Pagina 4 van 35

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 13:00
door fredhead
Stel dat hij zou zakken dan is de investering vs leeftijd nogal een discussiepunt.
Als het filter vervangen niet de oplossing is en je mag bijvoorbeeld aan de slag met de injectoren wordt het een tamelijk kostbare operatie die nog altijd niet de garantie geeft of dat dit de oplossing is.

Om de auto wél normaal te kunnen blijven gebruiken zou het voor mij persoonlijk een prima overweging zijn om het filter er tussenuit te halen.
Ik was niet van plan om bij de volgende apk de diesel de deur uit te moeten doen.
Voor mijn auto is er in Nederland weinig informatie bekend, dealers hebben ons land al jaren geleden verlaten en de landen waar wel veel informatie is te krijgen geldt deze keuring niet.
Daar zijn de auto's van dit bouwjaar zonder roetfilter verkocht.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 13:06
door fredhead
Aanvulling: Ik heb het apk centrum bericht gestuurd en deze gaan af op de informatie van de RDW.

Andere optie die zij ook zeggen is bij de RDW melden dat je het roetfilter buiten werking hebt en gewoon laten zitten.
Dit zou in ieder geval ook een overweging zijn totdat bijvoorbeeld het filter aan vervanging toe is.

Extra toeslag voor mijn auto gelijk even opgezocht en dit is 27 euro per maand. Op een wegenbelating die toch al 171 euro per maand, ja het doet een beetje zeer maar inruilen of reparatie is duurder...

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 13:10
door Urbexpeditie
Roetfilter er tussenuit halen, registreren, een paar euro per jaar extra en het probleem is opgelost.
Een nieuwe kost al gauw €1500. En inderdaad, misschien heeft het wel een andere oorzaak.
Tekkel je meteen meerdere problemen.

Edit: €27 per maand? 😱

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 13:19
door fredhead
27 per maand inderdaad.... percentage van het bedrag dat je al betaald en dat is in mijn geval al aan de hoge kant.
Koop er niets anders voor en aangezien ik geen zin heb in "gokken" naar een oplossing kies ik dan maar voor de zekerheid.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 13:23
door raspaardje
Precies.
Laten zitten en wat extra dokken.
Tot het filter ellende veroorzaakt, dan mag je legaal rommelen...:)

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 13:25
door fredhead
Ik voorzie nog wel een keertje chippen, filter uitschrijven en dan een rechte pijp.
Kan ook nog klieren met weerstanden om de ECU te foppen maar dat heeft niet de voorkeur.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 13:27
door raspaardje
Dat chippen kan natuurlijk ook met behoud van roetfilter.
Dat heb ik nu ook.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 13:35
door fredhead
Had ik het keurings verhaal kunnen ontlopen had dat ook mijn weg geweest.
Wil eerst wat andere zaken op orde hebben en als dat is gebeurd nog eens nadenken over chippen, gebeurd dat dan schrijf ik het filter wel weg.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 13:36
door Urbexpeditie
Als je overweegt om het filter als "verwijderd" te registreren, zou ik het ook daadwerkelijk verwijderen. Scheelt in koppel en verbruik. De EGR uitschrijven en afpluggen. Chiptuning er overheen...

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 14:03
door Bover
maar dat "verwijderen registreren" is alleen voor Euro 4 dus niet hoger? Daarnaast vraag ik me af of dat "verwijderen registreren" past in EU regelgeving en ben op zoek naar Franse uitleg over dit issieu

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 14:06
door Urbexpeditie
Bover schreef: 02.01.2023 - 14:03 maar dat "verwijderen registreren" is alleen voor Euro 4 dus niet hoger? Daarnaast vraag ik me af of dat "verwijderen registreren" past in EU regelgeving en ben op zoek naar Franse uitleg over dit issieu
Klopt. Enkel Euro 4.
De 5 en 6 moeten aan de deeltjestester.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 14:27
door fredhead
Ik meende in een reactie van Obbe gezien te hebben dat dit kan tot bouwjaar 2017?
Urbexpeditie schreef: 02.01.2023 - 13:36 De EGR uitschrijven en afpluggen
Die zit al keurig dicht.
Zelf een tussenstukje gemaakt zoals de officiële kabels ook hebben voor dit type motor, EGR blijft dicht staan en is in 1 minuut weer volledig functioneel indien nodig.
Afgelopen jaar bij het stellen van de kleppen en vervangen van de kettinggeleider dat de inlaat mooi droog was en de vervuiling oud was (en minimaal) wat voor mij dus de bevestiging is dat dit prima werkt.
Heeft 50 cent gekost.

Moment van "uitschrijven" van het filter bij de RDW zou ik er in eerste instantie tijdelijk zo mee doorrijden en als ik op het punt ben dat ik hem eventueel wil laten chippen laat ik het roetfilter dan ook wegschrijven.
Zodra dat gebeurd is gaat het ding er dan ook fysiek tussenuit. Maar het geeft in ieder geval de kans om normaal door de apk te komen en alles rustig op het gemak te doen.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 14:39
door Urbexpeditie
fredhead schreef: 02.01.2023 - 14:27 Ik meende in een reactie van Obbe gezien te hebben dat dit kan tot bouwjaar 2017?
In Nederland...

