Zeker weten. Zo moeilijk was het allemaal niet. Ik heb zelfs in de werkplaats meegekeken. Uur werk ongeveer, waarbij het grootste gedeelte van dat uur er 2 slangen gekoppeld waren aan de automaatbak en de olie verwisselde. Al zou het materiaal en andere ongein €100 gekost hebben, inclusief 1 uurloon van de medewerker, houden zij nog €180 inclusief over. Voor 1 uur? Niet slecht inderdaad. Deze marge kan je ook aanhouden toen de prijs nog €495 inclusief was. Dan val je helemaal achterover, €395 per uur inc, in de zak.
Automaatbak flushen
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 07.04.2017 - 14:38
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Zeker weten dat ze dit keer niet op een paar liter ATF bezuinigd hebben?
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14797
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
nou ik denk dus garage gebouw huur en koop afschrijving, opleidingen en deskundigheid , vergunningen en olie afvoer, aanschaf flush machine met afschrijving, 15 liter olie om te spoelen en al met al uurtarief is dat tarief niet helemaal uit de lucht komen vallen.
Ik bedoel maar te zeggen een ondernemer heeft meer kosten die betaald moeten worden om je bak te flushen dan de olie zeg maar.
Ik bedoel maar te zeggen een ondernemer heeft meer kosten die betaald moeten worden om je bak te flushen dan de olie zeg maar.

BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Tuurlijk, maar met een goedkope(re) flush is de bezuiniging: de olie. Je treft soms aanbieders van zo'n flush die er bijvoorbeeld 199 euro voor vragen ipv 320 elders. Dan vraag je door waar het verschil zit en dan is het vaak toch dat ze met zeg 10 liter spoelen ipv de benodigde 15. 
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Toyota olie gebruiken in plaats van Volvo olie scheelt letterlijk de helft, terwijl het om dezelfde versnellingsbakken gaat.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 07.04.2017 - 14:38
Snap ik volledig. Daarom vind ik €180 wat er overblijft voor genoemde, ruimschoots. Laat staan de tijd dat zij voor het zelfde €495 factureerde. Je kan het ook zo stellen; waar het ook uit kan met €280, is €495............................ Vult u het zelf maar in.Bover schreef: ↑12.06.2022 - 08:05 nou ik denk dus garage gebouw huur en koop afschrijving, opleidingen en deskundigheid , vergunningen en olie afvoer, aanschaf flush machine met afschrijving, 15 liter olie om te spoelen en al met al uurtarief is dat tarief niet helemaal uit de lucht komen vallen.
Ik bedoel maar te zeggen een ondernemer heeft meer kosten die betaald moeten worden om je bak te flushen dan de olie zeg maar.![]()
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 07.04.2017 - 14:38
Maar dat is meestal bij de lokale beunhaas. Ik ben bij de officiele dealer geweest. Die hebben het niet nodig om te spelen met goedkopere olie, om 2 tientjes extra te verdienen. Als hun dan €280 factureren, alleen omdat zij een mobility centrum zijn geworden, dan snapt u wel hopelijk dat er in de tijden van €495 te ruim gefactureerd is. Misschien betaalden wij toen wel voor de naam? Wie weet..volvo440special schreef: ↑12.06.2022 - 11:04 Tuurlijk, maar met een goedkope(re) flush is de bezuiniging: de olie. Je treft soms aanbieders van zo'n flush die er bijvoorbeeld 199 euro voor vragen ipv 320 elders. Dan vraag je door waar het verschil zit en dan is het vaak toch dat ze met zeg 10 liter spoelen ipv de benodigde 15.![]()
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14797
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Betalen voor een merk doen we al jaren toch? Miele, Michelin, Starbucks, Brinta, Cola, Shell, Castrol en ook Volvo, enz enz WE betalen dan wat "extra" vor de marketing, uitstralingen vooral imago enz enz en ook soms het soms "betere" product want het is toch merk...
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Begrijp me niet verkeerd hoor! Ik wil geen dealer in diskrediet brengen of 'n ander z'n feestje verpesten.
