Pagina 4 van 4

Digi Dashboard

Geplaatst: 04.04.2021 - 15:14
door Mickyman
OGA244 schreef: 04.04.2021 - 15:06
Mickyman schreef: 03.04.2021 - 22:37
Martijn84Hattem schreef: 03.04.2021 - 18:58 .

Tijdens de aflevering heb ik de dealer nog gevraagd of in de toekomst de update nog komt. Schijnt technisch niet te kunnen... helaas.
knap dat een dealer dat weet, ik ken van andere merken dat dit wel degelijk gewoon geprogrammeerd kan worden, of loopt Volvo hiermee ook weer enorm achter??
volvo loopt overall niet enorm achter..
Nee klopt, daar heb je absoluut gelijk in!

Digi Dashboard

Geplaatst: 04.04.2021 - 16:40
door teebee
Elk platform kan ge-update worden, ook het huidige Sensus in de V60/90. Kwestie van willen doen door de fabrikant.
Dat een dealer (zonder specifieke IT-kennis) roept dat het technisch niet mogelijk is, is wel kort door de bocht.

Digi Dashboard

Geplaatst: 04.04.2021 - 16:50
door OGA244
teebee schreef: 04.04.2021 - 16:40 Elk platform kan ge-update worden, ook het huidige Sensus in de V60/90. Kwestie van willen doen door de fabrikant.
Dat een dealer (zonder specifieke IT-kennis) roept dat het technisch niet mogelijk is, is wel kort door de bocht.
Heeft de dealer nu geen update voor dat doel heeft hij gewoon gelijk..
Kan het met de gebrekkige navi updates wel voorstellen dat 'n dealer laaggespannen verwachtingen heeft..
Je kunt 'n basis Xc90 display (wat al volledig TFT is) niet updaten naar 'n uitgebreider scherm

Digi Dashboard

Geplaatst: 04.04.2021 - 19:26
door teebee
Simpelweg roepen dat het technisch niet mogelijk is, is natuurlijk onzin. Hij heeft geen flauw benul van de technische mogelijkheden anders dan hetgeen hij gewend is binnen het gamma. Het valt zeker niet binnen het reguliere / gebruikelijke op het gebied van updates, op basis daarvan kan hij dat vertalen als ‘technisch niet mogelijk’.
Persoonlijk zou ik voorstander zijn van doorontwikkeling van een dergelijk platform (laten we zeggen gedurende 5 jaar), ook wanneer er reeds opvolgers zijn met een gewijzigd platform.

Digi Dashboard

Geplaatst: 04.04.2021 - 19:35
door OGA244
Een update bij een S60/V60 2010/2018 naar TFT is € 600, daar kon het dus.

Maar wat er niet is moet je als dealer ook niet gaan aanbieden, het brengt immers niets..

Digi Dashboard

Geplaatst: 04.04.2021 - 21:44
door teebee
OGA244 schreef: 04.04.2021 - 19:35 Een update bij een S60/V60 2010/2018 naar TFT is € 600, daar kon het dus.

Maar wat er niet is moet je als dealer ook niet gaan aanbieden, het brengt immers niets..
Ik doel op software updates welke de berijder meer (mogelijkheden) bieden, in informatie en/of layouts. Er is (ben ik van overtuigd) behoefte aan en er is altijd voortschrijdend inzicht. Dat naast het feit dat tijd meer mogelijk maakt mbt IT (en techniek in het algemeen).
Het gaat er niet om of de dealer dit dan wel of niet aanbiedt, want wat er niet is kan hij niet aanbieden. Het zou Volvo zelf dienen te zijn welke dit zou ‘moeten’ ontwikkelen en vervolgens aanbieden. Dergelijke updates kunnen ook weldegelijk de passieve veiligheid positief beinvloeden, dus dat is op zich al voldoende reden om het te willen ontwikkelen.

