Pagina 4 van 5

RTTI en (snel)wegafsluitingen

Geplaatst: 11.03.2021 - 18:13
door Mickyman
OGA244 schreef: 11.03.2021 - 17:54 Wat jij wilt, ben ondanks dat toch redelijk bij machte om 'n eigen mening te kunnen vormen... heb zelf ook voldoende verschillende Volvo's gereden om de oudere systemen hoger in te schalen dan de nieuwe qua praktische bruikbaarheid
Niets mis mee wat mij betreft, we hoeven het toch niet met elkaar eens te zijn altijd, als we elkaars standpunt maar respecteren en dat doen we volgens mij.

RTTI en (snel)wegafsluitingen

Geplaatst: 12.03.2021 - 15:30
door PGV90
Een van de onderliggende problemen is dat helaas tegenwoordig veel minder verkeersinformatie met RDS verstuurd wordt.

De oude systemen werkten goed, zolang RDS goed was en zolang het systeem ook de zender pakte met de juiste up-to-date informatie.

RTTI en (snel)wegafsluitingen

Geplaatst: 12.03.2021 - 15:56
door OGA244
precies, RTTI is dan absoluut geen vooruitgang

RTTI en (snel)wegafsluitingen

Geplaatst: 12.03.2021 - 18:06
door Philken
als het een troost mag zijn: vroeger, voor ik mocht kiezen welke bedrijfswagen ik kreeg, was het een 3serie van BMW met verplichte navi, sindsdien heb ik een TomTom(TT) voor erbij, wegens zo een goed systeem in de BMW(NOT dus), de 2 v60's (2014 &2017 dus beide sensussystemen gehad) hadden een even goed systeem als in de BMW(trok dus op ook geen Kl*t*n) en bleef de TT mooi zijn werk doen, de collega's hebben tijdens mijn v60 periodes met Mazda6 en Jaguar X type gereden en ook zij gebruikten de TT liever dan het ingebouwd systeem(bij de Jaguar een kleine nuance: als de wagen niet weer in bij de dealer stond. ;) ...)
nu met de 2021 V60 geef ik eerlijk toe dat het systeem al beter werkt maar nog niet als een Tomtom(met levenslange update en wegeninfo) waardoor ik 80% van de tijd de TT gebruik alhoewel deze week de TT bepaalde wegenwerken ook niet kende(volgens mij ligt dit aan het niet melden van de gemeente/aannemer die de werken uitvoert)
enne de Kia Xceed die gedurende 7 weken dienst uitmaakte tot ik de nieuwe v60 had, heeft welgeteld 1 dag zonder TT rondgereden, na 1 dag heb ik die terug uit de doos gevist....

conclusie: een ingebouwd systeem is nooit up to date volgens mij...

RTTI en (snel)wegafsluitingen

Geplaatst: 13.03.2021 - 00:13
door Ab S
Philken schreef: 12.03.2021 - 18:06 als het een troost mag zijn: vroeger, voor ik mocht kiezen welke bedrijfswagen ik kreeg, was het een 3serie van BMW met verplichte navi, sindsdien heb ik een TomTom(TT) voor erbij, wegens zo een goed systeem in de BMW(NOT dus), de 2 v60's (2014 &2017 dus beide sensussystemen gehad) hadden een even goed systeem als in de BMW(trok dus op ook geen Kl*t*n) en bleef de TT mooi zijn werk doen, de collega's hebben tijdens mijn v60 periodes met Mazda6 en Jaguar X type gereden en ook zij gebruikten de TT liever dan het ingebouwd systeem(bij de Jaguar een kleine nuance: als de wagen niet weer in bij de dealer stond. ;) ...)
nu met de 2021 V60 geef ik eerlijk toe dat het systeem al beter werkt maar nog niet als een Tomtom(met levenslange update en wegeninfo) waardoor ik 80% van de tijd de TT gebruik alhoewel deze week de TT bepaalde wegenwerken ook niet kende(volgens mij ligt dit aan het niet melden van de gemeente/aannemer die de werken uitvoert)
enne de Kia Xceed die gedurende 7 weken dienst uitmaakte tot ik de nieuwe v60 had, heeft welgeteld 1 dag zonder TT rondgereden, na 1 dag heb ik die terug uit de doos gevist....

conclusie: een ingebouwd systeem is nooit up to date volgens mij...
Vanaf modeljaar 2022 wordt het Android systeem standaard. Dan heb je Google Maps en dat is een flinke stap vooruit t.o.v. Sensus..

