Pagina 4 van 9
Geplaatst: 04.11.2006 - 02:17
door Hans
Ik wil maar zeggen...de zwakste schakel bepaald de sterkte van de ketting!
Geplaatst: 04.11.2006 - 12:03
door Renkel
Als werktuigbouwkundige is het hier in ieder geval al 6 pagina's genieten. Misschien is dit wel interessant>>
V50
S40
Geplaatst: 04.11.2006 - 12:30
door Gast
@Renkel,
Blij dat we je konden plezieren.
Krijgen we ook een onderbouwde mening?

Geplaatst: 04.11.2006 - 13:24
door Renkel
Ik denk dat je veiliger in een V50 zit, het zit hem namelijk in de massa.
Voor de bewegingsenergie die vrijkomt bij een ongeluk is de massa o.a. bepalend, evenals de snelheid.
Natuurlijk zal een (@Battle) S80 dan meer kreukelzone hebben.
Je kan nu voor jezelf gaan uitrekenen wat de hoeveelheid 'botsenergie' is die vrijkomt. Ekinetisch in joules=0,5*massa*snelheid in het kwadraat.
Wat ik hier ook las, en dat is juist, is dat de kreukelzone in het begin minder stijf is en hoe dichter bij de passagier hoe stijver de staalsoort is.
Zie ook een eerder geplaatst linkje.
Geplaatst: 04.11.2006 - 14:29
door menjo
Tja maar een botsing met 2 auto's is helemaal niet inelastisch, even simpel de kinetische energie van beide auto's uitrekenen zegt helemaal niets.
Geplaatst: 04.11.2006 - 14:46
door Maurice Pierik
menjo schreef:Tja maar een botsing met 2 auto's is helemaal niet inelastisch, even simpel de kinetische energie van beide auto's uitrekenen zegt helemaal niets.
Dat klopt. Maar de kinetische enrgie vlak vóór de crash is echter wel de maat van de grootte van 'de botsing'.
De voorgaande verhalen en linkjes geven denk ik een helder beeld.
De laatse S40 (en C30, V50, C70) hebben een nogal slim ingerichte voorkant. Dit concept zit ook in de nieuwste S80 en komt uiteraard ook in de V70 enz...
De truc zit 'm:
1. creëren van meer vrije vervormbare lengte (door die eerder gememoreerde smallere motoren, en intrekbare stuurkolom)
2. de dwarsbalk die als het ware bijde A-stijlen bijeen houdt tijdens crash (zit ook in de nieuwe Focus en S-Max)
3. de opbouw van hardheid (alhoewel dit laatste voor alle moderne auto's geldt)
4. op de juiste plek gebruikmaken van (ultra) hoog sterkte staal (heeft alleen zin voor bumpers, zijbalken, zijstructuur, want het vervormingsgedrag van langsliggers vereist minder hard materiaal). Volvo past meer van dergelijke stalen toe dan Ford (centenkwestie)
De huidige S60/V70/XC70/XC90 hebben niet zo'n trekbalk onder in het dashboard en zullen dit ook niet krijgen, want dat vereist een drastische carrosseriewijziging. De motoren zijn breder. Hierdoor is de vrije kreukellengte helemaal niet groter dan bij de S40 en dergelijke. (Je kunt wel een ellelange neus hebben, als deze volledig wordt gevuld met een niet vervormbare motor, heb je er akelig weinig aan.)
Geplaatst: 04.11.2006 - 15:20
door Maurice Pierik
Nog wat plaatjes om het geheel te illustreren:

het wegttrekken van de stuurkolom

het samendrukken van de neus (afmeting motor)

Als je goed kijkt zie jeook de trekstaaf (op A-stijl ter hoogte bovenzijde wiel, daar zie je een rondje resp. staaf).
Als je in het bovenaanzicht dwars door een auto kijkt, kun je de offset tussen de langsligger en de dorpel zien (da's bij iedere auto). Bij een frontale crash moet de langsligger zich kunnen afzetten tegen de rest van de auto. Als gevolg van deze offset ontstaat er een draaiend moment in de A-stijl die de achterzijde van de A-stijlen als het ware naar buiten wil stuwen. Normaalgesproken ga je deze draaiing voorkómen door de A-stijl dik uit te voeren, maar met een trekstang lukt dit ook. Voordeel: lichter, compacter en het werkt waarschijnlijk minder kritisch.
Geplaatst: 04.11.2006 - 16:04
door Renkel
2. de dwarsbalk die als het ware bijde A-stijlen bijeen houdt tijdens crash.
Dit verhaal staat idd ook bij een ieder geplaatst linkje door mij.
En idd de motor moet ook zijn weg vinden naar het schutboard. Een lange neus zegt niets.
Geplaatst: 04.11.2006 - 16:19
door Renkel
menjo schreef:Tja maar een botsing met 2 auto's is helemaal niet inelastisch, even simpel de kinetische energie van beide auto's uitrekenen zegt helemaal niets.
Het zegt wel iets, de hoeveelheid energie die vrijkomt is namelijk meer bij een S80/V70 dan bij een V50, als ze dezelfde snelheid en dezelfde botsproef zouden ondergaan. Daarmee zijn de eerdere verhalen hier namelijk ontkracht, dat zwaardere auto's veiliger zouden zijn.
Kijkt u meer eens naar de Landwind uit China........... :shock:
Geplaatst: 04.11.2006 - 16:33
door menjo
Ik heb het trouwens over een botsing tussen 2 auto's, jij over een botsing met een betonblok (denk ik tenminste).
In het geval van een botsing tussen 2 auto's geeft een zwaardere auto meer kinetische energie over (impuls) naar de lichte auto dan de kleine naar de grote. Dan is de grotere kinetische energie van de zware auto in het nadeel van de lichte.
Geplaatst: 04.11.2006 - 16:34
door menjo
(Ik beweer overigens niet dat een lichtere auto niet veiliger kan zijn dan een zwaardere, want dat ligt inderdaad helemaal aan de gebruikte beschermings/veiligheids technieken)
Geplaatst: 04.11.2006 - 16:43
door Renkel
Jaaaa met 2 auto's krijg je het verhaal dat je kan vergelijken met een kunstof hamer waarmee je een spijker in hout kan slaan of je gebuikt een stalen 400 grams hamer.
Met een zwaardere hamer heb je aan 2 a 3 tikken genoeg, kinetische energie wordt overgebracht in de spijker, hier telt wel het gewicht. Met het kunstof hamertje geeft de spijker amper of geen kik.
Geplaatst: 04.11.2006 - 17:03
door Battlecruiser
De KLPD heeft dus botsauto's besteld!
Geplaatst: 04.11.2006 - 18:14
door Bover
Battlecruiser S80 schreef:De KLPD heeft dus botsauto's besteld!
lachen...

