Oh, ik had mijn auto wel een maandje geschorst in 2018 en hoefde achteraf niets te betalen aan de schatkist.
Maar schorsen zelf kost ook 80 euro of zo? Als je auto 15 jaar of ouder is. Anders nog duurder.
Verstuivers worden gereviseerd en zijn dan een stuk goedkoper dan nieuwe.
Toen mijn D5 1 verstuiver had die te veel lekte was het antwoord van de dealer: 5 nieuwe er in. 2000 euro lichter.
Ben toen naar een diesel specialist gegaan in Oudehaske, 250 euro voor een gereviseerde inc montage (toen ik zelf nog geen onderhoud deed).
Eentje vervangen, geen problemen met die andere 4. Ja, 100.000 km later begon er weer eentje.
Nog een puntje misschien, gasklephuis schoonmaken?
D5 in de soep
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9244
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47
Ja, je zult veel "nu je er toch bent" tegen komen, maar als je het niet doet, heb je over een paar duizend(en) kilometers spijt dat je het niet gedaan hebt... waarschijnlijk kan je nu makkelijk bij zaken waar je later bijna niet bij kan...
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 (MY 2004)
Volvo XC70 (MY 2004)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
- Locatie: Drenthe
Klopt, heb al stapels hiervan meegepakt. Carterventilatie nieuw, stelmotor turbo nieuw, injectoren "nieuw", klepstoters, tuimelaars, multiriem en rollen, distributieriem, wervelklep nieuw. 50 euro hier 150 euro daar, maar dan is het ook echt fris.
Plan was ook de waterpomp en spanrol distributie mee te nemen, maar de originele van Volvo waren dusdanig veel beter van kwaliteit (in vergelijking met SKF) en toonden nog 0 sporen van slijtage dat ik die maar weer terug ga zetten. Zaten er ook nog maar 90k en 3 jaar op, dus die moeten ook nog wel even kunnen.
Eerst kijken of ik alles weer fris aan de loop krijg en dan doe ik de waterpomp en spanrol later nog wel een keertje. Das minutenwerk vergeleken met de rest van de ingreep

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47
De waterpomp kom je inderdaad ook nog wel makkelijk bij als dat later moet. De Spanrol is dan ook prima mee te pakken en de rekeningen lopen alleen maar op. Ben wel benieuwd als je klaar bent wat het allemaal gekost heeft en hoeveel tijd er nou in is gaan zitten. Houd ons allen vooral op de hoogte! Zoals je ziet zijn er best wat mensen getrokken door jouw blog...
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 (MY 2004)
Volvo XC70 (MY 2004)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
- Locatie: Drenthe
Tussenstand is 2.598,70.
Voor zover ik nu weet heb ik dan alles wat nodig is vanmiddag in huis. Grootste kostenpost is 590 euro voor de diagnose en demontage door de garage (manuren tikken hard door). Daarnaast zit er ook nog een kleine 200 euro aan gereedschap aanvullingen in die een leven lang mee gaan.
Ik zal het detailoverzicht delen als ik klaar ben.
Voor zover ik nu weet heb ik dan alles wat nodig is vanmiddag in huis. Grootste kostenpost is 590 euro voor de diagnose en demontage door de garage (manuren tikken hard door). Daarnaast zit er ook nog een kleine 200 euro aan gereedschap aanvullingen in die een leven lang mee gaan.
Ik zal het detailoverzicht delen als ik klaar ben.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27212
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dat klinkt als veel (en het is ook zeker niet weinig) maar voor dat geld koop je wellicht een ander blok en weet je nog niets.
Nu heb je alles fris en gaat het weer tonnen mee.
Nu heb je alles fris en gaat het weer tonnen mee.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47
Het is zeker een bedrag, maar het uit laten lepelen van een blok en het terug laten plaatsen van een ander blok is ook niet goedkoop. Lijkt mij dat de bedragen elkaar inderdaad niet veel verschillen, maar nu weet je wat je hebt en de komende ... duizenden kilometers inderdaad geen grote problemen meer. En eerlijk gezegd valt de prijs me mee. Uiteraard kost dit ook tijd en dat is ook geld waard, maar wat je zelf kan spaart een hoop uit. Voordeel dat je handig bent en er de ruimte voor hebt, dat is ook niet bij iedereen het geval
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 (MY 2004)
Volvo XC70 (MY 2004)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
- Locatie: Drenthe
Ruilmotor zou 2 a 3 dagen montage tijd zijn. Dan had ik al 1800 euro af mogen tikken aan manuren. Motorblok er nog bij en dan distributie, multi, stoters en tuimelaars...
Op een bierviltje zou dat over de 4500 euro gaan inclusief de reeds bestede uren. En dan zonder te weten wat je dan precies in handen hebt.
Ik weet nu dat ik als basis een goede kop heb met goede nokkenassen die is na gezien en voorzien van nieuwe kleprubbers. Dus dat zou een heel goed vertrekpunt moeten zijn.
Als ik het voor dit geld rond maak dan ben ik helemaal tevreden en een ervaring rijker
.
Op een bierviltje zou dat over de 4500 euro gaan inclusief de reeds bestede uren. En dan zonder te weten wat je dan precies in handen hebt.
Ik weet nu dat ik als basis een goede kop heb met goede nokkenassen die is na gezien en voorzien van nieuwe kleprubbers. Dus dat zou een heel goed vertrekpunt moeten zijn.
Als ik het voor dit geld rond maak dan ben ik helemaal tevreden en een ervaring rijker

