Pagina 4 van 11
terugkijken naar de laatste serie XC70 en V70
Geplaatst: 01.08.2022 - 11:19
door Fulaks
Ik heb drie V70's gehad. Komende van een Renault Laguna was de eerste V70 2.4D in Scarab Green een enorme verbetering. Dan toch gevallen voor het nieuwe model, wederom een 2.4D in Electric Silver. Toen kwam de blauwe, met de nieuwe VEA-vierpitter, mijn eerste automaat. Heb dus qua V70 een stukje evolutie meegemaakt. Heb ze alle drie erg graag gereden en graag gezien. Fotootjes van 't net, dus niet mijn auto's maar wel dezelfde...
terugkijken naar de laatste serie XC70 en V70
Geplaatst: 01.08.2022 - 11:29
door Bover
Fulaks zo groeien we met de modellen mee. In begin was de nieuwe V70 My2002 , we zeiden de v70 met wangen toen, wel ff wennen. Ik had toen nog een V70 TDI classic 1998 toen het nieuwe model uitkwam. Foto ook van www
terugkijken naar de laatste serie XC70 en V70
Geplaatst: 01.08.2022 - 11:29
door DB200
Wat een lofzang op de V70/XC70, het galmt over het hele forum heen, zo eenstemmig en uit volle borst wordt er gezongen.
Moeten we het onderwerp niet veranderen in “Ode aan de V70 en XC70 “

?
terugkijken naar de laatste serie XC70 en V70
Geplaatst: 01.08.2022 - 12:04
door Bover
DB200 schreef: ↑01.08.2022 - 11:29
Wat een lofzang op de V70/XC70, het galmt over het hele forum heen, zo eenstemmig en uit volle borst wordt er gezongen.
Moeten we het onderwerp niet veranderen in “Ode aan de V70 en XC70 “

?
Echt wel @halijulia

inderdaad het wordt soort of gedenkboek. Maar de 70 serie zal nog lang rond rijden.
Als ik negentig wordt in 2045 nog wel ieder geval ha ha
terugkijken naar de laatste serie XC70 en V70
Geplaatst: 01.08.2022 - 12:52
door Frits V70
Over "Groot". De XC staat hoog op de poten en lijkt daardoor inderdaad groot. In mijn optiek behoorlijk forser dan de V70. Uitgebouwde spatborden en de bumperpartijen versterken dat beeld.
De V70 is "normaal" en komt inderdaad voor het oog wat bescheidener over. Totdat je er achter rijdt, dan zie je wel waar al die ruimte vandaan komt

terugkijken naar de laatste serie XC70 en V70
Geplaatst: 01.08.2022 - 14:49
door BraboFrits
Ik bewaar ook heel goede herinneringen aan de V70 D5 model 2012 die ik hiervoor had, bijna 7 jaar zonder problemen mee gereden. Heel soepele en krachtige motor, mooie 5 cylinder roffel...
V70 foto 1 forum_2 (Medium).png
Is nu in handen van een enthousiaste Volvo liefhebber op het collega-forum.
terugkijken naar de laatste serie XC70 en V70
Geplaatst: 01.08.2022 - 15:06
door Frits V70
Hey naamgenoot. Had jij een zonneband in jouw V70, zo te zien?
terugkijken naar de laatste serie XC70 en V70
Geplaatst: 01.08.2022 - 23:39
door Rene64
DB200 schreef: ↑01.08.2022 - 11:29
Wat een lofzang op de V70/XC70, het galmt over het hele forum heen, zo eenstemmig en uit volle borst wordt er gezongen.
Moeten we het onderwerp niet veranderen in “Ode aan de V70 en XC70 “ ?
En er is een nieuwe song " de V70 serenade" geboren!
Ik zing graag uit volle borst mee.
Mijn historie gaat van een (sl)opel record diesel ( zo een met een bult op de motorkap omdat ze die hard dicht moesten gooien... het blok paste er niet in
Toen een passat ( golf met schuine achterkant model) met wel 54 pk uit het 1,6 dieselblokje wat des ochtends een hele wijk wakker nagelde.
Na veeeeel kilometers afscheid van genomen en een Mercedes 190 2,5D ( een goede bekende van jou DB200!) gekocht met 3 ton op de teller.
Fijne auto en mijn eerste automaat, en toen al verwend geraakt met de mooie loop en grom van de 5 cylinder. Bij dik 5 ton weer weg gedaan, motor nog prima maar wat kon dat ding roesten...
Daarna dik 3 ton in een passat TDI ( 130 pk rode i voor de kenners) gereden. Een zeer betrouwbare en lekkere auto, een tikje tegen de sleutel en lopen, altijd.
Nu dan al weer bijna 4 jaar de V70 D3. Na een ton probleemloze kilometers, startknop aanraken en lopen, constateer ik dagelijks weer dat het toch wel de allerfijnste auto is die ik ooit heb gehad.
Dus laten we met een luid gezang de milieu-rakkers die ons uit onze geliefde diesels willen krijgen overstemmen