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 14:45
door fredhead
Excuus...ik lees zojuist dat Bob informatie zocht over de Franse regelgeving.
Ik was voor het gemak even van Nederland uit gegaan.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 14:45
door raspaardje
Urbexpeditie schreef: 02.01.2023 - 13:36 Als je overweegt om het filter als "verwijderd" te registreren, zou ik het ook daadwerkelijk verwijderen. Scheelt in koppel en verbruik. De EGR uitschrijven en afpluggen. Chiptuning er overheen...
Verschil in verbruik zal wel meevallen zonder roetfilter. Volgens mij doet uitschrijven/afdoppen EGR veel meer.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 14:50
door raspaardje
Bover schreef: 02.01.2023 - 14:03 maar dat "verwijderen registreren" is alleen voor Euro 4 dus niet hoger? Daarnaast vraag ik me af of dat "verwijderen registreren" past in EU regelgeving en ben op zoek naar Franse uitleg over dit issieu
Dat "verwijderen registreren" zal wel mogen. Bovendien bestaat deze mogelijkheid al een tijdje in NL. Is dus niet iets dat als uitwijkmethode is geïntroduceerd naar aanleiding van de invoering van de deeltjesteller.

Als er maar iets tegenover staat (in NL de fijnstoftoeslag geheten)?

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 14:56
door fredhead
raspaardje schreef: 02.01.2023 - 14:45
Urbexpeditie schreef: 02.01.2023 - 13:36 Als je overweegt om het filter als "verwijderd" te registreren, zou ik het ook daadwerkelijk verwijderen. Scheelt in koppel en verbruik. De EGR uitschrijven en afpluggen. Chiptuning er overheen...
Verschil in verbruik zal wel meevallen zonder roetfilter. Volgens mij doet uitschrijven/afdoppen EGR veel meer.
Met de EGR dicht is het verbruik hetzelfde gebleven.
Roetfilter geeft wel een meerverbruik vanwege de regeneratie en wat tegendruk in het uitlaatsysteem.
Verbruik is mogelijk zichtbaar, eventuele vermogenswinst zal je die paar nm's niet merken.
Ik had bij de S60 de EGR dicht en het roetfilter er tussenuit en dat gaf in combinatie met een tuning exact dezelfde cijfers als voor de ingreep.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 15:00
door fredhead
Ik keek bij de RDW op de site hoe je de verwijdering moet doen, hier zitten ook kosten aan verbonden.
Zodra je aanvraag is verwerkt krijg je een nieuw kentekenbewijs opgestuurd.
Daarna betaal je dus de fijnstoftoeslag extra bovenop je wegenbelasting.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 15:03
door raspaardje
Ja, tijdens de regeneratie natuurlijk, die was ik even vergeten...:-)

EGR dicht heeft bij mij een minstens 10% gunstiger verbruik opgeleverd.

Roetmeting deeltjesteller

Geplaatst: 02.01.2023 - 15:09
door raspaardje
fredhead schreef: 02.01.2023 - 15:00 Ik keek bij de RDW op de site hoe je de verwijdering moet doen, hier zitten ook kosten aan verbonden.
Zodra je aanvraag is verwerkt krijg je een nieuw kentekenbewijs opgestuurd.
Daarna betaal je dus de fijnstoftoeslag extra bovenop je wegenbelasting.
Al met al best wel wat kosten.

Andere mogelijk: zeker stellen dat het filter de boosdoener is (zie eerder door mij gedeelde link: https://problemcar.nl/columns/zet-de-ni ... ragehouder) en dan een generiek element in je huidige roetfilterbehuizing laten monteren. Dat kost je echt veel minder dan 1500 euro:

"Een goed roetfilter geeft een uitstoot van maximaal 5.000 deeltjes. Met deze kennis kun je bij een auto die wordt afgekeurd met bv 2.000.000 deeltjes voorzichtig concluderen dat het roetfilter beschadigd is of misschien zelfs verwijderd.

Maar om zeker te weten dat het niet aan de conditie van de motor ligt kun je de deeltjes test uitvoeren vóór het roetfilter.

Dat kun je doen door het slangetje van de verschildruksensor los te koppelen en de uitlaatgassen in een fles te laten blazen waarbij je de sonde van de deeltjestester erbij in doet. De deeltjes die gemeten worden zullen bij een goed functionerende motor rond de 2-3 miljoen deeltjes liggen. Als dat het geval is, weet je dat er bijna niets anders op zit dan een nieuw (of gebruikt) roetfilter te monteren.

Meet je daar echter meer dan 5 miljoen deeltjes dan zou het nog wel eens aan de motor kunnen liggen en is er wellicht nog wat aan te doen."