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
- Locatie: Drenthe
Update: Een paar uurtjes schroeven verder:
Na de grote schoonmaak klaar voor een frisse koppakking.

Hierna kon de kop erop en de bouten erin. Beetje gepruts omdat het spruitstuk is blijven zitten, maar met wat gepiel lag ie netjes op de plek.
Daarna de bouten erin en op moment. Eentje wilde de laatste 90 graden net niet helemaal maken, maar ik gok het erop dat het genoeg gaat zijn.

Next step: stoters en tuimelaars

Ziet er alweer wat minder kaal uit zo. Volgende stap wordt de nokkenassen er weer in en dan de boel op tijd zetten.
Daarna komt de puzzel nog om alle aanbouwdeeltjes weer netjes op de plek te krijgen.
Het begint ergens op te lijken.
Na de grote schoonmaak klaar voor een frisse koppakking.

Hierna kon de kop erop en de bouten erin. Beetje gepruts omdat het spruitstuk is blijven zitten, maar met wat gepiel lag ie netjes op de plek.
Daarna de bouten erin en op moment. Eentje wilde de laatste 90 graden net niet helemaal maken, maar ik gok het erop dat het genoeg gaat zijn.

Next step: stoters en tuimelaars

Ziet er alweer wat minder kaal uit zo. Volgende stap wordt de nokkenassen er weer in en dan de boel op tijd zetten.
Daarna komt de puzzel nog om alle aanbouwdeeltjes weer netjes op de plek te krijgen.
Het begint ergens op te lijken.
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3909
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Respect!
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8159
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Dat ziet er een stuk beter uit.
Meteen de nokkenaschalen vervangen?
Meteen de nokkenaschalen vervangen?
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
- Locatie: Drenthe
Nokkenassen erin, schalen zijn niet nieuw. Gewoon van de nieuwe kop. Die was compleet met nokkenassen en zag er nog fris uit.

Blokkeerpen zit in de nokkenas gestoken. Dan kan de keerring erin en de pulley er weer op.
Startmotor haal ik er voor de zekerheid ook nog even af dan kan de krukas ook geblokkeerd worden. Wil toch niet het risico lopen dat ie net niet op tijd staat. Al staat de krukas nog steeds netjes op de markering.

Blokkeerpen zit in de nokkenas gestoken. Dan kan de keerring erin en de pulley er weer op.
Startmotor haal ik er voor de zekerheid ook nog even af dan kan de krukas ook geblokkeerd worden. Wil toch niet het risico lopen dat ie net niet op tijd staat. Al staat de krukas nog steeds netjes op de markering.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9244
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Zo die ziet er mooi uit. Jammer dat hij weer vies wordt, gelukkig kijk je er niet elke dag naar.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
- 7th Gear member
- Berichten: 8159
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Je gaat redelijk vlot zo
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27212
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Je hebt er goed tempo in zitten!
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- bluefreefun
- 2nd Gear member
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 27.12.2012 - 20:38
- Locatie: Midden Limburg
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
- Locatie: Drenthe
Ik hoop dat ik wel pressure heb, anders heb ik iets niet goed gedaan

Maar ik bouw rustig verder. Dikke kans dat ik hem deze week wel in elkaar heb. Hij staat in de schuur dus telkens een kwartiertje maakt ook weer een uur.
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1563
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 13.06.2023 - 11:50
- Locatie: Drenthe
Ja, maar zal wel net een drupje ingevallen zijn met laatste keer ontvetten van het dek vermoed ik. Mis een 40-45 graden tijdens de laatste keer doortrekken op 1 bout. Ga er maar vanuit dat dat alleen rek is. Zal denk ik niet veel uitmaken.The Mechanic schreef:Wel de boutgaten goed schoongemaakt en uitgeblazen met een luchtspuit?
Verder netjes dat je dit allemaal zelf doet.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk