Pagina 4 van 6
Heico e.motion Speed pedal tuning
Geplaatst: 15.02.2022 - 10:29
door diesel01
pimsam schreef: ↑12.02.2022 - 10:16
Ik heb vorige week dit apparaatje geplaatst in mijn XC90 D5. Je merkt idd een snellere respons van het gaspedaal. Echter de reactiesnelheid van de bak is nog steeds matig. Bv als ik een rood stoplicht nader dat vlak voor me op groen springt. Of als je bij een rotonde er nog tussen kan maar door de trage bak eigenlijk net niet. Het duurt dan nog steeds te lang voordat de bak terugschakelt. Dat was (en is) altijd een Volvo kwaaltje geweest en je leert er op anticiperen maar had hier op meer gehoopt.
Na de Polestar update ben je dat kwijt, laat je het gas bij de D5 los dan houdt hij contact met aandrijving, ga je remmen dan schakelt de bak actief terug.
Laat je de rem los omdat het licht op groen springt dan heb je instant aandrijving omdat hij niet ontkoppeld.
Heico e.motion Speed pedal tuning
Geplaatst: 15.02.2022 - 13:03
door wasbeer2006
Ik zou persoonlijk, als er een polestar tune beschikbaar is, deze als eerste doen.
Deze past veel meer aan, de emotion is feitelijk niet meer dan een by-pass
Heico e.motion Speed pedal tuning
Geplaatst: 16.02.2022 - 08:46
door diesel01
En met die Polestar verdwijnt het kopje sportief rijden en dat word polestar engineerd.
De bak gaat dan een tandje terug, blijft langer in de versnellingen hangen, bij gas los schakelt hij vlotter terug en het toerental gaat met 300rpm omhoog.
Met een koppel van 500nm en een paar PK meer is het best leuk maar het verschil word gemaakt in de bak.
Bij rustig rijden schakelt het zo mooi door de versnellingen, alleen ZF doet het dan beter.
Heico e.motion Speed pedal tuning
Geplaatst: 16.02.2022 - 09:47
door wasbeer2006
Eens, ik heb er maar kort een proefrit in gemaakt, maar bij normaal rijden is de 8 bak heerlijk!
Ik ben echt wel positief over deze Heico tune. Maar racechip heeft ook iets, wie gaat dat proberen
Wat ik al wel heb aangegeven is dat ik denk dat de B en dan met namen de 14pk elctro paarden en 50nm. Heel veel doen!
Je mag electro en bezine paarden niet optellen, maar qu nm,s gaat dat beter op.
Toch zorgt de snelle response er niet voor dat de bak zich anders gaat gedragen, maar wellicht toch wel

Dat ga ik uitleggen.
Doordat je gas anders reageert, ga je die zelf ook anders bedienen en op dat signaal reageert de bak natuurlijk wel.
Daarom denk ik dat mensen toch een ander gevoel qua bak ervaren. Maar wellicht klopt dat helemaal niet, het is een idee!
Ik bedoel een beetje het gevoel, zonder de tune trapte ik het gas in, gebeurde er even weinig en trapte ik wat verder, dan kwam de reactie en dacht ik "dit hoeft ook weer niet" en nam ik iets gas terug, waardoor je vaak in een te lage versnelling en hoge toeren zat voor hetgeen je wil.
Heico e.motion Speed pedal tuning
Geplaatst: 16.02.2022 - 18:14
door Martijn85s60
Heb de t5 motor vind vooral in de rijmodi dynamic het terugschakelen soms erg bokkerig gaan, ook met remmen erbij met wat hoge snelheid niet soepel
Hoop dat dat met polestar optimalisatie weg is
Die komt er met het voorjaar erop en evt met de Emotion van Heico
Heico e.motion Speed pedal tuning
Geplaatst: 17.02.2022 - 10:09
door wasbeer2006
Dat heb ik in mindere maten, maar ik heb ook de andere automaat.