terugkijken naar de laatste serie XC70 en V70
Geplaatst: 08.08.2022 - 14:01
door Kick
Ook ik ben nog superblij met onze V70 MY2016 Dynamic Edition Seahshell Metallic. Het is onze tweede V70 en de eerste was een Sport Edition uit 2006. Ooit zeiden we dat we nog graag één van de laatste V70'ers wilde hebben die van de band rolden in Zweden. Dat is dus gelukt en ondanks dat we nu pech hebben (vandaag hopen we te horen wat het probleem is, zie mijn andere topic hierover) is het een superfijne relax-rijdende auto. De stoelen alleen al; die mogen ze zo in m'n huiskamer zetten
4.jpg
terugkijken naar de laatste serie XC70 en V70
Geplaatst: 08.08.2022 - 14:39
door Bover
Is toch fijn al die enthousiaste 70 adapten. Gisteren 360-400 km gereden naar kennissen en op de grote baan is gewoon super. De koeling in het leer en de safety pack maken rijden veilig en comfortabel.
Zijn er geen kritische mini nootjes te kraken vroeg ik me af?
terugkijken naar de laatste serie XC70 en V70
Geplaatst: 08.08.2022 - 15:36
door pbor
pbor schreef: ↑31.07.2022 - 20:07
Had met het oliebeurtje idd de airco ook ff moeten laten checken, was 3,5 jaar terug een nieuwe condensor ingegaan, dus was wel wijs geweest.
Anderzijds bestaat het systeem uit meerdere onderdelen die ook de geest kunnen geven, dus zekerheid geeft opnieuw vullen ook niet.
Hou het maar op een typisch gevalletje van pech.
Airco weer gefixed, was de compressor die de geest had gegeven. Nu weer een heerlijk koele / coole auto.
terugkijken naar de laatste serie XC70 en V70
Geplaatst: 08.08.2022 - 16:35
door Fulaks
Bover schreef: ↑08.08.2022 - 14:39Zijn er geen kritische mini nootjes te kraken vroeg ik me af?
Die zijn er altijd Bob, met om het even welke auto. Wat mij betreft voor de V70 en meer bepaald de VEA-diesels, was dat het gebeuren rond de EGR-klep en/of koeler. Ik weet dat dit ook een issue is waar veel merken mee kampen, dus wellicht niet specifiek V70 of Volvo. Maar bij een heel aantal mensen heeft dit toch voor extra dealerbezoek gezorgd. In mijn geval gelukkig slechts terugroepactie, maar er zijn ook verhalen van gebarsten cylinderwanden, en dan spreek je niet meer over ene mini-nootje...
Verdere mini-nootjes : de Sensus-navigatie. Zowel de kwaliteit van de navigatie als de tijd die nodig is om updates te installeren, dat kan veel beter. In België althans was de verkeersinformatie ronduit slecht via TMC. Nu ligt dat mogelijk aan die service en niet aan Volvo, en ik begrijp ook dat oudere hardware moeilijk compatibel is te maken met nieuwere systemen zoals TomTom, Waze en Google Maps, die wel goed werken. Maar goed, die Sensus is toch iets waar ik niet zo vrolijk van werd (ook in de V90 vind ik dit nog een zwak putn, maar dan kan je via Apple Car Play wel Google Maps of Waze gebruiken, helaas maar op een half scherm; ik neem aan dat dit bij de huidige Google-Volvo's zef maar wel goed werkt).
terugkijken naar de laatste serie XC70 en V70
Geplaatst: 08.08.2022 - 17:11
door Bover
Fulaks echt wel eens v.w.b. de het minpuntje navigatie...
Is na huidige maatstaven en ook niet van 2010 niet mee te werken . Krijg vaak te horen van dat ding "rij naar beginpunt"...ha ha dat was nu juist de issieu, en is omslachtig te bedienen. In mijn ogen heeft Volvo nooit echt geïnvesteerd in navigatie ook niet met die trage RTI met cd s zoals in mijn vorige XC70.
ik heb nu de Tom Tom tegen het raam gedrukt of ik gebruik Google Maps. Doet het wel gewoon wat het moet doen. . (kun je in de nieuwste Dacia gewoon op het auto dashbord scherm zetten meen ik ) Maar goed niet alles kan perfect zijn.
Tweede minpuntje is ook ik het standaard ontbreken van Nivomats bij deze 70 serie. Eerder toch standaard bij de XC meen ik. Is toch geen gezicht die doorgezakte XC en V 70...De serie die ik heb kost dik over de 70 mille maar geen nivomats....
Ik heb een "middle EU" auto en daar kwam ik mijn vanzelfsprekende aanname tegen dat er altijd een standkachel is ingebouwd in de Sumnum XC. Even balen dus na de koop...Helaas bij onze XC niet dus. Dus nu geen standkachel meer na 16 jaar, dat was even een domper
Maar het blijft een fijne reisauto en elke auto heeft verbeterpunten.

