Pagina 4 van 6
Onyx black metallic V90 D3 R-Design
Geplaatst: 03.05.2022 - 19:16
door eta76
5500km op de teller, en nog steeds staat het olie peil op 100%. Het zal toch wel een keer moeten gaan zakken

Onyx black metallic V90 D3 R-Design
Geplaatst: 16.05.2022 - 19:56
door eta76
Weer iets geleerd vandaag. Na het plaatsen van een fietsendrager, vroeg ik mij af hoe ik de lampen ging testen. Dus in iedergeval maar het gevaren licht even aangezet.
Toen ik de auto ging verplaatsen, kwam er ineens een luxe melding, "Trailer gedetecteerd. Start lamp test?"

Alle lampen ging stuk voor stuk even aan om te testen. Als ik in het boekje had gekeken, had ik ook nog geweten of de bedrading naar de juiste lampen ging

Maar dat was toch wel een fraaie feature, die enkel een paar uur software ontwikkeling gekost heeft. Dus praktisch gratis voor Volvo om beschikbaar te maken.
Onyx black metallic V90 D3 R-Design
Geplaatst: 07.06.2022 - 19:14
door eta76
eta76 schreef: ↑03.05.2022 - 19:16
5500km op de teller, en nog steeds staat het olie peil op 100%. Het zal toch wel een keer moeten gaan zakken
Na 8500km nu nog op 96%, er is beweging in de meting

Onyx black metallic V90 D3 R-Design
Geplaatst: 27.06.2022 - 21:38
door eta76
Een dag later stond hij weer op 100%...
nu al totaal 10k verder en nog steeds op 100%
Onyx black metallic V90 D3 R-Design
Geplaatst: 28.06.2022 - 10:39
door Bart
Nou, top toch?
Onyx black metallic V90 D3 R-Design
Geplaatst: 28.06.2022 - 19:27
door eta76
Zeker!
Van de week de gewone BP diesel getanked, en na 200km is mijn gemiddelde 5.2 L/100km (1op19.2)

Terwijl ik de afgelopen 20K km op 5.7 L/100Km (1op17.5) zit. Zeker weinig bio brandstof gemengd dit keer?

Onyx black metallic V90 D3 R-Design
Geplaatst: 17.07.2022 - 19:32
door C30BlackStone
Het probleem rondom hoog olieverbruik heb ik alleen gehad bij een V70 D2 uit 2012.
Wat ik interessant vind rondom dit onderwerp is dat niet iedereen worstelt met dit probleem. Zelfde auto’s en techniek. Is de berijder dan debet aan dit probleem? Hoe dan? Ook bij weinig gebruik of lange tijd lage snelheden lees ik vaak geen problemen over hoog olieverbruik…….zelfs bij kilometerstand ver boven de 200000km….
Onyx black metallic V90 D3 R-Design
Geplaatst: 17.07.2022 - 20:47
door eta76
mijn auto is de eerte 150.000km geweest die volgens mij 100km van zijn werk woonde. Of er juist te langzaam of te hard mee gereden is, weet ik niet.. Maar het is jammer, als jij net zo'n blok hebt.. Ik dus..,.

Onyx black metallic V90 D3 R-Design
Geplaatst: 18.07.2022 - 12:16
door C30BlackStone
Inderdaad een D3 (2017). Nu bijna 80000 op de tellert. Ben benieuwd. De auto rijdt verder erg rustig en goed….
Onyx black metallic V90 D3 R-Design
Geplaatst: 26.07.2022 - 18:49
door eta76
Vrijdag een beurt laten uitvoeren.... Gister toevallig even gekeken in het schermpje, toen stond de meter op 94%, kan gebeuren wanner hij niet vol was afgevuld.
Dag later en nu op 86%, morgen maar weer langs de garage
Onyx black metallic V90 D3 R-Design
Geplaatst: 27.07.2022 - 11:58
door Sander Peter
Waarom zo je dan langs gaan bij de garage?. De meting is real time en kan fluctueren. Zie ik bij mijn auto ook geregeld, de ene keer hoger, dan weer wat lager en vervolgens weer hoger.
Onyx black metallic V90 D3 R-Design
Geplaatst: 27.07.2022 - 18:29
door eta76
Je hebt gelijk gehad. Maar de afgelopen 10k km's stond hij strak op 100%. . Toen ik veel verbruik had, ging het verloop van de meting sneller dan de onnauwkeurigheid.
Nu staat hij net een fractie onder 'vol', en de meting is toch vrij onnauwkeurig. Ook bij een redelijk vlakke vloer.
Staat nu weer op 94%..
Vertrouwen in de techniek is nog niet heel hoog, zoals je merkt

Onyx black metallic V90 D3 R-Design
Geplaatst: 27.07.2022 - 19:18
door Sander Peter
Dat merk ik idd. Is wel jammer want als ik dit draadje volg heb je eigenlijk weinig problemen gehad. Olieverbruik is nu netjes(enig verbruik mag en moet zelfs!), de motor loopt mooi en verder ook geen problemen voor zover ik nagaan kan. Mooi toch? Genieten maar zou ik zeggen!! Veel plezier
Onyx black metallic V90 D3 R-Design
Geplaatst: 27.07.2022 - 20:05
door eta76
Aantal problemen vallen opzich best mee:
- Elektronica / software update op de radio
- Remlichten vervangen
- Motorrevisie
Dus wel E 2000.- in het eerst jaar, gelukkig nog een hoop coulance van verkopende garage, en dit op een auto van ~3 jaar oud.
Maar als je je een beetje verdiept in recente modellen (ook van andere merken), dan vallen deze problemen idd nog mee. Auto's zijn te complex en te veel milieu foefjes om ze eenvoudig en onveilbaar te maken.
Nu inderdaad weer lekker genieten, en op naar de 300k km's

Onyx black metallic V90 D3 R-Design
Geplaatst: 07.10.2022 - 18:18
door eta76
Ik rij gister net de grote weg op in Luxemburg, op een stuk waar ze met de weg bezig zijn, dus geen vluchtstrook....
Low tire pressure... ! Ik wilde natuurlijk niet de nieuwe 19" aan bonken rijden, maar gelukkig zaten we toch dicht bij een afrit.
Bij de eerste volgende afrit, auto veilig gezet en naar de band gekeken. Maar er was niks te zien.
Melding gereset, en op inleren gedrukt, met het idee dat hij wel weer gaat klagen als er nog meer lucht uit loopt.
Maar lampje kwam na 1km al meteen weer aan.
De V90 heeft geen spannings meting, maar enkel een omwenteling validatie, dus de reset hielp niet.
Gelukkig had ik mijn bandenplak-set-plus-pomp in de auto laten liggen, ondanks de aanschaf van een echt reserve wiel.
Linksachter 2.8bar, rechtsachter 2.6bar, volgens het wijzertje op de pomp.
Een band leger laten lopen leek mij geen goed idee, mocht ik het net verprutsen en er lucht uit zo blijven lopen...
Dus andere band ook wat bijgevuld, en 500km rustig verder kunnen rijden
Maar toch altijd even schrikken, als je net op een rot plek een melding krijgt.
Onyx black metallic V90 D3 R-Design
Geplaatst: 07.10.2022 - 20:08
door steven.vuylsteke
Ja, idd. Ik had het onlangs ook de eerste keer voor. Bleek gewoon dat we 0,2 bar gezakt was sinds de reset. Ik vroeg me dan ook af als er een andere melding komt voor een echte leeglopen.
Onyx black metallic V90 D3 R-Design
Geplaatst: 12.01.2023 - 21:52
door eta76
Volvo's zijn niet echt waterdicht lijkt het... Toen ik hem net had, deed een (rem)licht het niet meer na een flinke regenbui. Net de auto gepakt, en nu de gewone achterlichten het niet (rechts).
https://www.dtcdecode.com/Volvo/CEM-B10F611
Make: Volvo
Code: CEM-B10F611
Definition: Right Rear Position Light. General Electrical Failures. Circuit Short To Ground
Kijken of het morgen geen klachten meer geeft, als het minder hard regent..
Onyx black metallic V90 D3 R-Design
Geplaatst: 12.01.2023 - 22:55
door eta76
eta76 schreef: ↑07.10.2021 - 19:20
Verbruik gaat nog steeds netjes, zie mijn onderschrift.
Jammer genoeg gisterochtend een storing in één van de achterlichten. Zowel lamp op de achterklep, als op de carosserie deed niet.
Maar soms ook wel. Blijkbaar als één van de lampen een storing geeft, worden al die lampen niet meer van spanning voorzien.
Na wat gepiel is toch maar een nieuw rechterachterlicht geplaatst (deel op de achterklep) en voor de zekerheid ook de linker maar vervangen.
32293883 + 32293884
Ik had bij autotrack al gezien dat bij 'veel' voorkomende reparaties achterlichten staan, geen idee of deze een slechte afdichting hebben áf fabriek. Maar dan zou ik de nieuwe eigenlijk meteen maar moeten dicht kitten
Hopelijk gaan ze nu langer mee, op een auto van 3jaar oud wel beetje jammer

Bolletje op de XC70 uit 2008 was toch stuk goedkoper.
Blijkbaar zijn dit verbeterde versies?
https://usparts.volvocars.com/p/97591590/31656787.html
Part Number: 32293883
Supersession(s): 31656787
Als het weer het zelfde deel is, het binnenste deel, dan gaan de lampen net een jaar mee.. Maar misschien nu het buitenste deel, wat helaas 4x zo veel kost.
Onyx black metallic V90 D3 R-Design
Geplaatst: 16.01.2023 - 22:06
door FRANQ
Misschien even bij Rima proberen een gebruikte set te scoren.
En dan je kapotte set lampen open maken en de print goed na (laten) lopen.
Kan haast alleen maar een slecht contact zijn pf een slechte/losgetrilde soldering.
Onyx black metallic V90 D3 R-Design
Geplaatst: 17.01.2023 - 20:24
door eta76
Tot nu toe valt het mee. Ze hebben (weer) de binnenste lampen los gehaald, maar nu enkel de connector met de kabelboom los gehaald, schoongemaakt en ingespoten.
Blijkbaar komt er met veel wind en regen toch ergens water, waar het niet zou moeten komen.. Voor nu dus opgelost...