Die heeft een beetje de standaard dual clutch problemen. niet heel vloeiend wegrijden en het schakelen van 1 naar 2 is niet geheel vloeiend.
Daarboven is het opschakelen perfect! snel als het snel moet en traploos als dat nodig is.
Terugschakelen bij remmen, soms, doordat de motor wordt uitgezet boven de 55 a 60km/h.
Heb ik daar dus maar soms last van.
Ik ben nog wat aan het uitvogelen, want hij lijkt daarbij wel te regaren op je rijstijl, dus niet op de rijmodi.
Heico e.motion Speed pedal tuning
Geplaatst: 24.02.2022 - 17:48
door wasbeer2006
Update rijgedrag: (staat ook in het topic review auto, maar het is ook wel relevant in dit topic)
Ik zat van de week weer te denken (geen lollige grappen nu)
Hoe zou ik het rijgedrag nog met instellingen aan kunnen passen.
Toen dacht ik, misschien is ECO wel een idee en schakelt de auto dan minder vlot terug omdat deze zuiniger zou moeten zijn en wellicht een iets minder gevoelig gaspedaal.
En zit ik (we) de verkeerde kan op te denken door maar steeds richting normaal of dynamic iets te willen.
Dat ben ik gaan proberen. En ik moet zeggen een enorme verbetering. Enige kleine nadeel is het anders, rustiger reageren van de cruisecontrol, Maar goed als je die gebruikt rijd je veelal op de snelweg en kan je de rijmodi weer aanpassen. Kleine handeling.
Ik vind de auto veel prettiger rijden in eco en de versnelling waar de auto in rijd is exact gelijk als eco, ook schakelt de bak nauwelijks eerder op dan in eco.
Het gaspedaal is wat zwaarder en veel makkelijker te doseren en de auto schakeld veel minder vaak terug en ook minder trappen.
Ik heb nu individual geconfigureerd als eco, display normaal, stuur midden, aandrijflijn (uiteraard) eco, rem sport en klimaat eco uit.
Hij reageert wel ietsje trager , maar met het heico e motion is dat net als bij andere auto merken, maar heel kort.
Let wel ik weet niet of dit bij een 8 traps ook werkt natuurlijk. De 7 denkt al wat beter na en twijfelt niet.
Om een beetje in perspectief te zetten. 70% van mijn negativiteit van mij drivetrain is weg.
Heico e.motion Speed pedal tuning
Geplaatst: 24.02.2022 - 19:59
door Philken
wasbeer2006 schreef: ↑24.02.2022 - 17:48
Update rijgedrag: (staat ook in het topic review auto, maar het is ook wel relevant in dit topic)
Ik zat van de week weer te denken (geen lollige grappen nu)
Hoe zou ik het rijgedrag nog met instellingen aan kunnen passen.
Toen dacht ik, misschien is ECO wel een idee en schakelt de auto dan minder vlot terug omdat deze zuiniger zou moeten zijn en wellicht een iets minder gevoelig gaspedaal.
En zit ik (we) de verkeerde kan op te denken door maar steeds richting normaal of dynamic iets te willen.
Dat ben ik gaan proberen. En ik moet zeggen een enorme verbetering. Enige kleine nadeel is het anders, rustiger reageren van de cruisecontrol, Maar goed als je die gebruikt rijd je veelal op de snelweg en kan je de rijmodi weer aanpassen. Kleine handeling.
Ik vind de auto veel prettiger rijden in eco en de versnelling waar de auto in rijd is exact gelijk als eco, ook schakelt de bak nauwelijks eerder op dan in eco.
Het gaspedaal is wat zwaarder en veel makkelijker te doseren en de auto schakeld veel minder vaak terug en ook minder trappen.
Ik heb nu individual geconfigureerd als eco, display normaal, stuur midden, aandrijflijn (uiteraard) eco, rem sport en klimaat eco uit.
Hij reageert wel ietsje trager , maar met het heico e motion is dat net als bij andere auto merken, maar heel kort.