terugkijken naar de laatste serie XC70 en V70
Geplaatst: 08.08.2022 - 17:26
door Fulaks
Ben je zeker dat de kachel er niet in zit ? ik meen dat voor sommige markten hij er wel in zit, maar dat je dan moet betalen om 'm te laten activeren. Ik kan me natuurlijk vergissen. Is in elke geval nog in te bouwen, mocht je dat willen...
Ik heb nu op de V90 de luchtvering achter, die de auto vlak houdt. Best wel prettig. Nivomat's zijn natuurlijk ook na te plaatsen, maar ergens houdt het natuurlijk wel op. Al is dat in jouw geval wellicht nog te overwegen denk ik : je rijdt eerder lang door met de auto meen ik, je hebt Fleur en je zal ook wel eens wat zwaarder spul vervoeren, al dan niet op een aanhanger. Maar heb geen idee wat het kost, kan misschien best wel in de papieren gaan lopen.
terugkijken naar de laatste serie XC70 en V70
Geplaatst: 08.08.2022 - 17:35
door Bover
tja ik heb linkerkant gekeken maar zie geen aanwijzing dat er standkachel inzit. De Vdash meldt ook geen Standkachel.
Voor aanpassingen vering XC kan ik ff geen middelen vrijmaken...Is ook niet nodig en die keuze komt wel als schokbrekers op termijn achter moet vervangen..