Maar ik vind een prijsdaling van €215 opmerkelijk. Dan ga ik me afvragen wat er nou veranderd is in de werkwijze. Ik vind 280 heel erg onderaan de markt bungelen.. Een gemiddelde specialist zit rond de €320-350 en reken eens uit dat een liter mobil1 ATF al €16 (bij een flush) oplevert. 15x€16=€240. Dan heb ik 't over een vijfbak, die is goedkoper. Dan je opmerking over dealers. Júíst de dealers kwamen vaak met de opmerking dat 8-9 liter ATF voldoende is en ze gebruiken lang niet allemaal uit zichzelf originele ATF. Vaak gewoon een Shell of Mobil1.
Ik vraag me dus daadwerkelijk af of je daadwerkelijk gehad hebt, wat jij verwacht had. Ik denk dat ze jouw bak tegenwoordig met 9 liter spoelen en hoogstwaarschijnlijk geen originele ATF. Anders staan ze gewoon gratis te werken.
Maar ik vind een prijsdaling van €215 opmerkelijk. Dan ga ik me afvragen wat er nou veranderd is in de werkwijze. Ik vind 280 heel erg onderaan de markt bungelen.. Een gemiddelde specialist zit rond de €320-350 en reken eens uit dat een liter mobil1 ATF al €16 (bij een flush) oplevert. 15x€16=€240. Dan heb ik 't over een vijfbak, die is goedkoper. Dan je opmerking over dealers. Júíst de dealers kwamen vaak met de opmerking dat 8-9 liter ATF voldoende is en ze gebruiken lang niet allemaal uit zichzelf originele ATF. Vaak gewoon een Shell of Mobil1.
Ik vraag me dus daadwerkelijk af of je daadwerkelijk gehad hebt, wat jij verwacht had. Ik denk dat ze jouw bak tegenwoordig met 9 liter spoelen en hoogstwaarschijnlijk geen originele ATF. Anders staan ze gewoon gratis te werken.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 07.04.2017 - 14:38
Ik begrijp je punt, maar ik heb met eigen ogen kunnen aanschouwen hoe het verlopen is. Als ik het niet vertrouwde, of zag dat zij maar 8/9 liter olie gebruikten of de verkeerde olie, had ik wel ingegrepen. Laat ik het maar zo zeggen, sinds zij veranderd zijn, zijn er ook een aantal veranderingen doorgevoerd in het werkproces. Waarschijnlijk hebben zij dingen die overbodig zijn in het werkproces, maar wel uitgevoerd werden en waar helaas dik voor betaald werd door de klanten, overboord gegooid. Die pand enzovoort moet wel betaald worden linksom of rechtsom.
Buiten alles om, als het een beunhaas was geweest of een universele garage, had ik vriendelijk bedankt. Maar dit is wel een dealer, wanneer nodig zijn verantwoording neemt. Mocht het nodig zijn, dan weet ik waar ik moet aankloppen en ik weet dat ik dan vakkundig geholpen ga worden. Ik slaap dus nog steeds elke nacht rustig.
Buiten alles om, als het een beunhaas was geweest of een universele garage, had ik vriendelijk bedankt. Maar dit is wel een dealer, wanneer nodig zijn verantwoording neemt. Mocht het nodig zijn, dan weet ik waar ik moet aankloppen en ik weet dat ik dan vakkundig geholpen ga worden. Ik slaap dus nog steeds elke nacht rustig.
- mrenkema
- 1st Gear member
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 12.01.2019 - 12:07
- Locatie: Wageningen
Toch even een ouder draadje activeren.
Ik heb een XC60 van 2008 gekocht met 330.000 op de teller.
Ik las in dit draadje dat flushen dan wellicht niet zo handig is. Omdat ik de onderhoudsgeschiedenis van de laatste jaren (100.000 km) niet ken.
Toch maar wel doen? (Volservice in Elst kom ik)
Ik heb een XC60 van 2008 gekocht met 330.000 op de teller.
Ik las in dit draadje dat flushen dan wellicht niet zo handig is. Omdat ik de onderhoudsgeschiedenis van de laatste jaren (100.000 km) niet ken.
Toch maar wel doen? (Volservice in Elst kom ik)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44
Wanneer is de bak voor het laatst geflushed? 100k geleden of 330k? (Nog nooit gedaan dus)? In het laatste geval zeker niet doen.
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
- mrenkema
- 1st Gear member
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 12.01.2019 - 12:07
- Locatie: Wageningen
Dat is het probleem, dat weet ik dus niet en ben idd bang dat het nooit gebeurd is. Kan de dealer wel bellen (was in Zwolle indertijd) en vriendelijk vragen naar de onderhoudsgeschiedenis.
