dimitripb schreef: ↑26.01.2021 - 16:25
Als ontwerper van applicaties zie ik gewoon dat het aan alle kanten rammelt en dat men er heel weinig aan doet om bugs in het systeem op te lossen. Dat is gewoon jammer. Bij het updaten van kaarten en applicaties heb je geen idee wat het systeem nu aan het doen is. Als het misgaat krijg je een melding dat er een fout is opgetreden zonder mogelijkheid om opnieuw te proberen. Er is geen progressiebalk en als je wisselt tussen updaten via de wifi en via USB kan de hele boel vastlopen zonder dat je foutmeldingen krijgt of enige andere respons.
Als je een bestemming naar de auto stuurt staat die bestemming even 2 seconde in beeld en als je dan niet erop hebt getikt moet je weer extra handelingen uitvoeren om die bestemming alsnog te selecteren. Zo kan ik nog talloze dingen noemen waarover men gewoon gedacht heeft: geen uren meer aan vuil maken. Het werkt, maar het is niet afgewerkt. Als ze de carrosserie zo zouden afwerken als de software, kocht niemand hem.
Als ontwerper van applicaties weet je ook als geen ander dat er een groot verschil is tussen de definitie van een bug en een requirement. Ik merk dat die 2 dingen hier nogal door elkaar heen worden gehaald, zoals de punten die je hier noemt.
Een bug wordt wel degelijk gemeld, zelfs zonder tussenkomst van de gebruiker, in de logging van het systeem, en leest een dealer uit (zolang OTA er nog niet is bij Volvo). Een functionele tekortkoming, in de ogen van een gebruiker, is een requirement omdat die gebruiker vind dat het systeem in zijn ogen zich anders moet gedragen. En daar kan je heel lang over discussiëren of het terecht is of niet. Ter illustratie even op je wensenlijstje uit de eerste post:
Een belangrijke notificatie die ik mis in Volvo on Call app is een bericht als de auto van GPS positie verandert als de motor uit staat en de deuren op slot zijn. Dat betekent meestal diefstal

en hoe eerder je diefstal detecteert hoe sneller je kan handelen. Een apart alarmsysteem is technisch niet nodig. Verzekeringsmaatschappijen zouden dit toejuichen. Alarm producenten waarschijnlijk niet. En Volvo?
Goede business case! Zou wel uitgezocht en goed getest moeten worden hoe haalbaar dit is, ook tov een alarmsysteem. En waarschijnlijk spelen hier ook wet- en regelgeving rondom privacy, certificeringen e.d. een rol.
Wireless Apple CarPlay, zeker als je een draadloze oplader hebt.
Dit is een hardware dingetje van de aanwezige Wifi & Bluetooth modules.
Grotere interne flashdrive, waarop je niet alleen m(apps) kunt opslaan, maar ook je mediabibliotheek.
Deze kan je goed bediscussiëren. Dit is wat jij fijn zou vinden. Ikzelf helemaal niet, want dan heb ik nog ergens een mediabibliotheek die ik moet onderhouden. Ik zou meer insteken op een goede communicatie naar de cloud bibliotheken en daarop doorontwikkelen, omdat dat veel meer de toekomst is. En dan hebben we het nog niet over streamen gehad, waar overigens al goede integraties voor beschikbaar zijn in het systeem.
Een tankregistratie app, bij voorkeur gekoppeld aan de verbruiksgegevens van de auto.
Wat is de business case hiervan? Dit is namelijk iets waar de aanbieders van tankpassen al erg goed in zijn, en ook alleen van belang voor zakelijke lease-rijders?
Het driving journal ook beschikbaar als app in de auto.
Wat is de business case hiervan? Welke meerwaarde zit daarin om dit ook in de auto zelf beschikbaar te hebben?
In deze tijd waarin milieubewustzijn steeds belangrijker wordt zou je een auto default in ECO modus moeten kunnen laten starten.
Die is ook voor meerdere interpretaties vatbaar, en waarschijnlijk speelt hier een case mee die zich buiten het gezichtsveld van de consument bevind, maar meer op het gebied van de homologatie.
Status olie(pijl) en accu(spanning) in VOC onderhoudsoverzicht in de Volvo On Call app.
Wat is de business case hiervan? welke waarde voegt het toe om hier inzicht in te hebben?
Ik denk dat je hiermee al wel kan zien dat er zoveel mensen zoveel wensen zijn. En ik acht het productteam van Volvo prima in staat om hun merkfilosofie zoveel mogelijk ook in het infotainment systeem tot uiting te laten komen.
En less = more, daarom ben ik erg content met het Apple-achtige principe van de UX, waarmee de gebruiker zo weinig mogelijk belast wordt met allerlei parameters e.d. Daarom gebruik ik ook liever Apple als op Android of Windows gebaseerde systemen.