgt dat de kabel nog in zit. Uitzetten en dan opnieuw aanzetten maar de knop blijven vasthouden in aan stand. Je krijgt een melding dat je 7 seconden moet blijven houden en uiteindelijk start de auto en kan je rijden.
In de garoge melding gekregen dat ODC stuk is. Kosten ongeveer 1400 BTW in. Mijn auto: XC90 T8 van 2016 (model 2017) met 165.000 km
Afbeelding van WhatsApp op 2023-11-30 om 12.07.01_5814af73.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
manny_87
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 23.10.2023 - 16:24

Afgelopen weekend de lader uit de V60 gehaald van een vriend van mij. De auto lade thuis prima maar bij laadpalen was het altijd gedoe. 10 min tot 15 min laden dan uit aan uit aan, en dan meestal de laadpaal in storing. Er waren geen foutcodes opgeslagen in de auto. En bij het uitlezen van de live data viel alleen op dat de gemeten net spanning ongeveer 10V lager was dat het zou moeten zijn.

Volgens de handleiding van Albertje de lader uitgebouwd. Achteraf gezien had er minder los gehoeven. Als je allen het binnen werk van de lader er uit wil halen is het verwijderen van de vloer voldoende.

Week eerder de condensatoeren besteld. Kon alleen per 10.
evkessel schreef: 19.09.2023 - 22:47 De AC kant elco's zijn R46KN415040P1M
De DC kant elco's zijn R76QN282050H3J

Van ieder 4
Gelukkig hadden we 10 condensatoren, er zitten 6 R46KN415040P1M(Rood) condensatoren in de lader en 4 R76QN282050H3J (Geel)
IMG-20230925-192715.jpg
Er zitten twee condensatoren onder de zekering houders. Het los solderen van de componenten is lastig om dat de print plaat veel koper bevat. Ik verwarm voor dit soort werk meestal de hele pcb met een elektrische verfbrander voor dat ik de componenten los haal.
F57217D0-BCDA-4A25-8505-8B62C2771F63.jpg
De condensatoren uit de lader waren goed stuk. Op de print zit ook gele smurrie dat komt uit dit soort condensatoren, en wordt vloeibaar als het warm wordt Kan me niet voorstellen hoe dit alleen heeft geleid tot het niet laden bij laadpalen maar goed.
20231203_182203.jpg
Na het vervangen van de condensatoren meerdere laad sessies gedaan bij laadpalen en geen klachten meer :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Athome
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 15.07.2017 - 19:01

OBC was bij mij ook kapot. 200.000 op de teller. Kenteken December 2013
OBC vervangen kosten 1750 Euro
Volvo V60 PiH Summum MY14
Gebruikersavatar
albertje
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 26.05.2012 - 10:09
Locatie: Zwartebroek

Ha Manny,

Heel gaaf dat je het hebt kunnen repareren. Super ook even de foto's van de kapotte componenten en het vervangen ervan.
Veel plezier ermee. :-D
Volvo S60 - D5244T2 - 2003 - 414.000km (motor heeft 151.000km) - Zwart - VCE - DICE - HU805 met PA200 versterker en Grom USB - en helaas geen TomTom in RTI meer. :-(
Volvo V60 D6 Twin engine - D97PHEV - 2016 - 225.000km - Blauw - DICE
gdjong
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 26.06.2022 - 16:40

DIt lijkt me toch echt een ontwerpfout van Volvo. Of ben ik de enige die dat vind?

Mijn XC90 T8 (december 2016) heeft nu ook een defecte OBC. Volvo Niham geeft een offerte af voor vervanging van EUR 1700,= maar gaat er dan van uit dat de oude OBC retour Volvo gaat. Is dat gebruikelijk? Anders kan ik 'm overnemen tegen betaling "statiegeld" van EUR 480,= excl. BTW.

Offerte vermeldt EUR 800 excl. BTW voor de OBC alleen. Blijft de oude OBC niet mijn eigendom?
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26935
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Over nemen is in dit geval niet het juiste woord, het statiegeld bedrag wordt dan niet meer van de rekening af getrokken waardoor je het volle bedrag voor de nieuwe betaald.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
mauricenl
2nd Gear member
Berichten: 98
Lid geworden op: 26.06.2008 - 17:13
Locatie: Ruinen

Ook onze OBC-unit heeft volgens mij de geest gegeven (v60 D6 MY-2015 >290K Km). Eergisteren was de accu opgeladen tot 30Km actieradius (vond ik raar, maar mijn vrouw had er als laatste mee gereden ;-) ) en gisteren rood lampje in de laad-pocket met de vaste lader, maar ook met de 'stekker lader'. Nu moet de 12v accu nog vervangen worden en heb begrepen dat dit bij de dealer moet om ' in te leren' , zal gelijk vragen om een officiële diagnose van hun kant.