terugkijken naar de laatste serie XC70 en V70
Geplaatst: 08.08.2022 - 19:53
door steven.vuylsteke
Ja die navigatie, zowaar de enigste optie die ik nooit gebruikt heb in de xc. Was altijd lachen als ik toevallig het knopje aantikte en dat ding vervolgens uit het dashboard kwam gekropen. Ze konden het even goed achterwege laten en iets anders upgraden. Bv die nivomats zou iedereen blij mee zijn. In de CC vind ik hem wel geslaagd, carplay heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt. Mss eens testen om te vergelijken.
terugkijken naar de laatste serie XC70 en V70
Geplaatst: 09.08.2022 - 10:57
door Frits V70
Inderdaad, de navigatie is een behoorlijk minpunt. Ik gebruik al sinds mijn XC60 de Iphone om te navigeren. Heb daar voor 2 rubber dopjes op mijn midden console geplakt. Staat dan een beetje voor de midden roosters, maar werkt prima. Kabeltje naar de 12V aansluiting in mijn bekerhouder kastje en klaar is Frits
Alleen jammer dat het geluid er dan niet is. Telefoon is dan primair.
terugkijken naar de laatste serie XC70 en V70
Geplaatst: 09.08.2022 - 11:06
door Bover
Frits die rubberdopjes constructie heb je daar foto van?
terugkijken naar de laatste serie XC70 en V70
Geplaatst: 09.08.2022 - 11:19
door Edwin
Ik wil ook een duit in het V70 zakje doen.
Ben al meer dan 36 jaar Volvo fan en wij hebben nog nooit een ander merk gekocht of gereden dan Volvo. Het merk kan weinig tot niets fout doen bij mij. Ik weet het niet erg realistisch of objectief vanuit mijn standpunt, maar dat geeft niet. Auto’s zijn voor mij emotie en emotie kan per definitie niet objectief zijn.
Waarom deze korte zij-stap? Omdat ik nu toch wat meer kritischer ben geworden na aanschaf van de T6.
De auto vind ik nog steeds fantastisch en elke rit komt er wel weer een glimlach of goed gevoel boven, puur en alleen vanwege de rijbeleving. De combinatie stilte/comfort met het vermogen en vooral de mega relaxte manier waarop het wordt geleverd vind ik nog steeds ongekend. Bij eender welk toerental is er direct koppel en voorwaartse beweging aanwezig, gelijk een electromotor. Echt een héérlijke motor/aandrijflijn combinatie.
De vorige T5 was ook lekker en de 855 T-5 ook, maar dit is toch echt wel 2 niveaus hoger. Je moet het denk ik eerst zelf ervaren! Vooral de stilte en souplesse zijn indrukwekkend, zeker voor een 15 jaar ‘oude’ auto!
Maarrr, deze schoonheid heeft inmiddels ook al zodanig veel mechanische en elektronische malheur gehad dat ik het wel aan durf om te stellen dat de kwaliteit echt wel afgenomen is de laatste jaren.
De afgelopen 3 jaar is er het volgende gebeurd:
- achterdifferentieel revisie (€1.200)
- nivomatdempers (€ 600 + 1 onder garantie)
- airco condensor (€ 800)
- deurslot (€ 250)
- radiodisplay (€ 900)
- versnellingsbakrevisie (€ 3.900)
Dat vind ik best veel allemaal.
En nee, ik ben geen raggende Noob en houd echt wel rekening met de techniek, maar geef af en toe ook best wel eens even wat gas.
En dat moet ook kunnen vind ik. Ik rijd er niet anders mee dan ik 8 jaar lang met de vorige T5 heb gereden. En dat ging zonder mechanische of elektronische problemen, andere dan slijtage delen.
Maar toch zijn we nog stapelgek op de T6 en rijdt ie nu weer als nieuw! En blijft dat hopelijk zo nog een paar jaar. Dan mag ie weg en houden we de C70 als enige auto en onze toekomstige klassieker!
Gr. Edwin.
terugkijken naar de laatste serie XC70 en V70
Geplaatst: 09.08.2022 - 11:23
door Bover
Edwin: help dat is niet mis 7500 onderhoud kosten afhankelijk van leeftijd en km stand. . Van welk jaar is de V70 en km stand >