Bij de X(C)40 heeft het destijds erg lang geduurd voordat CarPlay actief werd. Dat had, zo is mij uitgelegd, te maken met het dwarsliggen van Apple bij het maken van een geschikte versie en met opgeklopte eisen met betrekking tot de licentiekosten die Volvo zou moeten gaan betalen aan Apple..
De verwachtingen omtrent CarPlay waren hooggespannen en er werd in die dagen heel veel ‘gezeurd’ op de diverse Volvo forums maar toen CarPlay eenmaal werkte kwamen veel van de berijders (waaronder ik) tot de conclusie dat je eigenlijk net zo goed (of zelfs beter!) de apps van AAOS zelf kunt gebruiken. Enerzijds omdat het aantal apps dat onder CarPlay werkt door Apple beperkt is (ofwel je moet - net als bij bijvoorbeeld ABRP - een betaalde versie nemen) maar anderzijds ook omdat het aanbod van AAOS apps is toegenomen is en steeds beter werd.
Ik wil geen party-pooper zijn maar Ik denk dat als je een enquête zou houden onder de EX40 rijders dat je tot de conclusie zou komen dat de meerderheid van de mensen CarPlay niet of nauwelijks gebruikt. (ik ben daar een van)
De aanvankelijke wens kwam voort uit de wens om het slimme ABRP te kunnen gebruiken in de auto. Maar als je dat wilt via CarPlay moet je de betaalde versie daarvan hebben maar die is dan niet met de auto ‘verbonden’ en houdt dan ook geen rekening met de echte soc status en warmt de accu ook niet op voor de optimale laadsnelheid.
Zelf gebruik ik nu de gratis versie van ABRP een enkel keertje (alvast thuis op de bank)@ op mijn telefoon) om een ingewikkelde route voor te bereiden met veel tussen-bestemmingen en dergelijke en om slimme laadsuggesties te krijgen. Die route deel ik dan op mijn telefoon met (de daarop geïnstalleerde Google Maps app) en vandaar uit stuur ik hem door naar de auto waar die route inclusief laadstops keurig wordt gevolgd (en actief gemanaged als er op de route wat aan de hand is) .
Dan heb ik voor mijn gevoel het beste van twee werelden en betaalde app-versies dus niet nodig.