Geplaatst: 04.11.2006 - 18:16
door Gast
menjo schreef:Tja maar een botsing met 2 auto's is helemaal niet inelastisch, even simpel de kinetische energie van beide auto's uitrekenen zegt helemaal niets.
Juist.
Daar zit nu net de kneep.
Waar kom je mee in botsing komt is van groot belang voor je zelf.
Wie heeft een flimpje van een V70 tegen V50?
Van de andere merken "winnen" we sowieso.

Geplaatst: 05.11.2006 - 00:49
door Maurice Pierik
AlexV70 schreef:
Van de andere merken "winnen" we sowieso.

Was dat maar waar.
Onderstaande prentje geeft een door Volvo uitgevoerde crashtest met een Volkswagen Caravelle (de T3 Bus) tegen een Volvo 740 Estate. Ik schat dat beide auto's ongeveer dezelfde massa hebben. Omdat de Volkswagen keihard is raast deze echter geheel door de Volvo heen.

Volvo's 'winnen'dus niet altijd. Ik vind het trouwens ook een vrij onplezierig woordkeuze.
De simpelisten zullen nu concluderen dat een Volkswagen Bus veilig is. Onderstaande botsproef (bij 50 per uur?) tegen een blokkie beton laat echter iets anders zien. Okee, dit is een Pick-upvariant, maar de voorstructuur en de massa is vergelijkbaar. Van de cabine blijft helemaal niets over.
Tot slot nog een wonderlijk verhaal.
"Hi,
this is my Volvo after my mate from Germany collided head-on with a Western Star Road Train on a GoldCoast Hinterland Road in Queensland, Australia. He walked away with only minor injuries (cuts to his head and shoulder). As you can see from the pictures he is very lucky to have survived. The driver side front seat (Right Hand Drive - Australia) is the only part of the car that's still intact, everything else, including the back seat has been destroyed.
My friend was wearing a seatbelt, and I'm lucky I and my girlfriend didn't go with him (as we had originally planned). We still don't know how it happened, my friend has permanent memory loss of the whole day. The truck driver's version of the event is incoherent, it is suspected the trucky was high on speed/amphetamines. Damage to the Western Star was AU$50,000+
Cheers, Rob"
En zo zag de Volvo 244 er na de klap met de
trein roadtrain eruit:
Daar word je stil van.
Geplaatst: 05.11.2006 - 01:49
door Hans
Is een road train niet een hele lange vrachtwagen ipv een trein?
Geplaatst: 05.11.2006 - 02:29
door Jur
hans anesthesie schreef:Is een road train niet een hele lange vrachtwagen ipv een trein?
Ja...

Geplaatst: 05.11.2006 - 10:39
door Live
Maurice Pierik schreef:AlexV70 schreef:
Van de andere merken "winnen" we sowieso.

Was dat maar waar.
Onderstaande prentje geeft een door Volvo uitgevoerde crashtest met een Volkswagen Caravelle (de T3 Bus) tegen een Volvo 740 Estate. Ik schat dat beide auto's ongeveer dezelfde massa hebben. Omdat de Volkswagen keihard is raast deze echter geheel door de Volvo heen.

Volvo's 'winnen'dus niet altijd. Ik vind het trouwens ook een vrij onplezierig woordkeuze.
De simpelisten zullen nu concluderen dat een Volkswagen Bus veilig is. Onderstaande botsproef (bij 50 per uur?) tegen een blokkie beton laat echter iets anders zien. Okee, dit is een Pick-upvariant, maar de
Daar word je stil van.
fout
in dit geval gaat de volkswagen bus óver'' de moterkap van de volvo heen waardoor hij zich in het passagiers compartement drukt
hij fliegt alswaren over de kreukel zones heen
Geplaatst: 05.11.2006 - 10:53
door Gast
Worden hier voorbeelden aangehaald met auto's van ± 15 jaar oud. (Of nog ouder)
Dat is natuurlijk geen modern vergelijk.
@Maurice,
Onplezierig??
Als je goed gelezen had stond, winnen tussen "...".
Dit heb ik zo geformuleerd omdat bij ongevallen geen winnaars zijn.
Alleen verliezers.