RTTI en (snel)wegafsluitingen

Geplaatst: 13.03.2021 - 11:26
door Mickyman
Philken schreef: 12.03.2021 - 18:06 als het een troost mag zijn: vroeger, voor ik mocht kiezen welke bedrijfswagen ik kreeg, was het een 3serie van BMW met verplichte navi, sindsdien heb ik een TomTom(TT) voor erbij, wegens zo een goed systeem in de BMW(NOT dus), de 2 v60's (2014 &2017 dus beide sensussystemen gehad) hadden een even goed systeem als in de BMW(trok dus op ook geen Kl*t*n) en bleef de TT mooi zijn werk doen, de collega's hebben tijdens mijn v60 periodes met Mazda6 en Jaguar X type gereden en ook zij gebruikten de TT liever dan het ingebouwd systeem(bij de Jaguar een kleine nuance: als de wagen niet weer in bij de dealer stond. ;) ...)
nu met de 2021 V60 geef ik eerlijk toe dat het systeem al beter werkt maar nog niet als een Tomtom(met levenslange update en wegeninfo) waardoor ik 80% van de tijd de TT gebruik alhoewel deze week de TT bepaalde wegenwerken ook niet kende(volgens mij ligt dit aan het niet melden van de gemeente/aannemer die de werken uitvoert)
enne de Kia Xceed die gedurende 7 weken dienst uitmaakte tot ik de nieuwe v60 had, heeft welgeteld 1 dag zonder TT rondgereden, na 1 dag heb ik die terug uit de doos gevist....

conclusie: een ingebouwd systeem is nooit up to date volgens mij...
Bij VAG hebben ze dat echt wel 100% goed voor elkaar, op de -aar 100 meter nauwkeurig wanneer je een file inrijdt, eigenlijk net zo goed als dat TOMTOM dat voor elkaar heeft

RTTI en (snel)wegafsluitingen

Geplaatst: 13.03.2021 - 11:34
door Daf88
Volvo update de kaarten iedere twee maanden, dat is best vaak voor een systeem dat off-line kaarten gebruikt. Weten we welke bron Volvo gebruikt voor de file informatie? De kaarten zijn van "Here".

RTTI en (snel)wegafsluitingen

Geplaatst: 13.03.2021 - 14:17
door Jelmer de Jong
Ab S schreef: 13.03.2021 - 00:13 Vanaf modeljaar 2022 wordt het Android systeem standaard. Dan heb je Google Maps en dat is een flinke stap vooruit t.o.v. Sensus..
Die stuurt mij vrolijk via de Erasmusbrug en Coolsingel naar de A20. Een route die zelfs volgens hun eigen streetview afgesloten is vanwege wegwerkzaamheden. :D

RTTI en (snel)wegafsluitingen

Geplaatst: 13.03.2021 - 17:03
door Daf88
Inrix lijkt de leverancier van RTTI informatie: https://inrix.com/press-releases/volvo-traffic/

BMW, Audi, Ford lijken ook klanten .... https://inrix.com/

RTTI en (snel)wegafsluitingen

Geplaatst: 13.03.2021 - 19:36
door Daniel1975
Ik rij lekker via Waze of Googlemaps via Carplay; altijd up to date qua drukte/afsluitingen.
Zeer storend dat geen enkel merk dit voor elkaar lijkt te hebben.

RTTI en (snel)wegafsluitingen

Geplaatst: 13.03.2021 - 19:40
door OGA244
Googlemaps laat ook steekjes vallen

RTTI en (snel)wegafsluitingen

Geplaatst: 13.03.2021 - 21:58
door Mickyman
Tomtom nooit voor zo ver ik heb ervaren

RTTI en (snel)wegafsluitingen

Geplaatst: 14.03.2021 - 09:03
door mga1600
Ab S schreef: 13.03.2021 - 00:13
Philken schreef: 12.03.2021 - 18:06 als het een troost mag zijn: vroeger, voor ik mocht kiezen welke bedrijfswagen ik kreeg, was het een 3serie van BMW met verplichte navi, sindsdien heb ik een TomTom(TT) voor erbij, wegens zo een goed systeem in de BMW(NOT dus), de 2 v60's (2014 &2017 dus beide sensussystemen gehad) hadden een even goed systeem als in de BMW(trok dus op ook geen Kl*t*n) en bleef de TT mooi zijn werk doen, de collega's hebben tijdens mijn v60 periodes met Mazda6 en Jaguar X type gereden en ook zij gebruikten de TT liever dan het ingebouwd systeem(bij de Jaguar een kleine nuance: als de wagen niet weer in bij de dealer stond. ;) ...)
nu met de 2021 V60 geef ik eerlijk toe dat het systeem al beter werkt maar nog niet als een Tomtom(met levenslange update en wegeninfo) waardoor ik 80% van de tijd de TT gebruik alhoewel deze week de TT bepaalde wegenwerken ook niet kende(volgens mij ligt dit aan het niet melden van de gemeente/aannemer die de werken uitvoert)
enne de Kia Xceed die gedurende 7 weken dienst uitmaakte tot ik de nieuwe v60 had, heeft welgeteld 1 dag zonder TT rondgereden, na 1 dag heb ik die terug uit de doos gevist....

conclusie: een ingebouwd systeem is nooit up to date volgens mij...
Vanaf modeljaar 2022 wordt het Android systeem standaard. Dan heb je Google Maps en dat is een flinke stap vooruit t.o.v. Sensus..
Dat kan ik beamen, ik heb het in mij P8. Werkt super!

RTTI en (snel)wegafsluitingen

Geplaatst: 14.03.2021 - 09:57
door mga1600
Mickyman schreef: 13.03.2021 - 11:26
Philken schreef: 12.03.2021 - 18:06 als het een troost mag zijn: vroeger, voor ik mocht kiezen welke bedrijfswagen ik kreeg, was het een 3serie van BMW met verplichte navi, sindsdien heb ik een TomTom(TT) voor erbij, wegens zo een goed systeem in de BMW(NOT dus), de 2 v60's (2014 &2017 dus beide sensussystemen gehad) hadden een even goed systeem als in de BMW(trok dus op ook geen Kl*t*n) en bleef de TT mooi zijn werk doen, de collega's hebben tijdens mijn v60 periodes met Mazda6 en Jaguar X type gereden en ook zij gebruikten de TT liever dan het ingebouwd systeem(bij de Jaguar een kleine nuance: als de wagen niet weer in bij de dealer stond. ;) ...)
nu met de 2021 V60 geef ik eerlijk toe dat het systeem al beter werkt maar nog niet als een Tomtom(met levenslange update en wegeninfo) waardoor ik 80% van de tijd de TT gebruik alhoewel deze week de TT bepaalde wegenwerken ook niet kende(volgens mij ligt dit aan het niet melden van de gemeente/aannemer die de werken uitvoert)
enne de Kia Xceed die gedurende 7 weken dienst uitmaakte tot ik de nieuwe v60 had, heeft welgeteld 1 dag zonder TT rondgereden, na 1 dag heb ik die terug uit de doos gevist....

conclusie: een ingebouwd systeem is nooit up to date volgens mij...
Bij VAG hebben ze dat echt wel 100% goed voor elkaar, op de -aar 100 meter nauwkeurig wanneer je een file inrijdt, eigenlijk net zo goed als dat TOMTOM dat voor elkaar heeft
Ik heb een andere mening: in ons VWbusje zit een Discover Media systeem wat ik tamelijk primitief vind.
Update van kaarten is bij VW omslachtig en zou theoretisch 2 maak per jaar moeten kunnen, maar VW had (zonder informatie daarover) de kaartupdate maar een paar keer overgeslagen en de frequentie nu op 1 maal per jaar gezet.

En mijn zoon heeft een Audi A6 met zo’n super-de-luxe navigatiesysteem maar omdat acrueke verkeersinformatie daar niet lekker mee werkt, navigeert hij op zijn telefoon met Google Maps .......

Kortom .... ieder zijn voorkeur ... en hoewel ik met de VW en de Sensus die ik eerder had ook ‘goed terecht kwam’ ben ik onder de indruk van het Google systeem in mijn P8. Werkt razendsnel, reageert op huidige verkeersaanbod en is heel gemakkelijk te instrueren met je stem. Ook onderweg aanpassen gaat feilloos. Geen moeizaam herhalen van je stem-opdracht zoals in Sensus. Geen lastig typen zoals bij VW maar gewoon wat roepen. ‘Zoek een supermarkt’ .
Het systeem snapt het altijd. Het enige punt is dat je niet zelf POI’s toe kunt voegen of routes kunt importeren. (althans dat heb ik nog niet kunnen vinden) . Even wennen was ook dat je bij het ingeven van een route met meerdere geplande stops moet beginnen met de uiteindelijke eindbestemming en daarna pas de gewenste tussenstops in volgorde moet toevoegen . Bij een heen-en -weer ritje moet je dus eerst ‘deze locatie’ opgeven en daarna het adres (of adressen) waar je eigenlijk heen wilt.
Bij de EV gaat hij dan, als de totale rit buiten range is, zelf op slimme wijze een paar korte laadstops optimaliseren en er tussen zetten. Hij geeft ook netjes aan met welk accu % je op die locaties aan zult komen en voor dat snelle laden onderweg houdt het rekening met het feit dat laden sneller gaat naarmate de accu leger is. Dus niet te snel naar een lader gaan......en meerdere korte stipjes kan sneller zijn dan een enkele langere.

[Ik heb ook nog even gespeeld met ABRP en denk dat dat echt het summum is voor een EV.
Is nog slimmer dan Google Maps maar nu nog niet direct op de auto zelf te installeren en dus los draaiend op je telefoon in plaats van op het scherm voor je neus. Er wordt wel gewerkt aan een onboard versie wordt gezegd. Zal wel duur worden want de losse versie kost al 49 euro per jaar - en Google Maps is gratis...,..

.

RTTI en (snel)wegafsluitingen

Geplaatst: 14.03.2021 - 12:07
door Mickyman
mga1600 schreef: 14.03.2021 - 09:57
Mickyman schreef: 13.03.2021 - 11:26
Philken schreef: 12.03.2021 - 18:06 als het een troost mag zijn: vroeger, voor ik mocht kiezen welke bedrijfswagen ik kreeg, was het een 3serie van BMW met verplichte navi, sindsdien heb ik een TomTom(TT) voor erbij, wegens zo een goed systeem in de BMW(NOT dus), de 2 v60's (2014 &2017 dus beide sensussystemen gehad) hadden een even goed systeem als in de BMW(trok dus op ook geen Kl*t*n) en bleef de TT mooi zijn werk doen, de collega's hebben tijdens mijn v60 periodes met Mazda6 en Jaguar X type gereden en ook zij gebruikten de TT liever dan het ingebouwd systeem(bij de Jaguar een kleine nuance: als de wagen niet weer in bij de dealer stond. ;) ...)
nu met de 2021 V60 geef ik eerlijk toe dat het systeem al beter werkt maar nog niet als een Tomtom(met levenslange update en wegeninfo) waardoor ik 80% van de tijd de TT gebruik alhoewel deze week de TT bepaalde wegenwerken ook niet kende(volgens mij ligt dit aan het niet melden van de gemeente/aannemer die de werken uitvoert)
enne de Kia Xceed die gedurende 7 weken dienst uitmaakte tot ik de nieuwe v60 had, heeft welgeteld 1 dag zonder TT rondgereden, na 1 dag heb ik die terug uit de doos gevist....

conclusie: een ingebouwd systeem is nooit up to date volgens mij...
Bij VAG hebben ze dat echt wel 100% goed voor elkaar, op de -aar 100 meter nauwkeurig wanneer je een file inrijdt, eigenlijk net zo goed als dat TOMTOM dat voor elkaar heeft
Ik heb een andere mening: in ons VWbusje zit een Discover Media systeem wat ik tamelijk primitief vind.
Update van kaarten is bij VW omslachtig en zou theoretisch 2 maak per jaar moeten kunnen, maar VW had (zonder informatie daarover) de kaartupdate maar een paar keer overgeslagen en de frequentie nu op 1 maal per jaar gezet.

En mijn zoon heeft een Audi A6 met zo’n super-de-luxe navigatiesysteem maar omdat acrueke verkeersinformatie daar niet lekker mee werkt, navigeert hij op zijn telefoon met Google Maps .......

Kortom .... ieder zijn voorkeur ... en hoewel ik met de VW en de Sensus die ik eerder had ook ‘goed terecht kwam’ ben ik onder de indruk van het Google systeem in mijn P8. Werkt razendsnel, reageert op huidige verkeersaanbod en is heel gemakkelijk te instrueren met je stem. Ook onderweg aanpassen gaat feilloos. Geen moeizaam herhalen van je stem-opdracht zoals in Sensus. Geen lastig typen zoals bij VW maar gewoon wat roepen. ‘Zoek een supermarkt’ .
Het systeem snapt het altijd. Het enige punt is dat je niet zelf POI’s toe kunt voegen of routes kunt importeren. (althans dat heb ik nog niet kunnen vinden) . Even wennen was ook dat je bij het ingeven van een route met meerdere geplande stops moet beginnen met de uiteindelijke eindbestemming en daarna pas de gewenste tussenstops in volgorde moet toevoegen . Bij een heen-en -weer ritje moet je dus eerst ‘deze locatie’ opgeven en daarna het adres (of adressen) waar je eigenlijk heen wilt.
Bij de EV gaat hij dan, als de totale rit buiten range is, zelf op slimme wijze een paar korte laadstops optimaliseren en er tussen zetten. Hij geeft ook netjes aan met welk accu % je op die locaties aan zult komen en voor dat snelle laden onderweg houdt het rekening met het feit dat laden sneller gaat naarmate de accu leger is. Dus niet te snel naar een lader gaan......en meerdere korte stipjes kan sneller zijn dan een enkele langere.

