Pagina 4 van 6

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 24.04.2021 - 19:49
door AlexV70
diesel01 schreef: 23.04.2021 - 08:29 @Alex hoe bevalt de T8 op jouw woon/werk reis, we wonen en werken op dezelfde afstand en ben benieuwd hoe de T8 bevalt.
Excuus voor het off topic.
ff dan 😀 Ik werk niet meer in Groningen, dus nu red ik het makkelijk. Heen en terug Groningen zou ik niet redden. Kan er 35 km mee halen (na reset accu’s). In zuinige stand 40 km. Maar op de snelweg gaat het wel snel op....

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 02.05.2021 - 12:22
door BraboFrits
Gisteren de caravan opgehaald uit de stalling en tot mijn grote opluchting hangt 'ie netjes recht achter de XC90
20210501_163111.jpg
Wat ik alleen nog niet begrijp is dat de aanhanger (huurbak) destijds zo achterover hing. Maar ja, da's niet (meer) van belang.

En het gemak waarmee de XC90 de caravan op sleeptouw neemt...héérlijk

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 02.05.2021 - 17:58
door 1zilvergrijs
Ik heb eens bij Flying Jeroen met en PB geïnformeerd naar zijn trekhaakhoogte, omdat de Knaus er mooi horizontaal achter ligt. Zijn trekhaakhoogte blijkt gelijk aan de hier opgegeven waarden van anderen met luchtvering.
Ook de Hobby van FritsieV70 ligt er mooi achter; de LMC van Frenkie L kan ik op de foto niet helemaal beoordelen, maar lijkt ook netjes alleen heeft hij geen luchtvering dus helemaal vergelijkbaar is dit niet.
Ik krijg het vermoeden dat de Fendt van AlexV70 zelf wat laag ligt. Nu is met name bij Fendts bekend dat de euro-delta as vaak aan of over zijn limiet zit, wat resulteert in extra wielvlucht (en door de constructie ook extra toespoor).
Mijn advies aan AlexV70 is dan ook om eens met het blote oog te kijken of de wielen van zijn Fendt erg schuin staan, d.w.z. de onderkant van de wielen veel verder baar buiten dan de bovenkant. En als dit het geval is, de boel eens na te laten meten bij Triorep die daar alle verstand en ervaring mee hebben en het ook kunnen bijstellen c.q. laten repareren.
Ben benieuwd wat ik in augustus zelf kan melden met de nieuwe XC60 met luchtvering en de Tabbert uit 2018, waarvan overigens ook de wielvlucht moest worden afgesteld.

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 02.05.2021 - 19:24
door 1zilvergrijs
Correctie op mijn vorige post: Triorep laat niet repareren maar repareert zelf; ze zijn Al-Ko (de as fabrikant) gecertificeerd om o.a. de asrubbers te vervangen.

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 09.05.2021 - 23:06
door 1zilvergrijs
AlexV70, lees je nog mee? Ik ben mij ervan bewust dat een wat laag liggende caravan niet het punt van een grote kogelhoogte oplost, echter je thema begon met de opmerking van een wat achterover hangende caravan. Vandaar mijn opmerkingen over asrubbers en wielstand.
Heb je al naar de wielstand van je caravan kunnen kijken?

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 10.05.2021 - 17:31
door Daf55
Ik heb de caravan vandaag opgehaald, en voor het eerst achter de auto gehad. Ik heb ook luchtvering en was benieuwd wat het zou doen. Maar bekijk de foto's maar, perfect in orde! Ik denk dat zelfs de powerstand qua hoogt niet nodig is. De hybride stand is iets hoger, maar dat vindt je niet terug.

In het korte stukje wel gemerkt dat zelfs de elektromotor sterk genoeg is om de boel redelijk vlot op gang te krijgen te houden! En in de powerstand merk je de 1350kg (leeg +/1050kg) echt niet!

Ik heb de spiegels daarna goed afgesteld, en nu steken ze bijna niet meer uit, buiten de originele spiegels. Brede auto, smalle caravan!

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 10.05.2021 - 17:49
door mees
Mooie auto, mooie caravan en ook als combi geslaagd.
Veel rij- en verblijfplezier!

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 11.05.2021 - 10:54
door 1zilvergrijs
Daf 55, de caravan ligt er inderdaad mooi achter. Fijne spiegels die Emuk's.
Toch versterkt dit mijn vermoeden dat de caravan van themastarter AlexV70 wat laag ligt; leest hij nog mee?

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 11.05.2021 - 11:23
door mees
Ik heb helaas hele slechte ervaringen met Emuk artikelnummer 100856 op de huidige Volvo(spiegel-vorm).
Pasvorm slecht, zachte kunststof liet al gelijk los, klemt niet goed en zakt steeds weg.
en dat schroefverbindinkje is allerbelabberdst.
Twee sets geprobeerd.

De Milenco Aero was perfect in alles, maar past niet op de huidige spiegels.
Nu Emuk universeel 100994, die wel in de spiegelkap past maar er 'dunnetjes' uitziet.
Bovendien is de arm te kort en moest dus weer langs de bouwmarkt......

Ik zoek nog naar een betere oplossing.

Mocht iemand denken: je bent off-topic, dan klopt dat maar het draadje over caravanspiegels staat op slot.

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 11.05.2021 - 23:27
door Daf55
Pasvorm lijkt op die van mij prima. Nog niet ver mee gereden, maar dat gaat wel goed, denk ik. Schroefverbinding is even opletten dat deze goed de rand klemt. Ze zijn wel veel te lang, daar zet ik waarschijnlijk nog wel de zaag in.