Digi Dashboard

Geplaatst: 04.04.2021 - 22:01
door OGA244
Bij 'n volgend platform is bij volvo het vorige snel vergeten.. Upgrades dus ook.
Maar stuur ze eens 'n verzoek, ze zitten in Göteborg

Digi Dashboard

Geplaatst: 04.04.2021 - 22:21
door teebee
OGA244 schreef: 04.04.2021 - 22:01 Bij 'n volgend platform is bij volvo het vorige snel vergeten.. Upgrades dus ook.
Maar stuur ze eens 'n verzoek, ze zitten in Göteborg
Al gedaan, ze zien het punt en gaan er naar kijken.

Digi Dashboard

Geplaatst: 04.04.2021 - 22:24
door OGA244
Ik ken ze.... Ik denk van niet..

Digi Dashboard

Geplaatst: 05.04.2021 - 22:53
door Poolrev
teebee schreef: 04.04.2021 - 21:44 Ik doel op software updates welke de berijder meer (mogelijkheden) bieden, in informatie en/of layouts. Er is (ben ik van overtuigd) behoefte aan en er is altijd voortschrijdend inzicht. Dat naast het feit dat tijd meer mogelijk maakt mbt IT (en techniek in het algemeen).
Het gaat er niet om of de dealer dit dan wel of niet aanbiedt, want wat er niet is kan hij niet aanbieden. Het zou Volvo zelf dienen te zijn welke dit zou ‘moeten’ ontwikkelen en vervolgens aanbieden. Dergelijke updates kunnen ook weldegelijk de passieve veiligheid positief beinvloeden, dus dat is op zich al voldoende reden om het te willen ontwikkelen.
Er zit hier in dit geval wel een groot verschil in, en dat is de OS die er als basis onder zit, en daarmee dus ook al het andere wat er van de auto mee wordt aangestuurd en communiceert. Ik kan me goed voorstellen dat Volvo voor diverse hardware compleet nieuwe componenten heeft (laten) ontwikkelen ipv de bestaande te updaten. Dat is meestal makkelijker en dus goedkoper dan bestaande componenten aanpassen. Achter iets wat een relatief simpele wijziging aan de voorkant lijkt, in de vorm van de User Interface, zit vaak een heel complexe achterkant. Beetje verschil tussen de voor- en achterkant van een borduurwerk 😉.

Digi Dashboard

Geplaatst: 06.04.2021 - 02:28
door Sjaaktrekhaak
Bijzonder om te zien dat bijna ieder bericht van jou, OGA, een negatieve klank heeft. Een soort chronische chagrijn. Als toon de muziek maakt komt het bij jou zelden verder dan blues. Fijne dag!

Digi Dashboard

Geplaatst: 06.04.2021 - 06:36
door OGA244
Je verward realisme met chagrijn

Digi Dashboard

Geplaatst: 06.04.2021 - 08:20
door liquid_force
Poolrev schreef: 05.04.2021 - 22:53 Ik kan me goed voorstellen dat Volvo voor diverse hardware compleet nieuwe componenten heeft (laten) ontwikkelen ipv de bestaande te updaten
persoonlijk denk ik dat je daar met de hamer op de spijker slaat ... zeker vanuit een software maintenance perspectief zou het voor Volvo veel makkelijker geweest zijn 1 platform te ondersteunen - en hadden dus (als het mogelijk geweest was) echt wel de meerderheid op het nieuwe volledige Android platform gebracht ...