Let wel ik weet niet of dit bij een 8 traps ook werkt natuurlijk. De 7 denkt al wat beter na en twijfelt niet.
Om een beetje in perspectief te zetten. 70% van mijn negativiteit van mij drivetrain is weg.
ik heb de individual stand ook met eco ingezet, dash wel met performance(ik vind dat rood ietsje 'warmer' dan dat blauw) & airco uit(heb anders te veel een snotneus)
qua stuur en remmen heb ik niks aangepast(omdat ik niet wist dat dit kon)
Heico e.motion Speed pedal tuning
Geplaatst: 24.02.2022 - 21:19
door wasbeer2006
Maar bij mij gaat het dash wel in eco en comfort, maar dynamic blijft ie "comfort"
behalve als ik dat via het menu instellingen doe voor het dashboard
Heico e.motion Speed pedal tuning
Geplaatst: 26.02.2022 - 09:15
door Daniel1975
Zijn er hier al praktijk ervaringen met de B3 / B4 en de 8 traps bak?
Ik zie volgens mij hoofdzakelijk de nieuwe 7-traps of met Polestar tuning.
Heico e.motion Speed pedal tuning
Geplaatst: 28.02.2022 - 08:30
door J33Bee
Daniel1975 schreef: ↑26.02.2022 - 09:15
Zijn er hier al praktijk ervaringen met de B3 / B4 en de 8 traps bak?
Ik zie volgens mij hoofdzakelijk de nieuwe 7-traps of met Polestar tuning.
Met wat? De ECO stand? De ECO stand was voorheen de beste modus op het "coasten" na maar sinds de laatste software update is COMFORT ook echt vele malen beter. Dit is ook hier aangegeven;
https://volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=1728459#p1728459
Het is allemaal softwarematig (om zeep geholpen).
Heico e.motion Speed pedal tuning
Geplaatst: 28.02.2022 - 10:14
door wasbeer2006
Absoluut waar. het is puur software en geen hardware.
Mercedes heeft het ook kwam ik gisteren achter

in mindere maten dat wel.
De standen liggen wat verschoven, wat bij Volvo Eco is, dat is bij Mercedes Comfort/normaal.
Maar een vriend van mij wilde even rijden in de Volvo. En die reed zonder horten en stoten en zonder al te veel schakel acties van de bak en zei. Werkt toch prima!
(wel met de Heico en in eco).
Mercedes schakelt op de snelweg ook zomaar 3 of 4 trappen terug. In een E200 met een vrij identieke aandrijflijn 2.0 met 197PK en 14 electro, gelijker kan het bijna niet.
Heico e.motion Speed pedal tuning
Geplaatst: 06.03.2022 - 12:40
door Svea05
Bij deze mijn ervaring met de speed pedal tuning van Heico (B5 met 8-trap automaat AWD). Reeds een aantal weken en een paar duizend kilometer verder. Wat meteen opviel was de zeer directe gas respons, zonder de daarvoor aanwezige lack. Wel was dit in het begin erg wennen, maar nu ik er aan gewend ben en het gaspedaal goed weet te doseren is het voor mij een enorme verbetering. De wagen lijkt een veel sportiever karakter te hebben en loopt mooi door de versnellingen heen. Ik ben erg tevreden en zal het iedereen aanraden die een wat sportiever rijgedrag heeft of als je gewoon van die lack af wil.
Heico e.motion Speed pedal tuning
Geplaatst: 06.03.2022 - 17:21
door Ab S
..het is een interessante optie! Hoewel ik zeker geen 'sportieve' rijder ben, herken ik die 'aarzeling' van de automaat (T5 8-traps) wel degelijk (niet in Dynamic, daar reageert de automaat alert).