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 22.05.2021 - 20:00
door AlexV70
1zilvergrijs schreef: 09.05.2021 - 23:06 AlexV70, lees je nog mee? Ik ben mij ervan bewust dat een wat laag liggende caravan niet het punt van een grote kogelhoogte oplost, echter je thema begon met de opmerking van een wat achterover hangende caravan. Vandaar mijn opmerkingen over asrubbers en wielstand.
Heb je al naar de wielstand van je caravan kunnen kijken?
Ja, lees nog mee. 😀
Vandaag de caravan er weer achter gehad, kalibreren blijkt toch geholpen te hebben. Heeft niets over. Tja, de luchtvering pompt hem toch naar 42 cm ondanks gewicht.
En ik weet dat de opbouw van een Fendt laag ligt en dat de Delta assen niet gek zijn op maximale gewichten. Die had ik al gemeten in beladen toestand en vergeleken met een nieuwe (ook beladen), verschil was +/- 4 mm. Ook de wielstand was niet bijzonder, wat ook bleek uit slijtage (netjes recht). Dat heb ik ook wel eens anders gezien bij Delta assen (1 vakantie hadden ze geen profiel meer). Wil tzt toch naar 1700 kg rubbers.
Ik heb ook nog even gekeken naar een andere (maat) banden (zijn net 6 jaar oud). Standaard 205/65-15 en dan gaan naar 205/70-15. Hoogte verschil van 4 cm...... van +/- 64 naar +/- 68 cm hoogte

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 05.06.2021 - 22:32
door 1zilvergrijs
Helaas.. kan ik in augustus niet zien hoe onze Tabbert achter onze nieuwe XC60 met luchtvering hangt. Ook Volvo blijkt getroffen door de mondiale halfgeleider problematiek, waardoor de "onze" geen BLIS met CTA en rear collision warning heeft, net zoals ook geen 360 graden camera. Ik koop geen geheel nieuwe Volvo om veiligheidssystemen te missen en hoewel de auto wel begin juli komt. koop ik hem na goed overleg met de dealer niet.
BLIS heeft de huidige ook, en met name de CTA als je wegrijdt naast een muur e.d. vind ik zinvol.
Er is nog een XC60 besteld welke in september wordt geproduceerd, hopelijk heeft die alle systemen wel. Voor mij en voor de dealer vervelend.
Maar de wonderen zijn de wereld niet uit, wellicht komt de eerste toch compleet, ik hoop het.
Vraag aan moderator: halfgeleiderproblemen gelden voor alle typen, is hier een apart topic over?

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 08.06.2021 - 10:51
door pimsam
Ik heb afgelopen weken meerdere keren een enkelasser en een dubbelasser aanhangwagen achter de XC90 gehad. In beide gevallen staat de auto veel te hoog, zelfs in de laagste rijstand van de luchtvering.
Alleen als de auto volledig ingezakt is, staat de aanhanger mooi horizontaal. Bij een enkelasser is het puur een visueel probleem maar bij een dubbelasser wordt de kogeldruk te hoog en is de belasting van de assen van de aanhanger niet gelijk.

Ik ga het maar eens aankaarten bij de dealer.

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 09.06.2021 - 09:22
door V480-S60
Ik blijf het wel een beetje vreemd vinden. Maar snap jou frustratie hierover absoluut. Je moet het dan ook zeker bij je dealer aankaarten en tot een oplossing komen. Achteroverhangen van de aanhanger is niet fijn.

Echter is er GEEN wettelijke minimale of maximale trekhaakhoogte. Er is een richtlijn die Europees is vastgesteld. Maar deze is niet in wetgeving verankerd. Wel houden de meeste fabrikanten zich daaraan.

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 16.06.2021 - 10:12
door AlexV70
pimsam schreef: 08.06.2021 - 10:51 Ik heb afgelopen weken meerdere keren een enkelasser en een dubbelasser aanhangwagen achter de XC90 gehad. In beide gevallen staat de auto veel te hoog, zelfs in de laagste rijstand van de luchtvering.
Alleen als de auto volledig ingezakt is, staat de aanhanger mooi horizontaal. Bij een enkelasser is het puur een visueel probleem maar bij een dubbelasser wordt de kogeldruk te hoog en is de belasting van de assen van de aanhanger niet gelijk.

Ik ga het maar eens aankaarten bij de dealer.
Ik heb begrepen dat voor de XC90 een tijdje niet de juiste trekhaken zijn geleverd (te hoog). Dit is door Volvo hersteld - nieuwe er onder. Geldt dus niet voor de XC60.

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 16.06.2021 - 15:53
door Puyenbroek
20210424_091622.jpg

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 17.06.2021 - 23:34
door AlexV70
@Puyenbroek, in welke rijstand stond de XC60 bij het nemen van de foto’s.

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 18.06.2021 - 07:15
door Msuidgeest
Je zou bijna denken dat de vering van de caravan verslapt is, zo hoog zit het wiel in de caravan.

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 22.06.2021 - 13:03
door Puyenbroek
AlexV70 schreef: 17.06.2021 - 23:34 @Puyenbroek, in welke rijstand stond de XC60 bij het nemen van de foto’s.
Hij stond in de comfor stand. Ik heb geen lucht vering. Veranderd zonder luchtvering ook de hoogte van de auto?

Trekhaakhoogte vs luchtvering

Geplaatst: 25.04.2022 - 09:49
door Bover
Trekhaak hoogte kwam even voorbij in ander topic dus hier even doorgelezen...
Alex ben je nu tevreden met de huidige "stand van zaken" of beter verwoord de huidige stand van de caravan...")