[Ik heb ook nog even gespeeld met ABRP en denk dat dat echt het summum is voor een EV.
Is nog slimmer dan Google Maps maar nu nog niet direct op de auto zelf te installeren en dus los draaiend op je telefoon in plaats van op het scherm voor je neus. Er wordt wel gewerkt aan een onboard versie wordt gezegd. Zal wel duur worden want de losse versie kost al 49 euro per jaar - en Google Maps is gratis...,..

.
uiteraard heb ik het wel over de pro, de basis media heeft een klein scherm en is traag, niet te vergelijken om eerlijk te zijn.

RTTI en (snel)wegafsluitingen

Geplaatst: 24.07.2021 - 09:23
door dennisdoomen
Net weer 10km moeten omrijden omdat de XC40 niet wist dat de N471 vanaf de A13 is afgesloten. Ik ga toch eens een klacht indienen bij Volvo Nederland.

RTTI en (snel)wegafsluitingen

Geplaatst: 24.07.2021 - 17:43
door EraZor

Vanaf modeljaar 2022 wordt het Android systeem standaard. Dan heb je Google Maps en dat is een flinke stap vooruit t.o.v. Sensus..
Niet bij de s/v 60, voor zover ik weet…
Alleen de XC60, S90, V90 en V90

https://www.media.volvocars.com/global/ ... ore-models

RTTI en (snel)wegafsluitingen

Geplaatst: 24.07.2021 - 17:49
door Ab S
dennisdoomen schreef: 24.07.2021 - 09:23 Net weer 10km moeten omrijden omdat de XC40 niet wist dat de N471 vanaf de A13 is afgesloten. Ik ga toch eens een klacht indienen bij Volvo Nederland.
..zowaar had RTTI het bij mij de laatste paar keer goed, zowel een wegafsluiting van een B weg in Duitsland als omleiding door druk verkeer en ongeluk in NL..
Het jaar ervoor miste RTTI ze ongeveer allemaal. Wellicht sinds s/w update tijdens laatste service in maart (?). Ik blijf ondertussen toch maar goed op de oude vertrouwde borden letten..

RTTI en (snel)wegafsluitingen

Geplaatst: 24.07.2021 - 21:04
door Mickyman
dennisdoomen schreef: 24.07.2021 - 09:23 Net weer 10km moeten omrijden omdat de XC40 niet wist dat de N471 vanaf de A13 is afgesloten. Ik ga toch eens een klacht indienen bij Volvo Nederland.
Het is gewoon DRAMA, ik wordt gewoon een zandpad wat overgaat in een weiland ingestuurd om een bedrijf wat je dan in de verte ziet te bereiken, vorige week maar weer ouderwets met de tomtom op de telefoon, is me in de laatste 10 jaar 3 keer overkomen dat ik een navi heb op een nieuwe auto die zwaar teleurstelt en dat waren telkens Volvo's, V50 2012, in 2019 met de XC60 en toen werd me verteld dat het huidige systeem een enorme vooruitgang zou zijn, maar nu bij de V60 al weer een half jaar lang 1 grote deceptie.... en idd dan heb ik het nog niet eens over de files waar hij me vorige week steeds in wilde laten rijden op weg naar Zuid-Frankrijk, telkens wel gered en op tijd gewaarschuwd door de tomtom

RTTI en (snel)wegafsluitingen

Geplaatst: 24.07.2021 - 22:15
door teebee
Dan toch ook een tegengeluid. Ik heb bv geen enkel probleem ondervonden op mijn reis door wegwerk-lievend-Duistland. In dat land ligt naar mijn idee zo’n beetje 80% van alle wegen langdurig overhoop en bij al die plekken welke ik onderweg tegenkwam werd mij vooraf netjes duidelijkgemaakt hoe/wat. Idem mbt files.
Het kan verkeren dat je een andere ervaring hebt, uiteraard sterk afhankelijk van gebruik/bestemming etc.
Maar ‘drama’ is een kwalificatie welke ik niet herken.