Wat mij eigenlijk direct opvalt, is dat de aarzeling alleen optreedt als het toerental onder de 1600 rpm komt. Dat gebeurt b.v. als je 100 km/u rijdt en wat minder gas wordt gegeven (ACC). Als je daarna zelf flink gas bijgeeft (om in te halen) gaat dat met die aarzeling gepaard en duurt het even voordat de bak terugschakelt. Is het het toerental boven de 1600 rpm dan gaat alles veel sneller zonder aarzeling van de bak.
Heico e.motion Speed pedal tuning
Geplaatst: 07.03.2022 - 09:25
door wasbeer2006
Svea05 schreef: ↑06.03.2022 - 12:40
Bij deze mijn ervaring met de speed pedal tuning van Heico (B5 met 8-trap automaat AWD). Reeds een aantal weken en een paar duizend kilometer verder. Wat meteen opviel was de zeer directe gas respons, zonder de daarvoor aanwezige lack. Wel was dit in het begin erg wennen, maar nu ik er aan gewend ben en het gaspedaal goed weet te doseren is het voor mij een enorme verbetering. De wagen lijkt een veel sportiever karakter te hebben en loopt mooi door de versnellingen heen. Ik ben erg tevreden en zal het iedereen aanraden die een wat sportiever rijgedrag heeft of als je gewoon van die lack af wil.
Ik ervaar het exact zo naar een paar weken op een B4 7 traps.
Rijd 90% van de tijd in individual aandrijflijn op ECO.
@ Ab s
Het gaat nog niet eens om sportiever meer om een directer gevoel.
Ik denk dat het gedrag van de bak met de Heico anders lijkt omdat je zelf meer/snellere feedback op je gaspedaal hebt.
Wat ik zonder vaak had. Ik trap het gas in, er gebeurt niets, je trapt verder en dan denk je dit is iets teveel van het goede.
Heico e.motion Speed pedal tuning
Geplaatst: 12.06.2022 - 22:57
door Glen81
Ik ben ook geïnteresseerd in de Heico speed pedal tuning, maar ik vraag me af of de wagen er niet te "zenuwachtig" van gaat rijden, in die zin dat de wagen TE fel gaan accelereren telkens je aan het gaspedaal komt. Het kan niet de bedoeling zijn dat vb de bak voor het minste gaat terugschakelen...
Heico e.motion Speed pedal tuning
Geplaatst: 13.06.2022 - 09:27
door wasbeer2006
Juist niet, doordat het gevoel bijna 1 op 1 is, vind ik het juist veel makkelijker te doseren.
Door de standaard vertraging trapte ik verder juist dan krijg je onrustig rijgedrag.
Heico e.motion Speed pedal tuning
Geplaatst: 13.06.2022 - 21:29
door kawaman
Ik heb ook overwogen om tot aanschaf te gaan van dit kastje, maar wilde eerst de laatste software updates 2.0 geinstaleerd hebben.
Tijdens de laatste beurt is dit gebeurd en de auto rijdt wezenlijk anders.
Alerter op het gas en rijdt meer op koppel bij accelereren bij rustig gas bijgeven, blijft dan gewoon in de zelfde versnelling en schakeld niet zenuwachtig terug.
De bak schakelt sneller en soepeler terug wanneer je bv. gaat inhalen op een 80km/u weg.
Eigenlijk rijdt hij nu meer zoals wanneer ik zelf zou schakelen.
Voor nu geen pedal tuning, maar misschien denk ik daar over een tijdje anders over.
Heico e.motion Speed pedal tuning
Geplaatst: 13.06.2022 - 22:56
door RdR
Ik heb laatst zitten scrollen door alle menu’s. Waar kan ik zien welke software versie ik heb?
Heico e.motion Speed pedal tuning
Geplaatst: 14.06.2022 - 09:02
door Glen81
Ik dacht eens ergens gelezen te hebben dat wij zelf niet kunnen zien welke software versie er op onze wagen staat...
Met hetgeen ik nu lees in het bericht van Kawaman ga ik ook maar even wachten tot na het volgend onderhoud einde dit jaar...