Digi Dashboard

Geplaatst: 06.04.2021 - 08:31
door J33Bee
liquid_force schreef: 06.04.2021 - 08:20
Poolrev schreef: 05.04.2021 - 22:53 Ik kan me goed voorstellen dat Volvo voor diverse hardware compleet nieuwe componenten heeft (laten) ontwikkelen ipv de bestaande te updaten
persoonlijk denk ik dat je daar met de hamer op de spijker slaat ... zeker vanuit een software maintenance perspectief zou het voor Volvo veel makkelijker geweest zijn 1 platform te ondersteunen - en hadden dus (als het mogelijk geweest was) echt wel de meerderheid op het nieuwe volledige Android platform gebracht ...
Geen enkele autofabrikant lijkt het nog te snappen. Altijd karige hardware specs met weinig capaciteit waardoor trage systemen ontstaan als infotainment. De Sensus is in dat opzicht best oke, en redelijk snappy te noemen. Tesla loopt voorop, daarna BMW en VAG (IMHO) met een aanhakende Sensus van Volvo. Het nieuwe op Android gebaseerde infotainment in de XC40P8 en P2 gaat alweer wat verder maar dan zit je ook weer meteen vast aan Google en daar is ook (lang) niet iedereen blij mee.

Autofabrikanten lijken maar niet te willen investeren in een universeel snappy systeem op de een of andere manier. Gelukkig zijn er wel genoeg halfgeleiders op dit moment, dus wellicht gaan ze door schaarste wel over op betere hardware omdat ze moeten, maar goed dan moet de ontwikkelafdeling nog steeds aan de bak (mogen) om er een mooie schil omheen te bouwen met veel aanpassingsmogelijkheden :whistle:

Digi Dashboard

Geplaatst: 06.04.2021 - 10:22
door liquid_force
J33Bee schreef: 06.04.2021 - 08:31 Autofabrikanten lijken maar niet te willen investeren in een universeel snappy systeem op de een of andere manier.
nou - als je daar zo'n goed gevoel bij hebt en in het concept geloofd - waarom begin je niet een eigen startup en ontwikkel je zoiets en biedt je het de fabrikanten aan? Ik heb nog wel een goed team van ontwikkelaars die als near-shore team je daarbij kunnen ondersteunen!

Digi Dashboard

Geplaatst: 06.04.2021 - 10:39
door Jelmer de Jong
J33Bee schreef: 06.04.2021 - 08:31 Autofabrikanten lijken maar niet te willen investeren in een universeel snappy systeem op de een of andere manier. Gelukkig zijn er wel genoeg halfgeleiders op dit moment, dus wellicht gaan ze door schaarste wel over op betere hardware omdat ze moeten, maar goed dan moet de ontwikkelafdeling nog steeds aan de bak (mogen) om er een mooie schil omheen te bouwen met veel aanpassingsmogelijkheden :whistle:
Het helpt ook niet mee dat de custom hardware na drie jaar ontwikkelen al verouderd is bij de eerste verkoop van het productiemodel. Tesla heeft dan wel een snappy interface, maar die kansloze eMMC welke in 2013 al end of life was zorgt er regelmatig voor dat je voor 2500,- een volledig nieuwe printplaat (met dezelfde eMMC) moet aanschaffen.

Digi Dashboard

Geplaatst: 06.04.2021 - 16:18
door Daf88
Iets als een High Performance Computer voor de User Experience? https://www.continental-automotive.com/ ... ockpit-HPC

Geen idee welke fabrikanten zaken doen met Continental voor on-board electronics, maar als simpele ziek dacht ik alleen aan rubber bij de naam Continental ....

Digi Dashboard

Geplaatst: 06.04.2021 - 16:22
door J33Bee
Daf88 schreef: 06.04.2021 - 16:18 Iets als een High Performance Computer voor de User Experience? https://www.continental-automotive.com/ ... ockpit-HPC

Geen idee welke fabrikanten zaken doen met Continental voor on-board electronics, maar als simpele ziek dacht ik alleen aan rubber bij de naam Continental ....
Daar gaat mijn 1-million-dollar project! Patent aanvraag meteen gecancelled...

Digi Dashboard

Geplaatst: 06.04.2021 - 19:36
door gebla
Ik herinner mij vorige Android project op de Volvo. Moment van introductie was de Android versie al achterhaald en hardware was ook te oud.
Heeft volgens mij maar 1 jaar bestaan. Voordeel was dat je het systeem kon rooten en een andere interface opzetten zodat je veel meer met het systeem kon