De prijs voor een nieuwe OBC-Unit liegt er niet om, dit samen met de onzekere overheidsmaatregelen maakt het een lastige afweging tussen passie en verstand.

De fantastische instructie van Albertje, geeft mij wel hoop want had geen idee hoe en waar ik de unit had moeten herkennen. Blijft natuurlijk best wel spannend dat uit- en in- bouwen van de module.

Onder het motto, "ik kan wel sleutelen, maar heb vaak niet perse verstand van de materie" :-) ga ik het avontuur toch maar aan. En dan maar kijken of ik zelf de condensatoren ga vervangen (grote dank aan de info van Manny) of het aan een specialist overlaat.
Volvo V60 D6 R-Design MY2015 179.000km(07-2019) 290.000Km and counting
Volvo V70 D4 Ocean Race 2012 (MY2013) 182.000km(11-2017); 251.000Km (07-2019)
Volvo V70 D5 bouwjaar 2008 (MY2008) - 210.000km => 320.000km
Volvo V70 D5 bouwjaar 2002 - 194.000km 306.000km
Volvo V40 1.8 bouwjaar 1996 - 205.000km
Volvo 850 Estate 2.5 bouwjaar 1995 510.000km
maxm
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 22.12.2013 - 10:21

Hallo allemaal,
Vandaag met behulp van de fijne handleiding van Albertje en de toevoeging van Manny de OBC uit mijn V60 Hybrid (dec. 2016) gehaald en bekeken, En zoals Manny al aangaf - je kunt volstaan met het demonteren van de vloer als je alleen de OBC print eruit hoeft te halen voor reparatie.
Ik had ook al de condensatoren besteld, viel niet mee om deze te krijgen en uiteindelijk in de VS besteld en geleverd gekregen (heb meer dan het dubbele besteld dan nodig omdat je een minimale hoeveelheid moest bestellen, dus mochten er mensen zijn die een setje willen overnemen stuur me even een berichtje).

Na demontage (zie ook bijgaande foto's), kon ik niet duidelijk iets zien op de print en de condensatoren. Toen even geprobeerd met soldeerbout en tinzuiger een condesator te demonteren, maar dat lukte niet en ben daarmee gestopt. Ik twijfel of het de condensatoren zijn of er wellicht iets anders mis is.

Ik had geen gelegenheid om de foutcodes uit te lezen, symptomen bij mij zijn wel gewoon knipperend groen lampje bij laden, maar daadwerkelijk komt er niks bij (eindtijd schuift steeds door).

Ik twijfel dus wat te doen:
- gedemonteerde print laten repareren (bij de al eerder genoemde hongaar, andere suggesties welkom)
- toch nog (met beter gereedschap of hulp van iemand) toch de condensatoren vervangen

Gelukkig kon ik met de handleiding van Albertje netjes de auto weer rijdend maken (doorverbinding stekkers). Dus kan nu rustig kijken wat te doen.

Is er iemand die wellicht iets kan zeggen over mijn specifieke situatie en of dat toch te maken nog kan hebben met defecte condensatoren ? Of hebben jullie nog een ander advies/idee ?

@Albertje en @Manny, natuurlijk veel dank voor jullie specifieke info op dit forum.

Gr
Max
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
john_v60
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 03.03.2019 - 10:14

Hi Maxm,

Ik voel je pijn met het desolderen : )

Ik heb een tijdje terug ook de handleiding gevolgd en het was inderdaad een klusje om die krengen eruit te krijgen. De PCB is vrij dik, en zoals al in een eerder bericht was genoemd veel koper erin. Dus een groot deel van de hitte van de soldeerbout blijft niet op de soldeerpunten.

Ik had ook geen flux op dat moment, ik denk dat dat wel wat had gescheeld.

Bij mij zagen de condensatoren er op het oog nog prima uit, maar toen ik ze later had doorgemeten waren met name een aantal van de R46KN415040P1M in slechte staat. Ze horen 1,5uF e zijn, maar ik had er 2 tussen die maar 0,2 - 0,3 uF waren, dus zeker wel slecht! De R76QN282050H3J gaven bij mij nog wel de goede waarden, maar goed ik had ze al vervangen.

Ik heb Godzijdank geen problemen meer gehad met laden na het vervangen van de condensatoren, dus het helpt zeker wel!

Als je de OBC al los hebt zou ik het nog een keer proberen. Warm zoals in een eerdere post genoemd het hele gebied op de PCB eerst op met een heat gun o.i.d. Ik had zelf de PCB op zijn kant gezet en dan deed ik de condensator aan de onderkant de pootjes met soldeerbout opwarmen en met een tangetje aan de andere kant de condensator loswrikken.