Wat is het risico als het nog nooit gebeurd is? Bak schakelt prima, geen gebonk of wat dan ook.
Wat is het risico als het nog nooit gebeurd is? Bak schakelt prima, geen gebonk of wat dan ook.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40971
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Als hij goed schakelt, waarom zou je 'm dan willen flushen ?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 18.10.2024 - 13:25
Ben wel benieuwd waarom je niet zou mogen flushen als het nog nooit gedaan is bij hoge km standSammmyvannorel schreef: ↑09.12.2024 - 18:18 Wanneer is de bak voor het laatst geflushed? 100k geleden of 330k? (Nog nooit gedaan dus)? In het laatste geval zeker niet doen.
- mrenkema
- 1st Gear member
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 12.01.2019 - 12:07
- Locatie: Wageningen
Dat is een goede vraag. T''is een aanbeveling van de geleerden, "flushen is het behoud van je motor (versnellingsbak, stuurbekrachtiging, Haldex, diff's, ect". Maar is dat ook zo inderdaad?
Of ..... maakt het meer kapot dan je lief is.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44
Van mij mag je alles, maar je loopt de kans dat er aangekoekte deeltjes loskomen en op plekken terecht komen waar je ze niet meer weg krijgt.Hans je pence schreef: ↑09.12.2024 - 20:44Ben wel benieuwd waarom je niet zou mogen flushen als het nog nooit gedaan is bij hoge km standSammmyvannorel schreef: ↑09.12.2024 - 18:18 Wanneer is de bak voor het laatst geflushed? 100k geleden of 330k? (Nog nooit gedaan dus)? In het laatste geval zeker niet doen.
Neemt niet weg dat de doorslag om mijn huidige geartronic te kopen omdat hij bij 135k geflushed is en mijn vorige zelf laten flushen (bij de dealer) bij circa 130k: 2 keer geen verkeerde beslissing (tot nu toe) en als ik mijn huidige bij 250k nog heb wordt ie weer geflushed.
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6697
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Je hebt (power)flushen en drain en fill. Er wordt gesuggereerd dat je met oudere bakken waarvan de olie nog nooit is ververst beter de drain en fill methode kan gebruiken dat flushen.
En ja de olie vervangen van je automaat is behoud (welke methode je ook kiest). Naast het voorkomen van ruw schakelen voorkomt het ook overmatige slip in de bak. Slip creëert warmte, kost je vermogen en brandstof en zorgt uiteindelijk als je lang genoeg wacht er voor dat je helemaal niet meer vooruitkomt.
Maar of het vervangen van olie na 16 jaar en 330K zonder risico is?
Wat voor antwoord krijg je in Elst op die vraag?
En ja de olie vervangen van je automaat is behoud (welke methode je ook kiest). Naast het voorkomen van ruw schakelen voorkomt het ook overmatige slip in de bak. Slip creëert warmte, kost je vermogen en brandstof en zorgt uiteindelijk als je lang genoeg wacht er voor dat je helemaal niet meer vooruitkomt.
Maar of het vervangen van olie na 16 jaar en 330K zonder risico is?
Wat voor antwoord krijg je in Elst op die vraag?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- mrenkema
- 1st Gear member
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 12.01.2019 - 12:07
- Locatie: Wageningen
Niet echt over gediscussieerd, maar toen ik zei, vanwege achterstallig onderhoud, V-bak flushen? -> Ja.
Maar ik twijfel dus nu

En ik kan veel goedkoper zelf de olie verversen. Ik zie ook video's daarover. Soms doet men het drie keer achter elkaar en noemt het flushen. Elst doet een powerflush.
Wellicht is in mijn geval drain en fill een betere optie. Bovendien zie je dan de staat van olie, wat je weer extra info geeft.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6697
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
De staat van de olie zie je ook wel met een powerflush, hoewel mijn aanname zo maar is dat het git en git zwart zal zijn als er nog nooit olie is vervangen. Maar als jij zelf drain en fill kunt doen dan zou ik dat zeker overwegen. Ding met verversen van de olie is en blijft dat het preventief is, als je problemen hebt gaan die niet worden opgelost, hooguit ga je e.e.a. minder merken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor