Er gaat niets oneindig mee, dus wat dat betreft jou OBC ook niet. Het gemiddelde zal denk ik ergens tussen de 5 en 8 jaar liggen?.
OBC (onboard charger) kapot
Geplaatst: 30.11.2023 - 23:00
door Mavi57
Gisteren ook foutmelding bij laden. Lampje rood en melding in app. Naar carport om na te kijken. Stekker zat muurvast. Nachtje laten slapen maar 's ochtends nog altijd geen beweging in te krijgen. Dan maar de kabel bij he oplaadstation draad per draad doorgeknipt en met stekker in auto naar garage.
Tip om toch auto te starten met stekker in laadsleuf: de startknop omdraaien tot je melding krijgt dat de kabel nog in zit. Uitzetten en dan opnieuw aanzetten maar de knop blijven vasthouden in aan stand. Je krijgt een melding dat je 7 seconden moet blijven houden en uiteindelijk start de auto en kan je rijden.
In de garoge melding gekregen dat ODC stuk is. Kosten ongeveer 1400 BTW in. Mijn auto: XC90 T8 van 2016 (model 2017) met 165.000 km
Afbeelding van WhatsApp op 2023-11-30 om 12.07.01_5814af73.jpg
OBC (onboard charger) kapot
Geplaatst: 05.12.2023 - 10:58
door manny_87
Afgelopen weekend de lader uit de V60 gehaald van een vriend van mij. De auto lade thuis prima maar bij laadpalen was het altijd gedoe. 10 min tot 15 min laden dan uit aan uit aan, en dan meestal de laadpaal in storing. Er waren geen foutcodes opgeslagen in de auto. En bij het uitlezen van de live data viel alleen op dat de gemeten net spanning ongeveer 10V lager was dat het zou moeten zijn.
Volgens de handleiding van Albertje de lader uitgebouwd. Achteraf gezien had er minder los gehoeven. Als je allen het binnen werk van de lader er uit wil halen is het verwijderen van de vloer voldoende.
Week eerder de condensatoeren besteld. Kon alleen per 10.
evkessel schreef: ↑19.09.2023 - 22:47
De AC kant elco's zijn R46KN415040P1M
De DC kant elco's zijn R76QN282050H3J
Van ieder 4
Gelukkig hadden we 10 condensatoren, er zitten 6 R46KN415040P1M(Rood) condensatoren in de lader en 4 R76QN282050H3J (Geel)
IMG-20230925-192715.jpg
Er zitten twee condensatoren onder de zekering houders. Het los solderen van de componenten is lastig om dat de print plaat veel koper bevat. Ik verwarm voor dit soort werk meestal de hele pcb met een elektrische verfbrander voor dat ik de componenten los haal.
F57217D0-BCDA-4A25-8505-8B62C2771F63.jpg
De condensatoren uit de lader waren goed stuk. Op de print zit ook gele smurrie dat komt uit dit soort condensatoren, en wordt vloeibaar als het warm wordt Kan me niet voorstellen hoe dit alleen heeft geleid tot het niet laden bij laadpalen maar goed.
20231203_182203.jpg
Na het vervangen van de condensatoren meerdere laad sessies gedaan bij laadpalen en geen klachten meer
OBC (onboard charger) kapot
Geplaatst: 08.12.2023 - 14:01
door Athome
OBC was bij mij ook kapot. 200.000 op de teller. Kenteken December 2013
OBC vervangen kosten 1750 Euro
OBC (onboard charger) kapot
Geplaatst: 10.12.2023 - 21:31
door albertje
Ha Manny,
Heel gaaf dat je het hebt kunnen repareren. Super ook even de foto's van de kapotte componenten en het vervangen ervan.
Veel plezier ermee.
OBC (onboard charger) kapot
Geplaatst: 15.02.2024 - 10:27
door gdjong
DIt lijkt me toch echt een ontwerpfout van Volvo. Of ben ik de enige die dat vind?
Mijn XC90 T8 (december 2016) heeft nu ook een defecte OBC. Volvo Niham geeft een offerte af voor vervanging van EUR 1700,= maar gaat er dan van uit dat de oude OBC retour Volvo gaat. Is dat gebruikelijk? Anders kan ik 'm overnemen tegen betaling "statiegeld" van EUR 480,= excl. BTW.
Offerte vermeldt EUR 800 excl. BTW voor de OBC alleen. Blijft de oude OBC niet mijn eigendom?
OBC (onboard charger) kapot
Geplaatst: 15.02.2024 - 11:29
door Fredhead
Over nemen is in dit geval niet het juiste woord, het statiegeld bedrag wordt dan niet meer van de rekening af getrokken waardoor je het volle bedrag voor de nieuwe betaald.
OBC (onboard charger) kapot
Geplaatst: 30.06.2024 - 15:29
door mauricenl
Ook onze OBC-unit heeft volgens mij de geest gegeven (v60 D6 MY-2015 >290K Km). Eergisteren was de accu opgeladen tot 30Km actieradius (vond ik raar, maar mijn vrouw had er als laatste mee gereden ) en gisteren rood lampje in de laad-pocket met de vaste lader, maar ook met de 'stekker lader'. Nu moet de 12v accu nog vervangen worden en heb begrepen dat dit bij de dealer moet om ' in te leren' , zal gelijk vragen om een officiële diagnose van hun kant.
De prijs voor een nieuwe OBC-Unit liegt er niet om, dit samen met de onzekere overheidsmaatregelen maakt het een lastige afweging tussen passie en verstand.
De fantastische instructie van Albertje, geeft mij wel hoop want had geen idee hoe en waar ik de unit had moeten herkennen. Blijft natuurlijk best wel spannend dat uit- en in- bouwen van de module.
Onder het motto, "ik kan wel sleutelen, maar heb vaak niet perse verstand van de materie" ga ik het avontuur toch maar aan. En dan maar kijken of ik zelf de condensatoren ga vervangen (grote dank aan de info van Manny) of het aan een specialist overlaat.
OBC (onboard charger) kapot
Geplaatst: 19.10.2024 - 22:27
door maxm
Hallo allemaal,
Vandaag met behulp van de fijne handleiding van Albertje en de toevoeging van Manny de OBC uit mijn V60 Hybrid (dec. 2016) gehaald en bekeken, En zoals Manny al aangaf - je kunt volstaan met het demonteren van de vloer als je alleen de OBC print eruit hoeft te halen voor reparatie.
Ik had ook al de condensatoren besteld, viel niet mee om deze te krijgen en uiteindelijk in de VS besteld en geleverd gekregen (heb meer dan het dubbele besteld dan nodig omdat je een minimale hoeveelheid moest bestellen, dus mochten er mensen zijn die een setje willen overnemen stuur me even een berichtje).
Na demontage (zie ook bijgaande foto's), kon ik niet duidelijk iets zien op de print en de condensatoren. Toen even geprobeerd met soldeerbout en tinzuiger een condesator te demonteren, maar dat lukte niet en ben daarmee gestopt. Ik twijfel of het de condensatoren zijn of er wellicht iets anders mis is.
Ik had geen gelegenheid om de foutcodes uit te lezen, symptomen bij mij zijn wel gewoon knipperend groen lampje bij laden, maar daadwerkelijk komt er niks bij (eindtijd schuift steeds door).
Ik twijfel dus wat te doen:
- gedemonteerde print laten repareren (bij de al eerder genoemde hongaar, andere suggesties welkom)
- toch nog (met beter gereedschap of hulp van iemand) toch de condensatoren vervangen
Gelukkig kon ik met de handleiding van Albertje netjes de auto weer rijdend maken (doorverbinding stekkers). Dus kan nu rustig kijken wat te doen.
Is er iemand die wellicht iets kan zeggen over mijn specifieke situatie en of dat toch te maken nog kan hebben met defecte condensatoren ? Of hebben jullie nog een ander advies/idee ?
@Albertje en @Manny, natuurlijk veel dank voor jullie specifieke info op dit forum.
Gr
Max
OBC (onboard charger) kapot
Geplaatst: 31.10.2024 - 11:21
door john_v60
Hi Maxm,
Ik voel je pijn met het desolderen : )
Ik heb een tijdje terug ook de handleiding gevolgd en het was inderdaad een klusje om die krengen eruit te krijgen. De PCB is vrij dik, en zoals al in een eerder bericht was genoemd veel koper erin. Dus een groot deel van de hitte van de soldeerbout blijft niet op de soldeerpunten.
Ik had ook geen flux op dat moment, ik denk dat dat wel wat had gescheeld.
Bij mij zagen de condensatoren er op het oog nog prima uit, maar toen ik ze later had doorgemeten waren met name een aantal van de R46KN415040P1M in slechte staat. Ze horen 1,5uF e zijn, maar ik had er 2 tussen die maar 0,2 - 0,3 uF waren, dus zeker wel slecht! De R76QN282050H3J gaven bij mij nog wel de goede waarden, maar goed ik had ze al vervangen.
Ik heb Godzijdank geen problemen meer gehad met laden na het vervangen van de condensatoren, dus het helpt zeker wel!
Als je de OBC al los hebt zou ik het nog een keer proberen. Warm zoals in een eerdere post genoemd het hele gebied op de PCB eerst op met een heat gun o.i.d. Ik had zelf de PCB op zijn kant gezet en dan deed ik de condensator aan de onderkant de pootjes met soldeerbout opwarmen en met een tangetje aan de andere kant de condensator loswrikken.
Flux doet ook wonderen i.c.m. desolder wick om het gaatje leeg te maken.
Eventueel hier nog ter inspiratie een filmpje over desoldeertechniek:
En van mij ook nog eens dank aan @Albertje en @Manny
OBC (onboard charger) kapot
Geplaatst: 31.10.2024 - 11:44
door Almerev70
Mooi klusje, dapper dat je er aan durft te beginnen hoor, petje af!
OBC (onboard charger) kapot
Geplaatst: 14.12.2024 - 17:40
door Volvo V70 2006
Gaat de OBC in een keer kapot of geleidelijk aan?
Hoe merk je dat hij niet meer goed functioneert?
Mijn XC90 T8 uit 2019 wil niet meer bijladen als de accucapaciteit meter op ca. 25 km staat. Krijg er dan met moeite 0,49 kWh in...
Normaal als de accu leeg is, laad hij op tot een bereik van 32 tot 35 km .
Zal dit een voorbode zijn dat de OBC het loodje zal leggen?
OBC (onboard charger) kapot
Geplaatst: 14.12.2024 - 17:49
door Gouwe
Bij mij ging deze in één keer.
OBC (onboard charger) kapot
Geplaatst: 15.12.2024 - 23:47
door albertje
Hoi allemaal,
Leuk dat jullie een poging hebben gewaagd om de OBC te repareren. En gaaf dat het bij John ook gelukt is.
Voor dat solderen is idd de print al voorverwarmen een optie. Ik heb bij andere werkzaamheden ook de print wel eens in een oven gedaan. Dan is de omgeving al warm en gaat de warmte van de bout minder snel verloren.
Volvo V70 2006 schreef: ↑14.12.2024 - 17:40
Gaat de OBC in een keer kapot of geleidelijk aan?
Hoe merk je dat hij niet meer goed functioneert?
Mijn XC90 T8 uit 2019 wil niet meer bijladen als de accucapaciteit meter op ca. 25 km staat. Krijg er dan met moeite 0,49 kWh in...
Normaal als de accu leeg is, laad hij op tot een bereik van 32 tot 35 km .
Zal dit een voorbode zijn dat de OBC het loodje zal leggen?
Bij mij ging het ook in een keer kapot. Ik denk dat het beperkte bereik eerder iets met het accupack te maken heeft...
OBC (onboard charger) kapot
Geplaatst: 16.12.2024 - 07:40
door Gouwe
Volvo V70 2006 klaagt niet over het bereik maar het feit dat er nauwelijks meer bijgeladen kan worden. Dat heeft niets met het accu pakket te maken.
Er staat mij bij dat er hier vrij recent nog iemand was met hetzelfde probleem, maar kan het niet vinden en weet de oplossing ook niet meer.
Vraag aan Volvo V70 2006 is wel of je dit gedrag ook met een andere laadpaal / laadkabel hebt? Best mogelijk dat ook daar een issue mee is.
OBC (onboard charger) kapot
Geplaatst: 20.03.2025 - 19:56
door V602015
Ineens brandt bij mij in de laadpoort van mijn V60 PHEV het rode storingslampje en werkt opladen niet meer. Kan iemand aangeven wat nu verstandig is om te doen? Eerst een Volvo dealer bellen om de storing uit te lezen en vervolgens misschien te constateren dat de OBC kapot is? Of kan een Volvo specialist dat ook? De laadkabel werkt nog gewoon. 2 jaar geleden is de airco vervangen en het laden is daarna altijd perfect gegaan.
OBC (onboard charger) kapot
Geplaatst: 22.03.2025 - 10:49
door Gouwe
Volvo specialist kan het ook. Alleen bij de dealer heb je na reparatie levenslange garantie en bij de specialist niet.
Even googlen kwam ik ook deze tegen: https://www.actronics.nl/obc/volvo-v60- ... rd-charger
Kun je als particulier niet terecht maar via een garage/specialist wel? Dealer zal het denk ik niet mogen doen op deze manier, maar ook dat kun je navragen...
OBC (onboard charger) kapot
Geplaatst: 21.08.2025 - 23:50
door daan256
Beste allemaal,
Met interesse lees ik de OBC problemen en mogelijke oplossingen. Mijn T8 is uit December 2015 en heeft inmiddels 240K gelopen. De OBC is niet kapot maar ik vroeg me af of het slim is deze op voorhand aan te pakken zodat hij niet kapot gaat. Wat zou je zoal preventief kunnen doen?
OBC (onboard charger) kapot
Geplaatst: 22.08.2025 - 07:22
door Almerev70
daan256 schreef: ↑21.08.2025 - 23:50
Beste allemaal,
Met interesse lees ik de OBC problemen en mogelijke oplossingen. Mijn T8 is uit December 2015 en heeft inmiddels 240K gelopen. De OBC is niet kapot maar ik vroeg me af of het slim is deze op voorhand aan te pakken zodat hij niet kapot gaat. Wat zou je zoal preventief kunnen doen?
Niks
OBC (onboard charger) kapot
Geplaatst: 22.08.2025 - 08:13
door Gouwe
In beginsel helemaal niets inderdaad (of je moet de elco's, de onderdelen die na verloop van tijd het begeven, zelf preventief gaan vervangen).