Flux doet ook wonderen i.c.m. desolder wick om het gaatje leeg te maken.

Eventueel hier nog ter inspiratie een filmpje over desoldeertechniek:


De condensatoren zijn trouwens gewoon per stuk in NL leverbaar. Ik had ze hiervandaan:
https://www.distrelec.nl/nl/condensator ... N282050H3J
https://www.distrelec.nl/nl/x2-condensa ... N415040P1M

Success!

En van mij ook nog eens dank aan @Albertje en @Manny
Laatst gewijzigd door john_v60 op 31.10.2024 - 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Almerev70
4th Gear member
Berichten: 791
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Mooi klusje, dapper dat je er aan durft te beginnen hoor, petje af!
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Volvo V70 2006
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 28.04.2009 - 19:47

Gaat de OBC in een keer kapot of geleidelijk aan?
Hoe merk je dat hij niet meer goed functioneert?

Mijn XC90 T8 uit 2019 wil niet meer bijladen als de accucapaciteit meter op ca. 25 km staat. Krijg er dan met moeite 0,49 kWh in...

Normaal als de accu leeg is, laad hij op tot een bereik van 32 tot 35 km .
Zal dit een voorbode zijn dat de OBC het loodje zal leggen?
2024 Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Inscription Polestar tuned MY19
2018 Volvo XC60 D5 AWD R-design Polestar tuned MY16
2013 Volvo V70 2.4D Limited Edition MY11
2007 Volvo V70 2.4D Edition II MY06
2000 VW Passat 1.9 TDI H5 Trendline
xxxx Opel Omega
xxxx Opel Omega
xxxx Opel Ascona
1989 Volvo 340 1.7 DL Special MY86
xxxx Mazda 323
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6310
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Bij mij ging deze in één keer.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
albertje
2nd Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: 26.05.2012 - 10:09
Locatie: Zwartebroek

Hoi allemaal,

Leuk dat jullie een poging hebben gewaagd om de OBC te repareren. En gaaf dat het bij John ook gelukt is.
Voor dat solderen is idd de print al voorverwarmen een optie. Ik heb bij andere werkzaamheden ook de print wel eens in een oven gedaan. Dan is de omgeving al warm en gaat de warmte van de bout minder snel verloren.
Volvo V70 2006 schreef: 14.12.2024 - 17:40 Gaat de OBC in een keer kapot of geleidelijk aan?
Hoe merk je dat hij niet meer goed functioneert?

Mijn XC90 T8 uit 2019 wil niet meer bijladen als de accucapaciteit meter op ca. 25 km staat. Krijg er dan met moeite 0,49 kWh in...

Normaal als de accu leeg is, laad hij op tot een bereik van 32 tot 35 km .
Zal dit een voorbode zijn dat de OBC het loodje zal leggen?
Bij mij ging het ook in een keer kapot. Ik denk dat het beperkte bereik eerder iets met het accupack te maken heeft...
Volvo S60 - D5244T2 - 2003 - 414.000km (motor heeft 151.000km) - Zwart - VCE - DICE - HU805 met PA200 versterker en Grom USB - en helaas geen TomTom in RTI meer. :-(
Volvo V60 D6 Twin engine - D97PHEV - 2016 - 225.000km - Blauw - DICE
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6310
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Volvo V70 2006 klaagt niet over het bereik maar het feit dat er nauwelijks meer bijgeladen kan worden. Dat heeft niets met het accu pakket te maken.
Er staat mij bij dat er hier vrij recent nog iemand was met hetzelfde probleem, maar kan het niet vinden en weet de oplossing ook niet meer.
Vraag aan Volvo V70 2006 is wel of je dit gedrag ook met een andere laadpaal / laadkabel hebt? Best mogelijk dat ook daar een issue mee is.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
V602015
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 29.04.2024 - 13:38

Ineens brandt bij mij in de laadpoort van mijn V60 PHEV het rode storingslampje en werkt opladen niet meer. Kan iemand aangeven wat nu verstandig is om te doen? Eerst een Volvo dealer bellen om de storing uit te lezen en vervolgens misschien te constateren dat de OBC kapot is? Of kan een Volvo specialist dat ook? De laadkabel werkt nog gewoon. 2 jaar geleden is de airco vervangen en het laden is daarna altijd perfect gegaan.
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6310
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Volvo specialist kan het ook. Alleen bij de dealer heb je na reparatie levenslange garantie en bij de specialist niet.
Even googlen kwam ik ook deze tegen: https://www.actronics.nl/obc/volvo-v60- ... rd-charger
Kun je als particulier niet terecht maar via een garage/specialist wel? Dealer zal het denk ik niet mogen doen op deze manier, maar ook dat kun je navragen...
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”